wonen in belgie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

wonen in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 14:25

mijn vriend en ik zitten er over te denken om van rotterdam naar belgie te gaan verhuizen.. net over de grens..omdat daar de huurprijzen veel en veel lager liggen en je dan ook nog eens een kast van een huis hebt

nu vroeg ik me een aantal dingen af
zijn er meer mensen die dit gedaan hebben? zo ja, hoe bevalt dat?
mag je in een huurwoning gehuurd via een makelaar, de boel (keuken,woonkamer) veranderen naar je eigen smaak? want sorry.. de meeste belgen hebben qua inrichting geen smaak.. :o

hoe gaat dat met paspoorten etc.. verzekeringen etc

Wartertje

Re: wonen in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:51

Ik ben zelf van België en woon net over de grens.
Hier wonen ook een boel Nederlanders omdat ze het hier rustiger en goedkopen vinden wonen.
Bij mijn weten mag je aan een huurhuis geen grote verbouwingen doen. Schilderen, behangen etc wel maar aan de muren, keuken oid dacht ik van niet :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:53

Er was laatst op de radio geloof ik dat ze binnen halen van de nederlanders aan banden gaan leggen, of is dat alleen met koopwoningen?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:55

Ik woon op de grens (net in Belgie) maar in onze omstreken is belgie al bijna net zo duur als nederland, je moet dan echt verder bels in trekken.
Vaak is het zo dat als je de woning verbeterd je wel enkele dingen aan mag passen maar dat zal wel in overleg met de verhuurder moeten gebeuren.

Je moet je in Belgie verzekeren. Als je in nederland blijft werken moet je je ook in Nederland verzekeren. Wat veel mensen doen is in Nederland de laagste verzekering, doordat je geen kosten maakt in Nederland krijg je veel eigen risico terug en is het allemaal niet zo duur.

Je houd wel een nederlands paspoort maar je moet om de zoveel tijd naar het consulaat.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 15:28

we hebben al een mooi huisje gezien alleen dat ziet er van de binnenkant niet uit :o
nu zijn we dan niet van plan om alles te gaan verbouwen maar wel andere vloer en kleur op de muur, keuken andere kleur etc

mijn vriend blijft gewoon in NL werken.. mijn contract loopt af per 1 augustus en word niet verlengt
dus ik zal, als het doorgaat, uiteindelijk wel in belgie gaan werken

klopt het trouwens dat je in belgie geen certificaat of rijbewijs voor een brommertje nodig hebt?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:15

Voor een brommer klasse A niet (maar die tuft ook maar max 25 km per uur) hogere klasses heb je een brommerrijbewijs voor nodig
Verbouwen aan huurhuizen zal toch in overleg moeten gebeuren net zoals in Nederland en houdt er ook rekening mee dat de supermarkten hier een stuk duurder zijn (aanrader om naar de Jumbo ed te blijven gaan :P)

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:22

reininglover schreef:
Voor een brommer klasse A niet (maar die tuft ook maar max 25 km per uur) hogere klasses heb je een brommerrijbewijs voor nodig
Verbouwen aan huurhuizen zal toch in overleg moeten gebeuren net zoals in Nederland en houdt er ook rekening mee dat de supermarkten hier een stuk duurder zijn (aanrader om naar de Jumbo ed te blijven gaan :P)

Als je je autorijbewijs hebt, dan mag je ook gewoon op een brommer klasse B (max 45km/u)

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:25

Citaat:
Als je je autorijbewijs hebt, dan mag je ook gewoon op een brommer klasse B (max 45km/u)

NEEN !
Ik dacht dat ook en ik heb er navraag voor gaan doen en dit is dus helemaal niet waar.
Je moet er een apart rijexamen voor doen !

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:32

Phoebe_ schreef:
Citaat:

NEEN !
Ik dacht dat ook en ik heb er navraag voor gaan doen en dit is dus helemaal niet waar.
Je moet er een apart rijexamen voor doen !

Raar dat er dan op mijn rijbewijs (van de auto) staat dat ik ook mijn A3 (voor brommer klasse B) permanent heb.
Dus het mag wel, want het staat op je rijbewijs.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:37

Ik weet niet hoe oud jij bent Charr, maar vroeger was het zo dat als je een rijbewijs B had, je met alles mocht rijden dat "onder" de B stond, dus had je ook meteen je brommerrijbewijs. Mensen die vroeger hun rijbewijs B haalden mogen bv ook met de trailer rijden zonder daar een extra examen voor te doen.

Onderhand is dat veranderd, met de nieuwe rijbewijzen moet je dus alles apart halen. Weet niet precies wanneer dat veranderd is, weet alleen dat mijn moeder wel nog met alles mag rijden en mijn broer niet meer. Die heeft brommerrijbewijs apart moeten halen. Ook mijn vriend moet alles apart halen en die heeft het nu zes jaar.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:42

pharagirlke schreef:
Ik weet niet hoe oud jij bent Charr, maar vroeger was het zo dat als je een rijbewijs B had, je met alles mocht rijden dat "onder" de B stond, dus had je ook meteen je brommerrijbewijs. Mensen die vroeger hun rijbewijs B haalden mogen bv ook met de trailer rijden zonder daar een extra examen voor te doen.

Onderhand is dat veranderd, met de nieuwe rijbewijzen moet je dus alles apart halen. Weet niet precies wanneer dat veranderd is, weet alleen dat mijn moeder wel nog met alles mag rijden en mijn broer niet meer. Die heeft brommerrijbewijs apart moeten halen. Ook mijn vriend moet alles apart halen en die heeft het nu zes jaar.

Ik ben nu 19. Ik heb ook toen ik 16 was mijn A3 gehaald, maar dat maakt geen verschil.
Op mijn rijbewijs (B) en dat van mijn moeder (B) staat op de achterkant: A3 permanent.
Idd, vroeger was het zo dat je ook met een aanhanger mocht rijden, dat is nu niet meer zo.
Als je op je rijbewijs kijkt, kun je zien waar je allemaal mee mag rijden!
In mijn geval: B en A3 (auto en brommer klasse B dus)

On topic: sorry TS dat we er zo over uitwijden. Ik ben vrij zeker van mijn standpunt, maar je kan het altijd eens navragen bij het gemeentehuis. Bij huurwoningen moet je alle veranderingen die je wil aanbrengen overleggen met de verhuurder en meestal moet je op het einde van je huur alles in oorspronkelijke staat herstellen (als je bvb geschildert hebt zonder overleg met verhuurder moet je het gewoon in de oorspronkelijke kleur herschilderen)

Edit: wetgeving even opgezocht: art. 20, $2, lid 2 van het Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs van 23 MAART 1998:
Art. 20.
§1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :

1. het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie A wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3;

2. het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie B wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorie A3;

(dat artikel is niet gewijzigd door het nieuwe KB van 10 juli 2006)
Laatst bijgewerkt door Charr_x op 28-03-09 16:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 16:43

ik heb zowiezo geen rijbewijs haha :P
maar zijn boodschappen echt veel duurder in vergelijking met NL?
terwijl de rest allemaal veel goedkoper is.. maar ja dat maakt niet uit :D

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:47

Ik ben zelf 3,5 geleden met mijn ouders mee naar België verhuisd, wel koopwoning.
Het is hier (Lommel) wel wat goedkoper inderdaad als in Nederland, zo'n huis als we hier hebben hadden we in nederland niet kunnen betalen.
De verzekeringen doe je hier via de mutualiteit. Je moet zelf bij de dokter afrekenen en zijn rekening opsturen naar de ziekenkas. Zit altijd 3 euro eigen bijdrage bij. Verder vind ik hier de medische zorg wel veel beter. Ik moest geopereerd worden aan mijn enkel (maar had geen spoed) en ik was binnen 1,5 week aan de beurt en nog zeiden ze "sorry dat het niet sneller kon", nou ik vond dat al snel genoeg!
Supermarkten en met name de frisdranken vind ik hier wel veel duurder! Winkelen is hier sowieso duurder omdat hier de btw 2% hoger is.
Hoe het zit met de inrichting van je huurhuis zou ik niet weten.

Succes met de keuze in ieder geval!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:48

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:49

Charr_x schreef:
pharagirlke schreef:

Ik ben nu 19. Ik heb ook toen ik 16 was mijn A3 gehaald, maar dat maakt geen verschil.
Op mijn rijbewijs (B) en dat van mijn moeder (B) staat op de achterkant: A3 permanent.
Idd, vroeger was het zo dat je ook met een aanhanger mocht rijden, dat is nu niet meer zo.

On topic: sorry TS dat we er zo over uitwijden. Ik ben vrij zeker van mijn standpunt, maar je kan het altijd eens navragen bij het gemeentehuis. Bij huurwoningen moet je alle veranderingen die je wil aanbrengen overleggen met de verhuurder en meestal moet je op het einde van je huur alles in oorspronkelijke staat herstellen (als je bvb geschildert hebt zonder overleg met verhuurder moet je het gewoon in de oorspronkelijke kleur herschilderen)

als jij je a3 al gehaald hebt dan is het toch logisch dat het ook op je B rijbewijs staat? Mensen die nu hun B rijbewijs halen hebben niet automatisch hun A3. :n
Kan het je over een paar maanden bewijzen met mijn rijbewijs ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:52

Charr_x schreef:

Heel vreemd, ik heb mijn rijbewijs in Februari gehaald, heb zonet nog speciaal gekeken en er staat echt alleen B permanent, absoluut niets over een A3, laat staat dat iemand mij daar ooit een woord over heeft gezegd :o? .

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:53

Ja boodschappen zijn inderdaad wel wat duurder,
we hebben hier genoeg Aldi's en Liddl's maar voor niet te dure merkproducten moet je zeker niet naar de Delhaize of Carrefour gaan. De Colruyt is nog het beste op dat vlak maar die heeft niet zo een uitgebreid gamma.
Ook qua yoghurt ed gaan wij altijd naar Nederland, veel meer keuze en veel lekkerder.
Waar aan de grens ga je wonen? Antwerpen, Limburg?

Ik heb sinds juli mijn rijbewijs en ik mag toch echt niet met een brommer rijden. Als je eerst je A3 hebt gehaald, dan vervalt dat natuurlijk niet en blijft het op je rijbewijs.
Op mijn roze papiertje staat toch duidelijk alleen een stempel bij B
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 28-03-09 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:53

LimaMambo schreef:
ik heb zowiezo geen rijbewijs haha :P
maar zijn boodschappen echt veel duurder in vergelijking met NL?
terwijl de rest allemaal veel goedkoper is.. maar ja dat maakt niet uit :D

Ligt eraan waar je winkelt. Nederland is wel wat goedkoper, maar als je net over de grens wil gaan wonen, kan je altijd boodschappen doen bij een Nederlandse supermarkt.
Succes ermee! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:54

Katleen: bij haar wel omdat ze het A3 al gehaald heeft op haar 16e. Dus dan word dat ook aangeduid op je rijbewijs B :)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:56

Ik woon ook als Nederlander in Belgie.

En inderdaad, de boodschappen zijn zoveel duurder! Haal echt veel bij de Aldi en sommige dingen bij de Spar en zo is het wel te doen.
Delhaize is inderdaad prijzig.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:04

pharagirlke schreef:
Katleen: bij haar wel omdat ze het A3 al gehaald heeft op haar 16e. Dus dan word dat ook aangeduid op je rijbewijs B :)

Nee ze heeft me net een PB gestuurd, ik had verkeerd gekeken en inderdaad, op de achterkant heb ik ook A3 permanent.

Terwijl ik niet eens weet hoe je gas moet geven of remmen :') .

edit: duffe typo

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:08

pharagirlke schreef:

Inderdaad dat zeiden ze mij op het stadhuis & op het politiebureau ook

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:11

Phoebe_ schreef:
pharagirlke schreef:

Inderdaad dat zeiden ze mij op het stadhuis & op het politiebureau ook

Dan vergissen ze zich daar. Het staat dus ook duidelijk op de nieuwe rijbewijzen (die van Katheleen van februari 2009) en in de wetgeving dat het wel mag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:13

Da's gek, heb net even mijn vriend zijn rijbewijs er bij gepakt voor het gemak. Aan de binnenkant staat het niet en op de achterkant wel :? Hoor je dan aan de binnenkant ook geen stempel te hebben dat je er mee mag rijden?

Mij is ook altijd verteld dat de nieuwe rijbewijzen niet meer geldig zijn voor brommer :?
Vind het wel sterk dat politie en gemeentehuis zich vergissen :=

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:15

Lijkt me inderdaad ook sterk
Maar goed ja, maakt nu niet zoveel uit.