Hoog gasverbruik, help

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Viev1

Hoog gasverbruik, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 17:07

Hallo,

Mijn vriend en ik wonen sinds eind december samen.
We werken allebei fulltime en ons huis (vrijstaand) is goed geisoleerd.
We hebben gekozen voor gas en electriciteit van Essent en een voorschotbedrag
van € 200,- iedere maand. Vandaag heb ik de meterstanden opgenomen en bij
Essent gekeken wat ons voorschotbedrag zou moeten zijn.
Die kwam uit op € 533,- per maand!! Dat vonden wij echt ongelooflijk veel.
Een vriend van ons die cv-monteur is, is vandaag gekomen om de CV te controlen + om te kijken
of er geen gaslek was. Er is dus geen gaslek, dus de enige reden van het hoge verbruik zou de CV kunnen zijn. Die is idd al ouder, 12 jaar.
Het rare is dat de vorige bewoners iets van € 330 per betaalden maar die hadden 2 kinderen + waren meer thuis.

We gaan dus nu kijken voor een HR ketel. Maar ik baal hier wel van. Heb het idee dat het toch gewoon niet kan kloppen. Zoveel geld en dat per maand.
Wat denken jullie hiervan?

juval

Re: Hoog gasverbruik, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:12

jeetje 533 is wel erg veel. vrijstaand kost natuurlijk wel meer dan een rijtje, maar toch.
wij hebben een geschakeld huis, en betalen rond de 250,- voor gas en electrisch voorschot... dit komt meestal redelijk uit. tot nu toe kregen we steeds wat terug. Onze ketel is ook al 15 jaar oud

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:17

Wij hebben ongeveer hetzelfde gehad, alleen dan met Eneco. We krijgen al 3jaar iedere keer 300-400 euro terug en dit jaat moesten we opeens 400 euro bijbetalen. Bij ons is de ketel ook niet helemaal in orde denken we.
Gelukkig kwamen wij erachter dat ze een rekenfout hadden gemaakt, in hun systeem stond namelijk dat ons termijnbedrag €145 was, terwijl we dit in het begin hadden verhoogd naar €185. Dus gelukkig viel de schade mee, alleen dit jaar krijgen we verder niks meer terug.

De energieprijzen zijn dit jaar ook 2x met 20% gestegen, dus in totaal 40% meer dan vorig jaar. Maar €533 is echt wel heel erg veel, dat kan haast niet kloppen.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:43

Wij denken idd ook dat het niet kan kloppen.
Gaan zo snel mogelijk een nieuwe cv ketel hangen en dan maar hopen dat het gasverbruik
wel lager is.
Ik heb het even uitgerekend en op 12-12-2008 stond de gas op 42831 en vandaag op 44540.
Dit betekent dat we in 3 maanden 1.709m3 verbruiken wat neer komt op 6.836m3 per jaar.
Dat lijkt me veel te veel voor onze situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:54

Voor je een nieuwe ketel gaat kopen is het mss interessant om te kijken of er geen fout gemaakt is bij Essent ;)
Wat was het verbruik als ik vragen mag dan kan ik je wel ongeveer vertellen of dit bedrag rieel is of niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:58

Horsy1 schreef:
Wij denken idd ook dat het niet kan kloppen.
Gaan zo snel mogelijk een nieuwe cv ketel hangen en dan maar hopen dat het gasverbruik
wel lager is.
Ik heb het even uitgerekend en op 12-12-2008 stond de gas op 42831 en vandaag op 44540.
Dit betekent dat we in 3 maanden 1.709m3 verbruiken wat neer komt op 6.836m3 per jaar.
Dat lijkt me veel te veel voor onze situatie.

Ik zou heel snel een monteur langs laten komen om die ketel na te kijken, want zo'n verbruik is absoluut niet normaal.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:04

Heb je er rekening mee gehouden dat je nu alleen de koude wintermaanden hebt bekeken, vanaf nu tot ongeveer september/oktober ga je veel minder stoken.
Wij hebben tank gas en gebruikten ongeveer één tank in de maand afgelopen maanden, vanaf april tot sept/okt gebruiken we één tank voor een 6 a 7 maanden.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 20:05

Chiqa schreef:
Voor je een nieuwe ketel gaat kopen is het mss interessant om te kijken of er geen fout gemaakt is bij Essent ;)
Wat was het verbruik als ik vragen mag dan kan ik je wel ongeveer vertellen of dit bedrag rieel is of niet.

Op 12-12-2008 hebben we de sleutel gekregen en toen was de stand 42831. Vandaag was deze stand 44540. Dit is een verbruik van 1.709m3.
Dit is volgens mij veel te hoog?

Vanmiddag is er een monteur langsgeweest die heeft vastgesteld dat het geen gaslek is. Vandaar dat we denken dat het dus aan de cv ketel ligt.

Tavanta, bij Essent berekenden ze het voorschotbedrag op basis van zomer en winter. Daar hielden ze al rekening mee zeg maar. (dacht ik dan hoor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:08

1700 kuub is idd belachelijk veel, dat vebruik ik nog niet eens in een heel jaar (750 kuub per jaar)
Kijk Essent had de meterstand verkeerd ingetypt kunnen hebben of zijn eigen voordeel willen eisen,
maar dit verschil is idd erg groot, heb je zelf de standen ook gezien met eigen ogen (Je zal niet de eerste zijn waar even een paar kuub extra wordt meegesmokkeld)

Anders idd heel snel een andere ketel of monteur dit is wel een hele dure hobby.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 20:24

We hebben de standen gezien met eigen ogen ja. Mijn vriend heeft zelf nl de stand overgenomen.
Maar 1700 kuub scheelt idd heel erg veel met jouw 750 kuub!

We gaan dan toch maar eens snel kijken naar een andere cv. Anders is het idd een hele dure hobby ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:26

Okay dus de standen kloppen, even voor de duidelijkheid ik woon in een grote eengezinswoning alleen niet vrijstaand, dus geen metestand van een een persoonskamertje ;) Want dan kan je het niet vergelijken, maar in jullie geval klopt er écht iets niet.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:27

Hoe hoog heb jij je verwarming staan dan?

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:00

Klopt je meter dan wel? Dit is wel heel erg veel. Je kunt je gasmeter na laten kijken en laten ijken, maar daar zijn wel kosten aan verbonden. Als je meter inderdaad niet klopt is dat niet zo erg, maar is je meter wel goed heb je toch weer extra kosten gemaakt.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:00

Ik ben al 1 jaar aan t vechten met eon , vorig jaar moest ik even 2400,- bij betalen en nu moet ik wer bij betalen , alleen niet zoveel als vorig jaar .
Heb dit jaar 4500 kuub gas verbruikt , dit kan volgens mij al helemaal niet , woon wel vrijstaand .
Ze zouden de meter komen nakijken in januari 2008 en zit nu nog te wachten ( bel regelmatig ) dat ze komen .

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 08:43

Ik zou inderdaad zo snel mogelijk je gasmeter laten eiken. Want dit is echt absurt veel.

@radoszin: 4500 kuub is ook erg veel en zeker niet normaal. Bij ons word de meter volgende week ook nagekeken, omdat we het niet vertrouwen, we wonen op een hoekhuis en hebben dit jaar ruim 1900 kuub verbruikt, wat al redelijk veel is, voor een vrijstaand huis misschien niet, maar 4500 kuub is echt niet normaal. Volgens Eneco is een normaal verbruik van een gemiddeld huis, met afgelopen winter 1700 kuub.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 08:49

ik woon in een twee onder een kap,en betaal nu 204 euro in de maand,en vind dat erg veel,we zijn nu omhoog gezet,we betaalden eerst 166 in de maand,en hebben 3 weken geleden de eind afrekening binnen gekregen,350euro bij betalen,vorig jaar kregen we nog 100euro terug!!!!
ketel is nu 3 jaar oud,en we hebben overal dubbele beglazing,wonen met 2 jonge kinderen en 2 volwassenen.
ik vind het voort erg duur,moet niet gekker worden.

als jij al meer dan 500 euro zou moeten betalen dan is er zeker iets niet goed.wat het is weet ik niet,maar ik zou zeker alles na laten kijken.
succes.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 13:15

Bedankt voor jullie reacties!

De verwarming hebben we 's avonds op 20 graden staan en 's ochtends ook even voordat we gaan werken. Verder staat ie de hele week overdag uit. In het weekend staat hij aan op 20 graden.
Volgens mij is dit wel een normale temperatuur toch?
Volgens mij klopt de meter wel, maar we hebben alleen erg veel gasbruik. De monteur vertelde ons dat als de meter niet klopt hij meestal lager staat ipv hoog. En dat het bijna niet voorkomt dat de meter niet klopt.

Radoszin, echt balen dat het bij jou ook allemaal niet goed zit. Hopelijk komen ze toch snel kijken!

Amazone77, bij jullie is het idd ook duur ja!

Het is allemaal wat met die gas zeg.. pff

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:00

Ik ken dit
Wij hebben ook zo een probleem gehad.
En toen bleek eev avan de radiators kapot te zijn en daaronm bleef de kachel voluit draaien.
We moesten toen in 1 jaar,waar we elke maand een voorschot betalen van ong.90 euro nog eens 1500 euro bijbetalen.(Dit is nog in de gulden tijd geweest 13 jaar geleden)
We woonden net samen,
Waren met z,n 2e bijna nooit thuis dus dat was een grote schrik.
De meter was dus wel goed maar de kachel niet.
Heeft ons veel geld gekost,maar hou tegen woordig wel bij wat we verbruiken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:55

Wij betalen 390 euro per maand aan Essent en wij zitten met 2 huizen op 1 meter.
Schoonmoeder woont nl. naast ons en deelt de meters van gas, water en elektra.
Dan zit je dus al met 2 huizen op 1 meter. Wij zelf zijn een gezin van 2 jonge kinderen + 2 ouders en schoonmoeder is alleen.
Technisch gezien kun je onze woning als een 2 onder 1 kap zien.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:37

Poeh en ik schrok al van de rekening die wij kregen! Onze ketel is 35! jaar oud maar wij zitten nu (nieuwe berekening) op 135 pm (alles gas). Hebben verder dezelfde situatie als jij, 2 werkenden en alleen 's avonds beetje aan.
Hoop dat jullie de oorzaak kunnen vinden!

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 08:05

Ijspeert, bedoel je dat 1 van jullie radiators in huis kapot was? Of van de cv zelf?
Want anders zouden wij dat ook nog eens kunnen nakijken.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 14:44

Heb net nog eens op de site van Essent gekeken ivm het berekenen van het voorschot en volgens mij houden ze alleen rekening met de afgelopen 3 maanden en niet met de zomermaanden.

Weten jullie of 1700m3 een normaal verbruik is voor afgelopen drie wintermaanden? Want als dat dan wel een normaal verbruik is, en we in de zomer minder gas gebruiken, dan zou aan het eind van het jaar er toch een normaal bedrag / verbruik uit moeten komen.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:05

Nou hier hetzelfde we betaalden altijd te weinig dat wisten we, en we moesten afgelopen maand dus ookn bijbetalen maar nu hebben ze ons op 321 euro per maand gezet..ik direct opgebeld om te vragen of die lui wel helemaal lekker waren?

We zitten nu gewoon op 170 euro per maand, we betaalden eerder 85 ( ja dit is wel erg weinig) dus de afrekening van 900 euro was normaal, maar die 900 gedeeld door gemiddeld 12 komen wij uit op 75 te weinig betaald per maand.
Dus 78 + 75 hebben we het op 170 laten zetten.

500 vind ik echt niet normaal zeg, mijn god dat betaal je in een villa nog niet.

Sirius1804

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:24

Horsy1 schreef:
Weten jullie of 1700m3 een normaal verbruik is voor afgelopen drie wintermaanden? Want als dat dan wel een normaal verbruik is, en we in de zomer minder gas gebruiken, dan zou aan het eind van het jaar er toch een normaal bedrag / verbruik uit moeten komen.

Voor een normale eensgezinswoning is 1700m3 gas een normaal verbruik per jaar. Dus voor 3 maanden is dat erg veel.
Dat heeft eneco mij pas verteld en dat verbruik is inclusief afgelopen winter.

Viev1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:55

Sirius, als dat zo is, dan verbruiken wij idd veel te veel.
Vanaf zaterdag heb ik iedere avond de stand opgeschreven en dan ga ik bijhouden wat we ongeveer per dag verstoken. Ook heb ik aan mijn zus gevraagd of zij de stand wil bijhouden. Zo kan ik vergelijken of wij een beetje een normaal verbruik hebben per dag.