vrijwillige bijdrage, verplicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

vrijwillige bijdrage, verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 18:36

Wij zijn thuis lid van de kerk. Ik had 2 weken terug een brief gehad dat ik mijn lidmaatschap moest betalen èn een vrijwillige bijdrage moest leveren. Netjes mijn lidmaatschap betaalt, maar geen vrijwillige bijdrage. Nu wilde ik vorige week in de auto stappen en toen kwam een vrouw naar me toe of ik mijn vrijwillige bijdrage die week wilde inleveren, want dat moest voor zaterdag binnen zijn. Nu heb ik dat niet gedaan, maar vanmiddag lag er een brief op de mat dat ze mijn vrijwillige bijdrage nog niet binnen hadden, of ik dat zo spoedig mogelijk wilde geven.
Maar een vrijwillige bijdrage is toch vrijwillig? Dat is toch niet verplicht om te geven??

TE5

Re: vrijwillige bijdrage, verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:37

Klinkt inderdaad behoorlijk onvrijwillig.
Ik zou het gewoon eens vragen en als het inderdaad verplicht is een hint geven dat de naam veranderd moet worden :+

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:38

Het heet niet voor niets vrijwillige bijdrage.Als je geen bijdrage wil leveren, moet je het ook niet.Ze geven meestal vanzelf wel op.Hier tenminste wel :)

Petraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:38

Dat hebben wij ook op school, een vrijwillige ouderbijdrage. Maar vervolgens wordt het automatisch afgeschreven een beetje raar vind ik het wel, er staat toch niet voor niks vrijwillig bij?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:40

ik heb mijn vrijwillige bijdrage ook niet betaald, maar ik ben ook alleen ingeschreven omdat mijn ouders dat nog willen.
en daarnaast vind ik dat je een jongere niet mag vragen om zo'n bedrag ook nog eens op te laten hoesten( er vanuitgaand dat je studeerd)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:40

Nou ja, op zich vind ik het wel logisch dat men van je verwacht dat je betaalt. Als je lid bent van een rijvereniging of andere club, dan moet je toch ook betalen?
Het kerkgebouw moet onderhouden worden, de dominee wil ook graag z'n salaris ontvangen en een pastorie kost ook geld.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:41

moet je voor een club oid een vrijwillige bijdrage betalen dan?

Thats_Me

Een vrijwillige bijdrage hoef je NIET te betalen. Daarbij is de hoogte van het bedrag bij een vrijwillige bijdrage ook voor iedereen verschillend. De een geeft 2 cent terwijl een andere 10 euro geeft.

Nee hoor ik zou lekker niets extra's geven. Helemaal als het zo opgedrongen. Ze kunnen niet in jou portomonee kijken en als je netjes het lidmaatschap betaald hebt en verder niets extra's wilt geven kunnen en mogen ze je tot niets verplichten.

Mavelle

Wij hebben daar eens een lange uitleg over gehad.. Jammer genoeg kan ik me die niet meer herinneren :o
Uiteindelijk bleek er wel een reden voor te zijn, maar bleef ik het belachelijk vinden dat het vrijwillig er dan nog voor stond.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:42

Maar ze betaalt toch al lidmaatschap?

Neehoor, vrijwillig is vrijwillig. Lekker laten gaan.

Machie

KarinvdM schreef:
Nou ja, op zich vind ik het wel logisch dat men van je verwacht dat je betaalt. Als je lid bent van een rijvereniging of andere club, dan moet je toch ook betalen?
Het kerkgebouw moet onderhouden worden, de dominee wil ook graag z'n salaris ontvangen en een pastorie kost ook geld.

maar dan moet je het geen vrijwillige bijdrage noemen :D
Zulke dingen verrekenen ze maar in het lidmaatschap. Vrijwillig is vrijwillig en ik denk eigenlijk ook wel dat je dat zeggen mag...

Nimmy

siskeh schreef:
ik heb mijn vrijwillige bijdrage ook niet betaald, maar ik ben ook alleen ingeschreven omdat mijn ouders dat nog willen.
en daarnaast vind ik dat je een jongere niet mag vragen om zo'n bedrag ook nog eens op te laten hoesten( er vanuitgaand dat je studeerd)

ze verwachten ook dat je 10% van je inkomen doneert...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:43

KarinvdM schreef:

Maar waarom er dan vrijwillig bijzetten, voor de schone schijn ofzo? Als je geld wilt van mensen, maak dat dan duidelijk. Niet een vrijwillige bijdrage vragen die verplicht betaald moet worden :? ?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:44

@ nimmy: inkomen bij mij is 0,0.... dus dan hoef ik niets te doneren.

PluttersputJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:44

Wij hebben hier precies hetzelfde. WIj hebben het toen ook niet betaald, kwamen ze zelfs met een machtiging aanzetten, die ze savonds wel zouden komen ophalen :| Hoe onvrijwillig wil je het hebben! Vind het meer afgedwongen vrijwillige bijdrage als je het mij vraagt. En wij zijn niet eens lid van de kerk, op geen enkele manier.. Komt allemaal omdat mijn oma vroeger gaf, en automatisch is mijn vader toen ook een paar jaar gaan geven om mijn oma blij te houden zeg maar..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:46

siskeh schreef:
@ nimmy: inkomen bij mij is 0,0.... dus dan hoef ik niets te doneren.

die redenatie hanteer ik ook ;)... Sta ook alleen ingeschreven omdat mn ouders dat willen...

Net zoals dat ze op je verjaardag langskomen met een kaartje en een collectebus (mijn reactie bedankt en een prettige dag, deur dicht)....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:47

Machie schreef:
KarinvdM schreef:

maar dan moet je het geen vrijwillige bijdrage noemen :D
Zulke dingen verrekenen ze maar in het lidmaatschap. Vrijwillig is vrijwillig en ik denk eigenlijk ook wel dat je dat zeggen mag...

Ja, het heet inderdaad 'vrijwillig'.
Maar wat als niemand betaalt? Als je niet wilt bijdragen denk ik dat je geen lid moet worden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:49

@nimmy: oww het verjaardagsbusje doen we nog wel!
al mn hele leven komt er dan een oud vrouwtje langs(die niet helemaal 100% is) op de fiets met een kaartje...
sneu als je die weg laat gaan zonder centjes(tja erg zwak)

gelukkig ben ik nog in de zomer jarig, maar mn broertje is in januarie jarig, en dan komt ze in de winter specieaal voor ons nog ff een tochtje van 6 km maken, in een rok...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:50

KarinvdM schreef:
Maar wat als niemand betaalt? Als je niet wilt bijdragen denk ik dat je geen lid moet worden.

In dit geval betaalt de TS toch ook al lidmaatschap? En zelfs als ze alleen inkomen zouden hebben van vrijwillige bijdrages kunnen ze het nog niet maken om het mensen zo op te dringen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:53

RedPassion schreef:
KarinvdM schreef:

In dit geval betaalt de TS toch ook al lidmaatschap? En zelfs als ze alleen inkomen zouden hebben van vrijwillige bijdrages kunnen ze het nog niet maken om het mensen zo op te dringen.

Vind ik ook en anders moeten ze het woord vrijwillig maar weg halen, of het lidmaatschap verhogen en die hele bijdrage niet meer noemen..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:53

RedPassion schreef:
KarinvdM schreef:

Ik denk dat een lidmaatschap enkel de kosten dekt die de plaatselijke kerk moet afdragen aan allerlei instanties.
VVB zijn ze nodig voor alle overige kosten zoals de kerk, de pastorie en de dominee. Als niemand dat afdraagt, dan kan een kerk/gemeente niet bestaan.

Frouk schreef:
Vind ik ook en anders moeten ze het woord vrijwillig maar weg halen, of het lidmaatschap verhogen en die hele bijdrage niet meer noemen..

Bij kerken is het de gewoonte dat iedereen naar draagkracht bijdraagt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:56

Waarom noemen ze het dan vrijwillig,op school heet het ook vrijwillige bijdrage maar als je het niet betaald heb dan zitten ze achter je aan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:57

Als ze dat echt willen dan moeten ze maar verplicht met een overschrijving iod rond gaan en vragen naar je inkomen.

Anders is het imo nog steeds vrijwillig. Nogmaals, is dat woordje dan voor de schone schijn hoog te houden ofzo?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:58

Ik vind dat zo belachelijk.

Mijn vriend zijn familie gaat ook naar de kerk, hij al jaren niet meer, alleen toen hij thuis woonde 2 keer in het jaar omdat dat moest van zn stiefma.
Hij is nu een jaar uit huis. heeft vorig jaar 60 euro betaald en dit jaar weer.
Moest niet, maar werd m wel opgedrongen.
Ik ben zoooooooooo vreselijk kwaad geweest.

Ze moeten mensen niet dwingen geld te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:00

KarinvdM schreef:
Bij kerken is het de gewoonte dat iedereen naar draagkracht bijdraagt.

Allemaal leuk en aardig, maar als mensen dan geen bijdrage leveren vind ik het nog steeds niet kunnen om zo te gaan pushen. Of dat nou is omdat ze niet willen of niet kunnen betalen lijkt me niet relevant, al is dat 'gewoonte'.