Aparte verlovingsring(en) of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Aparte verlovingsring(en) of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:25

Mijn vriend en ik vroegen ons het volgende een beetje af:

Is het nou in Nederland gebruikelijk om een aparte verlovingsring en trouwring te hebben of niet?
En hebben mannen ook een verlovingsring of alleen de vrouw?

Ik vind al die ringen al duur genoeg, dus het is eigenlijk zonde om 3 of zelfs 4 ringen te kopen.
Maar verloven zonder ring vind ik ook niet erg leuk...

Nu las ik ergens dat je ook vanaf je verloving al je trouwring kunt dragen. En dan datum van verloving erin graveren.
En dan met trouwen die datum er ook in graveren.

Maar dan loop je dus met een trouwring zonder getrouwd te zijn.. ook weer beetje vreemd.

Wat is nou gebruikelijk en hoe hebben jullie het gedaan?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:40

Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk ;)

Tivoli

Re: Aparte verlovingsring(en) of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:42

Wij hebben het niet gedaan,omdat wij ook al vriendschapsringen van elkaar hebben.
Dan verlovingsringen en later trouwringen,heb je dus drie ringen...

Dus wij hebben onze verlovingsringen gebombardeert tot trouwringen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:42

heb er eigenlijk nog nooit van gehoord...vind het ook onzin..
gewoon met trouwen een ring en klaar
zo gaan wij het in ieder geval ook doen

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:44

ben ook benieuwd . Heb ook welleens gehoord dat mensen er later een steentje in laten zetten in hun verlovingsring en laten graveren. Ook erg leuk. En hoe zit het eigelijk met kopen delen jullie gewoon netjes de kosten?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:44

onze trouwringen waren eerst verlovingsringen maar wij hadden dan ook geen standaard trouwringen ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:44

Trieske_ schreef:

Dus als je wordt gevraagd is er geen ring?

Want een man gaat dan toch door de knieën en houdt een doosje met een ring omhoog (oké in de film dan hahaha :+)

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:45

djoya schreef:
ben ook benieuwd . Heb ook welleens gehoord dat mensen er later een steentje in laten zetten in hun verlovingsring en laten graveren. Ook erg leuk. En hoe zit het eigelijk met kopen delen jullie gewoon netjes de kosten?

Dit vind ik ook een leuk idee.
Ben wel heel erg benieuwt!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:46

Ja dat vind ik ook een leuk idee! Je verlovingsring later aanpassen

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:47

Nuage schreef:
Trieske_ schreef:

Dus als je wordt gevraagd is er geen ring?

Want een man gaat dan toch door de knieën en houdt een doosje met een ring omhoog (oké in de film dan hahaha :+)

nee hoor...er werd gewoon gezegd..."zullen we gaan trouwen" hahaha
gewoon makkelijk zodat alles geregeld is voor ons kind
verder hecht ik er weinig waarde aan, t is maar een papiertje, we weten zelf wel wat we voor elkaar voelen.
en ringen is nog makkelijker ik heb de trouwring van mijn oma waar mijn vriend en datum bijgezet word.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:49

ik wil zo graag gevraagd worden! Het gaat ergens dit jaar gebeuren! *D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:51

Je kunt natuurlijk ook vriendschapsringen gebruiken om te verloven, die zijn minder duur. Maar wij hebben inderdaad trouwringen gekocht toen wij ons gingen verloven en er toen de begindatum van onze verkering ingezet + de naam van de ander, nu we onlangs getrouwd zijn staat de trouwdatum er ook in.
Wij hebben gekozen voor de begindatum en trouwdatum, maar dat kunnen natuurlijk ook je verlovingsdatum en je trouwdatum worden.

Ik heb een ring gekozen waar geen steentjes inzaten en er steentjes in laten zetten, later zijn er nog wat steentjes aan toe gevoegd.. Maar dit hoeft natuurlijk niet, het kan wel ;-)

Toen wij de ringen kochten zat een trouwdatum nog niet echt in de planning, maar daar hebben we wel rekening meegehouden (of er genoeg ruime overbleef voor een extra datum!! :+ )

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:06

Ik ben niet getrouwd, maar 2 aparte ringen is wel leuk voor het oog en het hebben, maar het gaat toch om het symbool van de ring? Of je nu verloofd of getrouwd bent :)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:07

verloven en trouwen dezelfde ring :D

Datum verloving er in graveren en ring aan je linkerhand, bij trouwen nieuwe datum erbij en dan wordt de ring aan de rechterhand gedragen... :+

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:10

Ik zou het ook zo doen als HummerTime het schrijft.
Eventueel er een steentje bij het trouwen er in laten zetten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:11

HummerTime schreef:
verloven en trouwen dezelfde ring :D

Datum verloving er in graveren en ring aan je linkerhand, bij trouwen nieuwe datum erbij en dan wordt de ring aan de rechterhand gedragen... :+

Tegenwoordig (= de laatste jaren) mag je zelf weten aan welke hand je de ring draagt is namelijk oorspronkelijk beetje afhankelijk van wat je geloofde Rooms Katholiek had het andersom als Gereformeerde mensen geloof ik.
De juwelier zei dat het dus nu gewoon eigen keuze was ;-) Ik heb mijn ring daarom gewoon altijd rechts gedragen, tijdens verloving en nu na trouwen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:14

Wij hebben eerst relatie-ringen gekocht.
Daarna ben ik gevraagd met een verlovingsring.
Dáárna 2 trouwringen gekocht.
De verlovingsring gebruiken als trouwring is ook gebruikelijk.

De kant van het dragen van je trouwring is volgens mij ook gebonden aan het geloof.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:20

Wij hebben aparte verlovingsringen gekocht. :j
Gewoon omdat we het leuk vinden om bij het trouwen weer iets nieuws te hebben. Sommige mensen in mijn omgeving vonden dat wel raar, maar we hebben onze ringen in Antwerpen gekocht waar je voor de prijs van verlovingsringen én trouwringen evenveel kwijt bent als hier voor alleen trouwringen. Wij hebben overigens allebei een verlovingsring om. We hadden trouwnens ook vriendschapsringen :+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:23

Ik heb een verlovingsring, vriendje niet. En dan voor de trouw hebben wij (dure) trouwringen. Mijn verlovingsring is niet heel duur maar dat mocht van mij ook niet :D

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:25

Mijn vriend heeft mij ten huwelijk gevraagd mét ring. Wel een veel te dure ring van witgoud met steentjes erin, maar wel mooi :D

Hij had zoiets van, hij wilde me persé met een ring ten huwelijk vragen. Maar als we van te voren al trouwringen uit zouden zoeken, zou het niet meer echt een verrassing zijn.
Zelf had hij nog maar een paar maanden een stalen ring van mij gekregen, die hebben we voor hem gebombardeerd tot verlovingsring toen.

De trouwringen hebben we nu uitgezocht, kunnen we bijna op gaan halen en ik vind het super leuk dat we die ringen ook echt pas op onze trouwdag gaan dragen.
En een trouwring kan je ook zo duur maken als je zelf wil. Gewoon goed rondkijken bij veel verschillende juweliers. Echt goedkoop zijn ze nooit (of je moet zilveren trouwringen, dat kost echt niet veel), maar als je uitrekend dat je ring in principe je hele leven mee moet gaan, dan valt de prijs ook wel weer mee ;)
Ik ken wel meer mensen trouwens die de trouwringen als verlovingsringen dragen en vlak voor de trouwdag laten graveren en ze dan als trouwringen zien.
Maar ik persoonlijk vind dat niet zo leuk, dan is het nieuwe van je trouwring er ook al een beetje af, omdat je die al een tijd gedragen hebt.
Ik ben iig heel blij met mijn verlovingsring en nog 2 maandjes en dan krijg ik om mn andere hand mn trouwring :D

O en aan welke hand je je trouwring en je verlovingsring draagt is afhankelijk van je geloof. Wij zijn katholiek, dus verlovingsring draag ik rechts en de trouwring straks links. Ben je protestant, dan is het precies andersom.

Misschien nog een leuke tip, wij hebben de trouwringen laten graveren met elkaars naam en trouwdatum, en dan ook in elkaars handschrift. Dus in mijn ring staat straks de naam van mijn vriend (dan man ;) ) en onze trouwdatum in zijn handschrift. Vind ik wel weer extra speciaal :)

@Nuage: Mijn vriend heeft me dus wel helemaal traditioneel ten huwelijk gevraagd op 1 knie met een doosje met daarin een ring :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:29

Wij hebben beide een verlovingsring en daar komt straks dan nog een trouwring bij. :D
Eigenlijk heb ik er nooit echt overna gedacht, maar vanuit zijn cultuur is een verloving heel wat en wordt dat ook in de traditie met ringen gedaan, dus zo hebben wij het ook gedaan. :j
Verlovingsring wordt overigens bij ons rechts gedragen en ik neem aan straks de trouwring links. (jeetje dat ga ik straks toch eens even vragen :D )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:41

Als je bij het trouwen je ringen wegbrengt om op te laten schonen dan zijn ze weer stralend en wel. Verder kan je natuurlijk ter ere van het trouwen bijv een steentje toevoegen ofzo.

Die van ons waren weer helemaal stralend en wel na de beurt van de juwelier en voelden ook weer als nieuw hoor!

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:11

Wij hadden ook geen verlovingsringen.We hebben wel vriendschapsringen.
M'n hubbie ging netjes op z'n knie zitten en vroeg mij ten huwelijk met een beertje die een ketting om had.Aan die ketting hingen 3 hangertjes die staan voor Hoop, Geloof en Liefde.Onze trouwringen zijn gewoon heel erg simpel.Niks geen steentjes ofzo erin.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:56

cruesli schreef:
@Nuage: Mijn vriend heeft me dus wel helemaal traditioneel ten huwelijk gevraagd op 1 knie met een doosje met daarin een ring :D

mijne ook :+:

Ook ik heb mijn verlovingsring laten opschonen bij de juwelier... tevens de datum erin van de verlovingsdag, wat ook de datum, maar dan een jaar later, is van onze ondertrouw :P
Ziet er wer uit als nieuw *D

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:02

Hier ook. Vriend heeft de verlovingsring gekocht en het keurig op een knietje gevraagd. Hij vond het ook heel "kaal" om het zonder ring te vragen. Ik weet nog niet wat we qua trouwringen doen, misschien laat ik de verlovingsring wel vermaken, misschien ook niet. Heb er nog niet echt over nagedacht.