brommer gekocht.... wrak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

brommer gekocht.... wrak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 17:01

godv.... dacht gisteren een leuk brommertje gekocht te hebben op marktplaats, omdat er een verkeerde standaart onder zat waardoor hij over de grond sleepte en de brommer ook steeds afsloeg als ik voor een stoplicht stond dacht ik ik breng hem even naar de fietsenmaker. krijg ik vandaag die brommer terug en toen werd me verteld dat ik er geen meter meer op mocht rijden, hij was ronduit gevaarlijk. de voorvork was een bij elkaar geraapt zooit en kon zo kapot gaan en er zat speling in de achtervork. ik ben dus woest en heb die handelaar ook gelijk gebeld. het was een buitenlandse man die bijna geen nederlands verstaat dus ik kreeg eerst zijn zoon en later zijn dochter aan de telefoon. gelukkig is die man zo netjes om mij mijn geld terug te geven, ik hoop alleen dat hij ook de 50 euro van de fietsenzaak nog terugbetaald. de brommer stond nog op zijn naam, die zou ik vandaag laten overschrijven omdat ik gisteren geen uittreksel uit het bevolkingsregister had en hem dus niet kon overschrijven. hij komt hem zo bij me halen dus ik hoop dat ik alle kosten terug krijg. maar hoe vind ik nu een betrouwbare brommer, want ik heb niemand die met me meekan om te kijken of ie goed is. ik heb ook marktplaats ingelicht dat die man me een levensgevaarlijke brommer heeft verkocht, ik hoop dat ze er wat mee doen want hij is een handelaar dus heeft er nog meer te koop.

Storm

Re: brommer gekocht.... wrak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:05

Oei Lonneke, maar goed dat je ermee naar een fietsenmaker bent geweest, wie weet wat er anders had kunnen gebeuren.
Fietsenmakers verkopen ook vaak 2e hands brommertjes, kan je niet eens kijken of hij wat heeft staan?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:07

Misschien kun je naar een scooterzaak gaan i.p.v. marktplaats?
Goed kijken hoeveel KM hij gelopen heeft en er een stukje mee gaan rijden?

Op MP staat heel veel rommel en als je er geen verstand van hebt koop hem dan bij een goede zaak. Heb je vaak ook nog garantie waarmee je dus dit soort kosten bespaart :)

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:16

Nouja 50 euro is ook niet veel natuurlijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:18

Ze verteld toch nergens wat ie kostte?

Ik zou idd ook niet via MP kopen, maar gewoon bij de fietsenmaker, dan betaal je wat meer, maar weet je wel zeker dat ie in orde is, en ook belangrijk : niet gestolen!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 17:20

tja maar daar betaal je gelijk het dubbele en dat geld heb ik gewoon niet. ik ga morgen hier in de buurt bij een particuliere mevrouw kijken naar een snorfiets, ik denk dat dat wel te vertrouwen is. helaas heb ik niemand die even mee kan, dus dat is wel balen. maar goed, als een een ondeugelijk goed koopt heb je gelukkig altijd het recht op teruggave van je geld dus daar beroep ik me dan maar op. ik hoop dat het brommertje van morgen wat beter is als die van gisteren.
@stoeptegel, de brommer kostte mij 250 euro. alleen het afstellen van de brommer en een nieuwe standaart kostte mij al 50 euro.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:20

Oh verrek ja ik lees niet goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:21

crossmonster schreef:
Ze verteld toch nergens wat ie kostte?

Ik zou idd ook niet via MP kopen, maar gewoon bij de fietsenmaker, dan betaal je wat meer, maar weet je wel zeker dat ie in orde is, en ook belangrijk : niet gestolen!

idd mijn vriend had een keertje een gestolen brommer van marktplaats gekocht en je wilt niet weten wat een gezeik hij daarmee heeft gekregen tot aan een arrestatie aan toe

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:22

Spreek dan goed af dat je de brommer laat keuren, en doe dat diezelfde dag, ga er niet eerst een week mee rondsnorren.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:25

Je hebt ook (in ieder geval hier in de regio) handelaren die in tweedehands brommers en scooters handelen en ook in tweedehands onderdelen. Zo knappen ze brommers goedkoper op en kosten ze ook niet zo veel, maar zijn ze wel helemaal nagekeken. Misschien zit er zoiets ook bij jou in de buurt? Want als je het bij een 'echte' dealer moet gaan kopen, betaal je je idd blauw!

Maar nu eerst maar hopen dat die van morgen iets is!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:27

Als ik iets via marktplaats koop ben ik ook wel kieskeurig naar de persoon. Komt degene betrouwbaar op me over zou ik het doen. Hiermee doel ik niet op de huidskleur oid, maar het overkomen vind ik toch wel belangrijk. En eerlijk is eerlijk, kom ik bij iemand die zelf amper tot geen nederlands spreekt had ik toch wel even goed naar die brommer laten kijken.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:28

Altijd eerst laten bekijken door een fietsenmaker voor je betaald. Geen brommers kopen van jonge jongens(die sleutellen er zelf aan en is niet bepaald bevoordelijk voor de plof).

Ik heb 5 jaar geleden een puch gekocht voor 115 euro. Was al ouder dus verwachte dat het niet lang zou duren. Brommer kwam echter bij mama met kind weg... dus hopenlijk geen gesleutel.
Ikwou hem laten keuren dus ben in de stad opzoek gegaan naar een fietsenmaker(mams achtergelaten als borg). Helaas was het maandag en niks open.
Op goed geluk toch meegenomen, want na goed bekijken zag hij er goed uit(geen roest, goede veering. Goede kabels). Nu 5 jaar later en zo'n 25000/30000 km verder doet hij het nog steeds. Verder dan de standaart dingen nooit wat mee gehad!

Een week na aankoop heb ik laten keuren door mijn eigen fietsenmaker(kijken of hij veilig is). Mijn fietsenmaker(tevens expert in oldtimmer fietsen/brommer/auto's) Zei dat mijn brommer perfect is en volledig orgineel :) Hij is 24 jaar oud.
Dus mazzel kun je altijd hebben :)

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:29

Je kan bij je volgende brommer even vragen of je ermee langs die fietsenwinkel kan gaan om te controleren?

ik heb pas ook een scooter gekocht (via marktplaats [hij zei dat hij een autohandelaar was die ook een beetje wou verdienen met de scooterhandel] ) die was ook niet helemaal 100% inorde maar gelukkig heb ik een handige papa die er super veel vanaf weet en die is hem nu aan het repareren en vervangen etc :+
Laatst bijgewerkt door Stephaniiee_ op 01-04-09 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:30

Ik heb mijn scooter ook via marktplaats gekocht, gelukkig ging mijn alleswetende vriend mee en heb ik een uitstekend scootertje gekocht.

Misschien handig om iemand mee te nemen die er wel wat van af weet? Volgens mij kan je daar ook mensen voor 'huren'?
Ik zou in ieder geval bij de volgende brommer veel informatie vragen erover.

Wat nog beter is, is een 2dehands brommertje kopen bij een scooterwinkel, vaak kunnen zij zelfs een brommertje voor jou zoeken.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:40

Mijn scooter is ook aangekocht bij een scooterwinkel en was 2de hands. Nu 2 jaar later rijd ie nog steeds. Natuurlijk heb ik er wel eens een probleempje mee maar ik ben geen gevaar op de weg!

Koop een 2de hands brommertje bij de winkel. Voordeel is dat de brommer dan vaak goed is nagekeken en een beurt heeft gehad en de kans dat je een gestolen voertuig koopt is nihiel. Ook daar hoeven ze écht niet heel duur te zijn.

Op MP moet je het maar net treffen! De kans dat je een gestolen brommer koopt is groot en probeer dan maar uit te leggen aan de politie dat het geen heling is!

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:09

__Esther__ schreef:
Koop een 2de hands brommertje bij de winkel. Voordeel is dat de brommer dan vaak goed is nagekeken en een beurt heeft gehad en de kans dat je een gestolen voertuig koopt is nihiel. Ook daar hoeven ze écht niet heel duur te zijn.

En liever nu eventjes wat meer investeren, dan uiteindelijk een scooter kopen die je iedere twee weken naar de fietsenmaker kan brengen! Ook krijg je bij een fietsenmaker vaak ook nog wel een soort garantie, dat als iets kapot gaat in de tijd nadat je hem koopt hij nog gratis gemaakt kan worden. En als je er geen verstand van hebt zou ik (persoonlijk) geen scooter op marktplaats kopen, je kan de goede scooters gewoon niet van de slechte onderscheiden.

(en is 250 euro niet vrij weinig voor een goede, tweedehand scooter? volgens mij ben je eerder richting de 450 / 500 euro kwijt, maar goed hier heb ik verder geen verstand van!)

Succes met het vinden van een goede scooter! :) Echt zo'n ding is ideaal!

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 18:20

die man is net geweest en heeft me mijn geld terug gegeven. helaas niet de kosten van de opknap beurt maar goed, dat moet dan maar. ik heb die mensen voor morgen afgebeld omdat ze mij ook niet kon vertellen hoe oud hij was. en dat vind ik toch wel belangrijk om te weten. nu heb ik maandag een afspraak in capelle a/d ijssel ook bij een mevrouw. dus ben benieuwd.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:20

lonneke schreef:
die man is net geweest en heeft me mijn geld terug gegeven. helaas niet de kosten van de opknap beurt maar goed, dat moet dan maar. ik heb die mensen voor morgen afgebeld omdat ze mij ook niet kon vertellen hoe oud hij was. en dat vind ik toch wel belangrijk om te weten. nu heb ik maandag een afspraak in capelle a/d ijssel ook bij een mevrouw. dus ben benieuwd.

Bij een brommer in 2e hands circuit is praktisch niet na te zien hoe oud ze zijn. Tenzij hij vrijwel nieuw is met aankoopspapieren.

Bij hele oude brommers(die van mij) stond/staat het bouwjaar in de velg. Maar velgen kunnen vervangen worden.
Oudere brommers hebben namelijk geen plaatjes waar een bouwjaar op staat zoals bij een auto.

Bij mijn brommer staat het bouwjaar dus ook in de velg. En mijn fietsenmaker kon op een 1 of andere manier zien dat velg en brommer bij elkaar horen.

Bij een brommer moet je niet naar leeftijd kijken. Maar moet je naar de staat LATEN kijken. Leeftijd zegt vrij weinig.

Mijn plof is 23 jaar oud. Vriendin van mij heeft een brommer van 4 jaar oud(nieuw gekocht) en dat is een waardeloos barrel. En mijn oldtimmer is perfect! Dus laat naar de staat kijken. Kijk niet naar leeftijd!!!

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:22

lonneke schreef:
ik heb die mensen voor morgen afgebeld omdat ze mij ook niet kon vertellen hoe oud hij was..

Van heel veel scooters is niet bekend hoe oud ze zijn. Het registreren van de scooters is namelijk nog niet zo oud, en voor die tijd was er dus geen document waarop stond hoe oud de scooter was. Alleen van de scooters die minder dan iets van 4 jaar oud zijn is bekend hoe oud ze zijn.

Maar aan de andere kant is de leeftijd wel handig om te weten, het zegt vaak wel iets over de scooter..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:27

Inguhh schreef:
lonneke schreef:
ik heb die mensen voor morgen afgebeld omdat ze mij ook niet kon vertellen hoe oud hij was..

Van heel veel scooters is niet bekend hoe oud ze zijn. Het registreren van de scooters is namelijk nog niet zo oud, en voor die tijd was er dus geen document waarop stond hoe oud de scooter was. Alleen van de scooters die minder dan iets van 4 jaar oud zijn is bekend hoe oud ze zijn.

Maar aan de andere kant is de leeftijd wel handig om te weten, het zegt vaak wel iets over de scooter..

Bij mijn weten is er helemaal geen registratie van leeftijden voor brommers en scooters. Op kentekenpapieren hoeft namelijk geen bouwjaar ingevuld te worden alleen nummerplaatje(en die is niet scooter/brommer geboden).

Bij brommers/scooters wordt niks in blok o.i.d. gebrandt zoals bij auto's

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:12

Toen ik een scooter op het oog had stond er op het papier dat het een 2005 model was, na wat research naar het Chassis nummer zijn we erachter gekomen dat het een 1999 model was.. Toen was het een heel ander verhaal geworden...

In 2005 is er geloof ik zo'n regel ingesteld dat alle scooters geschouwd (??) moesten worden.. Dus meestal staat op het papier dat de scooter dan al wel voor 2005 in gebruik is genomen.

En natuurlijk heeft de leeftijd er niet veel mee te maken, als hij maar inorde is natuurlijk. Maargoed, je moet niet teveel geld betalen voor zo'n heel oud barrel ;)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:16

Framenr is wel eraan gebonden, en daaraan kun je vaak wel terugvinden hoe oud de brommer is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:17

maar waarom al meteen laten maken , ipv meteen de oude genaar bellen en die brommer terug sturen
dan had je die 50- bespaard

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:28

Stephaniiee_ schreef:
Toen ik een scooter op het oog had stond er op het papier dat het een 2005 model was, na wat research naar het Chassis nummer zijn we erachter gekomen dat het een 1999 model was.. Toen was het een heel ander verhaal geworden...

In 2005 is er geloof ik zo'n regel ingesteld dat alle scooters geschouwd (??) moesten worden.. Dus meestal staat op het papier dat de scooter dan al wel voor 2005 in gebruik is genomen.

En natuurlijk heeft de leeftijd er niet veel mee te maken, als hij maar inorde is natuurlijk. Maargoed, je moet niet teveel geld betalen voor zo'n heel oud barrel ;)

Brommers worden ook geschouwd. Framenummer staat los van bouwjaar!!! Bouwjaar is vrijwel alleen te achterhalen als de orginele papieren erbij zitten. En net als met paarden is het maar afwachten of het de juiste papieren zijn. Framenummers zijn namelijk makkelijk te vervalsen en te verwijderen!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:37

fijn dat je je geld terug hebt gekregen voor hetzelfde geld was die man nooit komen opdagen..
\veel suc6 met het zoeken van een goede brommer :)