Kamer van Koophandel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kamer van Koophandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:05

Goed, er zullen hier op bokt vast mensen met genoeg ervaring over de KvK zitten.
Morgen ga ik langs de Kvk, informatie inwinnen over registratie als freelancer, of echt als eenpersoonsbedrijf. Maar nu zou ik van jullie graag al positieve en negatieve ervaringen horen, en vooral ook wat het grote verschil maakt, met belasting bijvoorbeeld. In welke mate draag je af aan de belasting en in welke mate zijn dingen aftrekbaar van de belasting als freelancer of als eenmansbedrijf?

Uiteraard ga ik hier morgen ook allemaal naar vragen via de kvk, maar zou graag nu alvast wat voorkennis hebben

lindatje

Re: Kamer van Koophandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:11

Geen ervaring, maar ben wel nieuwsgierig dus lees even mee ;) Welke dienst(en) ga je aanbieden? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:17

Ik bied mezelf aan als Vormgever voor web en print, fotograaf en trainer in grafische programma's :)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:20

Volgens mij is er geen verschil hoor. Als freelancer ben/heb je gewoon een eenmanszaak (tenzij je kiest voor VOF, BV, etc). Freelancer an sich is geen rechtsvorm nl...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:28

Kijk, daar kom ik al verder mee :)
Of ik mezelf als VOF / BV registreer moet ik wel meer info nog over hebben, volgens mij zat het verschil in op het gebied van faillisementen? Onder de 27 met een bv zijn je ouders de sjaak? Althans zoiets begreep ik?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:30

BV zou ik niet doen, dat voegt weinig toe. Het is een stuk indekken, je bent dan zelf nl niet aansprakelijk, alle schulden ed blijven binnen de BV. Maar het kost je wel € 18.000 startkapitaal + notariskosten, verklaringen van geen bezwaar van het ministerie etc en mocht je geld moeten gaan lenen kun je er vergif op innemen dat een bank een persoonlijke borgstelling wil zien, om te voorkomen dat de BV op de fles gaat en zij hun geld kwijt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:32

Nee, dan is een BV inderdaad niet verstandig. Juist ook in de persoonlijke borgstelling. Met een VOF ben je wel zelf aansprakelijk neem ik aan? En op wat voor manier zit het dan met belastingen, als je spullen aanschaft ter behoefte van je zaak, (bijvoorbeeld auto ivm afstanden naar de klanten, vernieuwd softwarepakket etc) is dit allemaal aftrekbaar ook als je VOF bent?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:34

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:44

Een BV als 'startpunt' wordt vaak gedaan als er financiële risico's zijn (dat indekken dus) en dat zal bij jou wel meevallen. Sowieso zorgen dat je een goede aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstandverzekering hebt!

Om een BV fiscaal interessant te maken moet je een hele fikse nettowinst maken. Ik heb ergens € 90.000 gezien, maar of dat juist is durf ik niet te zeggen. Bijkomend punt bij een BV is dat je een DGA-salaris moet betalen van minimaal € 39.000 bruto óf wat gebruikelijk is in de bedrijfstak. Je omzet zal dus al zeker een € 45.000 moeten zijn, wil je je loonkosten eruit willen halen.

Je zou uit imago-overwegingen kunnen besluiten een BV op te zetten, omdat dat voor het gevoel soms wat meer zekerheid voor derden kan bieden, maar ik denk dat de gemiddelde ondernemer ook wel weet dat dat een wassen neus is.

Voor een VOF moet je overigens met minimaal 2 personen zijn, een VOF is een eenmanszaak in meervoud zeg maar :+ Dus gewoon een natuurlijke persoon met hoofdelijke aansprakelijkheid.

Administratief gezien is er geen verschil tussen een natuurlijke persoon en een rechtspersoon. Een personenauto mag je zakelijk aanschaffen, maar het is wsn beter om die privé aan te schaffen en kilometers te declareren. Investeringsaftrek heb je op een personenauto niet. Software mag je gewoon allemaal zakelijk aanschaffen, daar krijg je vanaf € 2.100 wel investeringsaftrek op.

Het verschil zit 'm vooral in de ondernemersfaciliteiten. Bij een eenmanszaak heb je bv een MKB-vrijstelling van (ik meen) 10% van je winst. Die heb je bij een BV weer niet, daar heb je een lager tarief. Bij een BV betaal je over je winst vennootschapsbelasting (en loonbelasting en inkomstenbelasting over je DGA-salaris), bij een eenmanszaak inkomstenbelasting.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:53

Sylvia heeft het heel goed verwoord.
Een eenmanszaak is het meest aantrekkelijk tot een winst van ongeveer EUR 100.000. Daarboven is een BV verstandiger.
Indien je in een risicovol vak stapt, in de zin van schulden/aansprakelijkheid, dan is een BV een verstandige keus. Gezien jouw beroep, niet van toepassing. Verder geldt ook in jouw branche niet echt de regel dat je zonder BV met de nek wordt aangekeken.
Nog een tip, indien je zelf je administratie gaat doen. Je uitgaande facturen moeten aan de volgende eisen voldoen:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-39.html#P557_52850
Hetzelfde geldt dus voor je binnenkomende facturen. Indien deze niet aan de bovenstaande eisen voldoen, kan de Belastingdienst bij controle besluiten dat de omzetbelasting niet aftrekbaar is bij die facturen.

Hmm, en ik dacht dat ik vrij had...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:52

Nog een aanvulling op Arnyek, voor wat betreft de factuureisen:

Als jij facturen verzendt die niet aan de eisen voldoen en dat komt naar voren bij een controle, dan kan het zijn dat het een kwestie van herstellen is, maar het kan ook zijn dat je een bestuurlijke boete krijgt. In het ergste geval kan de gehele administratie verworpen worden... En dan heb je echt een gigantisch probleem.

Wil je administratie verworpen worden, moet je het wel echt heel erg bont maken, maar dat even ter illustratie dat zelfs je factuur aandacht behoeft...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 10:59

hier kan je ook veel informatie vinden: www.cnvzzp.nl

veel succes!!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:39

Sylvia schreef:
Nog een aanvulling op Arnyek, voor wat betreft de factuureisen:

Als jij facturen verzendt die niet aan de eisen voldoen en dat komt naar voren bij een controle, dan kan het zijn dat het een kwestie van herstellen is, maar het kan ook zijn dat je een bestuurlijke boete krijgt. In het ergste geval kan de gehele administratie verworpen worden... En dan heb je echt een gigantisch probleem.

Wil je administratie verworpen worden, moet je het wel echt heel erg bont maken, maar dat even ter illustratie dat zelfs je factuur aandacht behoeft...

Moet je het wel heel bont maken (of heel gemeen doen tegen de inspecteur ;)).
Maar het is dus van belang :+