Moslims zelden op de fiets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorée

Moslims zelden op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:17

Ik woon in een best grote stad, maar zie echt zelden moslims fietsen. Als het wel zo is, zijn het vaak of jonge jongetjes of oudere mannen, maar in ieder geval vrijwel nooit meisjes of vrouwen.

Nu had ik het hier laatst met iemand over toen we toevallig een oudere Islamitische man inhaalden en we toevallig op het onderwerp kwamen en hij zei dat hij het inderdaad ook zelden zag.

Als zoiets je dan eenmaal is opgevallen, ga je er op letten dus ik verwachtte meer moslims op de fiets te zien dan ik voorheen deed, want anders lette ik nooit zo specifiek op de fietsers om me heen, maar het aantal is niet ineens explosief gestegen. :+

Nu vraag ik me dus af of dit ergens vandaan komt, of dat het gewoon toeval is. In de bus (als ik er sporadisch in zit) zie ik wel vaak moslima's, dus er wordt wel gereisd :+, ik zou er zelf alleen niet aan moeten denken om alles met de bus (OV in het algemeen) te moeten doen (auto's natuurlijk buiten beschouwing gelaten, gaat me meer om kortere afstanden).

Dit is trouwens totaal niet bedoeld als aanval op het weinig fietsen van moslims of uberhaupt op moslims, en misschien ben ik wel te generaliserend en moet ik er ook Hindoestanen, Aziaten, Antillianen, etc. bij zetten, maar het gaat om het algemene idee. :)

Is fietsen dan nog steeds echt 'Hollands'? (Voor zover je daarover kunt praten, zie de Maxima-verspreking. :D)
Laatst bijgewerkt door Dorée op 25-03-09 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:20

Hier in Alkmaar zie ik regelmatig moslima's fietsen, maar dit is ook niet zo'n grote stad.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:21

Ik denk wel dat er naar verhouding meer Hollanders fietsen dan mensen uit andere landen, gewoon omdat het echt in onze cultuur zit.

Een vriendin van mij trouwens is ook moslim en die ging soms met de fiets naar school, meestal met de trein. Toen ze een keer naar school fietste had iemand haar hoofddoek afgetrokken. :( Hoe laf... :\ Diegene fietste ook vet hard weg zei ze en keek steeds vet bang achterom enzo. Maar dat doe je toch niet?!?!?!?!?! Daar kan ik zo kwaad van worden. -:(- Maarja was een beetje off topic. :+

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:22

hoi,
hier in hoorn zie ik juist buitenlandse vrouwen/meiden/jongens fietsen..mannen weer minder,die zie ik vaker lopen of in de auto..ik denk dat het er aan licht waar je woont ofzo?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:23

Mijn fiets was bij de fietsenmaker deze week, dus ik moest wel bussen. In de bus kom je veel vaker moslima's tegen. Zelf ben ik o.a. naar Egypte en Iran geweest, daar zie je ook vooral mannen fietsen en op brommers/scooters rijden. Vrouwen gaan daar ook eerder met de bus of nemen de taxi.

Wat me ook veel opvalt hier is dat Chinezen op kinderfietsjes fietsen :D Bij de hogeschool staat soms een rek vol met kinderfietsen.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:23

MarcoBorsato schreef:
Hier in Alkmaar zie ik regelmatig moslima's fietsen, maar dit is ook niet zo'n grote stad.

Moslima's! :)* Ik kwam maar niet op het woord! :+ (gaat editten)
Laatst bijgewerkt door Dorée op 25-03-09 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:23

Het valt mij ook al een langere tijd op. Hoewel, ik zie wel af en toe jonge moslima's fietsen rond scholen, maar ook niet echt veel. Maar ook jonge jongens of oudere mannen (die overigens vaak behoorlijk zwabberen :P) zijn er weinig vergeleken met 'Hollanders'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:24

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:25

Ik zie het eigenlijk ook nooit.

Misschien is het ook niet zo praktisch..

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:27

LuvdaTossa schreef:
Mijn fiets was bij de fietsenmaker deze week, dus ik moest wel bussen. In de bus kom je veel vaker moslima's tegen. Zelf ben ik o.a. naar Egypte en Iran geweest, daar zie je ook vooral mannen fietsen en op brommers/scooters rijden. Vrouwen gaan daar ook eerder met de bus of nemen de taxi.

Wat me ook veel opvalt hier is dat Chinezen op kinderfietsjes fietsen :D Bij de hogeschool staat soms een rek vol met kinderfietsen.

Hier in Utrecht zijn trouwens wel behoorlijk wat Islamitische fietsenmakers bedenk ik me ineens! :+ (Maar dat ligt natuurlijk ook aan de buurt. Alleen de hoeveelheid fietsende moslims is daar niet groter heb ik het idee. :? :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:30

Buitenlandse mensen zullen over het algemeen genomen altijd minder fietsen dan wij Hollanders. Of het nu Duitsers zijn, Turken of Chinezen. Nergens is de fiets zo ingeburgerd als vervoersmiddel als hier. In Duitsland bijvoorbeeld is fietsen een hobby of een sport, geen noodzakelijk kwaad (wat het vooral onder de Nederlandse jeugd wel vaak is).

Niet alleen mensen met een Arabische achtergrond kunnen vaak niet eens fietsen, ook Polen, Chinezen of Japanners kunnen dat vaak niet. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Mijn zusje had eens een Chinees klasgenootje. Dat meisje heeft aan het einde van haar basisschoolperiode anderhalf jaar nodig gehad om te leren fietsen, en toen ze eenmaal naar de middelbare school ging, kon ze het nog steeds niet fantastisch. Veel moeite met fietsen, hand uitsteken en kijken tegelijk, dat soort dingen. Dat meisje had gewoon de routine niet die wij Nederlanders wel hebben.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:32

Ik zie hier ook noooit moslima's fietsen :P
Wel regelmatig in de auto!

Niet dat het me nou bezighoud haha maar inderdaad.

d_ruiter

Re: Moslims zelden op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:43

haha hier heb k t ook wel s met een vriendin over gehad.. bij ons zie je sowieso weinig tot geen moslims/ima's, maar als k t water over ga naar Haarlem is t daar opeens een stuk drukker. je ziet daar wel jongens/mannen op de fiets.. maar meisjes/vrouwen idd veel minder.. wat me wel opvalt is wanneer je die oudere mannen op een fiets ziet dat ze (vaak) heel langzaam fietsen hahah! (valt mij dan weer op jah haha.. :P)

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:45

Fietsen is volgens mij idd een Hollands-iets.
Andere landen / culturen hebben het ook wel.
Ik weet nog wel dat ik een aantal jaren terug met school naar parijs ging en dat ik doodsangsten uitstond om die mensen die op fietsjes overal tussendoor baggerden :=

Ik denk dat het hier dan ook net iets meer gelegenheid geeft om te fietsen, meer fietsroutes, vriendelijkere wegen voor fietsers, die niet altijd direct aan de weg liggen. Vaak ook wel, maargoed. :+

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:46

Nouks, klopt. Dat weet ik ook wel, fietsen is echt iets typisch Hollands. Al komt het tegenwoordig wel steeds meer op in andere landen (vnl. in de grote steden).
Het scheelt natuurlijk ook wel dat over het algemeen de afstanden in Nederland dusdanig klein zijn dat ze ook goed te fietsen zijn. Dat is vaak in andere landen ook meer het probleem of gewoon de reden dat met meer gebruik maakt van het openbaar vervoer en het daarom niet gewend zijn.
Maar als je dus eenmaal zoiets opvalt, ga je er onbewust op zitten letten. :+ En ik heb dus ook gelet op andere autochtonen op de fiets en die zag ik toch wel echt meer.
Dan blijft het natuurlijk iets van de typisch Hollandse cultuur, maar (zoals ik dat zelf minder verwacht met bijvoorbeeld eet- en leefgewoontes) omdat het vaak gewoon praktisch(er) is om te fietsen verwacht ik dat dit meer overgenomen zou zijn/worden.
Vind zelf de bus bijvoorbeeld ideaal als het keihard regent, maar daar blijft het bij. Vind het veel te irritant om niet echt op je bestemming te kunnen komen of dat je er gewoon uberhaupt veel langer over doet. Maargoed, ik vind fietsen dan ook gewoon fijn. :D

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:50

Ze fietsen inderdaad altijd gewoon door alkmaar.. hippe stad!
Haha, maar ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:52

Vaak kunnen ze gewoon niet fietsen.... Maw, ze weten niet hoe het moet. Fietsen is wel iets heel erg Nederlands...

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:55

LuvdaTossa schreef:

Haha dat viel mij ook op! Bij de universiteit staan allemaal van die fietsen die je normaal gesporken van je ouders krijgt als je in groep 8 zit en anar de middelbare school gaat. In de meest bonte kleuren.

En wat je zegt, veel moslima's in de bus. Als ik Moslims op de fiets zie dan zijn het meestal mannen of jongetjes. Jonge meisjes zie ik ook niet zo vaak op een fiets. Het zal wel minder in de cultuur zitten dan bij ons.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:56

LuvdaTossa schreef:

Ja en langzaam dat ze fietsen! Mijn hemel. Heb hier nog nooit een chinees op een normaal tempo of op een normale fiets zien fietsen. Niet dat ik iets tegen ze heb hoor, absoluut niet, maar in het verkeer kan het wel erg lastig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:00

Toen ik nog in Dronten zat (studie) vond ik eigenlijk dat er daar ook best veel moslima's fietsten hoor :j In Dronten is het ook wat goedkoper wonen, en eigenlijk zag je veel van dergelijke meiden en vrouwen gewoon op de fiets. Wel gingen ze voor boodschappen doen veel meer te voet had ik het idee, met zo'n boodschappentrolley. Daar moet ik dan weer absoluut niet aan denken. Even alle weekboodschappen daarin meezeulen...

Hier (Zeeland) woon ik nogal in een uithoek en zie alleen maar bergen Duitsers en Hollanders op de fiets. Maar hier heb je ook stukken minder moslims/moslima's.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:04

Ik denk dat het in Utrecht ook gewoon zo is dat de bus een fijn alternatief is. Ik vind het persoonlijk best ver fietsen naar dingen die in of voorbij het centrum zijn: als het slecht weer is, is het al snel niet aantrekkelijk en het levert ook vaak niet veel tijdswinst op t.o.v het OV. Daarnaast vind ik het vreselijk fietsen in de stad! Dus ik kan me voorstellen dat als je niet van huis uit gewend bent om overal de fiets voor te pakken, dat je dit ook gewoon niet zo snel doet, omdat de alternatieven ook wel prima zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:05

Maya, ik ga ook af en toe met zo'n trolley naar de supermarkt. Supermarkt is dusdanig dichtbij dat ik niet de moeite neem om de fiets te pakken, maar als je met zware pakken drinken terug moet lopen zou je haast willen dat je de auto had gepakt :+ Dan is zo'n trolley best een uitkomst, hoef je niet te sjouwen.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:05

Ik vind het best meevallen.
Kom regelmatig Moslim(a)s tegen op de fiets.
Veel fietsen is natuurlijk heel Nederlands, dus gek is het niet dat er minder Moslim(a)s fietsen.
Aangezien niet-Nederlanders over jet algemeen al minder fietsen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:09

In het noorden, zie ik eigenlijk ook nooit een fiets gebruiken.
Wel gaan ze altijd met de taxi. Lekker duur denk ik dan. -_-'

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:11

Ik zie ook regelmatig Moslima's op de fiets. Het is me nooit echt opgevallen dat ze bijna nooit fietsen, maar jonge Moslima's zie ik wel veel fietsen en de wat oudere Moslima's zie ik vaak in groepjes wandelen!