Ze kijkt ons niet aan (heeft een ietwat arrogante trek over haar gezicht en kijkt ons niet eens aan) en TERWIJL ik gewoon in gesprek ben schuift ze een handgeschreven geplastificeerd briefje onder ons neus met erop geschreven:
"Mijn man is net overleden, ik heb geen geld. heb 5 kinderen wilt u mij helpen?" iets in die trant....
Mijn viel mijn mond open van verbazing en heb haar de toko uitgebonjourd.... En ik maar denken dat dit soort dingen alleen in arme landen gebeurden bij b.v toeristen. Kom op dit is Ede!!
Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik met mijn opa en vader over de boulevard liep in Izmir-Turkije (ben een half Turkse), waar een vrouw met een slapend kindje in haar armen op straat zat te smeken om geld...
Ik vond het verschrikkelijk om te zien en wilde haar wat geld toe stoppen. Op dat moment trok me opa me bijna aan me haren terug, want ik mocht ab-so-luut niks geven! Ik snapte er niets van... hoe kon ik nou aan de overkant van de straat, op een gezellig terras van mijn heerlijke eten genieten? Als zij aan de andere kant smachtte naar zo een maaltijd?
Ik bleef naar haar kijken en wat er toen gebeurde sta ik nog van te kijken....
Er komt een mercedes voorrijden kindje springt overeind uit haar schoot, vliegt de bestuurder in zijn armen en ik hoor m IJSJE IJSJE roepen!! Moeders slaat op datzelfde ogenblik haar gewaad af pakt een tasje van de achterbank en ze gaan een ijsje halen??!!!!
Opa: "Kijk meis daarom hoef jij hun geen geld te geven"
Dat is toch absurd? Ik kon het niet helpen , maar het besodemieterde gevoel wat ik toen had kwam vanochtend bij de desbetreffende mevrouw ook weer naar boven...
Hoe denken jullie hier over?
Is het echt zo moeilijk om hier in Nederland je zelf staande te houden? Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment omdat er zoveel instanties zijn door de bomen het bos niet meer ziet, maar het moet wel heel erg zijn moet je gaan bedelen toch? Of is het zoiemand die het gewoon op deze manier doet zoals de moeder en haar kind welke ik in Turkije heb gezien?
Ze had een buitenlandse komaf in de volksmond worden mensen met hetzelfde voorkomen vaak zigeuners genoemd. Dit is niet denigrerend bedoeld hoor...
Ik ben heel er benieuwd hoe jullie hier over denken?

In ieder geval een hoop geld.
)