Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je werkwoordspelling moeilijk?

Ja, ik weet ook eigenlijk niet wanneer er nou een d of een t komt
80 (25%)
Nee niet moeilijk, maar als ik hier typ let ik er niet op
31 (9%)
Nee niet moeilijk, ik maak af en toe een fout
169 (54%)
Anders, nl....
32 (10%)

Totaal aantal stemmen: 312

Arabesk

Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 23:19

Als ik hier op bokt kijk, maar ook op andere plekken op internet, of in de proefwerken van mijn leerlingen, krijg ik soms het idee dat mensen werkwoordspelling meer beschouwen als een soort lotto. Je plakt wat d's en t's of dt's achterelkaar en misschien krijg je dan het goede. %)

Op zich is op de achterkant van een bierviltje uit te leggen wat de regels zijn. Is het echt zo lastig? Of denk je er gewoon niet aan als je een bericht typt? Niet als verwijt, maar ik vroeg het me gewoon oprecht af. :-)

Voor wie nog even de boel wil herhalen:

http://www.digischool.nl/leermiddelen/N ... dspelling/

:D
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 20-03-09 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Re: Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:21

Ik ben zo'n neuroot die echt een godsgruwelijk groot probleem heeft met d's en t's... Ik geloof dat het over het algemeen wel meevalt, maar ik krijg het er gewoon niet in. Het is me al zo vaak uitgelegd (kijk, dat is er zo één! :+) en het wil gewoon niet.

En ik heb toch echt VWO/gym gedaan... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:21

Bij mij gaat het eigenlijk vanzelf, foutjes zal ik bij mezelf ook bijna niet tegenkomen, ik controleer me daar zelf veel te streng op, omdat ik het niet kan uitstaan als het fout is :)

Mn zusje betrap ik er echt heel vaak op, ze zit op het VWO, gaat over 2 maanden naar de vierde.. en als ik haar werk nakijk, oh wat word ik dan elke keer kwaad op haar.. ik loopt, hij geefd etc.. oh wat kan ik daar kwaad om worden := En dan is het de schuld van school, want die geven niet goed les.. ik had dezelfde docenten 9 jaar geleden :+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:23

hahah ja voor sommige mensen is het moeilijk :P Ik ben ook zo'n probleem gevalletje en ik doe nog wel een docentopleiding dus ik mag nog hard even de regeltjes weer uit het hoofd gaan leren :P Ik doe het ook vaak op de gok, maar heb het geluk dat ik het meestal nog goed gok ook, dus wellicht weet ik het diep van binnen toch al wel en is er nog hoop ;)

Sylvia

Ik loop en hij geeft lukt nog wel... Maar ik heb gemaild, ik heb gezegd, gedateerd, dat blijf ik lastig vinden... En het verbaasd me helemaal niets als ik in de voorgaande zin weer fouten heb :o

Anoniem

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:24

Geen fouten ;)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:25

Ik heb er eigenlijk geen problemen mee. Evtl. fouten zijn echt slordigheids foutjes omdat ik te snel getypt heb en ik ze tijdens het nalezen (vóór het posten), dan alsnog over het hoofd heb gezien :roll: .

Judith_M schreef:
Ik wordt, hij word..

Het is net omgekeerd: ik word, hij wordt ;) .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 20-03-09 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik heb gestemd op "Nee, niet moeilijk, maar ik let er ook niet op". Ik let er namelijk inderdaad niet op, wat natuurlijk niet direct inhoudt dat mijn teksten vol fouten zitten. Integendeel, eigenlijk... Ik hoef gewoon niet zo veel moeite te doen om foutloos te schrijven :+

Het valt me wel vaker op dat mensen waarvan je toch zou verwachten dat ze het best zouden moeten begrijpen schijnbaar de grootste moeite hebben met dees en tees. Hogeropgeleide zelfstandig ondernemers met website- en advertentieteksten die vol foute dees en tees zitten, jonge mensen die de Havo of het VWO nog maar net achter zich hebben gelaten maar die nu al niet meer weten hoe het ook alweer werkt... Ik krijg er echt jeuk van, in ieder geval.

Eleionomae

ik heb eigenlijk vooral moeite met wanneer er een t achter de d moet of niet. Vaak zie ik wel op het oog of het een t of een d moet zijn en met hij loopt en jij loopt kom ik ook nog wel een heel eind :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:26

d's en t's zijn niet eens het grote probleem.... veel erger vind ik het als mensen het over 'men paard' heeft en 'zen werk'.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:26

Tjah, heb dyslectie, dan weet je me antwoord wel :P

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:27

Storm76 schreef:
d's en t's zijn niet eens het grote probleem.... veel erger vind ik het als mensen het over 'men paard' heeft en 'zen werk'.

ja dat vind ik ook echt vreselijk gewoon... d's en t's erger ik me dan vele malen minder aan :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 23:29

Storm76 schreef:

ja da's weer een andere discussie, spreektaal en fonetisch schrijven.

Ik vroeg me nu gewoon echt af of werkwoordspelling écht zo moeilijk is, of dat mensen op bokt en internet in het algemeen gewoon 'makkelijk' zijn en er niet bij nadenken.

Over gewone spelling, breek me de bek niet open: hoefsmit.... Hoevaak zie je dat wel niet voorbij komen? Iedereen die dat met een 't' schrijft zou een automatische ban moeten krijgen met een spellingles erachteraan en je kunt pas weer op bokt als je het woord hoefsmid goed spellen }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:30

Waarschijnlijk is over 20 jaar stam+D volledig geaccepteerd. Het kan er bij mij echt niet in dat men maar niet kan onthouden dat werkwoorden anders vervoegd worden in de tegenwoordige tijd dan in de verleden tijd. Het hangt er misschien een beetje van af wat je voor de kost doet, maar als je voor je werk wel eens iets moet opschrijven, is het wel handig als je daarmee niet enorm voor schut gaat :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:30

ik vind de d's en t's gewoon moeilijk en snap nou echt nooit hoe ik het goed doe. Ik kijk meestal wat het mooiste staat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:31

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:33

De titel is eigenlijk ook niet helemaal goed, je zet immers nooit -dt ergens achter, hooguit een -t achter een reeds aanwezige d :).

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:34

hier nog zo een met dysltctie. :D

ChrlOtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:34

Ik maak (toch echt bijna) nooit dt-fouten! :D
Dat heeft er bij mij, al vanaf we het leerden op de basisschool, goed ingezeten, en het gaat er nooit meer uit!
Ik kan mij nl. soms nogal storen aan die fouten eigenlijk :o

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:35

Toch ken ik ook een aantal mensen die dyslecties zijn en die wél correct Nederlands schrijven ;) .
Het is veelal regeltjes toepassen en liever wat langzamer te werk gaan (als je weet dat d/t/dt je zwakke punten wbt taal zijn) dan maar vlugvlug alles doen en (veel) fouten maken :) .
lifaya schreef:
... dan weet je me antwoord wel :P

Dit "me" heeft bijv. imo niets met dyslectie te maken, maar met onzorgvuldig gebruik van de nederlandse taal ;) . Het woord "me" heb je tenslotte goed geschreven, alleen had het niet "me" moeten zijn, maar "mijn" of evtl. nog "m´n".

Het vb van Arabesk "hoefsmit/hoefsmid"... je kan er makkelijk achter komen of het met een d of met een t word geschreven: is het meervoud hoefsmitten of hoefsmeden ;) ?!
Judith_M schreef:
Was als voorbeeld voor het regeltje daarvoor dat iedereen het juist daar fout doet ;)

Sorry, dan had ik het verkeerd begrepen :+ !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 20-03-09 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:37

ik schrijf fonetisch, is ook een vorm van dyslectie dus kan er niet veel aan doen..
heb er nu in 6vwo toch wel een probleem mee.

ik heb vast fonetisch verkeerd geschreven :+

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:38

Ik maak nooit werkwoordspellingfouten. :)

Arabesk schreef:
Op zich is op de achterkant van een bierviltje uit te leggen wat de regels zijn. Is het echt zo lastig? Of denk je er gewoon niet aan als je een bericht typt?

Ik vind wwspelling niet moeilijk, maar het is echt niet op de achterkant van een bierviltje uit te leggen. :)

Een leerling van me zei ooit:

'Maar mevrouw, u zegt altijd dat je in de tegenwoordige tijd 'lopen' moet invullen. Als je geen 't' hoort, schrijf je die niet, toch?'

'Nee, dat klopt'

'Maar moet ik dan bij de zin 'ik lust geen boontjes', 'ik lus geen boontjes' invullen? Het is toch ook 'ik loop geen boontjes'? Of oh nee, het zijn ook twee lussen.' Laat maar, ik begrijp het al! :7

;( ;( ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:39

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:39

Eigenlijk is het niet zo moeilijk, maar ik denk er gewoon niet bij na. Vaak zitten er hier in mijn posts ook een aantal omgedraaide letters gewoon uit snelheid. En mijn d's en t's komen vanzelf als ik er over na ga denken is het niet moeilijk. Enkel sommige woorden.
En inderdaad geen dt, maar alleen stam+t of +d :P
Bij ons op school wordt je door sommige leraren echt op al je spelling en taalfouten gewezen vind ik wel goed leer je je aan om erop te letten en bij mij helpt het wel.