Kopen van vakantiewoning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Kopen van vakantiewoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 13:48

Met het zicht op de toekomst en de toch wel wat instortende huizenmarkt op dit moment zijn we hier thuis opzoek naar een vakantie woning op één van de waddeneilanden.
In de meivakantie gaan we een aantal woningen bezichtigen, maar zijn er nog dingen waar we specifief op moeten letten? Of gaat het verder het zelfde als het kopen van een gewoon woonhuis?

Hopelijk hebben jullie wat tips & trics voor ons ;)

WillemYntJee

Re: Kopen van vakantiewoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:47

Weet niet of je t ook wil gaan verhuren? Dan zou ik vooral letten op de omgeving; geen drukke kroegen met jongeren in de buurt dat soort dingen.
Mag ik vragen welk eiland je gaat kijken? Heb namelijk redelijk wat ervaring met Terschelling :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 14:58

We gaan kijken op ameland en het is puur voor eigen gebruik. Alleen eventueel vrienden en kennissen zouden het kunnen huren, maar dus niet wildvreemden etc.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:00

Let op dingen als huurbeding van het vakantiepark, eventuele afspraken mbt het maximale aantal dagen die je als eigenaar zelf in de bungalow door mag brengen, het aanwezig zijn van een verening van eigenaren die opkomt voor het eigenarenbelang, de staat van het park, het goed aangeschreven staan van het park, faciliteiten, openingstijden, type mensen, toegang met de auto('s), huisdieren toegestaan, omgeving en bereikbaarheid.

Verder even kijken wat de insteek van het park is, wat is de doelgroep? ik werk bijv. op een reformatorisch bungalowpark. Dat betekend dat het hoofdgebouw op zondag gesloten is (super luxe voor mij, als horeca/recreatiemedewerker tref je dat maar zelden).

Als je wilt verhuren, vraag dan bij de receptie de opbrengsten op van diverse vergelijkbare bungalows en eventueel van dezelfde bungalow in het verleden. Als een park ook eigen bungalows heeft vraag dan hoe ze ervoor zorgen dat de eigenaren niet achtergesteld worden op de eigen bungalows van het park en hoe ze dat aan kunnen tonen.

Biedt vooral niet teveel. De vakantiehuizenmarkt is net zo waardeloos als de huizenmarkt, eigenaren zijn allang blij dat ze het kwijt zijn.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 15:03

We hebben al een park gevonden, waar we zelf ook al jaren komen, denk al wel een jaar of 20. Er is daar verder geen receptie omdat zover ik weet de huisjes allemaal particulier zijn. Ze zijn volgens mij allemaal gebouwd in de jaren '70
En indd niet teveel bieden was ook onze insteek, wij hebben geen haast en zij willen m indd hopelijk alleen maar kwijt. De markt staat nog steeds in hoge prijzen (€285.000-300.000 is geen uitzondering) en als je je bedenkt dat je die huisjes 15 jaar geleden voor 80.000 gulden kon krijgen hebben we eigenlijk al wel spijt dat we het toen niet gedaan hebben :P

fjordnina

Re: Kopen van vakantiewoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:19

Die zijn dan inderdaad hoog geprijsd. Hier in Wierden gaan de bungalows voor een 80.000 euro weg.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 15:20

Ja de waddeneilanden zijn duur helaas.
hier in de buurt op het vaste land staat ook wel het één en ander te koop aan recreatie woningen maar die kosten ook niet veel meer dan een ton max

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:07

Verder niemand tips etc?