Appartement kopen zonder tussenkomst makelaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Appartement kopen zonder tussenkomst makelaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 14:56

Ik ben pas wezen kijken bij een erg mooi tweekamerappartement wat ik wel zie zitten. Oppervlakte 45 vierkante meter, vraagprijs 157.500.
Ik ben alleen en starter, woon nu nog bij mijn ouders. Zit dus in een totaal nieuwe situatie.
Ik ga binnenkort voor een 2e bezichtiging, waarvoor ik al een hoop vragen heb bedacht.

De verkopende partij verkoopt de woning zelf, zonder tussenkomst makelaar.
Zijn er hierdoor nog dingen waar ik extra op moet letten?
Wie is er meer ervaring in het kopen van een woning en heeft tips voor mij?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:19

Via NVM kun je een aankoopmakelaar inhuren. Die kan jou adviseren bij de koop van een woning. Laat de woning ook taxeren door een makelaar, dan kun je een beter bod vaststellen. Neem bij de overdracht van de woning iemand van Vereniging Eigen Huis mee, zij letten op de gebreken e.d.

Frantic

Re: Appartement kopen zonder tussenkomst makelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:22

Heeft de verkoper een bouwkundig rapport? Energie prestatie advies? Wat eist je hypotheekverstrekker? Er zal toch op zijn minst een taxatie rapport moeten zijn. En is de vereniging van eigenaren actief? Verzekering van de opstal gaat via de vereniging, die moet er zijn.

Praat eens met je hypotheek adviseur, ik denk dat die ook zal aansturen op een aankoopmakelaar die dan ook meteen de taxatie kan doen,

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:40

ik zou ook een aankoopmakelaar inschakelen, al is het alleen om te kijken of er geen gebreken zijn waar jij overheen kijkt en of de vraagprijs wel klopt.. Daarbij sta jij heeel sterk in je onderhandeling als jij wel en zij geen makelaar hebben..

(vind het trouwens wel heel veel geld!! Hier in het westland zijn starterswoningen giga duur, maar je hebt voor 20.000 euro meer een 2x zo groot appartement!)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:48

Idd, ik sluit me bij iedereen aan: een aankoopmakelaar inschakelen. Die ziet dingen waar jij overheen kijkt en weet of de vraagprijs reëel is.

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:24

Pff, zoveel geld voor maar 45 vierkante meter. Dat vind ik nogal belachelijk. Verder zou ik inderdaad een aankoopmakelaar inschakelen, die weet waar hij op moet letten en hoe je de dingen moet regelen

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:08

kijk eens op www.makelaarsbasis.nl Wellicht is dit wat... wij gaan via deze site ons huis verkopen.. Maar kopen met hun kan ook volgens mij.. Hoor er goede ervaringen over...

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:27

vraagprijs : 157500.
Wat is de uiterste prijs ?
Hoeveel heb je geboden ?
Hoe oud is het app ?
Ik neem aan dat er ook maar 1slk is.
Vind het ook erg duur voor maar 45 vierkante meter.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:06

Duur, wat is duur...
Het ligt er aan waar ze het appartement wil kopen, misschien is het wel in het centrum van Amsterdam. Dan mag je geluk hebben dat je aan zoiets kan komen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:39

Wauw.. wat een geld voor 45m2.. Mijn 3 (voorheen 4) kamerflatje van 70m2 heeft een stuk minder gekost..
Aan de andere kant heeft Nadir wel gelijk.. Het hangt een beetje van de locatie af natuurlijk :P

Ik heb verder geen ervaring met kopen zonder makelaar.. Misschien kun je een aankoopmakelaar meenemen? Verder goed letten op de staat van het huis, maar dat spreekt voor zich..

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:11

De locatie: in een dorp, aan het water. Gelegen in de randstad/groene hart.
Appartement is 100 jaar oud, maar 1 1/2 jaar geleden gerenoveerd, nieuwe keuken, alles zit goed in de verf en ziet er goed uit.
Ik vind het ook een hoop geld voor 2 kamers, in de dichtstbijzijnde stad koop ik hier een appartement met 4 kamers voor.
Maar wat moet ik in de stad???

Ik wil erg graag in het dorp waar ik nu woon blijven wonen en ik ben helaas niet de enige. Er is een enorme vraag naar een zeer beperkt aanbod en dat zie je terug in de prijs. Voor bijv. een appartement van 60 vierkante meter is een vraagprijs van 175.000 euro heel normaal hier. En dan heb je nog niet eens een leuke locatie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:41

Een aankoopmakelaar zegt me niet zoveel...de naam "makelaar" betekend nog geen "bouwkundige" met ècht verstand van zaken ;)

Ik zou dan liever lid worden van de Vereniging Eigen Huis en daar een echt bouwtechnisch onderlegde aankoopkeuring aanvragen.

Dan komt er 2 uur lang een mannetje met veel inzicht en echt een neus voor het opsporen van mogelijke problemen in het huis , en die maakt een mooi compleet rapportje.

Daarin schrijft hij vanalles op , geeft ook aan waar problemen zitten of kunnen ontstaan , wat de mogelijke oplossingen daarvoor zijn en wat het ongeveer gaat kosten om het op te lossen. Daar heb je tenminste ECHT iets aan :)

Verder kun je bij de VEH ook meteen mooi wat adviezen en tips vinden voor aankopen zonder makelaar. Bijvoorbeeld een hele lijst met belangrijke punten die je de verkoper in laat vullen zodat je precies alle details van het huis en alle erop-en-eraan te weten komt , en die vragen brengen ook heel veel mogelijke probleempunten aan het licht.

De verkoper zal eerlijk moeten beantwoorden of hij wel eens bvb. een lekkage o.i.d. heeft gehad. Als jij zo'n lijst ontvangt dan dek je jezelf ook in en voldoe je aan je onderzoeksplicht.
Erg prettig als er later nog problemen mochten komen :)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:55

hier in het dorp is het ook zo duur..hoop jonge mensen die dit nog in hun eentje kunnen kopen...een bouwtechnisch advies is geen slecht idee...weet niet of je nog iemand boven je of het platte dak?..dan moet dat zeker nagekeken worden, is de VVE aktief en wat doet ie voor het geld??..dan kan er zeker wat van de prijs af omdat ze het zonder makelaar doen en dat scheelt hun al een hoop geld..kijk goed naar de kozijnen!..prik er wat in...dubbel glas???...hoe ziet het beslag(sloten op ramen) eruit, buitenschilderwerk?..hoort dat bij de VVE??...kijk kritsch naar het huis en laat je niet met je gevoel leiden..met een leuk kleurtje krijg je zelfs een kraakpand netjes

ben je daar over uit, dan kan je over het bod gaan praten, doet dit onder voorbehoud van financiering..altijd erbij zeggen!..ben je daarover uit kan je van het internet een voorlopig koopcontract halen om die door alle partijen te laten tekenen, dan ga je naar de notaris en die wijst jou helemaal de weg..ondertussen ben al naar een bank geweest voor een hypotheek en van die bank moet je het huis laten taxeren voor je hypotheek....als de bank het huis dat bedrag niet waard vind, gaat het niet door..of wel :D

succes

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 11:22

Bedankt voor jullie advies!
Mijn vader is al lid van VEH, dus ik ga zo even flink op hun site rondneuzen.
Morgen heb ik een 2e bezichtiging en daarvoor heb ik al een flinke lijst met vragen opgesteld. Jouw punten ga ik ook zeker meenemen Jasmijn.

Ik ben vanmorgen bij de gemeente geweest om bestemmingsplannen in te zien. Het huis wat naast mijn mogelijk toekomstige appartement staat gaat nl gesloopt worden. Het pand wat er nu staat heeft na de begane grond een schuin dak. Het pand wat mogelijk gebouwd gaat worden (plannen zijn gemaakt, maar eerst moet het bestemmingsplan gewijzigd worden) gaat 2 verdiepingen recht de lucht in, met daarna een licht schuin dak.
Via het zijraam van het appartement heb je nu ook uitzicht op het water, maar mogelijk ga je daar in de toekomst op een blinde muur kijken, wat een grote invloed kam hebben op de waarde van het appartement.
Ook het zonlicht op mijn balkon aan de achterzijde gaat dan verminderd worden.
Zodra de plannen van de nieuwbouw gepubliceerd worden is het mogelijk bezwaar aan te tekenen, maar dat zegt niet dat ik in het gelijk gesteld wordt.

Het maakt het allemaal wel complexer...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:49

Dat maakt het inderdaad zo complex dat je echt heel voorzichtig moet zijn!

Een klein appartement zal je uiteindelijk altijd weer willen verkopen, de prijs is nog erg hoog, en je moet rekening houden met een scherpe prijsdaling!

Niet alleen vanwege die blinde muur, maar ook vanwege de crisis. En een jaar lang naast een bouwput wonen is ook geen pretje.

Mijn advies? Heel voorzichtig zijn en desnoods weglopen! Je betaald nu de hoofdprijs terwijl de financiële toekomst van deze flat heel erg duister aan het worden is!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:43

amondi schreef:
Dat maakt het inderdaad zo complex dat je echt heel voorzichtig moet zijn!

Een klein appartement zal je uiteindelijk altijd weer willen verkopen, de prijs is nog erg hoog, en je moet rekening houden met een scherpe prijsdaling!

Niet alleen vanwege die blinde muur, maar ook vanwege de crisis. En een jaar lang naast een bouwput wonen is ook geen pretje.

Mijn advies? Heel voorzichtig zijn en desnoods weglopen! Je betaald nu de hoofdprijs terwijl de financiële toekomst van deze flat heel erg duister aan het worden is!

mee eens!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 18:50

Rationeel gezien ben ik het met jullie eens, maar het is zo'n leuk appartement...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:58

Het gaat er vooral om wat JIJ er voor over hebt , weeg alles af voor jezelf en bepaal wat je het waard vindt.

Dat bepaal je adhv. alles dat je weet , je inkomsten , toekomstplannen , rekening houdend met latere verkoop....maar is ook afhankelijk van de vraag : als je dit niet koopt , wat dàn ?? Als er zo weinig aanbod is en helemaal weinig aanbod dat je aanspreekt , is het ondanks alles wellicht toch gewoon de juiste kans voor je :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:07

Is er een vereniging van eigenaren bij het appartement? Betaal je ook service kosten daarvoor? Wat als het dak gerepareerd moet worden of andere gemeenschappelijke zaken? Betalen andere appartementhouders mee?

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 19:49

zo 8)7 Eerst even reageeren op de vraagprijs ..
dat jij daar voor meer als 150,000 wilt geven!! ..
Ik heb in december een huis gekocht met mijn vriend..
Grote woonkamer,'soort'' bijkeuken, keuken. 90m2 achtertuin. 3 slaapkamers, GROOTTEE badkamer. Zolder bereikbaar via flizotrap..
Voor: 135.000....
Vind ik toch wel een groot verschil :o .. Maar het ligt er denkik ook maar aan waar je het koopt en hoe je onderhandeld.

Ik zou je aanraden om er toch een makelaar bij te halen. Zelf kun je wel even snel zien of er iets mis is met het huis. Maar een makelaar ziet dat toch een stuk sneller.. Vooral de befaamde ''verborgen gebreken'' Zien hun toch wel iets meer dan jij zelf..
Hun zullen ook niet alles zien maar toch..
Ik zou er wel een makelaar bij halen ..

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:35

PrinsesJ schreef:
Grote woonkamer,'soort'' bijkeuken, keuken. 90m2 achtertuin. 3 slaapkamers, GROOTTEE badkamer. Zolder bereikbaar via flizotrap..

In duitsland koop je een vette boederij met 3 hectare land voor 160.000..Hier heb je er net een garage voor...het is maar de plaats waar je zit

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 14:55

PrinsesJ schreef:
Vind ik toch wel een groot verschil :o .. Maar het ligt er denkik ook maar aan waar je het koopt en hoe je onderhandeld.

Tja, maar wat moet ik in Lobith? Een heel andere regio en dat zie je helaas in de prijs terug.

De tweede bezichtiging was erg positief. Heb de oren van het hoofd gevraagd, maar weinig minpunten aan het appartement kunnen ontdekken. Dus heb ik afgelopen vrijdag een bod gedaan...
Nu is het wachten op een reactie. Spannend!