samen wonen of niet???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucydanJarig

samen wonen of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:05

hoi allemaal,
ik zit met een probleem, of nou ja echt een probleem is het niet maar toch wil ik het hier voorleggen.

ik ben nu 2,5 jaar samen met mijn vriend, we hebben het heel leuk samen het gaat allemaal goed, houden van elkaar, eigenlijk niks mis dus. maar nu gaat zijn broer met zijn vriendin een huis kopen en komt haar huurwoning leeg te staan. en toe zei ik in een spontane opwelling: vraag of wij het over kunnen nemen? hij zou het overleggen enz.
maar nu ik er bij na denk, denk ik dat ik daar nog helemaal niet aan toe ben of zijn dit juist de kriebels als je voor het eerst samen gaat wonen? het lijkt me helemaal leuk daar niet van maar alles wat er bij komt (geld huishouding verzekeringen enz).
nu woon ik nog lekker thuis en we zien elkaar bijna elke dag en het gaat goed. en nu hoop ik stiekem dat we dat huisje niet over kunnen nemen.

dus het is niet dat er iets mis is met onze relatie, maar het ligt aan mij. dat ik de ''veilige haven'' nog niet wil verlaten ofzo.

het is overgens wel een super leuke woning niet te groot en niet te duur (400 euro inc alles) dus het zou wel een unike kans zijn om samen te kunnen gaan wonen.
ik ben trouwens 19 en mijn vriend 20, ik nog in opleiding hij net klaar en weer een nieuwe opleiding gestart, allebij doen we een BBL opleiding dus we verdienen genoeg om het te kunnen betalen.

pfff ik weet het even niet meer.
wat zouden jullie doen?

Wildgirl

Re: samen wonen of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:07

Nou voor 400 euro incl alles zou ik het zonder twijfelen doen maargoed ik woon al bijna 4 jaar op mezelf.
Ik denk dat je er echt klaar voor moet zijn, het zou zonde zijn als hierdoor je relatie stuk gaat of dat er andere problemen komen.
Als je het goed hebt thuis en je elkaar regelmatig kunt zien, dan zou ik nog even wachten.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:07

Ik zou gewoon mijn gevoel volgen, en waarschijnlijk zoals je aangeeft ben je er nog niet mee bezig geweest, zou ik het nog niet doen.

Maar aan de andere kant, een woning vindt je niet makkelijk en als je wel plannen hebt om het met bv een jaar te doen zou je het nog kunnen overwegen.

Maar hoe denkt je vriend erover dan?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:08

het is een huurwoning, dus opzich zit je er niet aan vast. dus wat dat betreft zou je het prima kunnen proberen.

snap best dat je het spannend vind (vond ik ook toen ik ging samenwonen) maar er is altijd nog wel een weg terug ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:09

Het klinkt wel heel leuk inderdaad maar neem samen even de tijd voor deze beslissing.
Zijn jullie al eens samen op vakantie geweest en hoe ging dat?
En naast de huur kosten komen er ook nog behoorlijke bedragen bij aan gemeentelijke belastingen enzovoort. Dus houd er wel rekening mee dat het al snel duurder wordt dan het lijkt. Ook komen natuurlijk je boodschappen er nog bij.
Jij kunt alleen zelf beoordelen of je zenuwen kriebels hebt of dat je gevoel aangeeft dat je er nog niet klaar voor bent.
Het is natuurlijk heel normaal dat je het spannend vind.
Toen ik ging samenwonen zei alles in mij dat ik het moest doen, ik ging het liefst gelijk de volgende dag al verhuizen in plaats van te wachten.
Je moet alleen gaan samenwonen als je er allebei voor wilt gaan.
Als jullie al langere tijd samen zijn en je kent elkaar dus goed en je wilt allebei voor de volle 100% voor elkaar gaan dan klinkt dit als een hele mooie kans!

lovelucydanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:22

nou mijn vriend zit het wel zitten hoor, en we hebben het er ook wel over (ook al voor we deze aanbieding kregen) en ik zie mezelf bijvoorbeeld wel al dingen uitzoeken voor de woning (dat dan weer wel)
we zijn wel al samen een paar keer op vakantie geweest. dit ging er goed (alleen dat hij gewoon niet netjes is, ook thuis.dat vind ik stiekem ook wel een beetje een struikelblok hoor wil geen poetsvrouw worden, we hebben het er over gehad en hij zegt ik kan ook afwassen en stofzuigen :D :Z ja hoor)
we hadden altijd wel wat te doen op vakantie uitje hier lekker eten daar.

we hadden een half jaar geleden wel de afspraak gemaakt om over 5 jaar of minder samen te gaan wonen, ook ivm onze opleidingen.

edit: en ik wil gewoon niet dat onze relatie stuk gaat doordat we er niet klaar voor zijn (ook al denk hij van wel maar misschien is hij diti van binnen ook niet)
Laatst bijgewerkt door lovelucydan op 31-03-09 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:22

Voor 400 euro in Amsterdam?
Ik zeg doen! Mocht het niet bevallen met je vriend samen, kan je altijd weer terug naar je ouders, hij kan er dan misschien wel blijven wonen.
Ik ben ook net gaan samenwonen met mijn vriend, bij ons was het net andersom, mijn vriend durfde niet goed, maar nu we de knoop hebben doorgehakt en sinds 3 weken in ons huis zitten, vind hij het helemaal geweldig.

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:29

Dan zou ik ook zeggen, doen!

Als je straks wel iets wilt huren, dan kom je waarschijn voor een huis in dit soort niet meer in aanmerking. En sta je onderaan de lijst.

En is altijd een weg terug zoals hier al meer genoemd is ;)
Dat het spannend is snap ik wel, dat heeft iedereen, maar dat zijn idd de kriebels omdat het nieuw en onbekend is ;)

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:34

Mwah, als je er niet klaar voor bent, zou ik het niet doen.
Scheelt je hoop werk en geld :D

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:39

Als je na 2,5 jaar nog niet toe bent om samen te wonen, vraag ik me af hoeveel toekomst deze relatie in jouw ogen heeft. Ik wel een paar jaar ouder maar ik wilde na een half jaar al samen wonen. Nu 3 jaar later lijkt het er eindelijk van te komen en ben daar ook echt blij mee.

Verder, je bent er zelf bij of je poetsvrouw wordt of niet. En als het toch misgaat kan je waarschijnlijk altijd nog terug anar thuis.

mikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:23

Als je er nog niet klaar voor bent niet doen. Jammer van de eventuele kans maar iets doen waar je nog niet klaar voor bent is veel jammerder( :+ ). Pas doen als je er 100% achter kan staan.
Marjolein schreef:
Als je na 2,5 jaar nog niet toe bent om samen te wonen, vraag ik me af hoeveel toekomst deze relatie in jouw ogen heeft. Ik wel een paar jaar ouder maar ik wilde na een half jaar al samen wonen. Nu 3 jaar later lijkt het er eindelijk van te komen en ben daar ook echt blij mee.

Lekker kort door de bocht!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:34

Marjolein schreef:

Citaat:
Lekker kort door de bocht!

Inderdaad, ik vind het ook behoorlijk kort door de bocht! Iedereen vult op een andere manier zijn / haar relatie in, respecteer dat gewoon zonder gelijk te zeggen dat als je na 2,5 jaar er nog niet aan toe bent om te samenwonen, je relatie mss geen zin heeft.
Bijv. Ik persoonlijk vraag me af of ik er uberhaupt wel ooit aan toe zal zijn.. Ben behoorlijk op mn privacy en rust gesteld (omdat ik buitenshuis een heel druk leven heb) en wil gwoon kunnen doen thuis waar ik zin in heb. Bovendien vind ik het veel bijzonderder en leuker om met elkaar 'af te spreken', zo kijk ik er iedere keer weer naar uit om mijn vriend te zien.
Of dat nou de juiste reden is? Voor sommigen niet, voor anderen zoals ik weer wel. Het is gewoon ieders eigen keuze, en je kan het nog zo leuk hebben met elkaar / houden van elkaar / etc. maar gwoon niet willen samenwonen of trouwen oid. De één woont al na een week samen, de ander na bijv. 10 jaar. En iedereen moet dat helemaal zelf weten ;)

Om concreet te antwoorden op de vraag van de TS: als je gevoel zegt dat je dit graag wilt doen, dan doe je het! :) Op je gevoel af gaan dus, en daarbij vooral rekening houden met wat JIJ wilt. Succes!

lovelucydanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 20:38

bedankt voor de reacties allemaal.
ik denk dat ik er wel aan toe ben aan de ene kant maar ja die andere kant blijft knagen.

ik ga het er vanavond het mijn vriend over hebben.

hou jullie op de hoogte...

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:24

kimnytocize schreef:
Marjolein schreef:

Inderdaad, ik vind het ook behoorlijk kort door de bocht! Iedereen vult op een andere manier zijn / haar relatie in, respecteer dat gewoon zonder gelijk te zeggen dat als je na 2,5 jaar er nog niet aan toe bent om te samenwonen, je relatie mss geen zin heeft.
Bijv. Ik persoonlijk vraag me af of ik er uberhaupt wel ooit aan toe zal zijn.. Ben behoorlijk op mn privacy en rust gesteld (omdat ik buitenshuis een heel druk leven heb) en wil gwoon kunnen doen thuis waar ik zin in heb. Bovendien vind ik het veel bijzonderder en leuker om met elkaar 'af te spreken', zo kijk ik er iedere keer weer naar uit om mijn vriend te zien.
Of dat nou de juiste reden is? Voor sommigen niet, voor anderen zoals ik weer wel. Het is gewoon ieders eigen keuze, en je kan het nog zo leuk hebben met elkaar / houden van elkaar / etc. maar gwoon niet willen samenwonen of trouwen oid. De één woont al na een week samen, de ander na bijv. 10 jaar. En iedereen moet dat helemaal zelf weten ;)

Om concreet te antwoorden op de vraag van de TS: als je gevoel zegt dat je dit graag wilt doen, dan doe je het! :) Op je gevoel af gaan dus, en daarbij vooral rekening houden met wat JIJ wilt. Succes!
Pff, ze zijn pas 19 en 20. Ik kan me best voorstellen dat TS nog geen zin in huisje boompje beestje heeft. Ik heb 2 jaar met mijn vriend en ik ben ook 19 maar ik ga ook echt niet samenwonen. Ik wil eerst wel wat meer van de wereld zien.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:41

Als je twijfelt kun je het beter niet doen toch? Tot je die twijfels goed doordacht hebt en ze niet meer bestaan.
Ik heb geen seconde twijfel gehad bij het samenwonen met mijn vriend, al ben ik dan wel een erg impulsieve persoonlijkheid.

@ aad, dat is niet leeftijdsgebonden, die gedachtes kun je op je 40e nog hebben, of zoals in mijn geval toendertijd op mijn 17e helemaal niet ;)