Koophuis verhuren voor een jaar of toch niet??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxmayleexx

Koophuis verhuren voor een jaar of toch niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 10:54

Ik zit met een probleem:

Ik ben vorig jaar januari (2008) uit elkaar gegaan met de vriend (nu ex). Wij hebben 3 jaar samengewoond in een koophuis. Het huis staat vanaf april 2008 al te koop. Inmiddels heb ik sinds 2 maanden een nieuwe vriend (dit gaat echt meer dan goed). Helaas zijn er nog niet heel veel geinteresseerde in het huis... Nou hebben we van de makelaar de vraag gekregen het voor een jaar te verhuren. Ik heb geen idee wat ik moet doen!! Als ik ja zou zeggen tegen het verhuren betekend dat ik een jaar lang mijn toekomst op de wacht zet (en misschien nog wel langer). En wie zegt dan dat het huis dan wel verkocht word. Mijn ex wil het heel graag ondanks dat ik hem dezelfde vraag gesteld heb 2 maanden geleden. Hij woont momenteel al bij de nieuwe vriendin in.
Nu heb ik zoiets van verhuren is wel fijn omdat je dat geld alvast kunt sparen maar je hebt nu wel een relatie waarmee je ook aan je toekomst moet denken. Je wilt ook weer een leven opbouwen....
Op dit moment kan iedere dag anders zijn. Hiermee bedoel ik dat er iedere dag een potentiéle koper kan komen en zodra we het verhuren je het binnen dat jaar niet kan verkopen. Ook ben ik bang dat ze het huis vies of kapot achterlaten en ik ben bang voor eventuele addertjes onder het gras die later uitkomen en we ons dan zelf voor de kop moeten slaan.

Zijn er hier misschien mensen die hetzelfde meegemaakt (of nu meemaken) hebben??

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:02

Wij hebben zelf in de situatie gezeten dat we daar ook over nagedacht hebben, maar we wilden dat écht alleen als állerlaatste mogelijkheid in gedachten houden. Gelukkig hebben we ons huis nog op tijd kunnen verkopen voordat we met dubbele maandlasten kwamen te zitten.

Maar: ten eerste mag het niet zomaar, je moet eerst toestemming hebben van je hypotheekverstrekker. Die zijn daar niet echt happig op omdat je huis in waarde kan gaan dalen indien het uitwoond wordt. Hoewel er wel meer banken dan vroeger akkoord mee gaan in verband met de huidige huizenmarkt.

Hou ook in gedachten dat het meestal niet in het belang van de huurders is dat de woning verkocht wordt, sommige huurders zullen er dan ook veel aan doen om verkoop te voorkomen.
En wat doe je als je huurders de huur niet betalen? Je mag ze nl niet zomaar het huis uitzetten, in dat geval moet je het voor de rechter uitvechten wat een lange slepende zaak kan worden terwijl jij ondertussen met dubbele lasten zit maar geen huur ontvangt.

Dan is het ook nog eens zo dat als je langer dan 2 jaar twee woningen in je bezit hebt, je voor het 2e huis de hypotheek niet meer mag aftrekken.

Kortom, zoek eerst eens héél grondig uit wat voor consequenties dit zou geven.

Heel veel succes, en hopelijk wordt je huis alsnog snel verkocht nu het weer voorjaar is :)

WillemYntJee

Re: Koophuis verhuren voor een jaar of toch niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:05

Ik zou zeggen niet doen. Het huis van mijn buren staat al 4,5 jaar te koop, ondertussen 2 x verhuurd geweest en geen hond komt er meer kijken. Ligt misschien ook aan de prijs en buurman wil niet zakken, maar k zou het echt als allerallerallerlaatste optie houden..

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:08

De mensen die erin komen hebben bij de makelaar een nieuw huis gekocht maar willen die eerst gaan verbouwen vandaar de vraag aan ons..... Even ter verduideling ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:10

Niet doen de huur komt bij je inkomsten en daar ga je dus flink belasting over betalen dus je wordt er niet echt rijker van en het huis kan juist minder waard worden, je weet niet hoe de nieuwe bewoners zijn maar je zal flink balen als er geklust moet worden na een jaar

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:10

Onze buurman verhuurde zijn huis.
De eerste mensen die er in kwamen waren nette mensen, hielden het huis en de tuin echt goed bij, de tweede die er in kwamen hebben het hele huis uitgeleefd, tuin niet naar om gekeken. Het heeft heel wat gekost om het huis weer in de goede staat te krijgen waar het voorheen in verkeerde.
Nu durft hij het niet meer te verhuren, bang voor weer overlast en wederom een uitgehuurd huis.

Is er geen mogelijk om een clausule in het contract op te nemen dat bij verkoop van het huis het huurcontract per direct wordt stop gezet en dat ze het huis moeten verlaten (weet niet of dit een wettelijk geldige clausule is!).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:11

Zorg dat je alles goed op papier hebt. Een kennis van mij en haar partner hadden twee koophuizen, ze woonden in de ene om tzt de ander te verbouwen en daar te gaan wonen. In de tussentijd werd de ander verhuurd en aan de huurder waren de voorwaarden heel duidelijk gemaakt. En toch hebben ze een hoop moeite moeten doen om de huurder eruit te krijgen toen ze aan de slag wilden.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:12

tita schreef:
Niet doen de huur komt bij je inkomsten en daar ga je dus flink belasting over betalen dus je wordt er niet echt rijker van en het huis kan juist minder waard worden, je weet niet hoe de nieuwe bewoners zijn maar je zal flink balen als er geklust moet worden na een jaar

Dit is dus het tegenstrijdige. En inderdaad ik zie ook niet alleen maar het goede in de mens dus als ze het met rotzooi achterlaten wat dan??
Citaat:
Op internet vind je site die schrijven De hypotheekrente is weliswaar niet meer aftrekbaar, maar de huur is onbelast.
Laatst bijgewerkt door xxmayleexx op 26-03-09 11:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:13

Kun je er zelf niet blijven wonen met je nieuwe vriend totdat het verkocht wordt of wil je dat niet?

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:14

Evelyne79 schreef:
Kun je er zelf niet blijven wonen met je nieuwe vriend totdat het verkocht wordt of wil je dat niet?

Nee helaas. Huis ligt vanaf Venlo 35 km naar onderen en aangezien vriendje in Venray werkt is dat helaas niet te doen. Ook verdient hij minder als mijn ex dus.... :o

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:16

Uh huh? Die snap ik even niet. Vriendlief werkt in Venray, maar Smakt ligt er naast. (of ligt het huis niet in Smakt? Ik ging daar voor het gemak even vanuit omdat dat bij je naam staat :) ) Dan is dat toch geen probleem? Lastig wordt het inderdaad wel als de hypotheek niet meer op te brengen is. Ik zou mijn huis verhuren inderdaad ook pas als laatste optie doen. Of je zou er mensen in moeten laten zitten die je kent.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:18

inkomsten uit huur is onbelast....wel moet je rekening houden met dat huurders erg veel rechten hebben...een goed huurcontract van een half jaar bijvoorbeeld...wat dan steeds verlengd word.
je zal niet de eerste zijn die zijn huurders met geen stok het pand meer uitkrijgt.

Er zijn trouwens van die bedrijfjes die bemiddelen en zorgen voor huurders...vaak zijn dat zakenmensen die voor een bepaalde tijd in nederland moeten blijven voor werk...
Dan is het nog niet zeker dat je 'nette' mensen krijgt....ik ken een verhaal van een huis wat in een bordeel was verandert,dan ben je ook blij....

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:18

auk schreef:
Uh huh? Die snap ik even niet. Vriendlief werkt in Venray, maar Smakt ligt er naast. (of ligt het huis niet in Smakt? Ik ging daar voor het gemak even vanuit omdat dat bij je naam staat :) ) Dan is dat toch geen probleem? Lastig wordt het inderdaad wel als de hypotheek niet meer op te brengen is. Ik zou mijn huis verhuren inderdaad ook pas als laatste optie doen. Of je zou er mensen in moeten laten zitten die je kent.

Huis staat in de buurt van Roermond (van Venray naar het huis zijn minimaal 70km)
Laatst bijgewerkt door xxmayleexx op 26-03-09 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:19

ik zou met verhuren een beetje oppassen, je kan mensen er imo niet tot heel moeilijk uit zetten op het moment dat jij het huis verkocht of kan verkopen.
een huis dat word bewoont word wel sneller verkocht als een huis dat leeg staat.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:20

Hm ok, Roermond-Venray is geen leuk stukje om elke dag te rijden nee. Maar staat het huis op dit moment leeg dan? Of wonen jullie er wel nog?

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:23

Pashon schreef:
ik zou met verhuren een beetje oppassen, je kan mensen er imo niet tot heel moeilijk uit zetten op het moment dat jij het huis verkocht of kan verkopen.
een huis dat word bewoont word wel sneller verkocht als een huis dat leeg staat.

auk schreef:
Hm ok, Roermond-Venray is geen leuk stukje om elke dag te rijden nee. Maar staat het huis op dit moment leeg dan? Of wonen jullie er wel nog?

Er woont momenteel niemand. Huis staat ook niet leeg. De spullen staan er nog voor het aanblik als we kijkers krijgen. Ik heb de spullen op dit moment ook niet nodig omdat ik toch bij mijn moeder inwoon

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:24

Ik huur momenteel een huis wat te koop staat, wij werken elke keer met een half jaar contract zodat als het verkocht wordt die mensen niet een jaar hoeven wachten voor ze erin kunnen ,ook het contract is waterdicht en ik moet er gewoon na een half jaar uit als het verkocht wordt intussen. Ik zit hier nu 8 maanden en er is 1 bezichtiging geweest...

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:29

obsession schreef:
Ik huur momenteel een huis wat te koop staat, wij werken elke keer met een half jaar contract zodat als het verkocht wordt die mensen niet een jaar hoeven wachten voor ze erin kunnen ,ook het contract is waterdicht en ik moet er gewoon na een half jaar uit als het verkocht wordt intussen. Ik zit hier nu 8 maanden en er is 1 bezichtiging geweest...

Een half jaar zou ik ook niet zo erg vinden maar gelijk een jaar?

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:31

De mensen waar ik van huur wilden ook geen jaar inderdaad, ik wilde dat liever wel voor mijn eigen zekerheid, maar inmiddels heb ik dus voor een half jaar bijgetekend.
Met de mensen waar ik van huur heb ik afgesproken dat ik beneden het huis wat op zou knappen en boven hebben we niets gedaan. De tuin moet ik netjes onderhouden en als er een bezichtiging is laten ze mij dat ruim van te voren weten en dan zorg ik dat alles spik en span is. ( helaas voor hun dus maar 1 keer geweest nog)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:32

Huur onbelast???????

wanneer betaal je dus wel belasting?

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 21:49

De makelaar belde vanmiddag en heeft verteld dat ze de mensen zou vragen het te huren met een opzegtermijn van 3-4 maanden wanneer zich een koper meldt. Dit neemt nog niet geheel de twijfel weg. Ook heb ik een goed gesprek gehad met mijn vriend over de toekomst (gelukkig positief)

Morgen moet ik de keuze gemaakt hebben (het liefste natuurlijk).

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:56

Let je wel heel goed op wat er dan in het huurcontract komt en of dat rechtsgeldig is? Zou zuur zijn als je kopers hebt en de huurders om wat voor reden dan ook moeilijk gaan doen.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:23

xxmayleexx schreef:
De makelaar belde vanmiddag en heeft verteld dat ze de mensen zou vragen het te huren met een opzegtermijn van 3-4 maanden wanneer zich een koper meldt. Dit neemt nog niet geheel de twijfel weg. Ook heb ik een goed gesprek gehad met mijn vriend over de toekomst (gelukkig positief)

Morgen moet ik de keuze gemaakt hebben (het liefste natuurlijk).

Succes met je keuze!

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 06:10

Misser schreef:
Let je wel heel goed op wat er dan in het huurcontract komt en of dat rechtsgeldig is? Zou zuur zijn als je kopers hebt en de huurders om wat voor reden dan ook moeilijk gaan doen.

ik denk zowieso dat ik hun dan het contract op laat stellen en het toch laat controleren.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 06:13

misschien kun je met obsession overleggen of je een kopie van haar contract mag gebruiken voor het opstellen voor een contract wat voor jullie van toepassing is