benieuwd naar je familie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

benieuwd naar je familie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:33

naja rare titel.

maar ben zo benieuwd naar mij over over over over groot ouders :)
mijn opa was een duitser dus vandaar.

meer die dat hebben op zoek te zijn naar je familie van vroeger, wat voor mensen dat waren?
en of je er wat van hebt geerfd?
Laatst bijgewerkt door iefke op 30-03-09 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel

Tellie

Re: benieuwd naar je famielie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:44

Lijkt me heel leuk om te weten, alleen is het bij mij niet echt terug te halen. Mijn over over groot oma is met een limburgse militair gegaan en daar zwanger van geraakt. Daarna bleek hij getrouwd te zijn en is er niets meer te vinden over hem. Meer dan dat mijn over groot oma geboren is uit een buitenechtelijke relatie weet ik niet. :+

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:45

Ik vind dat ook super tof om te weten :j Heb ik geerft van m'n papa ofzo, want hij heeft zich verdiept in onze stamboom. Hij zit al in de 14e eeuw, dus nice :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:45

ik weet niet, mn opa is veel te jong overleden kende hem niet.

mm dan wordt het moeilijk...
keek gister een programma die man was zwart en had een blanke voorouder die slaven verhandelde :=

sindsdien zeer benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:46

zwieke schreef:
Ik vind dat ook super tof om te weten :j Heb ik geerft van m'n papa ofzo, want hij heeft zich verdiept in onze stamboom. Hij zit al in de 14e eeuw, dus nice :+

stoer tot zo lang?

wow weet niet waar te beginnen.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:48

takkie_muis schreef:
stoer tot zo lang?

wow weet niet waar te beginnen.

Heemkundige kring ;) Hij is daar nu ook wel al jaaaaaaaaaaaaaaaaaren mee bezig... Begonnen met geboorteregisters, dodenregisters enz.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:54

De vader van mijn opa heeft gewerkt met een paard in het circus,bij ons in het dorp is een man die houd zich bezig met stambooms.Ik zou best meer willen weten, maar wat je heb je er eigenlijk aan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:54

Dat lijkt me zo leuk om te weten,

Ik weet dat er indisch bloed en spaans bloed in vorige generaties zit. Lijkt me leuk om te weten wie ze waren.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:58

marleen_usar schreef:
Ik zou best meer willen weten, maar wat je heb je er eigenlijk aan?

Je weet wat voor bloed je hebt, wat je over over over... ouders gedaan hebben, welke families met elkaar verwant zijn, waar je familie uiteindelijk is 'ontstaan' enz. Als je geinteresseert bent in geschiedenis ed is dat altijd tof. Maar er kruipt natuurlijk wel veel tijd en energie in, dus je moet er wel wat voor over hebben... Een hobby gelijk een ander? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:59

wat je eraan hebt?

genoeg vindt ik hoor, vooral omdat ik een wat tsja heileige achternaam heb maar dat is mn vaders kant.
mn opa heete von weiler er bestaat een dorp die zo heet :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:00

Wij hebben een oudheidskamer en daar kan je eens per week terecht voor genealogie als ik het goed schrijf.Die weten daar echt heel veel.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:03

M'n vader doet ook aan genealogie en zoekt mij uit... hij is voornamelijk met m'n moeder bezig (duitse) en sommige stukken is hij al tot ergens in de 12 eeuw... m'n oma is nog altijd bang dat er allerlei inteelt schandalen boven komen drijven :P

Er komen in ieder geval ook veel leuker dingen boven drijven. Ergens verweg italiaanse adel en zulke geintjes. Mijn ding is 't niet maar wel leuk! :D

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:03

M'n papa is drankenhandelaar, en blijkt nu dat mijn achternaam 'drankenhandelaar' betekent. Dit lijkt ook al super lang in de familie te zitten... Waarschijnlijk toen ze begonnen met familienamen dat m'n over...grootvader er één was :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:04

Mijn vader is daar ook zeer in geïnteresseerd, zo weten wij nu ook bijvoorbeeld dat er eigens eind 1500 / begin 1600 een landarbeider was, die een zoon kreeg, en waar wij volledig op terug te vinden zijn. Leuk detail vind ik dat van alle mensen door die jaren heen, het allemaal landarbeiders, meiden en knechten waren die ook allemaal in dezelfde straal van ongeveer 15 km gewoond hebben. De boerderij waar ik nu woon is ook al sinds 1630 een boerderij, dus heel goed kans dat velen van die landarbeiders uit mijn voorouders hier hebben gewerkt. Ik vind dat wel wat hebben. Betekent dat we toch al een eeuw of 4 indezelfde Zeeuwse klei vast zitten :D

Aan moederskant is duidelijker te zien dat er wat meer Franse invloeden zitten, kan je ook aan ons uiterlijk zien.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:06

Aan m'n vaderskant zitten wij ook al eeuwen in dezelfde geburen :) Van m'n moederskant weet ik persoonlijk niet zo veel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:11

wij zitten hier niet altijd.
mn moeder komt uit alkmaar dus ja.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:12

Bij mij is het aan mijn opa's kant ver uitgezocht en aan mijn oma's kant een gedeelte. We weten o.a. dat een iemand naar amerika is gegaan als goudzoeker. Voorderest komt mijn opa's kant vooral uit vlaanderen, er is zelfs een museum met dezelfde achternaam. Voorderest weet ik het zo niet meer. Mijn tante heeft alle kopieen liggen en ik een gedeelte, maar ik was 12 ofzo toen ik daarmee bezig was :P Van mijn vaderskant weet ik overigens niks, ik heb hem nooit gekend en mijn grootouders van die kant ook niet. Wat ik wel weet is dat ik het uiterlijk van die kant heb :') Van mijn ma der familie heeft iedereen bruin haar met bruine ogen en ik ben blond met blauwe ogen :+

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:25

Ik ben ook super geinteresseerd in WO II, en combineer dit dan graag met m'n eigen familiegeschiedenis. Oa. wat deden mijn grootouders in de oorlog, hoe hebben zij de oorlog meegemaakt ed. Altijd tof om één specifieke periode uit de tijdslijn te pakken en je daarin te verdiepen. Vind ik toch :+

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:28

Mijn achternaam komt heel weinig voor dus het is niet heel moeilijk om mijn vaders kant terug te zoeken. Bij mijn moeder is het wat moeilijker denk ik maar iemand heeft dat wel tot in 1700 uitgezocht. Daar zit ook ergens een Duitser tussen maar verder allemaal echte Groningers. :+ En Friezen.
Bij mijn moeder heeft trouwens heel lang een keer iemand zijn broer met een klomp vermoord. _O- (Dat moordlustige heeft niet door vererft hoor :)) )
Oja en begin 20e eeuw zijn mijn bed-overgrootmoeder en haar zoon 7 dagen na elkaar overleden rond kerst van vaders kant. :(:) Wij wonen trouwens nog steeds in dat huis.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:37

Loose schreef:
Bij mijn moeder heeft trouwens heel lang een keer iemand zijn broer met een klomp vermoord. _O-

Haha, gezellig :Y)

Maar ik denk dat al onze familieleden in de vroegere tijden geen lieverdjes waren, waren geen gemakkelijke tijden...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:41

Ik ben als ik heel eerlijk ben niet echt nieuwsgierig naar vroeger, het zullen allemaal wel boeren zijn geweest, want dat zit er nu nog steeds in. :)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:43

ik weet dat al! :D de oma & opa van mijn moeder (dus mijn overgrootouders) waren joods en hebben moeten onderduiken, ze zaten midden in de oorlog, vond het altijd geweldig om bij ze te zijn, ze waren ook altijd samen. wij zijn dus ook joods, een klein deel maar het zit wel in ons bloed, verder is er een generatiering in de familie, deze hangt om mijn nek, hij is goud met een blauwe steen, oerlelijk ding maar ik ben er ontzettend dol op :+: hij is van mijn oma's moeder geweest, van me oma, van me moeder, en nu is hij van mij :)
beide leven ze niet meer, ouwe opa (zo noemde we ze) overleed, en een half jaar later is ouwe oma uit verdriet gestorven.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:47

Mijn vriend stamt af van een indianen in america van zijn vaders kant (al is hem dat niet echt aan te zien :D ) die heten van Clearwater daar... Tijden lang is er contact geweest met de familie, maar omdat er ongeveer 65 jaar geleden een spel/stomme fout is gemaakt bij het volksregister (De gemeenteamtenaren hebben de naam in het nederlands vertaald....:+ ) konden ze elkaar niet meer vinden...

Ikzelf heb twee hele dikke familieboeken (van mijn moeders kant en van mijn vaders kant), en ken uiteraard niet iedereen persoonlijk, maar wel leuk om te lezen wat er allemaal met mijn familie is gebeurd :j
De ene kant van mijn familie waren allemaal boeren, de andere kant waren koopmannen/vrouwen, landeigenaren en van adel :D

Mijn opa en oma van mijn vaders kan hebben beide in het verzet gezeten en hebben ook tijden onder moeten duiken... Toen is ook hun eerste zoon verwekt (mijn oudste oom dus :+ )

Edit: De indische kant van mijn familie (de kant van mijn moeder) komt uit Bali en Jakarta en weet ik eigenlijks niks over, ooit wil ik nog een zoektocht gaan houden in Indonesie, ik heb daar namelijk volgens mij oma heel wat tantes/ooms/nichtjes/neefjes lopen :j Mijn oma is in de oorlog met de (hoe zij het dan zo leuk kon vertellen) "jappen" met mijn opa naar nederland gekomen.
Laatst bijgewerkt door Djoena op 29-03-09 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:51

xDramaQueen schreef:
ik weet dat al! :D de oma & opa van mijn moeder (dus mijn overgrootouders) waren joods en hebben moeten onderduiken, ze zaten midden in de oorlog, vond het altijd geweldig om bij ze te zijn, ze waren ook altijd samen.

Wauw, dit interesseerd me enorm :) Blijkt dat mijn bompa bij het verzet heeft gezeten en ben daar ongelofelijk fier op (ook al was hij niet grootschalig bezig, maar kleine dingen hadden toen ook hun groot nut). Ik luister graag naar de verhalen van 'toen'.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:56

Ik ben al sinds 1980 bezig met het zoeken naar mijn voorouders. Heel leuk om te doen, iedere keer vind je wel weer iets nieuws.

Ik heb wat voorouders die uit Duitsland komen en ook een uit Zwitserland.
De meesten waren gewone mensen met de meest uiteenlopende beroepen: aardappelverkoopster, jagersknecht op een trekschuit, barbier, sigarenmaker, stoelenmatter, slager en héél veel dienstmeiden...

Je komt ook wel een hoop ellende tegen: veel kindersterfte, ongehuwde moeders die tijdens de bevalling de dominee aan hun bed hadden: die wilden dan weten wie de vader was.... Zulke dingen staan dan vermeld in de doopakte.
Maar ook leuke: een voorouder die in dienst was, wilde trouwen. Dat mocht, maar zijn vrouw moest wel een brief ondertekenen waarin zij beloofde dat ze hem niet achterna zou gaan, als hij 'ten strijde trok'. Er zat ook nog een persoonsbeschrijving bij waaruit je kon opmaken dat hij zwart haar, bruine ogen, een 'ordinaire' neus en kin had en 1.72 m lang was.