Ik heb sinds 2 jaar een eigen huis met een hypotheek van , zeg voor het gemak , 200.000 euro.
Nu wil ik met vriend-lief samen een ander huis kopen van , zeg voor het gemak , 300.000 euro.
Hypotheekadviseur van mijn lopende hypotheek erbij gehaald en het is geen probleem om alle voorwaarden van mijn lopende hypotheek gewoon mee te nemen naar de hypotheek voor het nieuwe huis. Die 200.000 euro kunnen wij dus samen tegen de bestaande voorwaarden lenen. Voor de overige 100.000 euro gelden dan wel weer nieuwe voorwaarden.
Ofwel : de bestaande hypotheek gaat mee en die wordt opgehoogd met een extra "nieuwe hypotheek" zeg maar.
MAAR....wat is nu gebruikelijk.
Bij het afsluiten van een hypotheek betaal je altijd een aanzienlijke commissie (of hoe heet dat ook alweer) aan je hypotheekadviseur.
Dat is geloof ik 1% van het hypotheekbedrag ?
Wij gaan dan een "nieuwe" hypotheek van 300.000 euro totaal afsluiten , is het dan logisch dat de te betalen commissie 3.000 euro bedraagt ?
Of is het billijker als we deze keer alleen commissie betalen over het nieuwe deel van een ton , dus 1.000 euro ?
Mijn gevoel zegt dat ik 2 jaar geleden al de commissie betaald heb voor die hypotheek van 200.000 euro , en dat het belachelijk is om daar nu NOG eens voor te gaan betalen...
Maar wat is de standaard hierin....? Iemand ervaring ?