op mezelf wonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

op mezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:21

hey allemaal

ik heb n vraagje.
hoe kan ik het beste een flatje zoeken?
ik heb me al ingeschreven bij de woningbouw, maar dan duurt het 5 jaar voordat ik kans maak op iets.
Ik wil echt neit eerst op kamers, ik woon nu al 2 jaar bij jeugdzorg en heb het helemaal gehad met het delen van een douche, keuken, wc etc etc.

Ik kom hier niet verder, ik zit nu op kamertraining, en mag van mijn mentor geen spullen bij elkaar sparen voor mijn uitzet, terweil ik richting augustus geplanned heb met hun om op mezelf ga, en ik heb nog nisk geen bed kasten tafel koelkast en ga zo maar door.

Dus word hier n btje gek

iemand tips?

ps: met mijn mentor valt niet te praten, ze wil gwn neit dat ik dat doe omdat ze denkt dat k op kamers ga, maar dat wil ik dus nevernooit niet.

_Kimo_

Re: op mezelf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:24

Misschien een garage afhuren en daar je spulletjes zetten?
Of bij vrienden/fam?:)
Anders gewoon lekker doorsparen en daarna alles is 1x kopen.. (is wel een heel gedoe :P )

5 jaar hoeft niet perse trouwens.
Mijn vriend en ik hadden ons ook ingeschreven, en kregen na 2 maanden al een huis aangeboden!
Je kan anders ook urgentie aanrvragen

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:27

Dat is het probleem dus, k heb het geld wel voor de spullen, maar mijn mentor is in beheer van mijn pinpas, en van haar mag ik niks voor mn uitzet kopen.

dus k kan ook neit bij mn geld dat zit in een kluis samen met het spul van de andere jongere.
Ik wil hier dus weg zodat k gwn verder kan, want zo kom ik gewoon neit verder.

edit: bij ouders kan ik neit terecht want me ma is verhuist en heeft geen plek voor mij, toen ik uit huis ging (internaat) heeft ze al mn spullen weggegeven (bed kast etc) dus ik heb geen meubels meer.
rest van de familie kan me neit opvangen ivm redennen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:33

meid, ik ben net zo oud als jij, en ja ik zou ook heel graag in een mooi huisje, flatje, appartement willen wonen. Maar ja, lange wachtlijsten.. Dus is er domweg geen andere optie dan kamers. Dat is gewoon zo, jammer maar helaas. Of je moet al heel goedkoop een particulier kunnen treffen, maar tegenwoordig betaal je al snel 400 euro voor een simpel appartement. Je woont bij de jeugdzorg, dus vraag me af of je wel op jezelf kan wonen? Financieel enz ook?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:36

Nou das dus ook n probleem, k verdien denk k neit meer dan 250,- p maand.
maar hier kom ik ook niet vooruit.
dan zit k straks zonder spul op n kamer/flat..
en k heb aardig wat flatjes gezien voor 300,- terweil n kamer vaak ook al 400,- 500,- is.
Dan is de keuze wel snel gemaakt.

En ja aan kennissen dors ik natuurlijk niet te vragen om in te gaan wonen zodat k kan sparen, vind k ook zo schooierig overkomen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:38

Je verdient 250 euro in de maand en je wilt op jezelf gaan wonen? Hoe wil je je huur en alle bijkomende kosten betalen?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:39

meid, een kamer is goedkoper dan een flat. Ik kan niet geloven dat jij duurdere kamers dan flatten ziet. ( jah miss flatten waar je 5 jaar op moet wachten) En waarom zoek je iets van minimaal 300 euro terwijl je 250 verdient? daar gaan nog 100 euro ziektekosten vanaf, moet je nog van leven.. Vraag me af hoe je uberhaupt het "huis" dan uit wilt met zo weinig geld.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:48

ik heb er niet zelf voor gekozen dat ik niet meer "thuis" woon.
maar hier kom ik ook neit verder

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:52

Ik snap heel goed dat je het beu bent daar maar met 250 euro in de maand kom je never nooit niet rond... Heel jammer maar je zal toch nog ff op je tandjes moeten bijten, zorgen dat je een beter betaalde baan krijgt (geen idee hoe oud je bent?) voor het haalbaar is om op jezelf te gaan.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:56

ben 18, dus de meeste vinden me te duur.
vet moeilijk om in deze tijd n goeie baan te krijgen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:59

Afwas verdient goed. met 5 avonden in week verdien je al gauw 400 per maand denk ik ;)
(ik verdiende namelijk met 4 tot 6 avonden in maand ongeveer 100 tot 150 euro excl fooi *had geluk dat ik daar ook fooi kreeg* )

maar goed dat was de bedoeling van je topic niet..
ik denk eigenlijk dat je voor een kamer moet gaan. Is klein, goedkoper en ook daar kun je leren op jezelf te wonen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:02

met 250 kun je niet op jezelf, ook niet op kamers. Het kan gewoon niet, of je er nou voor hebt gekozen of niet, tis heel sneu.. Maar ik weet ook niet wat je achtergrond etc is, en hoeveel je werkt, en kan werken.. Maar voor op jezelf heb je echt meer nodig. ( misschien een opleiding gaan volgen?)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:03

Misschien heeft ze wel een spaarpotje aangezien ze niet zelf haar eigen geld mag uitgeven.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:32

Niet realistisch.
Je kan wel zeggen 'hier kom ik niet verder'. Maar als jij je straks in de schulden werkt blijf je niet eens stilstaan, maar ga je achteruit.
Bovendien krijg je toch geen woning als je geen redelijk loonstrookje kan laten zien. Voor jouw 10 anderen die een beter inkomen hebben en dus meer zekerheid zijn voor de huurbaas.
Je zit nu op kamertraining en hebt zelf helemaal niets in de brengen. Daar zit je niet voor niets neem ik aan, als je het allemaal wel aan zou kunnen namen ze je pinpas ook niet in. (mijn pa werkt bij jeugdzorg en ik krijg dus ook nog wel eens wat mee, maatregelen nemen ze niet voor niks)

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:42

Bed, kasten, tafels, koelkast etc, zou ik allemaal mee wachten tot je een keertje iets gevonden hebt! Zonde om dat nu al aan te schaffen, want afgezien van waar je het nu kwijt kunt, weet je nog niet of het later past qua formaat of wellicht is het daar al aanwezig..
Wellicht overbodig te zeggen mocht je het al hebben, maar je kunt misschien beter beginnen met bijv. een pannenset, vazen, theedoeken, handdoeken, een mixer en dat soort dingen..
En 250 euro is idd niet realistisch hoe jammer dat voor jou nu ook is..

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:50

Sorry...maar als je 250 euro per maand verdiend, waar wil je dan een flat van huren voor 300 euro ?

Ga jij maar eerst je trainingen volgen want schijnbaar snap je het niet helemaal ..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:58

Ik vraag me wel af wie hier zelf ooit op KT of BW heeft gewoond? :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:07

Wel in een leefgroep, en genoeg mensen die ik ken die op KTC hebben gewoont. Dus ik kan zelf wel zeggen dat ik daar genoeg over weet. En ja, het is 'leuker' om iets voor jezelf te hebben, maar als dat niet mogelijk is, wees blij dat je daar een plekje hebt. Er zijn niet voor niets lange wachtlijsten ervoor, en er zijn zat jongeren die daar ook graag willen zitten.
Meid, wees realistisch. Je hebt het geld er niet voor om iets voor jezelf te zoeken, dus zorg er eerst voor dat je flink wat meer verdient. Meer kan je gewoonweg écht niet doen.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:13

@Lonan: Wat een domme opmerking. Zegt eerder iets over jouw niveau en dat met 30 jaar :n
@Concorde: Jeugdzorg is niet heilig.

Zag in je profiel staan dat je na je MBO door wilt stromen naar het HBO. Als het mogelijk is om nog even bij het ktc te kunnen blijven wonen, dan zou ik wachten met verhuizen totdat je de overstap maakt naar het HBO. Als je HBO doet kun je vanaf je 18e een studiebeurs krijgen, uitwonend en aanvullend. Dit bedrag samen is best netjes. Daarnaast kun je wat erbij werken en desnoods, als je het net niet redt, kun je bij IBG nog een klein bedrag bijlenen. Dan is het dus wel mogelijk om lekker op jezelf te gaan wonen.

Over kamer vs flat. Het is mogelijk om urgentie te krijgen bij sommige instellingen. Even navragen of dat ook mogelijk is bij die van jou. Want dan zou je voor een flatje kunnen gaan. Aangezien je nog geen 23 jaar bent, mag je toch maar tot een bepaald bedrag reageren, dacht +/- E315,-. Zoiets iig. Je kunt dan ook nog huursubsidie aanvragen en dat is dan max E130,-. Maar bedenk wel dat er bijkomende kosten zijn zoals gas/water/licht, zorgverzekering, waterschapsbelasting, eten etc.
Een kamer in mijn omgeving (randstad) kost al gauw tussen de E350 á E400, maar dan zit het gas etc er al bij in. Als je wonen vergelijkt zou ik kiezen voor een flatje. En als je een 2 slaapkamer kunt krijgen, kun je het nog delen met een vriendin, scheelt in de kosten.
Ook bestaat er zoiets als antikraak wonen voor studenten. Dan betaal je heel weinig voor je onderdak, maar je hebt wel kans dar je binnen 1 of 2 jaar weer moet verhuizen. En aangezien je al vroeg uit huis bent gegaan en op een ktc woont, snap ik dat je op zoek bent naar vastigheid en een thuis. Dus ik denk dat dat dan niks voor je zal zijn.

Maar denk er goed over na en beslis niet te snel omdat je ongeduldig bent en je snel iets voor jezelf wilt. Snap dat dat dan moeilijk is.

Wanneer maak je de overstap naar het HBO? De regels van MBO en IBG etc ben ik niet bekend in, daarom kan ik je daar ook niet meer over vertellen.
Veel sterkte en succes iig en ik hoop voor je dat je snel een eigen plekje kan vinden.

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:32

Ook als je mbo doet en je bent boven de 18 heb je recht op studiefinanciering. Probeer anders samen met een vriendin een huisje te huren, dan deel je de kosten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:35

kiwi1990 schreef:
Nou das dus ook n probleem, k verdien denk k neit meer dan 250,- p maand.
maar hier kom ik ook niet vooruit.
dan zit k straks zonder spul op n kamer/flat..
en k heb aardig wat flatjes gezien voor 300,- terweil n kamer vaak ook al 400,- 500,- is.
Dan is de keuze wel snel gemaakt.

En ja aan kennissen dors ik natuurlijk niet te vragen om in te gaan wonen zodat k kan sparen, vind k ook zo schooierig overkomen.

denk je echt dat een flatje van 300 euro maar 300 euro kost???
wat denk je van verzekeringen, gas water en licht. gemeente belastingen en veel meer van dat soort dingen. je komt al gauw op het dubbele uit!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:41

De tips van Soraya vind ik persoonlijk heel goed.

Als je een (erkende) opleiding volgt, kom je in aanmerking voor studiefinanciering. Met stufi + bijbaantje kun jij heel prima op jezelf wonen (zolang je niet te hoge eisen hebt). Op kamers - maar idd ook woonruimte delen met een vriend(in). Zo doen veel studenten dat.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:42

SorayaDL schreef:
@Lonan: Wat een domme opmerking. Zegt eerder iets over jouw niveau en dat met 30 jaar :n
@Concorde: Jeugdzorg is niet heilig.

Dat hoor je mij helemaal niet zeggen maar als iemand gewoon in alles gemiddeld door z'n leven kabbelt krijgt ie er iig niet mee te maken. Ook ouders kunnen je het knap lastig maken, dat weer ik ook wel. Maar een ietsje pittige puber zetten ze heus niet acuut het huis uit!

Zeg nou zelf, komt ze in dit topic op jou over of ze inziet wat t inhoud en er klaar voor is? Mij niet! Je tips zijn absoluut goed, maar ze moet er zelf wel echt klaar voor zijn, een stukje volwassenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:51

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:07

kiwi1990 schreef:
ben 18, dus de meeste vinden me te duur.
vet moeilijk om in deze tijd n goeie baan te krijgen.

och wat een ontzettende onzin, please zeg...
edit: dit heeft puur te maken met willen en motivatie, met die 2 dingen kom je echt heel ver.