[ENQ] Vrijheid van meningsuiting in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind jij dat de wet over vrijheid van meningsuiting veranderd moet worden

Ja
1 (12%)
Nee
7 (87%)

Totaal aantal stemmen: 8

mas_

[ENQ] Vrijheid van meningsuiting in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 16:48

Haai!
Voor mijn PO die ik moet maken voor maatschappijleer gebruik ik het onderwerp vrijheid van menigsuiting.
Er is nu gaande of Nederland nog wel zo tolerant is en of de wetgeving nog wel zo wordt nageleeft zoals het was. Zeker op het punt van vrijheid van mening zijn er grote vraagtekens. Mensen voelen zich gediscrimineerd en gekleineerd door de mening van andere, terwijl die juist vinden dat ze dat allemaal mogen zeggen. Net als de kwestie over Geert Wilders en Theo van Gogh een tijdje terug.
Omdat het zo'n lastig en dubbel onderwerp is zouden jullie mij enorm helpen om deze enquête in te vullen.
Hiermee kan ik jullie mening verwerken, dus de mening van 'het volk' om het zo maar even te noemen. En laat ik dus niet alleen mijn eigen mening spreken.
Ik kan me voorstellen dat sommige vragen lastig zijn dan mag je die openlaten. Je mag ook alleen de poll invullen.
Alvast super bedankt :)

Enquête:

Hoe oud ben je?

Ben je een man/vrouw?

Ben je afkomstig uit Nederland? Zo nee, waar kom je vandaan?

Vind jij dat je negatieve dingen over de cultuur van iemand anders mag zeggen?

Geef jij overal je mening over?

Voel jij je wel eens gekwetst door de mening van iemand anders?

Hoever kun je (in jouw ogen) gaan met het uiten van je mening?

Wat versta jij onder een mening en wat onder discrimineren?

Heb jij een idee wat je zelf kan doen om te zorgen dat mensen zich minder gediscrimineerd voelen door de mening van iemand anders?

Moet de wet van vrijheid van meningsuiting veranderd worden?

Liefs Masjenka

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:58

Dit is de tweede van vandaag over dit onderwerp, maar goed, hier gaan we:

- 30
- vrouw
- uit Nederland, wonend in Belgie, werkend en studerend nog in Nederland
- Mogen zeggen ja, zolang het niet op een kwetsende manier gebracht wordt en raakt aan discriminatie.
- Ik heb en geef op verzoek overal mijn mening over, maar doe dit wel met respect jegens diegenen die het betreft (poging althans).
- Ja, regelmatig.
- Imo moet een mens evenwicht zoeken tussen tact en eerlijkheid. Eerlijkheid is voor mij niet per definitie het hoogste goed en het is ook nergens voor nodig om je kwetsende mening overal ongevraagd te deponeren.
- Je mening is voor mij je eigen gedachten over een onderwerp, je visie op bepaalde personen of omstandigheden. Discriminatie is voor mij het ongelijk behandelen van mensen op basis van irrelevante kenmerken in die situatie.
- Goed nadenken over de verwoording van je mening en je afvragen wat er belangrijker is: hoe iemand anders zich voelt of dat jij je mening nog eens hebt kunnen ventileren...
- Nee hoor. Vrijheid van meningsuiting is een verticaal recht en hier in Nederland kun je inderdaad zeggen over de overheid wat je wilt zonder bang te hoeven zijn dat je ervoor wordt opgepakt of gemarteld. Door jurisprudentie is de wetgeving enigszins opgerekt richting een horizontaal recht en botst daardoor met de anti-discriminatiewet maar dat vind ik ook een zeer belangrijk grondrecht.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:26

Enquête:

Hoe oud ben je?
16
Ben je een man/vrouw?
Vrouw
Uit Nederland
Ja, zolang je het maar niet kwetsend is voor iemand van die cultuur.
Ja, maar wel met respect voor waar over het gaat.
Nee
Zolang je mening niet kwetsend bedoeld is, vind ik wel dat je verder alles kan zeggen
Je mening is wat jij er van vind, en niet bedoeld om anderen een rotgevoel te geven. Discriminerend is wanneer je weet dat je iemand een rotgevoel geeft, maar toch iets tegen iemand zegt dat kwetsend is, ook al is het jouw mening.
Heb jij een idee wat je zelf kan doen om te zorgen dat mensen zich minder gediscrimineerd voelen door de mening van iemand anders?
Soms bedenken dat je beter je mening even voor je kunt houden, als je het idee hebt dat je iemand kwetst als je jouw mening openlijk uit.
Nee, ik vind het goed dat mensen mogen zeggen wat ze willen, mits het niet kwetsend is.

Succes met je PO! :wave:

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:06

Enquête:

Hoe oud ben je?
20 jaar
Ben je een man/vrouw?
Vrouw
Ja
Ja, als je je mening ergens op baseert, niet als het een of ander vooroordeel is en je er zelf geen ervaringen mee hebt.
Niet altijd, niet altijd de kans toe. Zou het wel vaak willen...
Ja, maar mensen zouden zich ook best gekwetst kunnen voelen door mijn opmerkingen
Als jij je mening ergens op baseert en kunt onderbouwen mag jij je mening geven. Maar dan moet je ook wel open staan om je mening aan te passen.
Een mening is gebaseert op iets wat je hebt meegemaakt en iets wat je kunt onderbouwen. Discrimineren vind ik o.a. je mening geven zonder dat het ergens op gebaseert is, of wanneer jouw mening gebaseert is op ervaringen van iemand anders. Ook als je geen onderscheid kunt maken tussen mensen en generaliseert vind ik dat discriminatie.
Ik voel me eigenlijk nooit gediscrimineerd.
Nee, maar mensen moeten beter nadenken over wat een mening is, en waar de grens ligt met discriminatie.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:30

Hoe oud ben je?
16

Ben je een man/vrouw?
vrouw

Ja

Ja, als je het goed kunt onderbouwen vind ik dat je dit gewoon mag zeggen.

Niet altijd, om problemen en discussie's te voorkomen

Af en toe

Zolang je je eigen mening goed kunt onderbouwen vind ik dat je altijd je mening mag geven. Zodra het echt discriminatie word door dingen te zeggen die nergens op slaan o.i.d. vind ik dit niet kunnen.

Onder een mening versta ik je eigen ideeën over een bepaald onderwerp geven, onder discrimineren het opzettelijk 'zwart' maken van iemand door middel van kwetsende dingen te zeggen.

Nee ik vind dat mensen zelf moeten inzien wanneer ze discrimineren en hiermee moeten stoppen. Ik zou niet weten hoe ik mensen zich minder gediscrimineerd zou kunnen laten voelen.

Nee, iedereen moet het recht hebben om te zeggen wat hij/zij vind, dit moet dan ook niet veranderd worden.

:wave: