Vooroordelen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Vooroordelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 19:35

Hallo allemaal,

Op mijn opleiding hebben we het vaak over vooroordelen (Social Work).
Hier hebben we vaak een discussie over, dat je niet te snel moet oordelen.
Even een voorbeeld: iemand hangt in zijn stoel, en let niet op in de les. Eerst indruk (vooroordeel) kan zijn dat de persoon lui is, en geen zin heeft in de les.
Wat óók zou kunnen zijn is dat de persoon last heeft van zijn rug, of dat er iets is gebeurd waardoor degene zo zit.

Ook kregen we de discussie of je zelf vaak vooroordelen hebt over iemand anders.

Wij hadden erover wat de gevolgen nou kunnen zijn van vooroordelen, en hoe deze weggenomen kunnen worden.
Ben benieuwd wat jullie hierop te zeggen hebben! :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:55

Het gevolg van vooroordelen is volgens mij dat sommige mensen door andere mensen de kans niet krijgen om in een bepaalde situatie tot uiting te komen.

Een vooroordeel is geen juist oordeel en dat moet je altijd in je achterhoofd houden vind ik.

Ik ben meestal traag met vooroordelen hebben... Wacht altijd af... En dan zie ik wel wat de 'andere' in zijn mars heeft... En krijg ik een naoordeel wat ook niet altijd juist is ;).

Vjestagirl

Re: Vooroordelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:59

Vooroordelen heb je altijd nodig. Om in je hoofd onderscheid te kunnen maken, om informatie te verwerken. Overgens kunne vooroordelen prima waar zijn, je vormt ze namelijk op basis van eerdere ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:01

Vooroordelen nodig??? Bij welk vak heb je dat gehad, Vjestagirl?
Referentiekaders is wat anders maar dat zou meer van toepassing zijn in dit geval, al blijven het altijd je éigen referentiekaders, en niet die van een ander.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:02

Een vooroordeel kan waar zijn maar je moet er waakzaam mee zijn...

Overigens snap ik niet waarom je vooroordelen altijd nodig hebt... Oké een mens maakt ze meestal wel...
Maar volgens mij is dat niet nodig. Je kan zonder overleven :).

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:04

vooroordelen heb je niet nodig, een beetje mensenkennis wel. (tenminste is wel handig)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:06

suleilitha schreef:
Vooroordelen nodig??? Bij welk vak heb je dat gehad, Vjestagirl?
Referentiekaders is wat anders maar dat zou meer van toepassing zijn in dit geval, al blijven het altijd je éigen referentiekaders, en niet die van een ander.

Ik dénk dat het bij intecultural studies was. Maar ik weet het niet 100% zeker.

En ja, je hebt ze nodig. Je hersenen krijgen op ieder moment in de tijd 11.000.000 prikkels te verwerken. Om dit aan te kunnen filteren we een deel weg (en daardoor kan het zijn dat je achtergrond muziek niet meer hoort en dat je je kleding niet meer voelt), een gedeelte wordt gecatogoriseerd (en dat zijn dus je vooroordelen. 'Die hoort daar bij', 'die hoort daarbij' 'die wil ik niet mee omgaan' enz) en een gedeelte krijg je binnen als prikkel zoals hij is (bijvoorbeeld geluiden die je niet kent)

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:06

Ik heb ook wel eens vooroordelen over mensen, meestal klopt het wel eigenlijk. :\
Maar soms heb ik het ook fout.

Denk dat iedereen vooroordelen over iemand heeft.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:07

@ vjestagirl Dus als jij iemand op straat ziet... Denk je onmiddelijk... Met die wil ik niet omgaan (want die heeft een knalrode broek aan bijvoorbeeld) :+.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:09

lindake schreef:
@ vjestagirl Dus als jij iemand op straat ziet... Denk je onmiddelijk... Met die wil ik niet omgaan (want die heeft een knalrode broek aan bijvoorbeeld) :+.

Nee daar wil ik juist wel mee omgaan, die is boeiend :+

Maar dat is wel zoals het werkt. Je beslist in microseconden of iemand boeiend voor je is of niet. Je denkt het niet altijd bewust, maar je denkt het wel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vooroordeel
Niet dat ik zo'n fan ben van wikipedia, maar het is wel een simpele uitleg
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 01-04-09 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:10

Iedereen heeft vooroordelen, ook al vecht je er tegen.
Ik ben echt heel erg zwaar tegen vooroordelen maar mijn oordeel over iemand is wel binnen 3 tellen gevormd.

Het voorbeeld over je manier van zitten vind ik niet eens interessant, als je nagaat hoeveel mensen er al met de neus aangekeken worden puur en alleen omdat ze een donkere huidskleur hebben.
Of omdat ze een hoofddoek dragen.

Men wordt zelden tot nooit meer beoordeeld op basis van hun persoonlijkheid/karakter. Er zijn altijd anderen factoren waarop mensen eerder/meteen hun oordeel trekken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:12

Het hebben van vooroordelen is totaal geen probleem, het wordt pas vervelend als je het om gaat zetten naar bewust gedrag. Onbewust gedraag je je er altijd naar, daar kun je bijzonder weinig aan doen, maar je bewust anders gedragen omdat iemand een rode broek aan heeft, of een donkere huid heeft, dat is een maatschappelijk probleem.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:14

Als ik mij niet bewust ben van een onbewust vooroordeel... Hoe kan ik dan als bewust persoon een vooroordeel hebben?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:15

Vjestagirl schreef:
Vooroordelen heb je altijd nodig. Om in je hoofd onderscheid te kunnen maken, om informatie te verwerken. Overgens kunne vooroordelen prima waar zijn, je vormt ze namelijk op basis van eerdere ervaringen.

Ik denk dat je vooral 'vooronderstellingen' nodig hebt: je moet inderdaad een snelle inschatting maken, en dan kun je niet alle alternatieven en opties openhouden, en gebruik je algemenisaties om de situatie sneller te kunnen begrijpen.
Het verschil is dat je een vooronderstelling aanpast als de situatie daarom vraagt, terwijl je je bij een echt rigide vooroordeel afsluit voor alles dat tegen je vooroordeel ingaat. En dat is dus wel echt verkeerd.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:16

Een groot gevolg van vooroordeel is stigmatisatie. De persoon die bevooroordeeld wordt kan vanuit dat vooroordeel behandeld worden en zich uiteindelijk ernaar gaan gedragen, zodat het vooroordeel waarheid wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:16

lindake schreef:
Als ik mij niet bewust ben van een onbewust vooroordeel... Hoe kan ik dat als persoon een vooroordeel hebben?

Jij hebt ze, omdat je je van een groot gedeelte van wat je hersenen doen niet bewust bent. Ongeveer 90% van je wezen, je zijn, je doen enz. is bepaald door je onderbewuste. Je hebt ze gewoon nodig om informatie te verwerken.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:17

Tjah je heb ze dus... maar ben je er niet van bewust volgens jou?

Volgens mij snap je de definitie van vooroordeel niet.

Shadow0 kan ik wel volgen :j.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:19

Ik heb bakken vol met vooroordelen, en vind dat helemaal niet erg, integendeel :j!
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 01-04-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:19

lindake schreef:
Tjah je heb ze dus... maar ben je er niet van bewust volgens jou?

Volgens mij snap je de definitie van vooroordeel niet.

Hoe noem jij het mensen, dingen en dieren indelen in catogorieën op basis van beperkte informatie dan?

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:21

Of een vooronderstelling zoals Shadow0 het noemde...

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:30

Ik denk dat iedereen vooroordelen heeft. Hoe die gene in elkaar zit met karakter enal.

Maar sommige mensen geven die mensen geen kans omdat ze denken dat ze zoals hun vooroordeeld zijn terwijl dat misschien helemaal niet is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:31

tjalk schreef:
Ik denk dat iedereen vooroordelen heeft. Hoe die gene in elkaar zit met karakter enal.

Maar sommige mensen geven die mensen geen kans omdat ze denken dat ze zoals hun vooroordeeld zijn terwijl dat misschien helemaal niet is.

Ja, en dát moet je zien te voorkomen, dat je je er bewust naar gaat gedragen. Dát is fout. Maar het hebben van vooroordelen niet.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:35

ja daar heb je gelijk in.
De meeste mensen zijn helemaal zo verkeerd niet als je ze beter leerd kennen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:36

Vjestagirl schreef:
Ja, en dát moet je zien te voorkomen, dat je je er bewust naar gaat gedragen. Dát is fout. Maar het hebben van vooroordelen niet.

Je er onbewust naar gedragen is, hoewel onvermijdelijk, toch ook niet altijd goed hoor. Want dat onbewuste gedrag straal je wel uit en dat heeft ook weer invloed op hoe je contact verloopt. Als je iemand (al is het nog zo onbewust) behandelt als niet te vertrouwen, zal iemand dat ook merken en er op reageren, en meestal niet positief. Waardoor jij dus versterkt wordt in je wantrouwen, en de sfeer niet beter wordt.

Daarom denk ik dat het wel goed is om je bewust te worden van je vooroordelen, zodat je je ook steeds bewuster wordt van je gedrag, dat eerst onbewust was, maar wat je steeds beter opmerkt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:36

tjalk schreef:
ja daar heb je gelijk in.
De meeste mensen zijn helemaal zo verkeerd niet als je ze beter leerd kennen!

Ik ken anders genoeg mensen waar ik niet mee kan opschieten ;) .