Vraag over laatste examen paardenstudie!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_kell

Vraag over laatste examen paardenstudie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 17:44

Hallo!

Ik doe de opleiding paardenhouderij Management en moet voor ik afstudeer een ondernemingsplan maken. Dit ondernemingsplan kan ik echt gaan uitvoeren maar dit ga ik niet doen omdat dit niet relevant is. Het is dus een fictief ondernemingsplan. Helaas moet dit plan wel zo reeël mogelijk geschreven zijn en ben ik overal informatie aan het verzamelen. Ik dacht dus waarom geen topic op bokt?Het ondernemingsplan gaat over een pensionstalling met 24 stallen die ik aan huis heb.Er is een mooie gelegenheid voor bed en breakfast en dit kan (word) een uitbreidingspunt worden na bijv 5 jaar (mooie droom he!). De 2 punten waar ik zo veel mogelijk informatie over wil vinden is het volgende:

* Ik wil voor de pensionklanten een contract opstellen zodat het voor beide partijen zo duidelijk mogelijk is en er geen onnodige misverstanden hoeven te zijn. Wat zet je allemaal in zo'n contract, waar hou je rekening mee?

* het volgende punt is dat ik een visie moet creeëren voor de komende 10 jaar in de paardenhouderij. Dit is echt een onwijs moeilijk deel van het examen. Hoe zal de paardenhouderij zich ontwikkelen? of juist niet? welke invloed heeft/krijgt de resessie op de paardenhouderij? Wat gaat er veranderen? Is het slim om na 5 jaar al uit te breiden? Moet ik dan ook extra stallen bouwen (hier is mogelijkheid voor) met eigen brave manege paarden om die bij het bed en breakfast te verhuren, of worden dit alleen maar kosten ipv extra winst?

Zijn er meer bokkers die met hetzelfde "probleem" zitten? Ik hoop op leuke, nuttige reacties!

Groetjes,

Kelly

liedje89

Re: Vraag over laatste examen paardenstudie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:50

Ik zou de aankomende welzijnsnota ook opnemen in je toekomst visie. Maar ofde ressecie nog veel invloed zal hebben zou je aan econoom moeten vragen.
Het enige wat ik voorje kan bedenken is dat je het maar eens doormoet gaan rekenen. Wij hebben ook wel eens een fictief bedrijf op moeten zetten(geen paarden maar varkens). Toen hebben nadat we de eerste opzet hadden doorgerekend het hele bedrijfsplan nog om gegooit

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 17:56

Dankje voor je reactie..!
het doorrekenen dat is ook een lastig deel..wat jammer is als je een plan hebt opgezet dat het dan na 1 berekening van geen kant meer kan kloppen haha.
heb je ook een idee waar ik de welzijnsnota kan vinden? dan kan ik dat eens rustig doornemen. Heb natuurlijk wel wat dingen van school gekregen, maar misschien kan een andere website weer nieuwe dingen toevoegen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:17

De welzijnsnota is nog niet af, zou halverwege 2010 komen dacht ik. Maar je kan de welzijnsnota's van andere landen natuurlijk wel als voorbeeld nemen (oa denemarken&zwitserland) er staat ook een stukje in de bit van deze maand over de welzijnsnota. Ik weet wel dat er boeken zijn met Kwantitatieve gegevens over de landbouw. Echt de cijfertjes dus kunnen hele goede rekenhulpjes zijn. Ik zal eens kijken of ik de titel van het algemene boek wat wij toen hebben gebruiktnog kan vinden, daar stond ook nog wat in over paardhouderij.

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 18:20

cool dankjewel! :D. Ik zit ook al op de site van sectorraad paard te snuffelen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:27

Het boek wat wij hebben gebruikt was KWIN (kwantitative informatie veehouderij). Er staan heel veel gemiddelde waarden in waarop je je berekening kan baseren, bijv de gemiddelde voerkosten per dier, de gemiddelde kosten voor het bouwen van een dierplaats. Vooral voor je begin opzetje kan dit heet handig zijn.
Dan kan je teminste op een redelijk snelle manier bereken hoeveel het je gaat kosten.
Wat trouwens ook heel handig was bij ons zet al je berekeningen in een exel sheet. Dat scheelt berekening overdoen als je iets wilt veranderen. (Ik ben zelf wel handig met exel alsje dat niet bent is het misschien juist wel slim om het niet te doen. exel is wel een programma wat je snel in de war kan krijgen)

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 18:30

haha ja dat weet ik, gelukkig snap ik excel wel..maar ik heb het wel even moeten leren! bedankt!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:41

soms is exel echt bagger, maar als je het overzichtelijk kan houden is het echt superhandig. Wij hadden het vooral gebruikt om even te kijken wat er zou gebeuren als bij de voer prijs zou stijgen of dalen en dat soort dingen. Maar we hebben ook wel gekeken of je bijv beter 100 of 500 varkens zou kunnen houden.
weet niet of je deze opdracht alleen maakt, maar als het een samenwerking is laat een persoon het exel bestand maken andere mensen hebben vaak een heel ander idee van wat handig is.

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:59

nee moet het plan alleen maken..kon het maar met zn 2en haha!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:14

Huiswerktopics zijn niet de bedoeling op bokt. Slotje :)