tips voor slanke varianten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

tips voor slanke varianten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 13:59

het zal jullie mss niet geheel verbazen maar ik ben dol op lekker eten. Daar zitten ook nadelen aan en een paar daarvan wil ik toch echt eens gaan kwijt raken ;) Belangrijkste aanpak daarvoor is mijn eetpatroon veranderen (niet meer ontbijt overslaan en dat soort dingen), en daar ben ik al redelijk mee bezig maar daarnaast zijn er zoveel dingen die ik erg lekker vind maar niet echt onder 'slank' vallen. Snoepen doe ik trouwens niet zoveel, ik drink ook geen suiker etc in mijn koffie/thee en alleen spa rood als frisdrank. Alcohol laat ik dus ook al behoorlijk staan, en het heeft wel resultaat.
Andere dingen die ik - zonder veel problemen - aanpas is yoghurt als basis voor dressing, mager vlees (kip, biefstuk), geen gebakken aardappeltjes maar onder de grill, melk ipv slagroom door een saus, dat lukt allemaal wel. Maar een paar dingen vind ik wel lastig te vervangen, en mss hebben jullie tips.

Ik kook graag met oa het volgende:
- spek
- (geraspte) kaas
- boursin
- feta

uit de US heb ik al iets meegenomen dat erg naar boter smaakt (soort boterbabbelaar smaak) maar niet vet is, maar wie weet hebben jullie ook nog wel ideeen.

Pasta carbonara vind ik bv heerlijk, gebakken eieren met spek en kaas idem.

YankeeBoy

Re: tips voor slanke varianten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:01

bedoel je blokjes spek?
die heb je nml ook in vegetarische variant, is die zijn een stuk beter voor de slanke lijn!

die boursin heb je toch ook in light variant? of ben ik nu in de war?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:01

kaas heb je ook light varianten van toch? en oud is minder vet dan jonge (of andersom???)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 14:06

de light variant van boursin is niet te eten IMO, net als light kaas
oude kaas doe ik al
vegetarische spekjes is een goede, die wil ik wel eens proberen

ik ben niet lastig verder ;)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:08

ja, dan wordt het lastig
dat wordt dan je gebakken eieren met spek verbannen naar slechts het weekend! zo af ent oe moet kunnen toch

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:09

- spek --> deze zou ik toch achterwege laten......of idd vergetarische
- (geraspte) kaas --> 30+ geraspte kaas
- boursin --> basis voor pasta wat romiger en voller te krijgen? --> light spreadkaas op basis van Yoghurt van de Lidl eventueel zelf een theelepel groene pesto of andere kruiden toevoegen :9
- feta --> feta is nog niet zo heel slecht ;) let wel met mate!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:11

In olijfolie bakken wil ook veel helpen.
Of juist gerechten grillen.

Verder is er bij ons op de markt een 18+ kaas is erg lekker.
Normaal vind ik 20+ kaas of nog mindervet zo droog, maar deze is nog lekker vol van smaak.
Ik dacht dat het Calora 18+ heete.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:13

Met een bakje roomkaas, knoflook en kruiden kan je de smaak van boursin behoorlijk benaderen. Weet alleen niet of het ook nog lekker is als je en magere roomkaas neemt.

Wij hebben tegenwoordig de knoflooksaus vervangen door een zelfgemaakte yoghurt-knoflook-munt saus, scheelt volgens mij ook behoorlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 14:14

even teruglezend, ik ben dus dol op een romige smaak, en het pittige van kaas en bv spek.

Als het alleen maar gebakken eieren zou zijn is het niet zo'n punt, maar het gaat bv ook om uitgebakken spek door een maaltijdsalade, in de stamppot; en om bv een hapje vooraf (boursin op brood, blokjes kaas met mosterd). Rauwkostdip ken ik al, en ook wel meer dingen maar het gaat me dus echt om die heel erg slechte maar zo lekkere hapjes (als je mijn gerechten hier leest snap je wel wat ik bedoel ;) )

Listiglistje, precies. Is die 30+ kaas wel lekker in een saus of zo? Op brood vind ik het niets. Die spreadkaas zal ik eens proberen.

Susan, olijfolie doe ik ook al (ook veel lekkerder). Die kaas ga ik eens uitzoeken, thanks.

Odetteke, roomkaas is net zo beroerd als boursin ;) Knoflooksaustip onthoud ik.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 14:31

Lielle schreef:
even teruglezend, ik ben dus dol op een romige smaak, en het pittige van kaas en bv spek.

lekkerbek :P je moet er iets voor laten om kilo's te verliezen......
Persoonlijk kijk ik altijd naar het vetprecentage op de verpakking Liefst <5% vet. dus niet naar de kaloriën kijken!!!!!
Koolhydraten en suikers verbrand je met bewegen en sporten.
Lielle schreef:
Listiglistje, precies. Is die 30+ kaas wel lekker in een saus of zo? Op brood vind ik het niets. Die spreadkaas zal ik eens proberen.

Hier bij de Emte is gewoon 30+ kaas geraspt eigen merk verkrijgbaar, die smaakt goed.
Natuurlijk niet zo als oud, pittig en vettig......maar toch goed te doen.
Die 18+ ken ik niet, Milner 30+ is nog goed te doen op je brood, maar van Slankie is net een rubberen zool :D

Oh ja saus voor de pasta maak ik op basis van gezeefde tomaten , 1 blikje tomatenpuree + italiaanse kruiden.
Die sauzen van de supermarkt zijn wel heel lekker, maar daar zitten ook teveel kaloriën en vetten in ;)

Ps die roomspread op yoghurtbasis bij de Lidl (volgens mij van Linessa) moet je goed kijken,
want er staan 3 varianten in dezelfde doos (een soort philadelphia) maar je moet die op yoghurt basis light nemen.
Daar zit echt niets aan caloriën in!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 14:36

listiglistje schreef:
Lielle schreef:

d*mn, dat valt tegen ;)
Even serieus, ik let nu echt behoorlijk op met wat ik eet (geen broodje salade maar een boterham tartaar ;) ) maar er is nog wel wat winst te halen vermoed ik zo.

Citaat:
Persoonlijk kijk ik altijd naar het vetprecentage op de verpakking Liefst <5% vet. dus niet naar de kaloriën kijken!!!!!

oke, dat is wel een goede.

Lielle schreef:
Hier bij de Emte is gewoon 30+ kaas geraspt eigen merk verkrijgbaar, die smaakt goed.
Natuurlijk niet zo als oud, pittig en vettig......maar toch goed te doen.

door een saus vind ik het nog niet zo'n punt, op mijn brood wil ik gewoon echt lekkere kaas en daar ga ik niet vanaf stappen. Ik laat die dikke plak kaas als snack 's avonds al achterwege ;)

Citaat:
Die 18+ ken ik, Milner 30+ is nog te doen op je brood, maar van Slankie is net een rubberen zool :D

:)) ook een goede tip dus :))

Citaat:
Oh ja saus voor de past maak ik op basis van gezeefde tomaten , 1 blikje tomatenpuree + italiaanse kruiden.
Die sauzen van de supermarkt zijn wel heel lekker, maar daar zitten ook teveel kaloriën en vetten in ;)

dat soort sauzen maak ik idd altijd zelf, is ook veel lekkerder.

Citaat:
Ps die roomspread op yoghurtbasis bij de Lidl (volgens mij van Linessa) moet je goed kijken,
want er staan 3 varianten in dezelde doos, een soort philadelphia, maar je moet die op yoghurt basis light nemen.
Daar zit echt niets aan caloriën in!

die ga ik eens proberen!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:43

Hmmmm, het voelt een beetje ongepast om hier advies te geven. Je kent me, en ik kan me zo voorstellen dat mijn adviezen niet echt serieus genomen worden, als zijnde 'Oscar de kliko' :D

Net als jij ben ik ook dol op de dingen die je hierboven noemt. Of anders gezegd: ik heb een hele grote voorkeur voor alles wat ongezond en vet is. Ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die intens zitten te genieten van een droge krop sla oid., snap ik echt niet :))
Het goede nieuws: ik ben ondertussen ruim 12 kilo kwijt door het wat makker aan te doen en wat selectiever te zijn.

Spek en vette kaas is iets wat ik de laatste tijd veel heb laten staan om precies dezelfde reden die jij noemt. De alternatieven die ik geprobeerd heb zijn allemaal maar zo-zo en dan hoeft het al niet zo nodig meer. Misschien een erg simpele 'oplossing', maar ik zou proberen om het wat vaker te laten staan, en de keren dat je het wel neemt gewoon hetgeen te nemen dat je lekker vindt en daar niet op gaan beknibbelen.
Met bijv. spek kun je nog wel iets hoor. Als je het goed doorbakt in een droge koekepan/grillpan, daarna even tussen keukenpapier doet en dan weer meebakt, dan ben je al een groot deel van het vet kwijt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 16:46

Oscar schreef:
Hmmmm, het voelt een beetje ongepast om hier advies te geven. Je kent me, en ik kan me zo voorstellen dat mijn adviezen niet echt serieus genomen worden, als zijnde 'Oscar de kliko' :D

Net als jij ben ik ook dol op de dingen die je hierboven noemt. Of anders gezegd: ik heb een hele grote voorkeur voor alles wat ongezond en vet is. Ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die intens zitten te genieten van een droge krop sla oid., snap ik echt niet :))
Het goede nieuws: ik ben ondertussen ruim 12 kilo kwijt door het wat makker aan te doen en wat selectiever te zijn.

en dus neem ik juist jouw adviezen serieus, ik hoopte ook dat je ging reageren :j

Citaat:
Spek en vette kaas is iets wat ik de laatste tijd veel heb laten staan om precies dezelfde reden die jij noemt. De alternatieven die ik geprobeerd heb zijn allemaal maar zo-zo en dan hoeft het al niet zo nodig meer. Misschien een erg simpele 'oplossing', maar ik zou proberen om het wat vaker te laten staan, en de keren dat je het wel neemt gewoon hetgeen te nemen dat je lekker vindt en daar niet op gaan beknibbelen.

daar was ik al zo bang voor ;)

Citaat:
Met bijv. spek kun je nog wel iets hoor. Als je het goed doorbakt in een droge koekepan/grillpan, daarna even tussen keukenpapier doet en dan weer meebakt, dan ben je al een groot deel van het vet kwijt.

weet jij hoe het zit met die kant-en-klaar uitgebakken spekjes?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:44

Goeie vraag, ik weet het ook niet precies.
Ik heb ze weleens gegeten en aan de hand van de smaak krijg ik het idee dat het ongeveer hetzelfde zal zijn als goed uitgebakken spekjes die je drooggedept hebt. Je hebt ook van die spekjes waar nog zo'n vettige waas overheen ligt, maar dat is bij deze niet zo. Ik ga morgen naar de Appie, ik zal voor de gein eens kijken of er een etiket op zit waar ik wat wijzer uit kan worden :)

Nog effe wat anders ;)
Ik heb sinds een tijdje zo'n contactgrill van Tefal. Voorheen mikte ik alles in de grillpan of wok, maar die contactgrill bevalt me eigenlijk een stuk beter. Vlees en vis worden er nog veel sneller gaar in en je houdt veel meer smaak over. Zelfs uit magere dingen komt nog best wat vet, en dat vang je dan op in een bakje. Ik vind het echt een aanwinst, misschien ook iets voor jou? :)

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:15

Spek, kan je eventueel vervangen door zongedroogde tomaatjes.
geraspte kaas vervangen door eventueel de slankie kaas
boursin vervangen door demi cremé frache of gewoon light
feta, hebben ze ook in light variant.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 08:36

Wat ook enorm scheelt; bakken in olijfolie ipv in boter. Ik weet niet wat je nu doet?
Daarnaast neem ik vaak frietjes uit de oven ipv uit de frietpan, scheelt ook een boel calorietjes :j

Ik vind de milner 30+ kaas trouwens goed te eten :)

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 18:27

Hmm, ik had Oscars reactie ongeveer kunnen typen. ;)

Heb niet echt veel goede adviezen voor vervangers, maar spekjes in een salade zou je misschien wel kunnen vervangen door gerookte kip?
Verder vind ik de meeste light kaas ook niet lekker (smeerkaas dan weer wel en is anders rookvlees oid op brood niet een goed alternatief?) maar tegenwoordig heeft de Ap ook light kaas en hun jong belegen vind ik erg lekker. Heb zelf liever oude)re) kaas maar van alle light varianten vind ik die allemaal niet zo, alleen die jong belegen van de Ap is lekker. En dan maar liever echt lekkere minder vette jongere kaas. :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:04

Het nadeel van minder vette producten is niet alleen de smaak maar vooral het gevoel wat je mist.
Wat voor mij wel werkt is om er dan maar minder kaas op te doen en juist eentje uit te zoeken die heel lekker van smaak is. Beetje sla, tomaatje en wat komkommer en dan smaakt het voor mij heerlijk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:29

listiglistje schreef:
Lielle schreef:

Lielle schreef:
Teveel aan koolhydraten/suikers zet zich om in vet, dus toch ook wel naar kijken.

Boursin vervang ik door kookroom light en kun je zelf evt bijkruiden met peterselie/bieslook, knoflook en peper.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:00

Ik heb gisteren bij de Appie nog even naar de uitgebakken spekjes gekeken (was van AH eigen merk, zowel vierkante blokjes als reepjes), maar helaas stond er geen info op het label. Meestal belooft dat niet veel goeds ;) :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 11:05

Oscar, zijn dat echt die hele kleine harde spekjes? Die ken ik nl niet in verschillende varianten, wel de vacuumpakjes idd in reepjes en blokjes.

Verder heeft het gewoon gezonder eten toch al wat resultaat opgeleverd, ik ben idd wat afgevallen :)) Netjes een kilo in een week dus daar doe ik het wel voor. De Milner 30+ extra gerijpt viel ook niet tegen op brood, en gelukkig ben ik ook dol op tartaar en marmite, en dat is dan wel eens een keer een slanke oplossing :))

De andere tips ga ik ook proberen, ik meld me terug om de ervaringen te melden :))

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:35

*rilt bij het denken aan Marmite*

Ik ga de Milner 30+ extra gerijpt dan ook maar eens proberen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:43

Elan schreef:
listiglistje schreef:

Teveel aan koolhydraten/suikers zet zich om in vet, dus toch ook wel naar kijken.

Weet ik, vandaar mijn bovenstaande opmerking...als je genoeg beweegt en sport dan is er geen teveel ;)

Ik had gisteren trouwens een lekkere ovenschotel gemaakt :9

- Macaronigroentenpakket met Prei/ ui/paprika/kool etc.
- 150 gram rundergehakt
- pakje gezeefde tomaten
- Italiaanse kruiden
- Yoghurtspread (die soort philadelphia)
- Geraspte 30+ kaas.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:20

Lielle schreef:
Oscar, zijn dat echt die hele kleine harde spekjes? Die ken ik nl niet in verschillende varianten, wel de vacuumpakjes idd in reepjes en blokjes.

Ja, het zijn pakjes van 2 porties met daarin gerookte en al uitgebakken spekjes. De andere die je bedoelt zijn waarschijnlijk alleen gerookt (moeten nog in de pan gebakken worden?).
Ze zijn dus eigenlijk al kant-en-klaar, je kunt ze zo over de salade strooien; of nog even doorwarmen in de stamppot ofzo :)

Al een kilo kwijt???
Goed bezig jij! Met een beetje slim kiezen kom je echt al een heel eind hoor :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:04

oke, geen goed idee dus, helaas.
Maar idd valt het verder niet tegen, nu zorgen dat ik het ook blijf volhouden. Vooral regelmatig eten scheelt al een hele hoop, weet ik uit eerdere ervaringen.