Auto keuren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Auto keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 08:40

Morgen wordt mijn autootje gekeurd. Ik heb hem net een jaar, dus dit wordt de eerste keuring. En stiekem knijp ik hem een beetje :=
Hij wordt in eerste instantie alleen gekeurd en dan kijken ze of hij een beurt nodig heeft.
Maar wat kan ik een beetje verwachten? Qua geld en qua dingen. Ik merk op dit moment eigenlijk niets aan dat er iets mis kan zijn, maargoed, je weet maar nooit natuurlijk. Zijn er dingen die al snel vervangen moeten worden? Wanneer krijgt ie een kleine beurt of een grote beurt?
Ofwel, ik heb totaal geen verstand ervan :P

tita

Re: Auto keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:43

Ligt eraan wat voor auto en wat er aangedaan moet worden.

APK-keuring zelf is gratis bij een grote beurt nu betaal je al 60 euro puur dat je een keuring wilt.

Mijn goedkoopste keuring was 250 euro (seat leon) en de duurste was 1800 euro dus heel verschillend
Mijn duurst rekening ooit was dus 2500 euro

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:55

Keuring is 30 euro, heb m toevallig net laten keuren, Bij eerste garage mankeerde er heel veel aan..afgekeurd. We hebben er alleen nieuwe lampen in gezet en op de gok naar andere garage. In een keer goed..dus tis dikke afzetterij!

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:56

Ligt er aan wat van auto je hebt :P
Ik betaal 30 euro voor een keuring. Tot nu toe altijd nog door heen gekomen :+
Ik denk dat je wel moet aangeven dat ze niet zonder toestemming dingen gaan vervangen/repareren want dan komt de rekening ook.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:02

Wat voor auto is het (bouwjaar, kilometerstand, model etc, alhoewel dat nog steeds ook niet alles zegt ;) )
Kosten kunnen trouwens flink variëren. Alleen al dat de ene garage duurder is dan de ander, maar ook de staat van je auto.

Spreek in ieder geval af met de garage dat ze je bellen bij bijzonderheden en niet klakkeloos maar dingen gaan vervangen. Onderhoud kun je terugzoeken in je onderhoudsboekje (heb je die?), vraag anders of iemand meekijkt ofzo ;)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:02

Ik ben er gewoon bijgebleven, is binnen half uur klaar.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:05

die van mij wordt ook vandaag gekeurd voor de APK, krijgt een kleine beurt en wordt even helemaal nagelopen of er geen rare dingen mee zijn (rij wel 600/700km per week namelijk). als hij wat vind belt hij, dan kan ik zelf beslissen of ik het wil laten doen of niet (en of de auto het nog waard is)

en nu maar hopen dat er niets mis mee is :D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:24

Ja, het hangt er zo van af hoe je auto is..

Mijn keuring vorig jaar was 800 euro (en na 2 maanden nog eens 900 euro) en dit jaar was het 230 euro, omdat beide koplampen vervangen moesten..

Ik spreek wel altijd af dat ze me bellen als er rare dingen aan de hand zijn.. Kleine dingetjes mogen ze van mij gewoon doen, maar net als die koplampen, dat wilde ik toch wel even weten..

Als er niets mee aan de hand is zijn ze inderdaad met een half uurtje klaar.. Kun je in principe gewoon op wachten :) Succes!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 09:28

Ik heb een Ford Fiesta uit 1997. Ik rij er weinig in, heb er ook weinig in gereden afgelopen jaar. Tenminste, ik rij er regelmatig in, maar dan is het telkens maar iets van 10 km ofzo.
Ik breng de auto niet weg. De buurman heeft een eigen garage, dus die neemt hem 's ochtends mee naar de garage en neemt hem 's avonds weer mee naar huis.
Ik ga idd zeggen dat ze maar even moeten bellen als er echt iets aan mankeert enzo.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:51

Zonder informatie over kilometerstand, bandenprofiel en onderhoudshistorie lijkt het me logisch dat wij je niks kunnen vertellen over wat je kunt verwachten. Alleen dat de kosten van het keuren zelf tussen de 30 en 50 euro liggen, tenminste, dat is hier zo'n beetje de gebruikelijke prijs. Je kunt wel dingetjes controleren zoals je uitlaat, als deze lekt is het een afkeurpunt en moet het gemaakt/vervangen worden. Ook kun je je bandenprofiel nameten en kijken of dat voldoende is, of ze niet scheef zijn afgesleten en of er geen extreme droogtescheurtjes in zitten.
Als je pech hebt ben je toe aan nieuwe remblokken en schijven, is je carosserie rot van onder en moet hij gelast worden, enz. Dat zijn vrij grote kostenposten. als je auto meer dan 100.000 km heeft gelopen zou ik ook even nakijken of de distributieriem moet worden vervangen, dat is namelijk ook best een flinke kostenpost om bij de garage te laten doen.

Ik kan je alleen adviseren dat je niet moet bezuinigen op onderhoudskosten; heeft het beestje een beurt nodig, geef deze dan, daar heb je alleen maar plezier van. Weet je of hij vorig jaar een beurt heeft gehad?
Je kunt ook even kijken op het APK formulier van de afgelopen keuring, soms staan daar aantekeningen bij dat er dingen nog net door de keuring konden maar het jaar er op aan vervanging toe zijn.

Mijn auto gaat in mei voor de APK. Ik heb hem met APK erop gekocht, dus ben ook erg benieuwd. Ik geef hem - voor het geval dat - een grote beurt, zodat ik zeker weet dat hij weer netjes onderhouden is. Een maand voordat ik hem kocht had hij volgens de eigenaar een kleine beurt gehad, maar dat kan iedereen natuurlijk beweren. En bonnetjes zijn zo te regelen.

Mijn vorige auto was uit 1992 en had 200.000 km gelopen. Voor de APK die ik met hem had was ik 270 euro kwijt, ik moest toen 2 nieuwe banden, nieuwe wiellager en er moest gelast worden aan de dorpels.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:58

Kieffer schreef:
Alleen dat de kosten van het keuren zelf tussen de 30 en 50 euro liggen, tenminste, dat is hier zo'n beetje de gebruikelijke prijs.

Voor een benzineauto, diesels zijn duurder ivm de verplichte roetmeting.

Vorig jaar hadden wij een hoge rekening, dat was incl nieuwe remblokjes en banden. Dit jaar waren we 75 euro kwijt voor alleen de keuring. Auto is ook door de steekproef gegaan, dus kan wel zeggen gegarandeerd goedgekeurd ;)

NaNi schreef:
dit jaar was het 230 euro, omdat beide koplampen vervangen moesten..

Koplampen zijn zo duur toch niet? :=

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:03

Hmm...onze auto´s worden altijd elk jaar goedgekeurd. Dit omdat we ze elk jaar 2x (namelijk 1x in het voorjaar en 1x in het najaar) beide keren een uitgbreidde grote beurt geven!

De TT is vorige week week goedgekeurd, en in juni/juli moet de Corsa voor de keuring verschijnen, en de A3 mag pas in november voor de keuring samen met de bedrijfsauto van mn vriend...

Maar bij een keuring kijken ze vooral de veiligheid na en controleren ze echt alles vorig jaar toen we de Corsa weg brachten voor de keuring (in toen juni2008 gekeurd, en maand later zou ie grote beurt krijgen) kregen we van de garage te horen dat ie hem wou afkeuren omdat de remblokken achter helemaal versleten op waren, ja duhh dat wisten wij ook wel maar we konden bij hun niet meer er tussen gepropt worden op de lijst voor grote beurt alleen wel net na de keuring en hadden ze zelf gezegd dat zou voor de keuring niks uit maken!! Nou echt werkelijk waar die garage (waar we 5 jaar een goeie klant voor ze waren, ga geen namen noemen) zijn ze ons definitief kwijt geraakt. Want als zij zo met ons om konden gaan kunnen wij het net zo goed daar zijn we heel gemakkelijk in.

Nu zitten we heerlijk en fijn bij de garage waar de bedrijfsauto ook altijd heen moet (dus van zn werk).

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:06

Chubby schreef:
Voor een benzineauto, diesels zijn duurder ivm de verplichte roetmeting.

Jup, maar aangezien TS zegt dat ze weinig rijdt neem ik aan dat ze een benzine heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:01

Chubby schreef:

Weet niet wat voor auto jij rijdt maar dit is een hele normale prijs hoor, vidn het zelfs nog een koopje.
Op mijn auto zitten lampen van €1000 euro per stuk :D

Kieffer schreef:
als je auto meer dan 100.000 km heeft gelopen zou ik ook even nakijken of de distributieriem moet worden vervangen,

Zou ik maar niet van uitgaan, bij een VW bijvoorbeeld moet hij al vervangen worden met 60.000 km of binnen 5 jaar net wat je het eerst haalt dus dergelijke opmerkingen zijn erg link als je dr geen verstand van heb, laat liever je garage informeren voor het vervangen van de distributieriem, voor hetzelfde geldt heb je een ketting :D

Idd, het type auto is wel interessant, bouwjaar, de conditie. Wie weet loopt hier een kenenr rond die jou auto een beetje kent, althans de kwaaltjes.

Het ene merk is gevoelig voor roest, het andere voor voorwielophanging en weer een ander model heeft zwakke motorsteunen.
Slecht onderhoud, kleine stukjes kan invloed hebben op het CO gehalte, ook een APK afkeur (Althans bij benzine)

Je kan idd afspreken met de garage dat ze hem niet moeten afkeuren op kleine dingetjes dat dit dit meteen mogen repareren, anders is het zo banketstaaf als je savonds je auto ophaalt en hij is afgekeurd op een lampje :7

Pinacolada schreef:
Bij eerste garage mankeerde er heel veel aan..afgekeurd. We hebben er alleen nieuwe lampen in gezet en op de gok naar andere garage. In een keer goed..dus tis dikke afzetterij!

Garage A heeft zijn werk goed gedaan, garage B niet, stel er was een steekporeof op jou auto was garage B zijn punten kwijtgeraakt, dus hoezo opzetterij?
Gewoon je punten APK afwerken, verdoezel jij wat wordt er toch echt helemaal niemand opgelicht, alleen jijzelf.
Jij rijdt immers met een APK afkeurpunt rond.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:14

Ik heb vanochtend mijn auto laten keuren.. had ik weer: moest er een steekproef verricht worden. Maar er was gelukkig niks op aan te merken :D Maar wat duurt dat wachten op de RDW-medewerker lang, althans het lijkt zo lang te duren als je daar zit te wachten ;).

Kieffer schreef:
Alleen dat de kosten van het keuren zelf tussen de 30 en 50 euro liggen, tenminste, dat is hier zo'n beetje de gebruikelijke prijs.

Hier eerder richting de 50,= dan de 30,=.
Verder sluit ik me aan bij de tips van Kieffer: check je bandenprofiel, of de olie nog goed is, of alle lampen e.d. het doen etc etc.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:58

Hij is zojuist terug gebracht. Heeft een APK keuring en kleine beurt gehad en er mankeerde niets aan!! :D
Ja, de olie is ververst ofzo, maar verder is er niets aan gebeurd. Ik ben dus aardig blij!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:36

Chiqa schreef:
Chubby schreef:

Weet niet wat voor auto jij rijdt maar dit is een hele normale prijs hoor, vidn het zelfs nog een koopje.
Op mijn auto zitten lampen van €1000 euro per stuk :D

Was inderdaad een koopje.. Koplampen moeten in zijn geheel vervangen worden, en kosten voor een fiat seis zo'n 160 tot 200 euro t stuk.. Mijn garage was zo lief om een stel te scoren wat van de vrachtwagen gevallen was, waardoor ze 80 euro ex waren per stuk.. Daarbij 56 euro voor de keuring, paar liter olie en het bijstellen van de handremkabel, zit je zo aan de 230 ;)

1000 euro per stuk :oo wat rijd jij voor auto ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:38

Ik zou als ik een auto heb, 50 euro betalen voor een grote beurt + keuring.. :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:41

En dát wil ik nou ook :P

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:36

Chiqa schreef:
Zou ik maar niet van uitgaan, bij een VW bijvoorbeeld moet hij al vervangen worden met 60.000 km of binnen 5 jaar net wat je het eerst haalt dus dergelijke opmerkingen zijn erg link als je dr geen verstand van heb, laat liever je garage informeren voor het vervangen van de distributieriem, voor hetzelfde geldt heb je een ketting :D

Ik geef het puur als tip, dat het iets is waar ze zelf ook even aandacht aan kan schenken. Je hebt mij nergens horen zeggen dat het niet nodig is om het eerder te checken...

Daarbij heeft ze een Ford Fiesta en dat is naar mijn weten geen Volkswagen.

Maar ik snap dat jij erg graag even wilt laten weten dat je het beter weet dan de rest hier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:51

Kieffer schreef:
Daarbij heeft ze een Ford Fiesta en dat is naar mijn weten geen Volkswagen.

Ford Fiesta moet bij 60.000 km je laatste opmerking wat is het probleem?
Voeg toch alleen iets toe wat iemand mss wel honderden euro's kan schelen?
Of je hem nu vervangd bij 60.000 of bij 100.000 heel groot verschil.