Mag je 'afgestraft' worden voor een taalfout? (niet bij Ned)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Mag je 'afgestraft' worden voor een taalfout? (niet bij Ned)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:52

Mijn aardrijkskunde leraar heeft mij vandaag een halve punt minder gegeven voor mijn toets omdat ik een taalfout maakte.
Ik vond het echt belachelijk. Oke, als het niet te begrijpen was zou ik het nog kunnen snappen, maar dit was gewoon stom omdat we zo snel moesten.

Ik zal gelijk maar even zeggen welke taalfout, hij is wel erg, maar niet dat je het dan niet meer begrijpt..

Het moest zijn: 'De hoeveelheid neerslag en de hoeveelheid water die verdampt'

Ik zei: 'Het aantal neerslag en het aantal water wat er verdampt'

Oke, als ik het later terug lees is het echt belachelijk achterlijk, maar om daar nou minder punten voor te geven vind ik ook flauw..
Hij wéét dat ik mijn punten voor aardrijkskunde zo hard nodig heb, maar dan flikt hij dit.

Ja, spelfouten mogen wel, maar dit niet hoor!
Mag dit zomaar?..

Onali

Re: Mag je 'afgestraft' worden voor een taalfout? (niet bij Ned)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:53

Hmm ik vind hoeveelheid eigenlijk beter klinken dan aantal. Ik vind het inderdaad wel een rare actie.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:54

Ja het moest ook hoeveelheid zijn, ik zei aantal.. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:54

Ik vind dat je docent mag verwachten dat je goed Nederlands kan schrijven. Dus ik vind dit niet geheel onterrecht

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:55

Gek, het antwoord was gewoon goed... alleen de woorden niet

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:55

Oh, sorry blond. :')
Dan nog vind ik het raar dat een AKleraar je afstraft. Had je nou een land of plaatsnaam verkeerd geschreven had ik hem gelijk gegeven. Maar dit :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:57

Hmm in het geval van een Nederlandsdocent had ik het logisch gevonden, maar van een AK docent? Zou het er ook niet mee eens zijn.

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:57

Ik vind het eigelijk wel onterecht, als je snapt wat er staat kan je toch gewoon wel punten geven? :?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:58

Ja inderdaad, maar hij zei dat het gewoon een belachelijke zin was.. :\ En ik sta zo slecht op ak dus die halve punt had ik wel nodig..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:00

Tsja. Je zit in 4 HAVO, dan mag je docent toch verwachten dat jouw Nederlands gewoon goed is? En dat je niet zulke 'domme' fouten maakt... Hoe denk je dat het straks op je centraal examen gaat, daar gaan ze ook op je spelling letten.

fjordjes

Nou ik vind het wel raar hoor, als ik het zo lees bedoel je gewoon hetzelfde. Kan je geen bezwaar maken ofzo?

liedje89

Volgens mij mag het alleen niet als je dyslectisch bent, anders mag een docent een taal fout gewoon meerekenen. Hoewel ik het soms wel een beetje flauw vind, zolang het nog duidelijk is wat je bedoelt, Ik vind 1 examen nederlands wel genoeg. Je hoeft er toch niet bij alle vakken op afgerekend te worden als taal niet je sterkste punt is.

PluttersputJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:01

Ik weet het niet.. Het kan op deze manier iets anders betekenen denk ik.. Met aantal kan je bedoelen hoevaak de neerslag er is.. met hoeveelheid de hoeveelheid. Of was het echt puur op de taal? Ik weet trouwens dat mijn geschiedenis leraar dat ook deed..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 21:02

Vjestagirl schreef:
Tsja. Je zit in 4 HAVO, dan mag je docent toch verwachten dat jouw Nederlands gewoon goed is? En dat je niet zulke 'domme' fouten maakt... Hoe denk je dat het straks op je centraal examen gaat, daar gaan ze ook op je spelling letten.

Tja, maar als je alles supersnel moest invullen en hij zegt dat je 15 minuten hebt en hij rukt hem na 10 minuten van je tafel, vind ik het toch een ander verhaal. ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 21:02

fjordjes schreef:
Nou ik vind het wel raar hoor, als ik het zo lees bedoel je gewoon hetzelfde. Kan je geen bezwaar maken ofzo?

Ik ben al naar twee andere docenten gegaan, maar die waren het wel met hem eens. (tja, docenten kunnen elkaar natuurlijk niet tegenspreken :roll: )

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:02

Ik vind het terecht... Spelling moet gewoon correct zijn. Wij krijgen daar niet alleen bij Nederlands aftrek op, maar ook bij andere vakken ;) EN dan doet het er niet toe hoeveel tijd je hebt, je schrijft het toch maar één keer op? Moet je gewoon zorgen dat het er in één keer goed staat :P

Maar zo denk ik dan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:03

Sodeletuut schreef:
Vjestagirl schreef:

Tja, maar als je alles supersnel moest invullen en hij zegt dat je 15 minuten hebt en hij rukt hem na 10 minuten van je tafel, vind ik het toch een ander verhaal. ;)

Jij kon toch niet weten dat hij hem met 10 minuten al terug ging pakken toen je dit opschreef? ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 21:03

liedje89 schreef:
Volgens mij mag het alleen niet als je dyslectisch bent, anders mag een docent een taal fout gewoon meerekenen. Hoewel ik het soms wel een beetje flauw vind, zolang het nog duidelijk is wat je bedoelt, Ik vind 1 examen nederlands wel genoeg. Je hoeft er toch niet bij alle vakken op afgerekend te worden als taal niet je sterkste punt is.

Tja. En normaal is taal wel een van mijn sterkste punten, alleen dit moest snel snel..
En dan had je woorden als Irrigatielandbouw, en dan schreef iemand Irritatielandbouw en dat was wel goed.. :+

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:04

Volgens mij mag dit niet hoor. Ik zou het even bij je mentor/afdelingsdirecteur navragen, want een half punt van het totaal vind ik erg veel!
Laatst bijgewerkt door _Pasja_ op 19-03-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 21:04

SS&Vjesta: Ik schreef dit als laatste op. ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 21:04

_Pasja_ schreef:
Volgens mij mag dit niet hoor. Ik zou het even bij je mentor/afdelingsdirecteur navragen, want een half punt van het totaal vind ik erg veel1

Ja inderdaad.. Ik zal wel eens even vragen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:05

Vjestagirl schreef:

Zolang ze snappen wat je bedoeld tellen ze het echt wel goed hoor. als er nou een gekriebelt woord stond wat onleesbaar was ok dan snap ik het.
Dit is gewoon een stijlfout en ik vind niet dat je leraar aardrijkskunde je daar op hoeft te wijzen, het gaat er toch om of je de stof beheerst? En die beheerst ze, alleen de stijl was niet correct. Ik had de leraar nog wel begrepen als de zin een heel andere contekst had gekregen door het woord maar dat is ook niet het geval.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:06

Ik denk dat het wel uitmaakt als je te weinig tijd hebt kost en het bedenken van een antwoord duurt lang dan moet je soms verschrikkelijk snel schrijven waardoor een foutje er makkelijker in schiet, en je hebt geen tijd om het na te kijken.
Bovendien heeft ze het wel goed gespeld het is een taalfout geen spellings fout. Die trouwens niet heel erg dubbelzinnig is dus waarom daarop afrekenen. (als ze het terug had gelezen had ze er twee x L tussen gezet en was het gewoon een kloppende zin geweest.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:06

Tja, in het middelbaar hadden wij standaard (zelfs bij wiskunde) op de toetsen 3 punten van het totaal op taalgebruik.
Daarmee kon je punten winnen of natuurlijk verliezen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:07

Sodeletuut schreef:
liedje89 schreef:

Tja. En normaal is taal wel een van mijn sterkste punten, alleen dit moest snel snel..
En dan had je woorden als Irrigatielandbouw, en dan schreef iemand Irritatielandbouw en dat was wel goed.. :+

Kijk dat is iets wat je bij je jaarleider zou kunnen zeggen, als hij/zij je niet meteen gelijk geeft. want dát is gewoon een fout begrip.