Koriander; verfijnd kruid of zeepsmaak?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorée

Koriander; verfijnd kruid of zeepsmaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 17:44

Omdat ik vrijdag bij een Thai ga eten ter ere van een verjaardag en de menukaart via internet zat te bekijken, moest ik aan dit onderwerp denken. :+

Ik vind koriander namelijk heel erg naar zeep smaken en vind dat dan meteen heel erg overheersend voor het gerecht waar het in verwerkt is. Echt net alsof er een beetje afwasmiddel doorheen gedaan is. (Geldt overigens alleen voor verse koriander, met poeder -ketumbar in bijvoorbeeld Indische gerechten- heb ik dit niet.)

Nu vind ik veel gerechten waar koriander in zit erg lekker, maar het liefst zou ik de koriander dus weglaten. Is dit heel erg zonde van de smaak of kan dit eigenlijk prima?
Ik heb bijvoorbeeld een keer in een Thais restaurant een heerlijke salade gegeten, maar na een paar happen werd de koriander zo overheersend zeperig dat ik het er tussenuit gevist heb (en nog smaakte het naar zeep :P en bovendien houd ik niet van mensen die vissen in eten :+).

Nu ga ik dus vrijdag bij een Thai eten (en van de zomer ook nog eens reizen naar o.a. Thailand) en was benieuwd of gerechten met koriander ook prima zonder zouden kunnen of dat ik dan maar gewoon wat selectiever moet bestellen. :D

En natuurlijk ook wat jullie van koriander in het algemeen vinden en misschien wel tips hebben om de smaak te 'verzachten'. Ook recepten zijn overigens welkom, misschien moet ik het gewoon vaker eten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:38

Wij hebben het in de tuin staan. Ik ken het in deze vorm :
Afbeelding
Beetje als peterselie maar dan anders. Ik vind het dan ook qua smaak daarop trekken, maar dan net iets... pittiger denk ik.

Goh wat grappig, ik zat net de Wiki te bekijken : http://nl.wikipedia.org/wiki/Koriander
Zou het dan aan je genen liggen? Herken wel wat er staat, doet me een beetje aan citroen denken.

Wij doen het ook vaak in de soep, vind ik zelf erg lekker, geeft net wat meer bite en pittige smaak.

meeikk

Re: Koriander; verfijnd kruid of zeepsmaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:10

ik vindt dat het naar zeep smaakt :o

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:12

yep zeep :j

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 23:16

Maya schreef:
Wij hebben het in de tuin staan. Ik ken het in deze vorm :
[knip]afbeelding[/knip]
Beetje als peterselie maar dan anders. Ik vind het dan ook qua smaak daarop trekken, maar dan net iets... pittiger denk ik.

Goh wat grappig, ik zat net de Wiki te bekijken : http://nl.wikipedia.org/wiki/Koriander
Zou het dan aan je genen liggen? Herken wel wat er staat, doet me een beetje aan citroen denken.

Wij doen het ook vaak in de soep, vind ik zelf erg lekker, geeft net wat meer bite en pittige smaak.

Grappig inderdaad van dat stukje over de genetische aanleg. Mijn moeder heeft het inderdaad ook, maar volgens mij niet zo erg dat het de hele smaak van het gerecht verpest (en ik dus wel).
Maar dat komt denk ik ook wel een beetje omdat ik nu eenmaal die associatie heb en ik dus automatisch aan zeep moet denken bij koriander. Dat versterkt het proeven van de zeepsmaak alleen maar natuurlijk. :+

Ik vind het trouwens wel lekker ruiken, idd als peterselie maar dan wat pittiger en meer citroenachtig. Beetje richting sereh.

Voor de mensen die het ook naar zeep vinden smaken: laten jullie het dan weg uit gerechten en doet dit geen afbreuk aan de totaalsmaak ervan?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 18:49

Koriander is mijn favoriete kruid en ik eet het dan ook heel vaak. Als jullie het naar Zeep vinden smaken moeten jullie toch eens jullie merk zeep aan mij doorgeven, wie weet wordt dat dan mijn favo zeepje! :D ;)

COSMIC77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:00

Ik ben dol op koriander en kan zo bossen wegkauwen! Maar het klopt wel dat sommigen ervan gruwelen..
Het zou best kunnen dat dit genetisch is bepaald. Want een paar blaadjes en een vriendin van mij eet het hele gerecht niet meer op..

Het wordt weer zomer en dan koop ik bij de supermarkt plantjes die ik in bakken buiten zet. Als het een beetje weer is groeit het dan als kool. MJAM! Heb ook wel geprobeerd om ze vanaf zaad op te kweken, maar dat gaat me niet zo geweldig af helaas..

Ik heb geen idee hoe je de smaak kan verzachten. Wellicht kan je korianderblad vervangen door korianderzaad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:47

Ik vind het werkelijk afschuwelijk en ben dan ook inderdaad zo iemand die bij één blaadje het hele gerecht niet meer hoef. :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:47

mijn hond vind het lekker :D komen mijn zaadjes EINDELIJK op, vreet hij het op :+

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 22:02

COSMIC77 schreef:
Ik ben dol op koriander en kan zo bossen wegkauwen! Maar het klopt wel dat sommigen ervan gruwelen..
Het zou best kunnen dat dit genetisch is bepaald. Want een paar blaadjes en een vriendin van mij eet het hele gerecht niet meer op..

Het wordt weer zomer en dan koop ik bij de supermarkt plantjes die ik in bakken buiten zet. Als het een beetje weer is groeit het dan als kool. MJAM! Heb ook wel geprobeerd om ze vanaf zaad op te kweken, maar dat gaat me niet zo geweldig af helaas..

Ik heb geen idee hoe je de smaak kan verzachten. Wellicht kan je korianderblad vervangen door korianderzaad?

Zaad is inderdaad heel anders van smaak dan de verse bladeren. Dat heet ook wel ketumbar, zoals ik in de beginpost zei. ;)

Het gaat dus inderdaad om de verse blaadjes. Ben benieuwd of het een gerecht echt heel erg verpest als je dat eruit laat. Ik ga vrijdag dus toevallig eten bij een Thai en ben dan echt geneigd te vragen of ze het eruit willen laten (of ik bestel iets zonder koriander). Ik vind normaal gesproken echt alles prima en eet ook gewoon alles op, maar hierbij heb ik dus bij het hele gerecht het gevoel alsof iemand er een druppel afwasmiddel doorheen gedaan heeft. En dat is dan ook zo zonde. :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:42

Heerlijk koriander :9
Grappig stukje in de Wiki erover, zou heel goed kunnen voor mijn gevoel wat ik vind het zelfs niet een heel klein beetje op zeep lijken.

Volgens mij wordt er oorspronkelijk in de thaise keuken niet heel veel koriander gebruikt maar omdat in NL de kruiden die ze daar gebruiken moeilijk verkrijgbaar zijn wordt er nogal wat koriander misbruikt.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:50

Ik houd ook helemaal niet van koriander. Verschrikkelijk overheersend en zal ook nooit meer iets bestellen waarin verse koriander verwerkt is. No way! :)) Wel beperkend, want de gerechten minus de K zijn vaak enorm aantrekkelijk!

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 09:55

Het lijkt erop alsof je het óf heel lekker vindt óf echt absoluut niet. Grappig toch hoe smaken zo kunnen verschillen. Ben heel erg benieuwd of dit voor andere dingen ook geldt, of mensen sommige smaken gewoon heel anders interpreteren.

Katja: gelukkig maar van de oorspronkelijke Thaise keuken. Ik had me er al op voorbereid 6 weken lang dan maar koriander te moeten eten en het dan hopelijk bij terugkomst inmiddels wel lekker te vinden. :+

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:56

Ik zou in ieder geval voor vertrek even uitzoeken wat koriander in het thais is zodat je het kunt vragen. Duidelijk plaatje kan ook heel goed werken in de communicatie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:57

Koriander vind ik echt smerig. Ook als plant niet te harden. We hadden er vorig jaar een cadeau gehad voor in de tuin, mooie plant maar daar houdt het wat ons betreft ook echt op. We hebben het een paar maanden aan gekeken en daarna in de groenkliko gedumpt. De smaak is vies maar de geur van de bloemen nog erger. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:06

Ik vind het echt fascinerend dat er zoveel het naar zeep vinden smaken.
Dorée schreef:
maar hierbij heb ik dus bij het hele gerecht het gevoel alsof iemand er een druppel afwasmiddel doorheen gedaan heeft. En dat is dan ook zo zonde. :D

Wat ik me dan weer wel afvraag (don't ask 8)7 ) : Smaakt het dan ook naar citroen-afwasmiddel of niet? :+

Ik snap echt niet dat jullie het naar zeep vinden smaken. Ik eet het zelfs puur, gewoon uit het vuistje. Destijds toen ik nog in de keuken werkte van een restaurant had ik soms wel eens moeite om kervel en koriander en grove peterselie te onderscheiden. Dus nam dan een hapje om te proeven :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:09

Geen echte zeepsmaak, meer een soort ouderwetse groene zeep dan eerder in combinatie met veel te lang gekookte spruitjes, bij mij dan. Echt wrang in de mond. De geur die van de plant afkwam leek vaag op erg oude en rotte jasmijn/seringbloemen met een vleugje rotte bloemkool.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 10:17

Maya schreef:
Ik vind het echt fascinerend dat er zoveel het naar zeep vinden smaken.
Dorée schreef:
maar hierbij heb ik dus bij het hele gerecht het gevoel alsof iemand er een druppel afwasmiddel doorheen gedaan heeft. En dat is dan ook zo zonde. :D

Wat ik me dan weer wel afvraag (don't ask 8)7 ) : Smaakt het dan ook naar citroen-afwasmiddel of niet? :+

Ik snap echt niet dat jullie het naar zeep vinden smaken. Ik eet het zelfs puur, gewoon uit het vuistje. Destijds toen ik nog in de keuken werkte van een restaurant had ik soms wel eens moeite om kervel en koriander en grove peterselie te onderscheiden. Dus nam dan een hapje om te proeven :+

Volgens mij smaakt het naar gewoon afwasmiddel. :D Weet eigenlijk niet zo goed, het is direct zo overheersend zeperig, echt alsof iemand gewoon een druppel afwasmiddel er in gedaan heeft, dat ik niet echt meer de rest proef. :+

Ik zat er overigens een beetje op te googlen en vond dit op een Aziatische site over kruiden en specerijen:
Citaat:
Een zeer geliefd kruid in de Aziatiache keuken, vooral in de Thaise en Indonesische keuken. Korianderblad heeft een mild-peperig smaak met een markante geur. Ieder die koriander voor het eerst proeft zal denken dat het smaakt naar 'zeep' of 'afwasmiddel'! Al met al even wennen dus! Thaise koriander geldt als de mildste soort; voor de rest geen echte smaakverschillen.

Er is dus nog hoop, moet het gewoon vaker eten. Komt mijn gereis van de zomer goed uit! :D

Edit: heb meteen de naam even opgezocht (goede tip!). Koriander is 'Pak Chee' in het Thais. Voor meer Thaise kruidennamen: klik.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:58

Ik vind koriander echt verschrikkelijk spul, ik kan er ook echt niet aan wennen, en ik ben absoluut geen moeilijke eter. Maar je houdt ervan, of helemaal niet :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:13

Getverdemme ik vind het ook echt helemaal niks.
Kreeg ooit linzensoep en daar hou ik niet zo van maar dacht ach doe gewoon netjes en eet het op.
Tot ik opeens proefde dat er koriander in zat (beetje zeepsmaak idd) heb ik toch maar niks van gegeten brrrr :r