Vrijwilligerswerk doen met uitkering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Vrijwilligerswerk doen met uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 01:41

Leuk dat je even mijn vraag komt lezen :D
Zal het heel kort uitleggen

ik doe nu al meer dan 12 jaar vrijwilligerwerk bij een dierenopvang
eerste 2 jaar alleen in de weekenden en vakanties.. in 2001 heb ik mijn vader verloren en mijn beide oma's en mijn opa ben toen gestopt met mijn opleiding was overal helemaal klaar mee..
ben sinds die tijd dag en nacht gaan helpen in het opvangcentrum hierbij voelde ik me prettig en kan ik mijn verdriet wegstoppen uiteraard blijft het gemis heel erg bij mij!

Nu doe ik echt vanalles bij het vrijwilligerswerk

dieren verzorgen
Schoonmaken
Stagaires begeleiden
dieren herplaatsen
Dierenbestand bijhouden
Kwartaalblad schrijven
donateurs bijhouden
Boekhouding
Jaarverslag maak ik en ik ga naar eventuele hoorzittingen van gemeentes enz

En zo vast nog wel meer haha ik werk hier dus 24 uur per dag woon hier sinds een tijd op kamers, doe alles dus voor niets heb geen uitkering oid doe het tegen kost en inwoning.
Weet iemand of het mogelijk is om hierbij een uitkering te krijgen? al is het maar het minimale...

Ben ook al op zoek naar thuiswerk wat ik eventueel s'avonds of tussendoor zou kunnen gaan doen..

Ayasha
Blogger

Re: Vrijwilligerswerk doen met uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 01:51

Volgens mij telt vrijwilligerswerk niet as officieel werk (je krijgt immers geen vergoeding) dus lijkt me dat je gewoon een werkloosheidsuitkering zou moeten krijgen..

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 01:58

Ik ben bang dat als je een uitkering aanvraagt, je ook sollicitatieplicht krijgt, aangezien ze vrijwilligerswerk niet zo grappig vinden, aangezien t niets oplevert, en t doel van een uitkering is toch wel dat je uiteindelijk betaald werk krijgt, denk ik... Maar goed, niet schieten is altijd mis, dus ik zou zeggen, ga naar het CWI of naar de gemeente, en zoek het eens grondig uit?! Succes in ieder geval!!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 07:36

Dat jij dat allemaal vrijwillig doet. Zou eens vragen of ze dat niet kunnen omzetten naar een echte baan. Want dieren verzorgen ok. Maar als je ook verantwoording krijgt voor stagiaires, jaarverslagen etc. dan mag je daar toch echt wel een vergoeding in de vorm van salaris tegen over hebben staan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:35

Wat voor uitkering had je gedacht aanspraak op te kunnen maken?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:42

Nee dat gaat niet. Vrijwilligerswerk bij de sociale dienst wordt alleen ingezet bij maatschappelijke participatie, dus als je zowel een achterstand hebt op de arbeidsmarkt en in de maatschappij. Jij kan gewoon werken dus er wordt ook van je verwacht dat je een betaalde baan gaat zoeken.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:47

Er zijn een aantal mazen in de wet, waardoor je sollicitatie plicht vervalt als je vrijwilligerswerk doet. Daar zit wel weer aanvast dat je een bepaald aantal uren verplicht vrijwilligerswerk moet doen en je bij ziek meldingen etc ook moet verantwoorden. ( dus ja, in hoeverre is het dan nog vrijwillig.. := )

Edit: er zijn nog wel meer verplichtingen waar je dan an moet voldoen, maar weet zo 1,2,3 niet hoe en wat. Mocht je meer willen weten stuur maar een PB, dan zal ik de gene die dit ook zo heeft gedaan even benaderen voor meer informatie.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:51

mijn vriend is van een uitkering naar vrijwilligerswerk gegaan en van daaruit is het vrijwilligerswerk een vaste baan geworden.

je kan proberen of ze je een kleine vergoeding kunnen geven en dan een aanvullende uitkering

het beste kan je bij cwi aankloppen en daar eens kijken of er mogelijkheden zijn. wellicht hebben ze een baan voor je in de dieren