als ouders overlijden kind in huis nemen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

als ouders overlijden kind in huis nemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:09

Misschien een beetje zwaar onderwerp .
Maar ik ben gevraagd door mijn tante (die meer een zus is voor mij) waar ik een mega
goede band mee heb om als zij er niet meer is voor mijn neefje te zorgen .
Op mijn neefje ben ik ook mega gek .
Wat kun je toch veel houden van zo'n klein kereltje .

Nu gaan we er gewoon vanuit dat dit niet gebeurt maar als we reeel blijven zit deze kans erin .
Mijn tante heeft namelijk een auto-imuun? ziekte die prima met medicijnen te behandelen is .
Maar het geeft je wel stof tot nadenken .

Zodoende heeft mijn tante mij dus gevraagd om eventueel de zorg van mijn neefje op mij te nemen als het nodig is .
Vader is helaas overleden dus dat is ook geen optie .
Opa en oma van vaders kant zijn voor mijn tante geen optie want die geven niet zoveel om kind .

Mijn neefje is een prachtkereltje maar wel met een gebruiksaanwijzing .
Dat geeft niks want daar kunnen wij allemaal prima mee omgaan .
Hij is inmiddels tien en gewoon een geweldig kereltje .
En ik vind het altijd geweldig om hem over de vloer te hebben maar ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd blij ben
als hij ook weer thuis is afgeleverd .
Verder zijn mijn tante en ik de enige in de familie , er is geen verdere familie dus .

Ik zelf heb geen kinderen en wil dat de eerste tijd niet .
De wens is er wel heel erg maar eerst ons leven wat beter op orde .

En dat is dan ook meteen mijn grootste punt :

Mijn leven is op dit moment gewoon een beetje een rotzooi .
Dat is helemaal geen punt want heb voor niemand te zorgen behalve voor mezelf en vriend .
Wat nu als mijn tante wel komt te overlijden en ventje komt wel bij ons thuis .
Ik kan helemaal niet voor een kind zorgen (tuurlijk als iets moet kan alles) .
Ik heb het er met mijn vriend al uitgebreid over gehad en hij zegt gewoon dat komt wel goed .
Hij is dan ook absoluut bereid het kereltje in huis te nemen .
(Wat een schat)

Ik ben 25 en mijn vriend 35 , we kunnen dan wel een stabiele thuisbasis bieden
dat is er gelukkig wel en de rest komt dan wel goed .
Maar wil ik dit wel , ik wil graag eerst mijn eigen kind(eren) opvoeden .
sowieso denk ik dat zo'n beslissing ietsje makkelijker is als je al kinderen hebt
omdat je weet wat er bij komt kijken .

Gelukkig is mijn tante hier niet dwingend in en heeft ze me op het hart gedrukt dat als ik denk dat ik dat niet kan
dat ik me niet schuldig hoef te voelen als ik het niet wil en dat ik gewoon eerlijk moet zijn .
Want het is niet zomaar iets .

En ik word nu tussen van alles geslingerd voor mijn gevoel .
Ik ben zelf opgegroeid bij mijn oma en later in kindertehuizen en crisiscentrums enz.
Dit is iets wat ik mijn neefje eventueel niet aan wil doen .
Maar ik weet ook dat er hele fijne pleeggezinnen zijn die je een hele goede thuisbasis kunnen bieden
en die ervaren zijn en zo'n jongetje prima kunnen begeleiden en verder opvoeden .
Maar ja , zie maar zoiets te vinden .
En wie laat nu familie in de steek ? vooral zo'n jongetje waar je gek op bent en nu nog zo afhankelijk is .

Ik weet gewoon echt niet wat ik nu moet doen .
Mijn tante wil het allemaal wel gaan vastleggen .
Ik ben absoluut geneigd om te zeggen dat hij hier mag komen als er wat gebeurd
maar ik neig ook om te zeggen van nee , ik ben daar de persoon niet toe .
Ik kan hem geen stabiel huis geven (wel liefde genoeg maar daar kan ik geen mond mee vullen) .
Ik kan hem wel begeleiden in alles en ik begrijp hem dan ook helemaal maar blijft deze verhouding zo als hij eventueel hier woont .
Zou mijn relatie hier ook tegen bestand zijn en kan ik het financieel opbrengen .
Daarbij word het ventje ook ouder en kan ik , iemand die zelf nog maar een paar jaar puber af is hem wel goed begeleiden
als hij gaat puberen .
Mijn neefje en ik hebben een hele goede relatie we kunnen echt lezen en schrijven met elkaar
in hoeverre zal dit veranderen als hij bij mij zou wonen .
Is het dan niet eerlijker om hem een hele goede basis te geven bij een ander gezin zodat hij de relatie met mij kan behouden en dat hij eventueel
een vertrouwens persoon heeft , iemand die altijd naar hem zal luisteren en er altijd voor hem zal zijn buiten het gezin .

Allemaal punten om rekening mee te houden .
en ik ben dan ook als ik heel eerlijk ben geneigd om te zeggen dat ik hem in eerste instantie niet in huis wil halen .
Want ik denk dat hij dan geen goede kans in het leven krijgt .
Maar aan de andere kant , wie begrijpt hem beter als zijn moeder er niet meer zal zijn als ik .
En waar zou hij zich veiliger voelen , ik denk dat dat bij mij is .
Het is een heel makkelijk mannetje maar dat wil niet zeggen dat dat zo blijft en ben ik bij machte om dat eventueel op te vangen .

Gelukkig is dit allemaal maar een wat als en is het nu niet aan de orde.
Ik heb mijn tante ook al gezegd dat als ze doodgaat dat ik haar persoonlijk kom opzoeken en haar vermoord
gelukkig is ze er nog :D

Maar mijn vraag , want ik kom er even niet helemaal meer uit .

Laat ik mijn neefje in de steek als ik eventueel nee zeg tegen mijn tante ?

Ik denk wel dat als het wel zover is dat ik dan niet zal twijfelen dan neem je dat mannetje in huis en doe je je best
maar hoe het nu van te voren word gevraagd ga je toch erg nadenken over andere maatregelen en de wat als .

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:20

Moeilijk hè om hier over na te denken.
Wij zijn afgelopen December getrouwd en moesten hier ook over nadenken ivm testament. Gelukkig waren wij er snel uit. Als er iets met mijn zwager en schoonzus gebeurd komen hun kinderen bij ons en andersom dan ook weer.

Wat wellicht handig is om te weten is dat je het kunt weigeren op het moment zelf. Als je tante nu in haar testament vermeld dat jij voogd bent in geval van overlijden, dan wil dat niet zeggen dat jij hem ook in huis moet nemen. Wel wordt er dan aan jou gevraagd of je dit wil en zo niet of je wil mee denken en helpen om hem zo goed mogelijk elders te plaatsen.

Wellicht is de situatie nu niet zo dat je hem wilt opvangen maar over een aantal jaar wel. Als je tante jou dan niet heeft aangewezen als voogd wordt het nog een hele kluif om alles geregeld te krijgen om hem wel bij jullie in huis te nemen.

Ik zou er voor kiezen om wel als voogd aangewezen te worden, maar heel duidelijk afspreken dat je op dat moment kijkt of de situatie zo is of jij hem uberhaupt in huis kunt nemen. Vraag eventueel aan je tante om naast jou een vervangend voogd aan te wijzen.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:30

Als het idd zo is dat je kunt weigeren als het aan de hand is dan hoef ik geen moment meer na te om daar ook maar ja tegen te zeggen .
Dan is het voor mij geen enkel punt meer .
Waarschijnlijk gebeurt er ook niks en mocht het wel gebeuren dan kan het zijn dat ik idd heel anders zit .

Tuurlijk ga ik het met mijn tante er nog goed over hebben maar ze heeft me nu gewoon even de tijd gegeven om er over na te denken .

Bedankt voor je berichtje en ja dit is best moeilijk .

Het voelt heel erg dat ik hem in de steek laat als ik nee zeg maar ik wil alleen maar het beste voor hem
en op dit moment ben ik niet het beste maar idd over een paar jaar misschien wel

Oamaru

Re: als ouders overlijden kind in huis nemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:33

Indd erg moeilijk. De vriend van mn zusje is ook een wees. Allebei de ouders overleden in 1 jaar aan kanker. Helaas was het niet goed geregeld, en woont hij nu op 18 jarige leeftijd alleen met zn broertje. Ik ga mee met Abbeltje, misschien als over een paar jaar jou leven wat is gesettled je er wel toe in staat bent. Je kan het indd weigeren als het moment daar is. :j

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:36

Lijkt me moeilijk Zydeco... Ik zelf weet dat mijn ouders geregeld hebben met mijn oom en tante dat stel er mocht iets met mijn ouders gebeuren ik en mijn broertje bij mijn oom en tante komen te wonen. Als er iets met mijn oom en tante zou gebeuren dan zouden mijn 3 neven bij ons komen wonen. Ik vind het wel prettig om te weten dat stel er zou wat gebeuren dat ik bij mijn oom en tante mag wonen en niet bijvoorbeeld bij vreemde mensen wordt geplaatst :D dus ja...

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:40

Dat is iets waar ik dus heel erg mee zit
Tuurlijk wil je het liefst bij iemand wonen die je kent
Maar wat als die persoon niet het meest geschikt is op dat moment
Ik vind het belangrijker dat mijn neefje een kans in het leven krijgt

Ik ben bang dat op dit moment ik niet de geschikte persoon ben
maar dan hebben we het over dit moment
Ik weet niet hoe het met een paar jaar is

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:07

Laat je eens goed informeren door een notaris.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:35

TS; hoe oud is je neefje nu? En hoe oud ben je zelf?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:41

Ik kan je verder geen advies geven bij de beslissing, maar als je tante een goede (levens?)verzekering heeft hoef je je om geldzaken geen zorgen te maken, de verzekering keert in geval van overlijden meer dan genoeg uit om je neefje te onderhouden voor een fiks aantal jaren :)

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:46

Quellian, dat staat allemaal in beginpost. TS is 25, neefje is 10.
TS, tjeetje. Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit hartstikke moeilijk is. Je zit in een dubio, want je wilt het beste voor je neefje. Qua liefde is dat bij jou, maar qua financien is het nog onzeker, als ik goed heb begrepen? Maar je zou ook misschien met je tante bespreken over de financien. Ik neem aan als ze mocht komen te overlijden dat ze dan ook wat geld achterlaat voor de toekomst van je neefje?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:46

Quellian schreef:
TS; hoe oud is je neefje nu? En hoe oud ben je zelf?

Neefje is 10 en zij is 25?

Indd moeilijk, ga er even over praten met een professional, of laat je tante even uitzoeken hoe het precies in zijn werk gaat :)
Dan kun je er goed voorbereid al dan niet instappen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:47

"Maar aan de andere kant , wie begrijpt hem beter als zijn moeder er niet meer zal zijn als ik .
En waar zou hij zich veiliger voelen , ik denk dat dat bij mij is ."

Dit vind ik een heel belangrijk punt.
Net zoals je zegt dat je wil dat hij bij goede mensen terecht komt die hem meer te bieden hebben. Wie zegt dat hij beter terechtkomt ergens anders?

Uiteraard hoef je je toch NIETS verplicht te voelen, maar als ik je verhaal lees als buitenstaander, dan voel ik oprechte liefde voor jouw neefje.
En ik weet zeker als je op dit moment ECHT (maar dan heeel echt) zou moeten kiezen, dat je dat ventje gewoon in huis neemt zonder over na te denken.

Zoals hier eerder vermeld, goede afspraken laten vastleggen.
Als hij ouder wordt en ongelooflijk gaat puberen of rebelleren, kan je nog altijd naar een andere oplossing zoeken.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:55

Mijn tante heeft geloof ik alles goed geregeld wat betreft financien .
Dat is ook niet helemaal waar ik mee zit daar valt altijd wel een mouw aan te passen
Maar ik wil hem goed kunnen begeleiden en / of opvoeden en ik weet niet of ik daar geschikt voor ben
Ik heb zelf geen kinderen nu dus van opvoeden heb ik geen kaas gegeten
Tuurlijk vraagt mijn tante me niet zomaar , daar heeft ze wel vertrouwen in dat ik dat goed zal doen dat heeft ze ook wel gezegd
Mocht ik dit willen dat gaan we samen ook naar de notaris ? om alles goed uitgelegd te krijgen over het hoe en wat

Er komt wat dat betreft in 1 keer zo'n grote verantwoordelijkheid op je vind ik
En ik weet niet of ik daar klaar voor ben

ik ben trouwens 25 en mijn neefje 10
Zelf woon ik nu 6 jaar samen met mijn vriend van 35 dus kan wel zeggen denk ik dat een stabiele basis er wel is

Als het moment morgen aanbreekt dan twijfel ik idd geen moment en komt het mannetje gewoon hier en dan zien we wel verder
maar nu je de tijd hebt om na te denken ga je ineens van alles zien

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:14

zydeco schreef:
Mijn tante heeft geloof ik alles goed geregeld wat betreft financien .
Dat is ook niet helemaal waar ik mee zit daar valt altijd wel een mouw aan te passen
Maar ik wil hem goed kunnen begeleiden en / of opvoeden en ik weet niet of ik daar geschikt voor ben
Ik heb zelf geen kinderen nu dus van opvoeden heb ik geen kaas gegeten
Tuurlijk vraagt mijn tante me niet zomaar , daar heeft ze wel vertrouwen in dat ik dat goed zal doen dat heeft ze ook wel gezegd
Mocht ik dit willen dat gaan we samen ook naar de notaris ? om alles goed uitgelegd te krijgen over het hoe en wat

Er komt wat dat betreft in 1 keer zo'n grote verantwoordelijkheid op je vind ik
En ik weet niet of ik daar klaar voor ben

ik ben trouwens 25 en mijn neefje 10
Zelf woon ik nu 6 jaar samen met mijn vriend van 35 dus kan wel zeggen denk ik dat een stabiele basis er wel is

Als het moment morgen aanbreekt dan twijfel ik idd geen moment en komt het mannetje gewoon hier en dan zien we wel verder
maar nu je de tijd hebt om na te denken ga je ineens van alles zien

Niemand weet voor z'n eerste kind of ze wel geschikt zijn om ouder te zijn. En toch gaat het over het algemeen goed, zeker als ik al lees dat hij in een stabiele relatie komt, waar al van 'm gehouden wordt. Waar een wil is, is een weg.

Het heeft natuurlijk een enorme impact op je leven, maar ik denk ook dat de keuze NU maken veel lastiger is dan wanneer je tante inderdaad zou komen te overlijden. Ik denk dat je 'm dan zonder lang na te hoeven denken in huis neemt. Omdat die keus er dan eigenlijk niet meer is.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:17

Weet zeker dat je het uitstekend zal doen. Met veel liefde en een stabiele basis komt je al heeeel ver. De rest is bijzaak en meestal een pak minder belangrijk.

Komt echt goed. Niet teveel over tobben!

Vind het overigens al fantastisch dat je er zo serieus over nadenkt, zware overwegingen maakt in het belang van dat mannetje. Je bent echt een goede ziel!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:30

Ik denk hetzelfde als Anoeska. Als je zelf een kind krijgt dan weet je ook niet of je wel geschikt bent als ouder.

Maar heeft jouw neefje geen vader waar hij door opgevangen wordt als zijn moeder overlijdt?

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 15:38

De vader van het mannetje is helaas overleden

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:42

Ik denk dat als jullie het er nooit over hadden gehad, en je tante zou onverwacht komen te overlijden (door een auto-ongeluk ofzo), dat je dan zonder problemen het jongetje in huis zou nemen.

Nu ben je het al helemaal aan het overdenken, alle voor- en nadelen aan het bedenken. En dan wordt het veel moeilijker.

Het is ook een enorm moeilijk iets, wat je hele leven zal veranderen, dus het is ook logisch dat je er even over na moet denken. Maar ik lees toch ook overal in je verhaal terug dat je al veel van 'm houdt. En misschien is dat wel het belangrijkst.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 15:49

zydeco schreef:
Ik denk wel dat als het wel zover is dat ik dan niet zal twijfelen dan neem je dat mannetje in huis en doe je je best
maar hoe het nu van te voren word gevraagd ga je toch erg nadenken over andere maatregelen en de wat als

ik heb even mezelf gequote
want je hebt gelijk anoeska

dat houden van is er absoluut en dat maakt dit erg moeilijk

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:52

Inderdaad een lastig onderwerp, ik heb er ook even over na moeten denken, maar bij ons is er inmiddels ook vastgelegd dat mocht mijn zus en mijn zwager plotseling overlijden de kinderen naar mij toe gaan.
Het gaat hier om 2 meiden (5 en 2,5 jaar) en 1 kindje wat nog geboren moet worden.
Ik ben op dit moment 21.

Bij ons is het zo dat de zussen van mijn zwager zelf ook kinderen hebben, mijn ouders en zijn ouders te oud zijn, en ik dus de perfecte optie ben.
Heel vreemd inderdaad om er over na te denken, maar ik zou het met alle liefde doen :)

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:01

Als je tante denkt dat haar zoontje bij jou goed terecht komt dan moet je daar gewoon op vertrouwen. Jij kunt niet meer dan je best doen. En natuurlijk hoop je dat het nooit nodig is maar zij vertrouwd jou haar kind toe. Dus dan denk ik dat hij het heus goed bij je zal hebben.

Ik ben zelf voogd voor mijn 2 neefjes. Hoop natuurlijk dat het nooit nodig zal zijn maar als het nodig is dan zal ik hun opvoeding overnemen. Oei.. mijn huidige vriend weet dat nog niet.. is al jaren zo.. toch maar eens aankaarten denk ik :P

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:06

Ik vind het een mooi onderwerp waar ik ook veel mee bezig ben (door privé).

De liefde is duidelijk leesbaar in jouw berichten en ik denk dat daar al 75% mee geregeld is.
Ik denk dat je diep in je hart weet dat het je wel lukt, alleen je gedachten gaan naar zoveel: "ja, maar wat als..." uit dat het lastig is om gemakkelijk ja te zeggen. Het is ook een grote verantwoordelijkheid die van je gevraagd wordt en ik snap dat jouw hoofd daardoor niet stil staat, en terecht.

Succes en het komt allemaal wel goed schatje *schuift haar roosvicee naar je toe*

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:39

Als ik hiervoor zou worden gevraagd zou ik hier geen minuut over na hoeven te denken. Mijn zus heeft toendertijd ook gezegd voor onze kinderen te gaan zorgen mocht er met ons iets gebeuren. Dat zou ik dus ook direct doen voor mijn broers en zus. Je kunt die kinderen toch niet aan hun lot overlaten?! Dan komen ze bij vreemden terecht en dat lijkt mij voor kleine kinderen niet goed. Oudere trouwens ook niet.
Nee, dat is voor mij geen moeilijke vraag. Maar goed, ik weet hoe het is om kinderen te hebben, ik weet niet hoe het zit met de andere bokkers die hierop hebben gereageerd.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:51

Ik denk juist dat je over zulke dingen niet te lang na moet gaan denken, dan ga je in mijn ogen juist doemdenken. Doe het eerste wat in je opkomt, dat is de juiste oplossing.
Op het moment dat zijn moeder komt te overlijden is het voor je neefje al een hel, moet hij dan ook nog eens naar vreemden, word het nog moeilijker. Denk er eens aan wat je zelf zou willen op die leeftijd. Tuurlijk is het moeilijk en weet je nooit of je de opvoeding aan kunt. Maar op het moment dat de situatie zich voordoet zijn er een hoop instanties die hulp kunnen bieden aan jou met betrekking tot de opvoeding van je neefje.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:59

Pff..moeilijk zeg..
Mijn moeder heeft ook aan mij en mijn stiefbroer gevraagd of een van ons ons broertje verder zou willen opvoeden als er iets gebeurd, er zit nl. nogal een leeftijdsverschil tussen ons.
Daar heb ik ook wel lang over nagedacht en ik weet nog steeds niet of ik het wel zou kunnen, maar het is toch mijn broertje en hij kan niet zomaar op straat.
Wat jij aangeeft m.b.t. opvang etc. dat zou ik m ook niet willen aandoen, dus daarom heb ik toen toegezegd.

Het is wel iets om even goed over na te denken, maar vergeet niet dat je in zo'n situatie juist je familie het hardste nodig hebt!