help! klachtenbrief corrigeren!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FenDT

help! klachtenbrief corrigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:00

Hoi!!

Een vriendin en ik hebben afgelopen week een boete gekregen toen we werden gecontroleerd op Utrecht Centraal omdat onze buskaart niet goed was afgestempeld. We zijn het echter niet eens met deze boete en we gaan daarom ook in hoger beroep. Mijn vriendin heeft een klachtenbrief geschreven maar ik vind hem zelf af en toe een beetje slordig en niet beleefd geformuleerd. Ook kloppen sommige zinnen niet helemaal en/of is de interpunctie verkeerd. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie mij zouden kunnen helpen met corrigeren.

Ik heb zelf ook al wat veranderd maar dit is de originele versie van mijn vriendin.

Geachte heer/mevrouw,

Op 17 maart j.l. ging ik met 2 vriendinnen nar Utrecht. Wij zijn opgestapt bij Galgenwaard stadion in bus 12.
Een vriendin kocht een kaartje naar Utrecht Centraal bij de buschauffeur, mijn andere vriendin en ik moesten maar zelf stempelen, want de buschauffeur had er geen zin in. Wij hadden toen zelf 2 strippen afgestempeld. Omdat er maar 1 halte tussenzat dachten wij dat we maar 1 strip af hoefden te stempelen, en dit hebben wij dus ook gedaan.

Toen we moesten uitstappen was er een controle. Toen werd ons verteld dat we niet goed gestempeld hadden en we een boete van 36,60 euro kregen.
Wij begrepen niet wat we verkeerd hadden gedaan, want anders hadden we natuurlijk ook niet 1 strip afgestempeld. Als we de intentie hadden om het verkeerd te doen, hadden we net zo goed niet kunnen stempelen.

Het komt er dus op neer dat omdat de buschauffeur niet bereid was om ons te stempelen, wij het zelf hebben moeten doen, en het dus verkeerd gedaan hebben zonder dat wij dit door hadden.

Wij hebben dit verhaal duidelijk uitgelegd aan de controleur, maar hebben toch een boete gekregen. Hier ben ik het dus niet mee eens omdat de buschauffeur niet bereid was ons te helpen omdat ze een beetje chagrijnig was, en ik hier uiteindelijke de dupe van ben geworden.

Ik hoop dat u mijn kant van het verhaal kan begrijpen en we op een gepaste wijze tot een oplossing kunnen komen.

Ik heb nog 5 dagen om de boete te betalen en hoop dus voor de tijd iets van u te horen.

Hoop spoedig van u te horen,

Met vriendelijke groet,
(naam, adres etc.)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met corrigeren want we willen de brief graag zo snel mogelijk op de bus doen! :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:05

Ik geef je weinig kans hiermee. Volgensmij staat er op de achterkant van de strippenkaart dat je ALTIJD 1 strip moet stempelen als begintarief, en dan nog een aantal strippen (1 tot weet ik hoeveel) voor het aantal zones.
Als je even geduld hebt wil ik wel je brief corrigeren..

Edit: ik heb even mijn strippenkaartje erbij gepakt :P En er staat inderdaad: 1 strip basistarief en dan nog het aantal zones. Ik vrees dat je dus toch een boete krijgt omdat je dit gewoon had kunnen voorkomen door goed te lezen.
Er zijn zat mensen die in de bus stappen en die even 1 stripje minder stempelen, dat weten de controleurs ook wel, die zijn niet dom. Ik snap daarom ook wel dat ze jullie verhaal niet geloofden.
Dat de buschauffeur niet wilde stempelen is natuurlijk niet in de haak, maar is wel aardig vanzelfsprekend bij bus 11/12.

Ik ga even naar je brief kijken..

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:13

Doet een poging. Is het trouwens een vrouwelijke buschauffeur? Is het dan niet chauffeuse?

FenDT schreef:
Geachte heer/mevrouw,

Op 17 maart j.l. ging ik met 2 vriendinnen naar Utrecht. Wij zijn opgestapt bij Galgenwaard stadion in bus 12.
Een vriendin kocht een kaartje naar Utrecht Centraal bij de buschauffeur, mijn andere vriendin en ik moesten maar zelf stempelen, want de buschauffeur had er geen zin in. Omdat er maar 1 halte tussenzat dachten wij dat we maar 1 strip. per persoon af hoefden te stempelen, dit hebben wij dus ook gedaan.

Toen we moesten uitstappen was er een controle. Er werd ons verteld dat we niet goed gestempeld hadden en we een boete van 36,60 euro kregen.
Wij begrepen niet wat we verkeerd hadden gedaan, want anders hadden we natuurlijk ook niet maar één strip afgestempeld. Als we de intentie hadden om het verkeerd te doen, hadden we net zo goed niet kunnen stempelen.

Het komt er dus op neer dat, omdat de buschauffeur niet bereid was om ons te stempelen, wij het zelf hebben moeten doen. Dit is dus verkeerd gedaan zonder dat wij ons ervan bewust waren.

Wij hebben dit verhaal duidelijk uitgelegd aan de controleur, maar hebben toch een boete gekregen. Hier ben ik het dus niet mee eens. Doordat de buschauffeur niet bereid was om onze kaartjes te stempelen, omdat ze een beetje chagrijnig was, ben ik hier uiteindelijk onterecht de dupe van geworden.

Ik hoop dat u mijn kant van het verhaal kan begrijpen en we op een gepaste wijze tot een oplossing kunnen komen.

Ik heb nog 5 dagen om de boete te betalen en hoop dus voor de tijd iets van u te horen.

Hoop spoedig van u te horen,

Met vriendelijke groet,
(naam, adres etc.)
[/i]

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:26

ik weet haast wel zeker dat je hier niks mee bereikt. In de algemene voorwaarden (eigen verantwoordelijkheid om hiervan op de hoogte te zijn!) staat inderdaad altijd dat je 1 moet stempelen als basistarief en dan dus 1 per zone erbij. Altijd minimaal 2 dus. Staat ook achterop de kaart als het goed is.
Kortom, je had het kunnen en moeten weten dus die klachtenbrief is vergeefse moeite.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:36

Citaat:
Geachte heer/mevrouw,

Op 17 maart jl. ging ik met 2 vriendinnen naar Utrecht centraal. Wij zijn ingestapt bij het Galgenwaard stadion in bus 12.
Één vriendin kocht een kaartje naar Utrecht centraal bij de buschauffeur, mijn andere vriendin en ik moesten zelf stempelen, want de buschauffeur wilde dit niet doen. Wij hebben toen 2 strippen afgestempeld. Omdat er maar 1 halte tussenzat dachten wij dat we maar 1 strip per persoon af hoefden te stempelen, en dit hebben wij dus ook gedaan.

Toen we moesten uitstappen was er een controle. Er werd ons verteld dat we niet goed gestempeld hadden en dat we een boete van 36,60 euro kregen.

Het kwam er dus op neer dat wij per ongeluk verkeerd hebben gestempeld, omdat de buschauffeur niet bereid was om voor ons te stempelen.
Wij hebben dit verhaal duidelijk uitgelegd aan de controleur, maar hebben toch een boete gekregen. Hier ben ik het niet mee eens. De buschauffeur was niet bereid te helpen en ik ben hier uiteindelijke de dupe van geworden.

Ik hoop dat u mijn kant van het verhaal kan begrijpen en we samen op een gepaste wijze tot een oplossing kunnen komen.

Ik hoop spoedig van u te horen, aangezien ik de boete binnen 5 dagen moet betalen.

Met vriendelijke groet,
(naam, adres etc.)

Dit maak ik er van. Maar zoals al gezegd: vergeefse moeite. Oh ja, nog iets: strippen gaan NIET per halte maar per zone ;) Veel gemaakte fout..

Yessy

Re: help! klachtenbrief corrigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:58

Op je strippenkaart staat een uitleg, en in bus 12 is het idd gebruikelijk dat je zelf stempelt, al heb ik nog nooit meegemaakt dat het door de chauffeur werd geweigerd (ze kijken wel soms heel pissig :D).
Denk dus ook dat je weinig kans maakt, ik ken zat mensen (inclusief mijzelf) met totaal verschillende klachten naar de gvu zijn gestapt, en 90% krijgt geen respons..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:20

Geachte...

Graag maken wij bezwaar tegen de boete die ons op 17 maart 2009 op het centraal station Utrecht opgelegd is.

Wij namen de bus van ... Naar.. om...
Een van onze vriendingen (naam achternaam) kocht rond tijdstip. Eenkaartje bij de buschauffeur van buslijn naar....
Wij verzochten de chaufeur onze strippenkaarten te stempelen, maar daar is hij niet op in gegaan. Hij heeft ons verwezen naar de stempelautomaat. Hier hebben wij onze strippenkaarten gestempeld, maar omdat er maar 1 halte tussenzat dachten wij dat we maar 1 strip per persoon af hoefden te stempelen.
Bij het verlaten van de bus was er een controle. Er werd ons verteld dat we niet goed gestempeld hadden en dat we een boete van 36,60 euro per persoon kregen.
Het kwam er dus op neer dat wij verkeerd hebben gestempeld doordat de buschauffeur niet bereid was om voor ons te stempelen.
Wij hebben dit verhaal duidelijk uitgelegd aan de controleur, maar hebben toch een boete gekregen. Hier ben ik het niet mee eens. De buschauffeur was niet bereid te helpen en wij zijn hier uiteindelijke de dupe van geworden.
We zijn .. jaar oud en hebben zoals u zult begrijpen een zeer beperkt budget, daarnaast is die ene halte die we mee reisden een wel heel duur kort stukje met de bus geworden.

Ik hoop snel een rectie van u te ontvangen, wij betalen de boete en verwacht restitutie indien uw uitspraak in ons voordeel uitvalt.

Met vriendelijke groet...

Dag dag,
Ik heb jullie brief wat zakelijker gemaakt. Ook heb ik gesteld dat jullie betalen en later mogenlijk het geld terug krijgen. Dit heb ik gedaan omdat het gebruikelijk is en omdat je nu eenmaal meer vliegen vangt met suiker dan azijn. Daarnaast heb ik de lezer zelf op zijn of haar begrip voor jullie situatie aangesproken met de zinsnede Zoals u zult begrojpen en verwezen naar jullie leeftijd, gebrek aan ervaring en het hele korte stukkie dat jullie mee gereden zijn. Subtiel zielig zijn is in dit soort zaken niet zo heel erg.

Maar ik moet zeggen dat ik jullie zeer weinig kans geef om de reden die Zwerte aangeeft. Toch vind ik wel dat je de brief moet verzenden in het kader van niet geschoten altijd mis. Bovendien vind ik het heel goed dat jullie op een nette manier voor je ideeen op willen komen.
Vergeet niet alles aan te vullen waar ik nu puntjes gezet heb en een net briefhoofd te manekn

Aan:

Datum

Betreft

Geachte

en tot slot jullie beider namen en adressen.
Mogelijk kun je een kopie van de afschriften die jullie gekregen hebben mee sturen. Dan zet je daar nog onder Bijlage: kopie afschrift.

Succes meiden! go girl go

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:50

Yessy schreef:
Op je strippenkaart staat een uitleg, en in bus 12 is het idd gebruikelijk dat je zelf stempelt, al heb ik nog nooit meegemaakt dat het door de chauffeur werd geweigerd (ze kijken wel soms heel pissig :D).
Denk dus ook dat je weinig kans maakt, ik ken zat mensen (inclusief mijzelf) met totaal verschillende klachten naar de gvu zijn gestapt, en 90% krijgt geen respons..

Ik bedacht het me vanmiddag zelf ook ineens, dat in de 12 nooit meer gestempeld word. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt, stapte toevallig voorin in namelijk. Maar ook weigering en verwezen naar het automaat. Ook wel logisch, als ze gaan beginnen aan stempelen kan je wel erg lang gaan wachten op de 12!! Daarvoor is die bus gewoon te druk.

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:54

Bedankt allemaal! We gaan inderdaad de brief gewoon versturen onder het motto "niet geschoten is altijd mis".

het ging er meer om dat wij aan de buschaufeusse vroegen om te stempelen, zij fit niet wilde doen en ons doorverwees naar de automaten, wij vroegen of ze het wou doen omdat we het niet snapten en ze vervolgens gewoon chagerijnig zei "nee, naar de automaat" en de deuren sloot en weg reed, terwijl wij geoon daar nog voorin stonden..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:12

Nou zet dat laatste dan vooral ok in je brief....

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:53

Ik geloof écht niet dat die chauffeur jullie niet had geantwoord als jullie hadden gevraagd hoeveel je had moeten stempelen, maargoed..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:56

Lotte1990 schreef:
Ik geloof écht niet dat die chauffeur jullie niet had geantwoord als jullie hadden gevraagd hoeveel je had moeten stempelen, maargoed..

nee maar met zo'n norse reactie kan ik wel begrijpen dat ze het niet meer gevraagd hebben. Zou ik ook niet doen denk ik.
Maar dan is het nog je eigen verantwoordelijkheid om een geldig vervoersbewijs te hebben. En 1 strip is nooit geldig.

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 21:36

Lotte1990 schreef:

Nee, we zeiden dat we niet wisten hoe we moesten stempelen maar toen zei zij dat we dat maar gewoon bij de automaat moesten doen. Ik ga verder eigenlijk nóóit met het ov dus ik weet ook niet zo veel van strippen en stempelen. We hadden het in principe natuurlijk achterop kunnen lezen, maar we proberen het gewoon met deze brief. We snappen zelf ook wel dat het in principe eigen verantwoordelijkheid is maar zoals ik al zei, niet geschoten is altijd mis!

Trouwens een erg aardige opmerking, alsof ik om zoiets zou liegen... :?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:41

Lotte1990 schreef:

Dan moet je onze buschauffeurs eens leren kennen :+ Daar zitten ook agressieve kerels tussen hoor! Ik heb het zelfs al meegemaakt dat er een jongen met hond op de bus stapte, het was bloedheet dus die jongen viel in slaap en de hond sprong op de bank achteraan. Die buschauffeur heeft die kerel verrot gescholden en die hond nog een trap naverkocht! Dus ja, eikels die een bus besturen zijn er ECHT wel en ik geloof de TS dan ook ten zeerste!

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:43

mrie schreef:
Geachte...

Graag maken wij bezwaar tegen de boete die ons op 17 maart 2009 op het centraal station Utrecht opgelegd is.

Wij namen de bus van ... Naar.. om...
Een van onze vriendingen (naam achternaam) kocht rond tijdstip. Eenkaartje bij de buschauffeur van buslijn naar....
Wij verzochten de chaufeur onze strippenkaarten te stempelen, maar daar is hij niet op in gegaan. Hij heeft ons verwezen naar de stempelautomaat. Hier hebben wij onze strippenkaarten gestempeld, maar omdat er maar 1 halte tussenzat dachten wij dat we maar 1 strip per persoon af hoefden te stempelen.
Bij het verlaten van de bus was er een controle. Er werd ons verteld dat we niet goed gestempeld hadden en dat we een boete van 36,60 euro per persoon kregen.
Het kwam er dus op neer dat wij verkeerd hebben gestempeld doordat de buschauffeur niet bereid was om voor ons te stempelen.
Wij hebben dit verhaal duidelijk uitgelegd aan de controleur, maar hebben toch een boete gekregen. Hier ben ik het niet mee eens. De buschauffeur was niet bereid te helpen en wij zijn hier uiteindelijke de dupe van geworden.
We zijn .. jaar oud en hebben zoals u zult begrijpen een zeer beperkt budget, daarnaast is die ene halte die we mee reisden een wel heel duur kort stukje met de bus geworden.

Ik hoop snel een rectie van u te ontvangen, wij betalen de boete en verwacht restitutie indien uw uitspraak in ons voordeel uitvalt.

Met vriendelijke groet...

Dag dag,
Ik heb jullie brief wat zakelijker gemaakt. Ook heb ik gesteld dat jullie betalen en later mogenlijk het geld terug krijgen. Dit heb ik gedaan omdat het gebruikelijk is en omdat je nu eenmaal meer vliegen vangt met suiker dan azijn. Daarnaast heb ik de lezer zelf op zijn of haar begrip voor jullie situatie aangesproken met de zinsnede Zoals u zult begrojpen en verwezen naar jullie leeftijd, gebrek aan ervaring en het hele korte stukkie dat jullie mee gereden zijn. Subtiel zielig zijn is in dit soort zaken niet zo heel erg.

Maar ik moet zeggen dat ik jullie zeer weinig kans geef om de reden die Zwerte aangeeft. Toch vind ik wel dat je de brief moet verzenden in het kader van niet geschoten altijd mis. Bovendien vind ik het heel goed dat jullie op een nette manier voor je ideeen op willen komen.
Vergeet niet alles aan te vullen waar ik nu puntjes gezet heb en een net briefhoofd te manekn

Aan:

Datum

Betreft

Geachte

en tot slot jullie beider namen en adressen.
Mogelijk kun je een kopie van de afschriften die jullie gekregen hebben mee sturen. Dan zet je daar nog onder Bijlage: kopie afschrift.

Succes meiden! go girl go

Dit is vrij goed, alleen zou ik niet beginnen met 'Graag maken wij', dat is een cliché en in dit geval ongepast (je maakt toch niet 'graag' bezwaar?). Je kunt beter iets zetten als 'Wij willen bezwaar maken'
Sommige bronnen accepteren het niet als een brief begint met 'Wij' of 'Ik', maar dat is (imo) een onzinregel.

'Betreft' in het begin moet je niet meer zetten.
Je moet wel het onderwerp zelf zetten, dus bv.
"Bezwaar onrechtmatige boete" (maar dan zonder 'betreft:' ervoor).

Ik zou ook nog een zin plaatsen als 'Wij hebben haar (de chauffeur) duidelijk gemaakt dat wij het priksysteem niet kennen.'

Veel succes!

edit: Een betere aanspreking is ook:
Geachte mevrouw
Geacte heer
(en eventueel zelfs de naam als je die weet)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:46

Lotte1990 schreef:

Moet je eens in Utrecht met de bus gaan _O-. Die buschauffeurs zijn echt chagarijnig, en zeggen niks tegen je en helpen je ook niet. Als ze uberhaupt al Nederlands kunnen spreken :\

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:08

Helemaal mee eens, al heb ik nog niet meegemaakt dat ze geen nederlands spraken.

Stel: je stapt altijd achterin de bus in (12), dat vinden ze bij de 13 niet leuk dus pletten ze je tussen de deur (duh, je zou het eens gewoon netjes zeggen). De dag erna denk je 'ik ben niet gek, ik stap voorin in'. De bus stopt 15 meter voorbij de halte (waarvoor dient een halte dan nog, ze hebben die dingen om de 100 meter, laat dan op z'n minst de bus bij de halte stoppen), de voordeur gaat open en net als je wilt instappen gaat de deur weer dicht. Je zwaait wat maar nee stap maar achterin in, die deur gaat niet open. Dus je stapt achterin in, vervloeken ze je want dat mag niet en je moet nu naar voren om je vervoersbewijs te laten zien...

*zucht*

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:48

FenDT schreef:
Lotte1990 schreef:

Trouwens een erg aardige opmerking, alsof ik om zoiets zou liegen... :?

Hebben jullie gevraagd aan de chauffeur hoeveel je moest stempelen dan? T is misschien een beetje raar geformuleerd, maar t was niet de bedoeling om te suggereren dat je liegt over dingen.

Ik kan me namelijk wel voorstellen dat ze niet wilde stempelen, tis een spitsbus en ook gebruikelijk in de 12. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze niks zou zeggen als haar gevraagd werd hoeveel strippen er tot centraal moeten worden gestempeld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:16

Lotte1990 schreef:
Hebben jullie gevraagd aan de chauffeur hoeveel je moest stempelen dan? T is misschien een beetje raar geformuleerd, maar t was niet de bedoeling om te suggereren dat je liegt over dingen.

Ik kan me namelijk wel voorstellen dat ze niet wilde stempelen, tis een spitsbus en ook gebruikelijk in de 12. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze niks zou zeggen als haar gevraagd werd hoeveel strippen er tot centraal moeten worden gestempeld.

sommige buschauffeurs weten dat ook niet hoor :n Elke simpele ziel wordt aangenomen als buschauffeur bij de GVU, soms vraag ik me ernstig af of ze wel een rijbewijs hebben :+

Dus ik kan me de situatie heel goed voorstellen, en vind het goed dat er een klacht ingediend wordt :)