Italiaanse hapjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Italiaanse hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 21:26

Ik geloof dat ik een klein logistiek/culinair probleempje heb ;) :D
Als jullie zin/tijd hebben, zouden jullie eens mee willen denken voor iets leuks?

Ik zal eerst even vertellen wat de bedoeling is, da's wel zo handig en ook redelijk relevant.

Volgende maand staan hubbie en ik bij onze sponsor op het terrein met een stand(je) tijdens de open dag. Mijn man restaureert (op hobbybasis) Italiaanse motoren en de sponsor (motorzaak) helpt hem met een stukje techniek voor de motors die bedoeld zijn voor klassieke races. Veel klanten van de motorzaak weten dat we een 'samenwerkingsverband' hebben en vragen vaak hoe het met de oude Italiaanse motors gaat, vandaar het idee om de motors tijdens de open dag tentoon te stellen.
We hebben zelf een grote scharniertent waarin we de motors gaan plaatsen. Hubbie zal druk zijn met vragen beantwoorden, ik ben de pisang voor het culinaire gedoe :))

Een paar 'belemmeringen':
- De 'catering' moet vanuit onze camper/caravan komen. We hebben daar de beschikking over een goede (maar niet al te grote) koelkast en een gasfornuis(je). We hebben ook een klein oventje, maar we weten nog niet of er stroomvoorziening is. Dit is dus nog even een vraagteken.
- We hebben geen idee hoeveel bezoekers er gaan komen, dit zal grotendeels aan het weer liggen. Het kunnen er 100 zijn, maar 300 is ook mogelijk.
- Het publiek (ik ken ze uiteraard niet allemaal, maar heb wel een indruk :D) lijkt me grotendeels van het type "wat de boer niet kent dat vreet ie niet".

Mijn idee is om wat leuke Italiaanse hapjes klaar te maken. Italiaans natuurlijk omdat de motoren ook Italiaans zijn, dat is een leuke match :)
Ik heb vanmiddag al wat leuke dingen gescoord (een stapel bordjes in rood/wit/groen, Italiaanse servetjes, bakjes in kleur etc.). Ben ook al druk bezig geweest met het zelf fabriceren van cocktailprikkers met daarop ons logo, wordt leuk :D
De grote vraag: wat gaan we op die bordjes leggen? :D

Op zich is het niet zo moeilijk om wat leuks te bedenken als de mogelijkheden onbeperkt zouden zijn. Maar we zijn dus beperkt qua voorzieningen, qua bezoekersaantal en ik moet het terplekke natuurlijk ook allemaal in m'n uppie doen.

Ik zat er aan te denken om in elk geval gehaktballetjes met Italiaanse kruiden te maken, die kun je zowel warm als koud serveren. Iemand een idee hoe je gehakt Italiaans kruidt?
Verder zijn die mini-pizza's wel leuk en makkelijk, smaken ook nog redelijk. Ben alleen afhankelijk van het oventje.
Ik zat er ook nog aan te denken om van die Italiaanse worst op tafel te zetten, volgens mij heb ik die weleens bij de Makro gezien. En broodjes met bruchetta/tapenade? Iets zoets is ook wel leuk, maar wat?

Hebben jullie nog leuke en praktische ideeen? :)
Het mogen ook gerust kant-en-klaar dingen zijn, dat zou ik dan mooi kunnen combineren met nog wat dingetjes die ik zelf maak.

Lielle

Re: Italiaanse hapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:50

italiaans kruiden = rozemarijn, oregano, tijm, knoflook

eens denken. Je wil dus zoveel mogelijk vooraf klaar hebben (hooguit opwarmen), en eea als standby mocht het waanzinnig druk worden.

kant en klaar
- olijven
- salami
- mini-pizza's (kun je evt in een koekenpan opwarmen
- blokjes parmezaanse kaas
- ciabatta met olijfolie om te dippen

vooraf klaarmaken
- fritatta (gevulde omelet)
- gehaktballetjes
- rolletje kalfsvlees met tonijnmayonais (vitello tonnato)
- pesto, tapenade
- spiesjes met tomaat, mozarella, basilicum
- prosciutto met meloen

zoetigheid
- amarettini (oid), soort bitterkoekjes, te krijgen bij de appie
- tiramisu

Als de koelkast te klein is, zou ik gewoon een paar koelboxen/tassen regelen, ik heb evt wel wat voor je. Ik zal nog eens verder denken (altijd leuk, ook als ik zelf braaf mijn groentes zit te eten ;) )

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:04

Ik wist dat je zou komen en ik wist ook al dat ik het sneu voor je zou gaan vinden, want dit is natuurlijk precies wat je mist :(:)
Hartstikke bedankt voor het meedenken!
Er staan zo al wat dingen tussen die ik zeker ga gebruiken, o.a. de salami en de parmezaanse kaas. Dat zijn simpele dingetjes die je zo op tafel kunt schuiven en waar geen werk aan zit. Niet dat ik het zo erg vind om wat werk te doen (integendeel, ik vind het hartstikke leuk!), maar met zulke beperkte mogelijkheden en evt. drukte moet je denk ik vooral niet al te ingewikkelde dingen doen.
Die Italiaanse ham met meloen is ook een goede, die gaat zeker mee :j

Nog een vraagje:
Frittati (gevulde omelet): waar vul je die omelet mee? Met groenten/vlees ofzo?
Zal koud denk ik ook wel smaken, of niet? :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:24

ik kwam net een recept tegen met salami en aardappel, lijkt me erg lekker. Ik kan er nog wel een paar opzoeken, als je wil. Koud lijkt me zeker lekker, wat mij betreft zelfs lekkerder.
Ik zou idd zeker zorgen dat je ter plekke (bijna) niets eer hoeft te doen, alleen nog maar dingen op tafel zetten, evt na opwarmen.
O, en van die soepstengels met ham er omheen :j

(gelukkig heb ik net vanavond een beetje gezondigd, lekker pasta met peterselie, knoflook, olijfolie en 30+ kaas en een glaasje wijn :D dus vandaag kan ik het wel hebben ;) )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:34

Misschien wat Italiaans georiënteerde quiches? Kun je best snel in elkaar draaien en zijn goed koud te doen. Kun je bijvoorbeeld ook olijven of salami blokjes in doen. Een quiche met spinazie en feta/geitenkaas met hazelnoten is ook ontzéttend lekker. Net zoals een tomaat/ui quiche. Beiden zijn meer dan prima te doen als ze koud zijn. Heb ik nog wel recepten van liggen. Als je ze van tevoren in puntjes snijd kunnen ze zo op een bordje gelepeld worden :))

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:37

Oeh, dat laatste klinkt wel heel erg goed :j Af en toe moet je wat lekkers nemen hoor, anders hou je het echt niet vol ;)

Ik heb ook al even gekeken naar recepten voor die omelet en kwam vooral veel verschillende soorten groenten (paprika, courgette, champignons ed.) tegen. Wat ik me dan afvraag is wat 'het ding' een Italiaanse smaak gaat geven. Misschien toch kleine blokjes salami er doorheen doen? Of nog wat Italiaanse kruiden (weet jij toevallig welke)?

Je merkt het al: ik ben niet goed met Italiaans :D
Carpaccio vind ik heerlijk, een stukje ham ook, maar verder..... neuh, 't is niet mijn ding :))

Nagekomen bericht voor Berdientjuh :)) :
Dat klinkt ook goed!
Als je de recepten voor het oprapen hebt: graag! :)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:38

Mijn tante kookt graag Italiaans (ik eet het vooral graag op :+ ) en zij heeft een keer als voorgerecht voor ons iets heel lekkers gemaakt, echt, om je vingers bij op te eten, misschien kun je dat gebruiken als hapje?

Zij had afwisselend plakken tomaat, plakken mozzarella, en verse basilicumbladeren naast/op elkaar neergelegd. En dan was het de bedoeling dat je dat samen at.
Heel simpel, maar zóóó lekker! :9

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:43

Lady: bedankt :)
Het klinkt goed en makkelijk, da's precies wat ik zoek :))
Ik vraag me alleen wel af of het niet te 'apart' is voor het publiek wat er komt. Het zijn toch grotendeels de types "doe mij maar een grote gehaktbal met mayo" ( :D ).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:45

ik moet je eerlijk bekennen dat ik voor italiaanse kruiden gewoon de pot provencaalse kruiden pak ;)

Fritatta
bak 2 in kleine blokjes gesneden aardappel in 2 el olie in een pan van 20 cm doorsnede. Voeg 50 gram fijngesneden pittige salami toe en bak 10 minuten. Roer af en toe. Klop 8 eieren los en giet ze over de aardappelen. Bak de omelet in 10 minuten op laag vuur gaar. Zet de pan vervolgens 10 minuten onder een hete grill om de bovenkant gaar te maken (of natuurlijk een deksel erop ;) ) Haal de omelet uit de pan en laat hem iets afkoelen voor u hem in punten snijdt. Voor 6-8 personen.

Een beetje basilicum erdoor is ook best lekker :))

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:46

Oh het waren amandelen. Nou ja :+

Ingrediënten
1/2 pak bladspinazie deelblokjes (diepvries à 450 g)
5 plakjes bladerdeeg (diepvries)
5 eieren (M)
nootmuskaat
zout
4-seizoenenpeper uit de molen
125 ml slagroom
ca. 200 g geitenkaas (chèvre de Bellay)
100 g rookamandelen
1/2 eetlepel boter of margarine om in te vetten
1 eetlepel bloem om te bestuiven
Materialen
quiche- of ovenschaal doorsnede 24 à 26 cm

Bereiden
Spinazie in zeef laten ontdooien. Bladerdeeg op aanrecht uitspreiden en in ca. 10 minuten laten ontdooien. Oven voorverwarmen op 200 °C of gasovenstand 4. Vorm invetten. Aanrecht bestuiven met bloem. Plakjes bladerdeeg op elkaar leggen en uitrollen tot ronde lap van ca. 30 cm doorsnede. Vorm bekleden met bladerdeeg. In kom eieren loskloppen met mespunt nootmuskaat, zout, peper en slagroom. Kaas erboven verkruimelen en erdoor kloppen. Met lepel vocht uit spinazie drukken. Spinazie door eimengsel roeren. Spinazie-eimengsel in taart scheppen. Taart in midden van oven ca. 20 minuten bakken. Amandelen grof hakken en erover verdelen. Taart in oven in nog ca. 15 minuten goudbruin en gaar bakken. Serveren met tomatensalade.
recept

Die andere moet ik even uit de keukenkast opdiepen, de AH site (hé, waar anders :)) ) wil hem even niet vinden. Houd je van me tegoed :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:46

ook wel heel erg lekker is kleine tomaatjes halveren, en in een ovenschaal zetten. Italiaanse :P kruiden erover, beetje peper, zout, olijfolie en geraspte kaas en even onder de grill.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:50

Berdien: klinkt goed, thanks :)

Lielle: ik dacht al, waar blijft de geraspte kaas? :D
Provencaalse kruiden: het staat genoteerd :))
Ik zal binnenkort eens wat expirimenteren met zo'n omelet. Eieren, een scheut melk, provencaalse kruiden, olijven, courgette en zongedroogde tomaatjes: zou dat wat zijn? :) Misschien nog een beetje kaas er doorheen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:55

ik kon me niet langer meer inhouden :))

die courgette omelet klinkt ook heel erg lekker. Kaas erdoor kan zeker, maar zelfs ik zou dat rustig zo eten :j Olijven en zongedroogde tomaatjes zou ik mss niet alletwee doen, dan wordt de courgette wat overheerst denk ik.

Ook lekker is paprika's grillen tot ze zwartgeblakerd zijn, schil eraf halen (gloeiendheet gaat het makkelijkst) en dan marineren met wat olijfolie, knoflook, kappertjes en wat citroensap. Kan ook met schijfjes courgette (niet pellen), en is erg lekker als hapje. Maar dat is mss wel wat te gewaagd :))

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:38

Wat ook erg lekker is:

Gamba's:
Knoflook en pepertje (in ringetjes gesneden)uitbakken in een pan met een olijfolie. Daarna de gamba's toevoegen en op hoog vuur bakken. Aan het einde wat zeezout erbij doen. Serveren op een schaal of kommetje met prikkers.

En om zelfs een soort van Bruscetta te maken:
Sokbrood uitdrogen en licht grillen inde oven (in plakjes natuurlijk)
Tomaten (3 stuks) door midden snijden en raspen met een groenteschaaf. Knoflook kneuzen,door het tomatenmengsel roeren en het geheel op smaak brengen met peper en zout en een klein beetje sherryazijn. Eventueel zou je er nog ansjovis of peterselie doorheen kunnen doen. Het mengels op het brood smeren en klaar is kees.

Veel succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:39

en iets wat ik net heb gemaakt (nee, niet zelf gegeten):

amarettini verkruimelen en kleine hoopjes ervan op bakpapier leggen. Pure chocolade smelten, scheutje alcohol erdoor en uitschenken over de kruimels. Hard laten worden en van het bakpapier afwippen.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:26

Wat érg lekker is en gemakkelijk. :D

Bladerdeeg smeren met wat tomatentapenade, pesto, en geraspte kaas. Oprollen en in plakjes snijden en eventjes in de oven. Erg makkelijk en superlekker. :j

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:30

Oei, dat klinkt idd erg lekker.

Mozzarella en tomaat met wat fijngeknipte basilicum eroverheen vind ik heerlijk en een goed idee aangezien het er mooi uitziet en makkelijk voor een grote groep te maken is.

En verder zijn van die broodsticks ook typisch Italiaans die kun je makkelijk rechtop in een glas zetten. Ben je zo mee klaar en ziet er ook leuk uit.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:35

Carpatzo van vlees of zalm. :) Of stukje meloen met parmaham er over heen.

foccasia; soort onderkant van een pizza met knoflook olie er over heen geloof ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:22

nog een optie is vooraf een paar flinke schalen lasagne en die ter plekke opwarmen (mits je dus een oven hebt).

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:55

Een buideltje maken van:
- een plakje Parmaham
- een stukje mozzarella
- een stukje gedroogde tomaat (op oliebasis)
- een blaadje basilicum

Dat was echt een grote hit op mijn laatste feestje. Heel lekker al die smaken bij elkaar.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:57

Liep net bij de C1000 en daar hebben ze ook veel verschillende soepstengels met olijf en tijm ed. Ook erg lekker & makkelijk. Ook een koude tomatensoep oid? :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:48

Dat kreeg ik een tijdje terug ook op een feestje esther82 en dat was idd heel erg lekker.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:52

Aan soep heb ik inderdaad ook al zitten denken :j
Ik denk dat er een voorkeur is voor gewoon warme soep, maar dat is vrij eenvoudig te regelen. Gasfornuisje werkt prima, dus dat moet kunnen :)
'k Ga tegen die tijd eens even de weervooruitzichten in de gaten houden, als het 30 graden wordt dan kies ik voor iets anders, maar met druilerig weer is een bakje warme soep natuurlijk wel erg lekker :)

Lielle: aan lasagne had ik ook al zitten denken, maar ik denk dat het voor iedereen beter is als we dat maar niet gaan doen :D
Ik heb er ooit (in Spanje nota bene :D) een giga-voedselvergiftiging door opgelopen en sindsdien zijn lasagne en ik geen vrienden meer. Zelfs na al die jaren krijg ik nog steeds kotsneigingen als ik het ruik (ik kan er letterlijk van over m'n nek gaan), dus dat moeten we misschien maar niet doen. Een flinke pan spaghetti zou dan weer wel kunnen (en is ook smakelijker voor de genodigden :D).

Die soepstengels zijn ook een goede, die gaan zeker op het lijstje :j

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:24

Als je soep maakt dan moet het natuurlijk wel minestrone soep worden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 21:50

Of Italiaanse tomatensoep (kan ik toevallig :D), da's toch ook best lekker? :) Met kruiden, mascarpone en room :9