Wiskunde studeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ielsjj_

Wiskunde studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 21:32

Ja het is bijna zover.
Mijn examens heb ik over een paar maandjes en daarna moet ik een andere opleiding gaan volgen, maar welke?
Ik ben nu 15 jaar, zit in 5 Havo en woon in het oosten van het land. Het lijkt me geweldig om wiskunde te studeren en vervolgens wiskunde lerares te worden, waarschijnlijk op een middelbare school.

Nu kom ik wel verschillende opleidingen tegen waar je als leraar/lerares kan gaan studeren maar mijn nicht zei dat dit 'waardeloos' zal zijn. Je krijgt alleen maar eerst met mensen te doen en de wiskunde wordt achterwege gelaten. Maar ik wil me juist op de wiskunde concentreren en later misschien dus een leraren opleiding volgen.

Iemand enig idee hoe dit in elkaar zit en waar je het ergens kunt doen? (liefst niet te ver van mijn woonplaats af i.v.m. mijn leeftijd kan ik nog niet echt op mezelf wonen).

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:34

Waarom ga je niet eerst vwo doen en daarna een universitaire studie wiskunde doen?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:35

volgens mij is het zo dat je eerst wiskunde(leraar+ bedrijfskunde) gaat studeren, en dan na 1 jaar kan kiezen of je richting leraar wilt, ofdat je richting bedrijfskunde wilt.
(tenminste dat weet ik van mijn vorige leraar die net afgestudeerd was in leeuwarden)
zelf dacht ik eerst ook dat ik leraar wou worden, maar dat blijkt nu toch niet zo te zijn!
maar kan je niet met jou wiskunde leraar overleggen?

hee djoni! jij ook hier, maar goed, wat jij zegt is ook wel een goede optie denk ik!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:36

De zoon van m'n stagebegeleidster studeert Wiskunde in Utrecht.. :) volgens mij is dat het dichtstbij :)
Hij vind het wel leuk dacht ik :)

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 21:41

djoni schreef:
Waarom ga je niet eerst vwo doen en daarna een universitaire studie wiskunde doen?

Ik zit nu op een Internationale school, daar is er een mogelijkheid nadat je je Havo diploma hebt gehaald IB te gaan doen. Dit is een soort vwo opleiding van 2 jaar en als je dat diploma haalt kan je ook naar de Uni. Meerdere leraren zeggen dat ik dit wel in me help als ik gewoon wat meer leer (nu doe ik er nog niet zoveel aan, ik onthoud alles makkelijk). Maar alleen kost 1 jaar IB 16.000,- euro en dan x2+ nog eens de examen kosten en andere kleinere dingen.
Dit vind ik (en mijn ouders ook wel) een beetje te gek worden. Ik mocht erheen van mijn vader, maar dan zal mijn pony weg moeten, en dat gaat dus niet.
Maar kan je nu dus gewoon naar het Vwo overstappen, zo ja hoeveel jaar is dat dan nog?

Ja ik wou het nog wel is vragen aan mijn leraar, maja nu is het eigenlijk zo dat hij niet echt de beste is. Dus ik vraag me af of hij wel echt een opleiding als wiskundeleraar heeft gevolgt.

Utrecht is ook nog wel een aardig eindje weg vanuit mijn huis en om elke dag op en neer te reizen met de trein...tjaah dan blijft er ook niet meer veel tijd over die ik kan besteden aan mijn pony.

ielsjj_

Re: Wiskunde studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 21:46

Oke, ik heb al iets gevonden om naar het vwo te gaan.
Dan moet je gewoon in 5 vwo beginnen en dus ook 2 jaartjes.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:46

na de havo duurt vwo op een gewone school normaal 2 jaar...
zo is het met de overstap van vmbo naar havo ook.
maar je kan bij sommige scholen ook een versnelde opleiding doen, maar ik denk dat jij daar nog te jong voor bent.

oww en over wiskunde leraren, 9 vd 10 zijn rare wiskundemensjes die niet snappen wat jij niet snapt.
mede daardoor is mijn cijfer gedaalt van een bijna 10 op het vmbo,met een begripvolle en rustige leraar.
naar een 4,5 op de havomet een leraar die alleen door de klas loopt te schreeuwen dat we nog niet eens 2e klas stof aankunnen( jahh er is meer met die vent aan de hand)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:52

siskeh schreef:
maar je kan bij sommige scholen ook een versnelde opleiding doen, maar ik denk dat jij daar nog te jong voor bent.

Voor zover ik weet zit daar geen leeftijdsgrens aan hoor. Je moet er een havo-diploma voor hebben en meestal zit er een motivatie- of intakegesprek bij. We hebben het hier niet over volwassenenonderwijs, maar over de reguliere 5/6 vwo in één jaar. ;)

Anyway... TS, ik zie dat je in Den Ham woont. De dichtstbijzijnde universiteit is de UT (Enschede dus) en daar hebben ze de studierichting Technische Wiskunde: http://www.bachelor.utwente.nl/tw/ - misschien is dat iets voor je? Voor 'pure' wiskunde op WO-niveau zul je idd naar bijvoorbeeld Utrecht, Groningen of Nijmegen moeten. Lerarenopleiding wiskunde zie je in eerste instantie niet zo zitten?

Anoniem

Re: Wiskunde studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:54

Iemand die ik ken doet het in Zwolle, is er positief over hoor. :j

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 22:01

In eerste instantie wil ik me echt op de Wiskunde richten. Ik heb een ISCO test gedaan op school (een internationale test, om te zien welke richtingen je uit gaat) en daar scoorde ik met het omgaan met cijfers en het uitoefenen van formules etc. boven het gemiddelde van een Vwo student. Die man adviseerde mij ook om accountant of manager etc te worden, maar dit zie ik nog niet helemaal zitten. Ik zal dan liever lerares worden. Maar omdat ik eigenlijk nog nooit echt goed na heb gedacht wil ik me niet direct erop gaan richten.

siskeh: Hij is niet echt een raar persoon wat bij die 9 van de 10 hoort, maar hij is niet altijd even slim met Wiskunde. Onze klas (bestaat tegenwoordig uit 3 mensen, die nog het hogere level was wiskunde aanhouden) moeten hem soms dingen uitleggen waarvan hij geen ene moer snapt of een verkeerd antwoort/berekening opschijft.

_Tessaa: Mijn moeder heeft opgebelt naar Saxion Enschede en die zeiden ook dat er een opleiding was in Zwolle, maar dus ook de lerarenopleiding voor Wiskunde. En daar heeft mijn nicht dus een beetje op zitten duiden, dat de eerste paar jaren alleen maar gaan over hoe en wat je voor de klas staat en hoe je met kinderen omgaat.