Trouwen, maar hoe begin je???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Trouwen, maar hoe begin je???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 12:13

Schijnbaar ben ik de enigste met dit probleem want het lijkt alsof iedereen het allemaal even doet, maar ik raak er helemaal gestressed van. :D :D

Wij willen graag trouwen en ik heb dus geen idee waar te beginnen.
Ik doe alles door elkaar, ene moment ben ik weer bezig met een feestlocatie, ander moment begin ik aan een gastenlijst, en ga zo maar door.
En het ergste is we willen pas in 2011 gaan trouwen, maar ik heb geen idee hoelang van te voren je hoort te beginnen met het regelen van alles!
Ik heb helaas ook geen vriendinnen die al getrouwt zijn dus die kunnen me ook al niet helpen. :o

Wie kan me helpen?
In het voorjaar van 2011 willen we trouwen, is het normaal dat ik nu al bezig ben met uitzoeken waar we willen trouwen etc?
Ik heb nl wel eens gehoort dat sommige gewilde locaties hele lange wachtlijsten hebben?
Hoe zit het met ondertrouw? En het trouwen voor de gemeente zelf? Hoe lang van te voren is het normaal om dit te bespreken?

Ik zit al de hele morgen op allerlei trouwsites en forums maar ik kom er niet uit. :o

Hoe zijn jullie begonnen en minstens net zo belangrijk, hoe lang van te voren?!

Anoniem

Re: Trouwen, maar hoe begin je???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:17

Qua tips over hoe lang van tevoren je allen moet regelen weet ik niks, ben zelf niet getrouwd.
Wat denk ik wel goed helpt is voor jezelf eerst een lijst/schema te maken met wat je allemaal moet regelen. Je schrijft in (bijvoorbeeld) excel een lijst met wat nog geregeld moet worden in de eerste kolom, in de tweede kolom wat je al gedaan hebt, met wie je gebeld hebt etc.
Op die manier is het wat geordender en ook makkelijker om te overzien wat je nog moet regelen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:27

Wij willen in 2010 gaan trouwen maar ik heb nog helemaal niks geregeld :)

Belangrijkste is een overzicht maken voor jezelf van alles dat geregeld moet worden. Geef daarbij ook aan wat prioriteit heeft en wat wanneer geregeld moet zijn. Zo weet je vanzelf wat je het eerst moet gaan doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:31

Ik ga met brigitta1987 mee, ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om je alvast te orienteren op waar je wilt trouwen etc. En zoals je zelf al aangeeft zijn bepaalde locaties erg gewild en hebben lange wachtlijsten. Als je er al uit bent waar je wilt trouwen kun je dat in ieder geval vast laten leggen en heb je daar geen stress meer over.

Gastenlijst kun je ook best wel mee beginnen, je vult hem dan langzaam maar zeker steeds verder aan, helemaal niet verkeerd om alvast mee te beginnen :)
Tenslotte denk ik ook dat het wel makkelijk is om een lijst te maken van wat je allemaal moet regelen, dan hou je voor jezelf ook het overzicht.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:33

enige wat ik weet is dat je maximaal een jaar van te voren in ondertrouw kunt gaan.
kijk gewoon bij de gemeente op de website hier kun je al heel veel informatie vanaf halen..

ben blij dat ik het simpel hou hoor, heb vorige week gebeld voor een afspraak voor ondertrouw dat doen we over 2 weken en over 4 maanden trouwen we...lekker simpel geen groot feest...

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:33

Je kan bij de boekhalndel een boe halen,waarin precies staat wanneer je ergens mee moet beginnen.
Er liggen ook van die bruidstijdschriften daar staan ook handige lijstjes en heel veel ltips en info in!
Veel plezier met de voorbereidingen!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:35

Er zijn echt legio sites over dit onderwerp, van tips tot complete planningen. Kijk maar even op trouwen.startpagina.nl :)

Oh ennuh... proficiat!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:36

Ik zou zeggen: bepaal eerst eens op welke dag/datum je wil gaan trouwen :+

Daarna bepaal je wat je wil: groot of klein feest? Alleen burgerlijk of ook kerkelijk huwelijk? Kijk alvast rond na een paar locaties want sommige locaties moet je inderdaad ver vantevoren al vast leggen.
Muziek moet je meestal ook op tijd bij zijn. Die hebben wij een jaar van tevoren al vast moeten leggen (nou is het ook wel een erg gewilde band :+).

En voor de rest: ga eens naar een aantal trouw- en bruidsbeursen. Er worden er genoeg georganiseerd het hele jaar door en door het hele land. Daar kun je vaak al heel veel informatie krijgen over hoe en wat.

Verder is het natuurlijk altijd leuk om nu alvast te kijken naar bruidsjurken, etc ;)

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:41

p
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 18-02-22 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:43

Zet alle dingen die je moet regelen op papier, en vink af wat je gedaan hebt.
Info over ondertrouw ed vind je op de site van je gemeente. Verder zijn er een hoop sites en fora over trouwen. Misschien kun je daar eens op kijken.
Succes en een mooie bruiloft toegewenst

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:53

Dat ligt er helemaal aan wat jij belangrijk vindt! Wil je op een bepaalde dag trouwen en/of wil je op een bepaalde locatie trouwen, dat maakt dat je vroeg moet beginnen. De rest kun je er makkelijk omheen plannen.

Ik heb eerst de locatie benaderd met de vraag of het kon en een optie genomen, daarna de gemeente gevraagd of het kon. Gelukkig allebei ja, dus dat vastgezet. Daarna ga je beginnen met je gasten, ik ga er nameljik van uit dat je wel ongeveer weet hoeveel mensen je wilt en in wat voor vorm.
Dus wil je een receptie en een feest, of alleen een feest, of een borrel en een etentje. Dat zijn beslissingen die je zelf moet nemen.

Kaarten is een fluitje van een cent, je kunt boeken doorworstelen maar wat veel leuker is, is zelf iets bedenken/maken of iemand in je omgeving iets laten maken.

Invulling van je avond, ja lastig iets over te zeggen, dat is persoonlijk.

Je kunt ook iemand vragen om je te helpen met dit soort dingen, ik organiseer veel ook voor mijn werk dus ik ben echt nergens op stuk gelopen maar als je dat niet gewend bent, kun je er goed stress van krijgen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:02

ik heb geloof ik op www.trouwen.nl een keer een lijst zien staan waar je allemaal rekening mee moet houden en daar staan ook de tijdsplanningen bij, dus hoe lang van te voren je die dingen moet regelen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:04

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:08

Het belangrijkste voor nu lijkt me dat je idd een datum prikt. Zodra je die hebt kan je je locatie vastleggen en je gaan bezig houden met de andere dingen, die heel erg duidelijk staan op de lijst van LiSSy. Goh, ik ben nou 12 jaar getrouwd en die lijst was heel handig geweest! Ik had idd ook alles op een lijstje gezet met wanneer-wat-regelen en dat ging prima. En niet vergeten alles los te laten op je trouwdag zelf en te genieten he!!

En gefeliciteerd Nathalie en uiteraard ook Nuage!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:16

ik weet uit ervaring dat de ondertrouw maar 1 of 2 jaar geldig is... dus die zou ik niet te lang van te voren doen.

Verder moet je voor je verloofde een speciaal document hebben... geloof dat dat een D-document heet... maar dat is maar een paar maandjes geldig zover ik me kan herinneren...

Ik zou beginnen met de datum vast te stellen... en de gastenlijst, locatie voor foto's, locatie voor het feest, etc... allemaal dingen die je nog niet direct hoeft vast te leggen, maar wel al van te voren kan uitzoeken :)

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:24

Hier nog een aanstaande bruid.. ga 18 juni dit jaar trouwen en zit midden in alle voorbereidingen!
Ik ben op 2-2-9 ten huwelijk gevraagd en had dus maar ruim 4 maanden om alles te regelen, volgens velen een onmogelijke opgave.. maar niets is minder waar, we hebben alles in 2 maanden tijd geregeld!!

Ik wist zelf ook absoluut niet waar ik moest beginnen, na wat advies van (getrouwde) mensen om me heen begonnen met een datum prikken!
Toen wij een datum in ons hoofd hadden deze gereserveerd in het gemeentehuis!

De volgende stappen zijn de locatie, en eventueel de kerk. Plan met zn tweetjes een paar dagen in waarop je samen gaat kijken (wel van te voren afspraak maken!) bij de locaties die jullie het leukst lijken (eerst dus even internet afstruinen naar mogelijkheden). Hiervoor is het wel handig om alvast een globale schatting te hebben van het aantal daggasten/receptiegasten/feestgasten zodat je daar rekening mee kunt houden bij het zoeken van de locatie.

Wat je dus ook al vanaf het begin moet doen (en geloof me, dit is één van de grootste drama's van de hele bruiloft) is de gastenlijst bijhouden.. zo kun je je dag en de kosten veel beter inschatten!

Als je pas over 2 jaar gaat trouwen zou ik als ik jou was nog even wachten met de jurk/uitnodigingen enz.. omdat er een boel kan veranderen in 2 jaar tijd (wat jou smaak betreft, en wie weet zijn er dan alweer veel mooiere spullen op de markt) .. daar zou ik als ik jou was eind vant jaar begin volgend jaar pas mee beginnen!

Belangrijkste dingen voor nu zijn dus:
- datum
- gemeentehuis (je kunt pas een jaar van te voren in ondertrouw maar wel vast een datum reserveren, ook vast info aanvragen bij het gemeentehuis waarin staat welke documenten je op DE dag nodig hebt)
- gastenlijst
- ceremoniemeester kiezen!

Als je vragen oid hebt, mn pb-box staat open.. heb nog veeeeel meer dingen, maar ga niet alles hier neer zetten, wordt zo'n lang verhaal ;)

Verder wordt het nog een poos wachten meid! Vind 4 maanden nu al veels te lang duren.. kan niet wachten tot het zover is!! :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 14:59

Bedankt voor jullie ohzo helpende berichtjes. :D

Ik wil erg graag eerder trouwen maarja, in combinatie met een groot feest wat ik graag wil, gaat dat niet lukken met de financiën... :D

Overigens geven we volgend jaar al een trouwfeest in Turkije, waar mijn vriend vandaan komt, omdat het voor zijn familie, vrienden & kennissen gewoon onmogelijk is om bij onze bruiloft in NL te zijn.
Ik wil dan wel graag dezelfde jurk aan op onze echte bruiloft.
Dus misschien toch wel slim om ook alvast voor een jurk te gaan kijken...... (ik maak me alleen zorgen over de vlucht, hoe die jurk dat zal overleven?!)

Ik ga even de sites afspeuren, bedankt. :j

Ik heb al een hele leuke locatie gevonden die me erg trekt, maar er staan geen prijzen op de site. En vooral zulke dingen vind ik erg moeilijk. Is het niet al te vroeg om een offerte aan te vragen?!

Via internet kun je bij ons alvast je trouwdag plannen op de site van het gemeentehuis, maar die gaat nog niet zo ver... :D

Nou bedankt voor jullie tips in ieder geval!!! Ik vermaak me wel, haha. :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:32

Nathalie schreef:
Ik heb al een hele leuke locatie gevonden die me erg trekt, maar er staan geen prijzen op de site. En vooral zulke dingen vind ik erg moeilijk. Is het niet al te vroeg om een offerte aan te vragen?!

Als het een erg gewilde locatie is zou ik het wel doen. Je zit immers niet aan een offerte vast.

Wij hebben het pas driekwart jaar voor de trouwdatum gedaan maar goed hier in Duitsland doen ze niet zo panisch :+
Vriendje had eens janauri/februari 2008 gebeld naar een locatie waar wij toen wilde trouwen (oude burcht hier in de buurt).
Vroeg die man: "Wanneer gaan jullie trouwen dan?"
Vriend: "8 mei 2009"
*Boink - viel van zijn stoel af* en luid gelach aan de andere kant van de lijn.
Man: "Nou bel dan in oktober maar weer terug want dan heb ik mijn agenda voor 2009 binnen" _O-

Al met al door de onverwachtse komst van ons eerste kindje gaan we nu uiteindelijk in augustus van dit jaar trouwen (tja, uitgerekend op 15 april en dan op 8 mei voor het altaar staan leek ons niet zo'n strak plan :+ ).

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:50

kijk anders eens in het trouwtopic op bokt, veel nuttige tips :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:55

Een datum is het belangrijkst :D

Maar er zijn ook van die checklists te vinden op internet, daar hebben wij op zich best veel aan gehad. Als je wilt kan ik je die van ons ook wel toesturen? Dan moet je me maar even een pbtje sturen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:17

idd is een checklist erg handig, in de bruid&bruidegom (tijdschrift) staat deze ook iedere 2 maanden weer genoemd. Wij kregen ze per stom toeval thuis gestuurd, maar heb ze wel doorgebladerd ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 08:58

Ik heb nu zo'n account aangemaakt op 1 van die websites hierboven. Erg handig wel. :j
Er zit ook een lijst bij voor je budget maar dat vind ik vreselijk moeilijk. Ik heb geen idee wat normale prijzen zijn.
Maargoed ik ben er wel achter dat we nog tijd genoeg hebben.. :D
Ik zal iig binnenkort met vriendlief een datum gaan prikken. :j

Bedankt voor jullie nuttige tips. ;)