pharagirlke schreef:Ik weet niet hoe oud jij bent Charr, maar vroeger was het zo dat als je een rijbewijs B had, je met alles mocht rijden dat "onder" de B stond, dus had je ook meteen je brommerrijbewijs. Mensen die vroeger hun rijbewijs B haalden mogen bv ook met de trailer rijden zonder daar een extra examen voor te doen.
Onderhand is dat veranderd, met de nieuwe rijbewijzen moet je dus alles apart halen. Weet niet precies wanneer dat veranderd is, weet alleen dat mijn moeder wel nog met alles mag rijden en mijn broer niet meer. Die heeft brommerrijbewijs apart moeten halen. Ook mijn vriend moet alles apart halen en die heeft het nu zes jaar.
Ik ben nu 19. Ik heb ook toen ik 16 was mijn A3 gehaald, maar dat maakt geen verschil.
Op mijn rijbewijs (B) en dat van mijn moeder (B) staat op de achterkant: A3 permanent.
Idd, vroeger was het zo dat je ook met een aanhanger mocht rijden, dat is nu niet meer zo.
Als je op je rijbewijs kijkt, kun je zien waar je allemaal mee mag rijden!
In mijn geval: B en A3 (auto en brommer klasse B dus)
On topic: sorry TS dat we er zo over uitwijden. Ik ben vrij zeker van mijn standpunt, maar je kan het altijd eens navragen bij het gemeentehuis. Bij huurwoningen moet je alle veranderingen die je wil aanbrengen overleggen met de verhuurder en meestal moet je op het einde van je huur alles in oorspronkelijke staat herstellen (als je bvb geschildert hebt zonder overleg met verhuurder moet je het gewoon in de oorspronkelijke kleur herschilderen)
Edit: wetgeving even opgezocht: art. 20, $2, lid 2 van het Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs van 23 MAART 1998:
Art. 20.
§1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :
1. het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie A wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3;
2. het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3;
(dat artikel is niet gewijzigd door het nieuwe KB van 10 juli 2006)
Laatst bijgewerkt door Charr_x op 28-03-09 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt