Ik wil zelf weer gaan werken. Door ziekte ben ik beperkt en zou ik hoogstens 10 uur in de week kunnen werken. Bovendien woon ik in een boerengehucht, dus als ik wil gaan werken zou ik naar de stad moeten reizen. Hierdoor zou ik weinig geld per uur over houden, omdat ik ook nog eens belasting zou moeten betalen erover. Ik hou dan 3 euro per uur over en daar moet dan nog m'n benzine en parkeergeld of de buskaart van betaald moeten worden. Ofwel, het is allemaal geen vetpot. Maargoed, ik wil nu eenmaal graag werken en dat is belangrijker dan veel geld. Maar nu was mijn vraag, ooit heb ik ergens gehoord dat bazen verplicht zijn reiskostenvergoeding te betalen als je verder weg woont dan 10 kilometer. Ik heb eigenlijk geen idee of dat waar is en of bazen al snel reiskostenvergoeding geven. Weet iemand van jullie dit?
PercyLeen
Geplaatst: 19-03-09 13:37
Over het algemeen is dat idd gebruikelijk en zullen de meeste werkgevers dit ook doen ik zou dit gewoon even na vragen als je ergens op gesprek gaat..
Tallie1979
Geplaatst: 19-03-09 13:38
Dit is iets wat je vooraf gewoon bespreekbaar moet maken. Een werkgever is officieel gezien niet verplicht tot een reiskosten vergoeding, je kunt het immers ook bij de belasting terugvragen
Mijn werkgever is een Engels bedrijf. Zij geven geen standaard reiskostenvergoeding. Tijdens mijn salarisonderhandelingen heb ik afgedwongen dat ik een reiskostenvergoeding wilde hebben, omdat ik anders dief van eigen knippie zou zijn. Wij zijn overeengekomen dat ik een vaste vergoeding per maand zou krijgen. Mijn collega van Amsterdam heeft dit niet gedaan, en betaald daardoor dus haar reiskosten uit eigen zak.
Bij mijn baan krijg ik ook kilometervergoeding. Ik dacht dat dit 18 cent per km was. Dit is schijnbaar standaard en heb ik niet afgedwongen (aangezien ik een kleine 4 km van mijn werk woon. )
Als je er echt van afhankelijk ben, zal ik dit ook duidelijk maken tijdens de sollicitatiegesprekken.
Staat vaak ook in het CAO vermeld of er reiskostenvergoeding gegeven moet worden.
Bij mij baas is het vanaf 5 km en dan een vast bedrag per schaal. Vaak is het ook met een max van 0.19 euro per kilometer.
Maar als je door ziekte beperkt bent, heb je dan geen recht op extra taxivergoeding (ik roep nu maar wat hoor.. dacht zoiets een keer gehoord te hebben)
Kun je geen loonheffingskorting laten toepassen? Over de eerste pakweg 8000 euro die je verdient hoef je door kortingen geen belasting te betalen, met 10 uur per week werken kom je daar niet aan dus mag je alles gewoon houden. Als je loonheffingskorting laat toepassen, wordt daar nu al rekening mee gehouden en houd je netto meer over; wat je alsnog moet afdragen, kun je volgend jaar terugvragen.
Reiskostenvergoeding verschilt erg per bedrijf. Ik heb voor het minimumloon in de horeca gewerkt, onregelmatige tijden in het weekend, 20 km verderop en ik mocht de benzine mooi zelf dokken. Daar was ik dus zo weg. Mijn ervaring is dat juist de baantjes waar je het minste verdient, de minste reiskostenvergoeding geven. Een beetje vanuit de logica 'dan zoek je maar een kroeg in je eigen dorp om in te gaan staan tappen', denk ik?
Ik zou het in elk geval gewoon even vragen. Misschien ook bij de instantie waar je uitkering krijgt vragen om hulp, best kans dat die je willen helpen om passend werk te vinden en je willen helpen om je reiskosten e.d. te regelen.