Ik heb zelf een 7 jaar jongere broer met een verstandelijke beperking en een berg plakkertjes waaronder autistische kenmerken. Ik herken een paar stukken enorm in je verhaal.
__Carmen__ schreef:Als ik probeer met hen te praten over hoe ik me voel en wat het met me doet, dan zeggen zij dat mijn zusje er niks aan kan doen, dat ze nou eenmaal autisme heeft, dat ik de verstandigste moet zijn en me aan moet passen.
Dit is zó ontiegelijk frustrerend, maar helaas wel de waarheid... Je kan er furieus om worden, je kan er verdrietig om worden, allemaal zo, maar uiteindelijk ga je 9 van de 10 keer toch de wijste moeten wezen...
Qua studie : kaart het op school bij je mentor aan, het zal wellicht als het tonen van zwakte voelen, of falen. Maar het helpt wel met dat men rekening ermee houdt... Wellicht kunnen zij er rekening mee houden, misschien kan je mentor voor je pleiten bij de periodieke besprekingen van de voortgang van de studenten...
Mbt de relatie met je ouders : Wat bij mij heel erg geholpen heeft, zowel voor de band tussen mijn oudste broer als ik. De band tussen mijn ouders en ik. De band tussen beide broers en mijzelf onderling. Ook gewoon voor het dagelijkse weekendleven : Is toch op kamers gaan. Je leert dan zelfstandig worden, je leert ook van je ouders loskomen, en je ouders gaan realiseren dat je een volwassen mens bent die heus wel zelfstandig de boel kan redden en geen kind meer is. Maar ze zien ook dat je soms gewoon nog een kleine meid bent die wel even de steun van haar ouders nodig heeft.
Daarnaast is het hier een heel belangrijk onderdeel dat mijn jongste broer geregeld eens een weekend weg gaat. Naar een speciaal logeertehuis, soms eens bij een oppas bij een zorgboerderij in de buurt. Puur om mijn ouders en de rest van het gezinsleven te ontlasten. In vakanties gaat dit veel moeizamer, en dat merk je dan ook in het dagelijkse leven. En dan is het ook : kiezen op elkaar en doorbijten.
Mbt je financiën : het kan wel... bespreek het eens met je ouders, vraag of zij je willen steunen mbt collegegeld / studiekosten etc. Verder : skippen met alle luxe (uitgaan, kleding, telefoon) totdat je je balans gevonden hebt. Ga volledig leven bij IB-groep, vraag eventueel bij je oma een lening. Zoek een bijbaantje? Zet je paard op een low budget stal ipv volpension?
In ieder geval, dikke
en veel sterkte...