Van de HAVO naar het VWO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Van de HAVO naar het VWO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 18:50

Hallo,

Momenteel zit ik in 5 HAVO en hoop ik dit jaar te slagen.
Erg goed sta ik er niet voor, maar dat komt grotendeels doordat ik weinig aan school heb gedaan qua huiswerk, waardoor je wel erg veel moet inhalen voor de je schoolexamens, met als gevolg dat de cijfers soms niet al te best zijn.
Maar nu weet ik absoluut niet wat ik na mijn HAVO moet gaan doen, ivm de paarden die ik thuis op stal heb staan. En wou ik eerst naar de HAS in Dronten om daar Hippisch Bedrijfskunde te gaan volgen, dit is mooi dichtbij, zodat ik de paarden nog kan doen thuis, maar ja.. Je toekomst is toch belangrijker. En zo heb ik altijd al graag dierenarts willen worden, maar daar heb je VWO voor nodig.

Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die na hun HAVO nog VWO hebben gedaan, en hoe hun dit beviel.

Sofionna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:16

Ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar een vriendin van mij wel.
Zij had hetzelfde probleem als jij dus besloot er nog 2 jaartjes VWO achter te plakken. Dit jaar zit ze dus in 5VWO, maar helaas is ze een maand geleden gestopt.
Je maakt natuurlijk alles voor de 2e keer mee, niets is meer nieuw en spannend.. En dat was voor haar volgens mij ook wel de reden om te stoppen.

Maar dat zij het zo ervaarde hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat het bij jou ook zo zal zijn ;)

WillemYntJee

Re: Van de HAVO naar het VWO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:08

Je moet er vooral rekening mee houden dat je cijfers een punt lager gaan worden, dus als je nu een 6 gemiddeld staat zou ik het niet doen. 'T is echt keihard werken.
Ik ben in 6VWO gezakt en nu doe ik Havo, omdat ik t gewoon echt niet trok. Mijn cijfers zijn nu gemiddeld 1,5 punt hoger :)
Dus als je er nu niet geweldig voor staat zou ik het niet doen, waarschijnlijk wordt je met die cijfers ook geadviseerd om het niet te doen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:13

Ik heb het ook gedaan. Volgens de school zouden mijn cijfers met twee punten naar beneden gaan. Echter, is bij mij alles gelijk gebleven of zelfs omhoog gegaan. Ik vond het in 5 VWO weinig vernieuwend (eerder herhaling), waardoor ik alles nog beter was gaan snappen. En in de zesde kreeg je weer nieuwe stof. Ik had trouwens het profiel N&T met economie en M&O.

Ik vond het met het CE wel makkelijker, omdat je al wist hoe dat ging.

classic_life

Re: Van de HAVO naar het VWO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:22

een goede vriendin van doet het nu, en ze zit nu 6vwo. Ze werkt onwijs hard en kan het niet permiteren om achter te lopen, zij wil ook dierenarts worden. En inderdaad wat mo_van_dijk zegt, dat 5 vwo veel herhaling is van de 5 havo, maar nu 6e is een ander praatje. Dus wees voorbereid met je huiswerk ;)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:23

Kijk ook even naar je profiel en de vakken die je hebt, het is wel handig als deze grotendeel overeen komen. En vraag een gesprek aan met je decaan.

Als ik jou was zou ik het gewoon doen. Je hebt wat extra tijd om te bedenken wat je wil. En je houdt alle opties open. Beter dan over 5 jaar midden in je studie denken, 'oh had ik maar...' Lukt het niet, dan kun je altijd nog Hippische Bedrijfskunde doen.