Beëindiging contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardennamen

Beëindiging contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 21:18

Ik heb een arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht. Oftewel een 0-urencontract.

Nu heb ik een andere baan gevonden, die mij zo snel mogelijk daar aan het werk wil hebben. Hoe zit het met het opzeggen bij mijn huidige werkgever?

In het contract staat:
Artikel 5: duur
5.1 De arbeidsovereenkomst is aangegaan voor de duur van 1 jaar en eindigt derhalve op datum zonder opzegging of zonder dat daartoe toestemming van de Centrale Organisatie Werk en Inkomen vereist zal zijn.
5.2 Deze overeenkomst is ook tijdens de in 5.1 bedoelde duur opzegbaar (in geval van opzegging door de werkgever na verkregen toestemming van de Centrale Organisatie Werk en Inkomen) en met inachtneming van de opzegtermijn, welke op grond van de wet en de CAO geldt. In dat geval is bij opzegging van de arbeidsovereenkomst de opzegtermijn van toepassing die voortvloeit uit het bepaalde in artikel 7:672 van het Burgerlijk Wetboek.

Kan iemand mij dat in normaal nederlands uitleggen? Kan ik per direct opzeggen of heb ik een maand opzegtermijn?

TE5

Re: Beëindiging contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:22

5.1 Het geld voor 1 jaar, daarna hoeft er geen toestemming voor je ontslag worden gevraagd aan de Centrale Organisatie Werk en Inkomen.
5.2 Je baan kan ook tijdens dat jaar worden opgezegd (als dat door de werkgever wordt gedaan moeten ze toestemming vragen aan COWI) (maar dat is dus niet zo, jij wil ontslag nemen) en je hebt dus wel een opzegtermijn, op grond van de wet en CAO.

Da's wat ik ervan maak,
maar pin me er niet op vast,
ik heb godzijdank nog een paar jaar niks met dit soort dingen te maken.. :P

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 21:43

5.1 geldt gewoon voor een jaar en daarna kan het contract gewoon opgezegd worden.

Het gaat mij eigenlijk om 5.2... Want iedereen zegt dat je met een 0-urencontract geen opzegtermijn hebt...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:44

Even in je CAO kijken wat daarin staat als opzegtermijn. Als daarin niks genoemd staat, dan geldt het Burgerlijk Wetboek, volgens mij is dat dan 1 maand, maar dat weet ik niet zeker.
Hou er wel rekening mee dat het vaak alleen per de eerste van de maand kan. Of in goed overleg als dat kan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:44

Je kan gewoon per direct weg met een 0 uren contract..het verhaaltje over het cwi is op je werkgever van toepassing niet op jou!

Correctie, er is wel degelijk een opzegtermijn opgenomen in je contract zie de verwijzing naar wetsart. 672
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/672.html

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 22:01

En hoe weet ik wat er in de CAO staat? Blond hee :o?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:02

Opzegtermijn staat al in je contract dus opzich heb je je antwoord al ;) ik zou gewoon overleggen met je werkgever, wellicht kun je eerder weg

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:46

Doorgaans is een opzegtermijn bij een contract met de duur voor een jaar één maand. Als ik jou was zou ik even met je werkgever overleggen, vaak zijn ze er wel flexibel in en btw als je afspreekt dat je deze maand niet wordt ingepland voor werk, dan kun je toch al bij je nieuwe wg beginnen! Moet je alleen even opletten met de loonheffing, maar ik ga er vanuit dat je ook daar je (nieuwe) werkgever je verder mee kan helpen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:17

Staan er in je contract afspraken over of je moet komen werken als er werk is? Anders kan je toch bij je nieuwe werkgever beginnen en mocht er dan werk zijn dan neem je dat niet aan.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:20

Ik heb ook een 0urencontract gehad bij mijn oude baas.
Bij hem was het wel zo dat ik een maand opzegtermijn had.
Maar bij hem heb ik het in die maand zo kunnen combineren dat ik alvast ingewerkt werd bij mijn nieuwe baan.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 09:34

Ik heb het er zaterdag over gehad met mijn huidige werkgever en hij maakt er absoluut geen probleem van. Ik moet eventueel zondag nog daar werken, anders heb ik afgelopen zaterdag mijn laatste dag daar gewerkt :oo