Taal- en cultuurstudies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Taal- en cultuurstudies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 09:35

Ik doe dit jaar dus examens en nog geen idee wat voor studie ik wil gaan doen, denk eerst sowieso naar het buitenland maarja dan moet ik daarna toch alsnog aan de studie. :Y)

Nu heb ik dus ein-de-lijk iets gevonden wat me wel aanspreekt; taal- en cultuurstudies in Utrecht.
Mensen die dit doen? Of mensen kennen die dit doen?
Ik weet dus niet helemaal wat ik me erbij moet voorstellen, heb het wel op de site gelezen maar het is allemaal nogal breed. Wat kan je ermee? Of ligt dat er dan net weer aan welke vakken je kiest? Hoeveel dingen moet je uiteindelijk zelf kiezen? En moet je verplicht een taal erbij? En hoe goed leer je die taal. :D (Jaja wat een vragen.)
En heb je er veel mogelijkheden mee om tijdens je studie naar het buitenland te gaan?

Alvast bedankt! :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 10:17

Niemand die het doet/heeft gedaan/iemand kent die het doet/het ook wil doen/zich op een andere manier geroepen voelt hier te reageren? :o

Narya

Re: Taal- en cultuurstudies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:54

Ik ken iemand die het doet, maar ze zit niet op bokt. Mocht er hier niemand zijn die je kan helpen, dan kan ik wel proberen om je met haar in contact te brengen :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 12:16

Oké, dankje! :)
IK wacht eerst hier nog wel ff af. :D

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:28

Ik ben vorig jaar naar zo'n opendag geweest van deze opleiding, maar vond het toch allemaal iets te vaag (eigenlijk precies dezelfde vragen die jij stelt, ik kon er geen precies antwoord op krijgen daar).. Ik ben erg praktisch ingesteld, dus gewoon lekker veel doen en niet al teveel theorie graag ;) Zat ik daar dus nogal verkeerd heb ik me laten vertellen.. Is ook mijn reden geweest om een HBO studie te gaan doen..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:16

Ik studeer kunstgeschiedenis en volg best wel veel vakken samen met T&C studenten. Wat ik van hun begrijp is dat je van alles een beetje krijgt. Je kan je wel echt ergens in verdiepen, maar eigenlijk kan je dan beter de gewone studie volgen.
De meeste mensen die in hun eerste jaar bijvoorbeeld geïnteresseerd raken in geschiedenis of kunstgeschiedenis stappen een jaar vaak over op die studie. Je begint dan echter wel in je eerste jaar en krijgt een paar vakken compensatie.
Als jenog niet goed weet wat je wil is het wel een mooi algemeen oriëntatie jaar.
Maar het is geen studie die ik zou aanraden. Het is precies zoals hierboven genoemd allemaal een beetje vaag.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:55

Ik ben ook eens naar een voorlichtingsdag geweest van T&C studies. Ik vond het toen echt niet leuk. Ik vond het nogal 'truttig'. Heel breed, je leek je nergens echt in te verdiepen.

Ik zit nu in m'n 3ejaar van Bedrijfscommunicatie en ik heb een aantal vakken (van m'n minor) samen met T&C studenten.

Wat is je interesse? De taalkant of het cultuurgedeelte? Als je taal interessant vind zou ik voor taalwetenschap gaan, daar wordt volgens mij ook taal wel aan cultuur gekoppeld.
En als je cultuur interessant vindt zou ik voor een gerichte cultuur gaan (Duitse taal&cultuur, amerikanistiek enz.).

T&C studies zou mij te vaag zijn.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 12:15

Oliver schreef:
Ik ben ook eens naar een voorlichtingsdag geweest van T&C studies. Ik vond het toen echt niet leuk. Ik vond het nogal 'truttig'. Heel breed, je leek je nergens echt in te verdiepen.

Ik zit nu in m'n 3ejaar van Bedrijfscommunicatie en ik heb een aantal vakken (van m'n minor) samen met T&C studenten.

Wat is je interesse? De taalkant of het cultuurgedeelte? Als je taal interessant vind zou ik voor taalwetenschap gaan, daar wordt volgens mij ook taal wel aan cultuur gekoppeld.
En als je cultuur interessant vindt zou ik voor een gerichte cultuur gaan (Duitse taal&cultuur, amerikanistiek enz.).

T&C studies zou mij te vaag zijn.

De taalkant leek me het leukste, maar ik wil dus graag in het 2e jaar 'politieke geschiedenis en internationale betrekkingen' erbij kiezen omdat dat me ook heel interessant lijkt. En als taal wil ik Russisch erbij.
Dat brede trekt mij juist wel, maar het moet ook niet allemaal té breed dat ik van niks écht iets af weet.
Ik ga volgend jaar wel eens naar een opendag, ga nu eerst aupair worden. :D

renee_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:13

Ik heb anderhalf jaar TCS gedaan in Utrecht. Het eerste jaar was inderdaad een orientatiejaar, van alles wat. dat was wel leuk. het tweede jaar heb ik voor de hoofdrichting Antieke Cultuur gekozen, en daar verloor ik mijn interesse. het is inderdaad allemaal een beetje vaag, en het hele wo, het onderzoeken, uren in de bieb zitten en in mijn geval de alleraller oudste teksten steeds opnieuw bestuderen , dat was niks voor mij. Volgend schooljaar ga ik naar het HBO, bedrijfscommunicatie.
TCS is opzich een leuke studie, als je met dat vage in de eerste paar jaren om kan gaan. het is ideaal voor mensen die zo'n brede interesse hebben dat ze van alles iets willen weten!
Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:49

Ik studeer Nederlandse taal en cultuur, heb je wat aan mijn ervaringen?

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:27

Ik heb zitten denken om Franse Taal en Cultuur te gaan studeren over twee jaar. Ik wil het al een jaar of 3, maar dan kwam er weer een mogelijke nieuwe studie bij, dus toen is Frans wat naar beneden gezakt.

Maar Iepke, misschien dat je je ervaringen met mij wilt delen? :o

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:58

Iepke schreef:
Ik studeer Nederlandse taal en cultuur, heb je wat aan mijn ervaringen?

Nouja aan alle ervaringen natuurlijk wel. :D
Maar bij taal en cultuur studies leer je volgensmij alleen maar de basis van een taal, dus denk dat het wel heel anders is dan een studie echt over een taal.

Ingmar_: Wat leuk! Daarvan heb ik ook nog een foldertje thuis liggen, leek me ook nog wel leuk en is ook mijn beste vak. :D :D

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:52

Bij Nederlands is de opleiding vrij breed, je hebt echt allerlei vakken. Vakken waarbij communicatie een rol speelt, zoals gespreksanalyse en pragmatiek (hoe mensen gesprekken indelen en hoe ze communiceren) Tekstanalyse hoort daar ook bij, maar dan over teksten dus. Verder heb je bijvoorbeeld klankleer, over hoe mensen praten en hoe dat werkt. Nu heb ik vakken als taalverwerving en taalvaardigheidsontwikkeling, waarbij gekeken wordt naar de ontwikkeling en verwerving van taal bij kinderen. Natuurlijk speelt literatuur ook een grote rol, je hebt daarin vakken van het begin tot aan nu, poezie en proza. En natuurlijk de taal zelf, syntaxis (grammatica, niet alleen Nederlands) en semantiek (betekenisleer). En ook leren presenteren en schrijven hoort erbij.

Oke, dat was in het kort een beetje de opbouw van de studie, van alles wat dus. En niet zoals men vaak denkt, alleen maar lezen, spelling en grammatica.
Bij 'vreemde' talen zal de opbouw waarschijnlijk wel anders zijn, omdat het niet je moedertaal is, maar dat weet ik niet precies.
Een heel deel van je studie besteed je aan je minor, andere vakken buiten Nederlands. Daar volg ik bijvoorbeeld nu een deel van communicatiewetenschap en informatiekunde.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 16:54

Zoals jij het vertelt klinkt zelfs Nederlands nog wel leuk, ik dacht dat het alleen maar literatuur was enzo. :=

Weet iemand ook hoeveel talen je moet kiezen bij taal- en cultuurstudies? Want een vriendin van me was op de opendag geweest en daar zeiden ze 2 of 3 talen, maar op de site (http://www.uu.nl/NL/Informatie/bachelor ... study.aspx) staat het nergens duidelijk en als ik het lees begrijp ik dat je er maar 1 moet kiezen. :?
Lijkt me trouwens wel leuk, 2 talen! :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 13:01

Even een schopje, want ik zoek nog steeds iemand die het doet die meer info kan geven. O:)
Nouja anders ga ik ze volgend jaar gewoon mailen. :+