Natuurkunde nodig bij Medicijnen studeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas

Natuurkunde nodig bij Medicijnen studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 18:20

Hallo allemaal,

Ik zit dit jaar in de derde,
en we moeten een profiel keuze maken.
De keuze staat min of meer vast, namelijk N&G.

Maar, nu moet ik kiezen welke vakken..

Heb je natuurkunde nodig bij medicijnen studeren/geneeskunde?
En welke wiskunde hebben jullie gekozen?

Ik ben namelijk echt niet goed in Natuurkunde,
en wiskunde weet ik niet of ik A of B moet kiezen..

Alvast bedankt hea;! ;)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:24

Citaat:
Om tot de opleiding Geneeskunde te worden toegelaten, heb je een VWO-diploma nodig met het instroomprofiel Natuur en Gezondheid met natuurkunde of Natuur en Techniek met biologie.

Ook met een einddiploma of propedeutisch diploma van HBO of WO word je toegelaten. De vakken natuurkunde 1, scheikunde 1, biologie 1+2 en wiskunde B1 zijn dan verplicht.

Een VWO-diploma oude stijl geeft geen toelatingsrecht meer. De door jou gekozen universiteit kan wel een toelatingsbeschikking afgeven. Op basis daarvan kun je deelnemen aan de loting. De vakken natuurkunde 1, scheikunde 1, biologie 1+2 en wiskunde B1 zijn verplicht.

Dus ja, je moet Natuurkunde nemen,

aes_enna

Re: Natuurkunde nodig bij Medicijnen studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:27

En wiskunde B

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 18:58

Oke, hmmmfff, nu moet ik echt gaan denken :P

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:59

ben je een beetje goed in wiskunde?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:01

De vraag weet je zeker dat je medicijnen wil gaan studeren later.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:05

misschien is er iets van een toets die een beetje inzicht kan geven of je dat aankan?
of anders met je leraren gaan overleggen, deze weten vaak wel wat je wel of niet aan kan, en hoogstwaarschijnlijk wel aan kan..

maar in welke vakken ben je goed?
en welke opleiding zou je anders misschien willen doen?

mijn nicht is afgestudeerd arts, basisarts dan.
maar zij was niet heel goed in natuurkunde e.d. maar ook niet heel belabberd slecht. en ze had wel het doorzettingsvermogen.
ook heeft ze daarnaast haar talen gehouden om goede cijfers te halen

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:10

Ik wil ook geneeskunde gaan doen (zit nu in 5VWO). Jij zit ook in de nieuwe tweede fase. Dat betekent dat je GEEN wiskunde B nodig hebt, wiskunde A is voldoende. Wel is natuurkunde echt verplicht. Ik heb gekozen voor wiskunde A met Natuurkunde (profiel N&G). Dit is misschien even ingewikkeld, want voor natuurkunde heb je soms moeilijkere wiskunde nodig, maar als je iets kan regelen met een wiskunde leraar weet ik zeker dat die je best de nodige stof wilt uitleggen, mocht dat nodig zijn.

Ik heb binnenkort mijn tweede tentamenweek van dit jaar, en in heel 4VWO en 5VWO tot nu toe, heb ik nog nooit echt last gehad van de combinatie wiskunde A met natuurkunde.

Het is wel erg ingewikkeld om nu al te beslissen dat je later Geneeskunde wilt doen. Ik heb EN economie EN m&o in m'n profiel, omdat ik er heilig van overtuigd was dat ik een economische studie zou kiezen. Zo zie je maar hoeveel er kan veranderen in 2 jaar.

Succes met je keuze, en als je doorzet, komt het allemaal goed :)

Gr, Bonaire

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:13

Extra:

Vanaf eindexamen 2010

Voor scholieren die in 2008-2009 in 5-vwo zitten, gelden in 2010 als gevolg van de vernieuwde profielen de volgende opleidingseisen:

* Een vwo-einddiploma met het profiel 'natuur en gezondheid' + als profielkeuzevak natuurkunde of:
* Een vwo-einddiploma met het profiel 'natuur en techniek' + als profielkeuzevak biologie.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:16

IK zou als ik jouw was als het kan op de Havo N&t gaan doen neem aan dat je wel gewoon goed bent in biologie. En daar kan je ook nog de kanten van de zorg op en eventueel doorstromen naar het vwo maar dan moet je wel wiskunde gaan doen.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:43

Ja,
we hebben allemaal een advies gekregen van onze natuurkunde docent, hij raad mij af om natuurkunde te doen (de hele klas trouwens)
Ik weet nog niet wat ik anders wil,
was even benieuwd wat je voor medicijnen studeren nodig had.
Misschien wil ik fysiotherapie,
maar ik zat ook te denken aan leraar frans ofzo :P
Maar dat kan niet omdat ik verkeerd profiel kies dan.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:44

ohja,
ik heb binnenkort een proefles wiskunde B en ik ga het boek voor de bovenbouw even vragen aan mij docent natuurkunde :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:44

Anne_Sea schreef:
En wiskunde B

Nee hoor. Wiskunde B is niet meer verplicht!

Ik kan je wel vertellen, de overstap van wiskunde 3VWO naar wiskunde B 4VWO is gigantisch! Wiskunde A is veel en veel makkelijker. Bovendien heb ik twee mensen in mijn natuurkundeklas met wiskunde A, en die redden het prima met natuurkunde.
Dus zolang je geen echt technische studies wilt gaan doen, kun je beter wiskunde A kiezen denk ik. Achteraf heb ik ook wel beetje spijt dat ik toch wiskunde B heb.. (Ik red het nog prima hoor, 8 gemiddeld, maar echt véél harder werken!)

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:13

Ik doe nu ook al wiskunde B.
De school heeft een verkeerd boek ingekocht ofzo.
Maar ik denk dat ik wiskunde A dan ga doen ;p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:58

Hoe bedoel je? In 3VWO heb je wiskunde A én B hoofdstukken ja. Maar persoonlijk vind ik dat niveau niet te vergelijken met de sprong die je maakt in de 4e.
Kan aan mij liggen hoor. :j

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:07

Oke.

Wij hebben alleen hoofdstukken van wiskunde B haast, er zijn 2 hoofdstukken die wiskunde A zijn.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:26

Op zich gebruik je de exacte vakken niet heel direct. Hoewel je bij longen en cardiologie nog wel wat met formules te zien krijgt, hoef je daarvoor geen verstand te hebben van redoxreacties, of elekticiteitsschema's. Waarom er dan toch zoveel discussie over blijft bij de beleidsmakers geneeskunde, is vooral om de "denkwereld". Het exacte, logische denken, analyse - dat krijg je veel meer mee bij de betavakken en wordt wel noodzakelijk geacht. De keus is naar WisA gegaan omdat daar statistiek in zit.

Vanuit mijn werk voor Geneeskunde kan ik vertellen dat er weer veel over gedacht wordt om hier toch weer een wijziging in aan te brengen. Statistiek leer je makkelijk aan op een uni, maar dat exacte denken, daarvan wil je graag dat studenten er op dag 1 mee binnen komen.
Houd bij het kiezen de normen voor toelating aan, maar laat exacte vakken niet helemaal links liggen, zou mijn advies zijn :)
Voor bruggers en tweedeklassers: blijf de eisen in de gaten houden, wellicht wijzigen ze weer..

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:01

Natuurkunde is verplicht vanaf 2010.
Dus als je nu in de 3e zit moet je dat kiezen ja.
Je kan daarbij het beste wiskunde B kiezen, omdat dit het meeste aansluit bij het vak natuurkunde.
Maar dat ligt er ook helemaal aan hoe goed jij bent in wiskunde.