Bedelen in Nederland???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rana

Bedelen in Nederland???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 14:19

Vanochtend sta ik heel rustig achter de balie op mijn werk een klant te helpen, komt er een vrouwtje binen lopen....

Ze kijkt ons niet aan (heeft een ietwat arrogante trek over haar gezicht en kijkt ons niet eens aan) en TERWIJL ik gewoon in gesprek ben schuift ze een handgeschreven geplastificeerd briefje onder ons neus met erop geschreven:

"Mijn man is net overleden, ik heb geen geld. heb 5 kinderen wilt u mij helpen?" iets in die trant....

Mijn viel mijn mond open van verbazing en heb haar de toko uitgebonjourd.... En ik maar denken dat dit soort dingen alleen in arme landen gebeurden bij b.v toeristen. Kom op dit is Ede!!

Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik met mijn opa en vader over de boulevard liep in Izmir-Turkije (ben een half Turkse), waar een vrouw met een slapend kindje in haar armen op straat zat te smeken om geld...
:(:)
Ik vond het verschrikkelijk om te zien en wilde haar wat geld toe stoppen. Op dat moment trok me opa me bijna aan me haren terug, want ik mocht ab-so-luut niks geven! Ik snapte er niets van... hoe kon ik nou aan de overkant van de straat, op een gezellig terras van mijn heerlijke eten genieten? Als zij aan de andere kant smachtte naar zo een maaltijd?

Ik bleef naar haar kijken en wat er toen gebeurde sta ik nog van te kijken....

Er komt een mercedes voorrijden kindje springt overeind uit haar schoot, vliegt de bestuurder in zijn armen en ik hoor m IJSJE IJSJE roepen!! Moeders slaat op datzelfde ogenblik haar gewaad af pakt een tasje van de achterbank en ze gaan een ijsje halen??!!!!

Opa: "Kijk meis daarom hoef jij hun geen geld te geven"

Dat is toch absurd? Ik kon het niet helpen , maar het besodemieterde gevoel wat ik toen had kwam vanochtend bij de desbetreffende mevrouw ook weer naar boven...

Hoe denken jullie hier over?

Is het echt zo moeilijk om hier in Nederland je zelf staande te houden? Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment omdat er zoveel instanties zijn door de bomen het bos niet meer ziet, maar het moet wel heel erg zijn moet je gaan bedelen toch? Of is het zoiemand die het gewoon op deze manier doet zoals de moeder en haar kind welke ik in Turkije heb gezien?

Ze had een buitenlandse komaf in de volksmond worden mensen met hetzelfde voorkomen vaak zigeuners genoemd. Dit is niet denigrerend bedoeld hoor...

Ik ben heel er benieuwd hoe jullie hier over denken?

Janine1990

Re: Bedelen in Nederland???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:26

Tsjah... Het gebeurd overal!
Echt heel ernstig.
Al jaren staat hier in Groningen een man bij de V&D, met zijn collectebus voor het Leger des Heils.
Helaas steekt de beste man alles in eigen zakken. Zo vertelde mijn moeder een paar dagen geleden.
In een ander topic hoorde ik ook hoe brutaal hij wel niet was.
Helaas kunnen ze niets met deze man doen.

Ook hoorde ik van klasgenoten dat er een man is die op een dag een half maandloon verdient... :? In ieder geval een hoop geld.

Een paar jaar terug was ik in Rome, en in elke kerk zaten vrouwen met een kind in hun armen. Later kwamen we er achter dat er een rij achter de kerk stond, met andere vrouwen, die elkaar aflosten, maar wel allemaal hetzelfde kind gebruikten...

Het is lastig om je in Nederland staande te houden, zonder uitkering. Want wil je een uitkering, moet je je wel inschrijven bij iets als het CWI... Als ik me niet vergis... :?

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:29

ik geef nooit iets. Nederland eheft genoeg voorzieningen. En vaak wordt je idd bedonderd waar je bij staat.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 14:31

Ja precies. Later dacht ik ook tja misschien wat bot gereageerd maat god wat wil je nou? En ik kan het gewoon niet helpen om hier gewoon te denken: Joh gaat schoon maken oid voor je geld maar misschien heeft ze het ook wel moeilijk. Niet iets wat ik uit haar houding kon merken aan gezien ze erbij stond alsof ze zich verveelde.. ?

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:36

als ze het echt zo erg hebben kunnen ze naar de voedselbank gaan denk ik dan weer als ik dit lees, maar het is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar hoe kun je het nou serieus nemen denk ik dan weer

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:38

bij ons staat iemand (noem maar gerust dakloze bedelaar) bij de supermarkt die om geld vraagt en even later loop je voorbij en staat hij met het nieuwste mobieltje te bellen, te paffen en bier te drinken :(:)
nou dan hoeft het van mij ook niet meer :evaw:

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:46

Sommige mensen zijn echt brutaal, ik geef nooit aan bedelaars trouwens.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:52

Ik geef ook zelden of nooit geld aan bedelaars. Toch heb ik ook één keer ooit op het punt gestaan.
In Antwerpen (ik woon in België) zat ook een vrouw naast de ingang van de metro met een baby in haar armen.
...Bleek het een pop te zijn :roll:

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:53

dit zijn dus de redenen waarom ik het ook nooit doe! iedereen die werkt voor zijn geld dus waarom hun niet, ik bedoel als je echt zo in de schulden zit of weinig geld hebt dan kun je toch wel wat verzinnen?

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:57

Ik vind het altijd zo jammer dat dit gebeurd.
De mensen die echt geld nodig hebben & echt op straat leven die krijgen gewoon geen kans.
Al vraag ik mij wel af of je echt dakloos moet zijn in Nederland.
Een kamer met stroom en water heb je al voor 350 all inclusive.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:58

Nickytje schreef:
Ik geef ook zelden of nooit geld aan bedelaars. Toch heb ik ook één keer ooit op het punt gestaan.
In Antwerpen (ik woon in België) zat ook een vrouw naast de ingang van de metro met een baby in haar armen.
...Bleek het een pop te zijn :roll:

hahahaha, dat vind ik toch wel echt een toppunt...

Maar idd, ik heb het vaak genoeg meegemaakt, ook mn zus, zo lief als ze was, ziet een zwerver met een hond, gaat naar de supermarkt, koopt een zakje krentebollen voor meneer een een blikje voer voor zijn hond.
Geeft het aan die man, het enige wat hij zegt: Heb je nog 50 cent voor in een karretje?
Nog niet eens dank je wel...

en ook een man die steeds deed alsof hij bijna omviel terwijl hij zat, hij was lichamelijk gehandicapt, maar na een tijdje stond hij gewoon op en liep verder om ergens anders te gaan jengelen op zn fluitje...

Ja, het is erg gesteld met die bedelaars!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:15

Ik stond deze week echt paf!
Voor de supermarkt stond een negroïde man met de straatkrant, ik ging de supermarkt binnen en toen ik weer wegliep, stond hij te smsen (oid) met een iphone!!! Die dingen zijn hartstikke duur!
Nou, ik kocht al niet vaak zo'n krant, maar bij hem nu echt nooit meer...

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:16

Als je geld geeft aan bedelaars hou je het alleen maar in stand, net als dat je een fiets koopt van een zwerver. Ik geef alleen geld aan straatmuzikanten en verkopers van blaadjes, die werken er tenminste voor!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:32

Ik vind niet dat iemand wat hoeft te geven aan bedelaars, en zelf geef ik ook niets. Maar ik denk wel dat je voorzichtig moet zijn over allerlei aannames over hoe bedelaars zijn. Dat weet je niet, je kent ze niet. Het zijn en blijven mensen en als je niets geeft, dan kan dat ook zonder allerlei veroordelingen. Het is niet echt nodig om ze ook meteen van oneerlijkheid of luiheid te beschuldigen, want dat hoeft helemaal de hoofdreden niet te zijn.

Wat mij betreft: ik vind het niet aan mij om te oordelen hoe anderen leven. Dat ik er geen bijdrage aan wil leveren is mijn keuze, en ik zeg dan ook vriendelijk 'nee sorry'. Maar ik vind het geen reden om neerbuigend of onvriendelijk te doen, of te oordelen over wat ze hadden moeten doen zonder dat je ook maar iets weet van de situatie.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:39

ik geef ook nooit wat, het is niet nodig om te bedelen in Nederland want we hebben hier het systeem van het "sociale vangnet" (net geleerd bij maatschappijleer op school :') )
en bedelen is trouwens ook voor de wet verboden in Nederland!!!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:40

Ik vind ook dat je bedelaars niks hoeft te geven. Al vindt ik die mensen altijd erg triest!
Vaak is het één groot toneelspel. In Rome lopen er bijv. ook zo veel. Ik liep op een plein en zag in korte tijd 2 dezelfde mensen lopen. En ik weet 100 % zeker dat het 2 verschillende waren, maar ze liepen precies hetzelfde, allebei een grote muts over hun hoofd enz.
Maar dat dit in Nederland ook gebeurt is me eigenlijk nog nooit echt opgevallen!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:41

Is iemand van het volgende op de hoogte?

Ik sprak een medewinkelier en die vertelde dat naar zijn wten je in Nederland ook niet actief mag bedelen. Het idee is dat je wel stil mag zijn met een bordje voor je maar niet naar mensen toe mag lopen en het bordje laten zien. weten jullie daar m,eer van? Ha ik zie dat magic er l antwoord op geeft

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:48

Bedelen is inderdaad verboden in Nederland.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:50

Rana schreef:
Is iemand van het volgende op de hoogte?

Ik sprak een medewinkelier en die vertelde dat naar zijn wten je in Nederland ook niet actief mag bedelen. Het idee is dat je wel stil mag zijn met een bordje voor je maar niet naar mensen toe mag lopen en het bordje laten zien. weten jullie daar m,eer van? Ha ik zie dat magic er l antwoord op geeft

klopt wat de medewinkelier zegt :Y)

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:52

kijk dat wist ik nog nie

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:53

Het is ook niet voor niks verboden in Nederland. Het is namelijk nooit nodig! Sociale voorzieningen zijn er zat. Er zijn echt wel arme mensen in Nederland, die bijv de voedselbank nodig hebben. Maar een dak boven je hoofd is altijd te regelen!
Lijkt me duidelijk dat ik ook nooit wat geef. En ik kom ze vrij veel tegen hier in Utrecht!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:55

Ik geef ook nooit iets en weet sinds kort weer waarop. Op city plaza in nieuwegein staan ze ook altijd de daklozenkrant te verkopen en daar staat ook al jaren dezelfde persoon bij de supermarkt te bedelen

zag hem laatst door de zelfde supermarkt lopen ging zijn telefoon (nieuwste van het nieuwste) af en kocht hij van die excellent stoommaaltijden. hmm ook niet echt wat ik van iemand die het super krap heeft verwacht

zoek gewoon een baan :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:56

Zwerte: de voedselbank wordt niet gerund of gefinancierd door de overheid, en geeft aan dat er dus wel degelijk mensen door de mazen van het vangnet vallen.
Een dak boven je hoofd (permanent) is absoluut niet altijd te regelen en voor sommige mensen gewoon niet haalbaar. Dan nog hoef je niets te geven aan bedelaars hoor, (zoals gezegd, dat doe ik ook niet) maar denken dat het nooit nodig is omdat het hier altijd goed geregeld is, is niet helemaal terecht.

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:58

ja maar ze zeggen wel (geen idee of het waar is?) dat ze een eigen bijdrage moeten betalen voor de nachtopvang.
iemand enig idee of dit waar is?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:59

'Ik ben dakloos en wilde u vragen of u mij misschien een treinkaartje naar Amersfoort zou kunnen betalen?'

Wat!? Jeetje, daar kan ik niet over uit Ga werk zoeken of loop naar Amersfoort, maar van mij krijg je geen cent!

Ik zou geen medelijden hebben met zo'n vrouw...Weduwegeld, kindergeld, en werkeloosheidsgeld...Misschien krijgt deze dame wel meer dan iemand met een baan verdienen kan...