Geen vast contract krijgen. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilvermoon

Geen vast contract krijgen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 11:10

Hallo

Ik werk al meerdere jaren op het zelfde bedrijf. Eerst als erbij naast school. En sinds 1.5 jaar elke dag.
Maar k krijg niet meer dan een nul uren contract. Gister is er een hele vergadering over geweest of ik 24 uur kon krijgen maar dit was in de ogen van de werkgever niet mogelijk. Ik maak elke week wel bijna 40 uur. Alleen in de winter is er minder te doen.
Het nadeel van een nul uren contract is dat je geen pensioen opbouwt.

Wat zouden jullie doen als je een nul uren contract hebt en er geen mogelijkheid is voor een vast contract terwijl je er wel volle weken werkt?

In mijn ogen is dit een beetje oneerlijk. Ik sta altijd klaar. Ze hoeven maar te bellen of ik ben er al. En krijg er niet voor weer wat ik (in mijn ogen) verdien.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

_rosita_

Re: Geen vast contract krijgen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:15

Ik vraag me zelfs af of het niet zo is dat wanneer jij langer dan bepaalde tijd zoveel uur werkt, ze verplicht zijn je iets aan te bieden...
Ik zou daar eens achteraan gaan

Ik zou als echt niets mogelijk is verder gaan zoeken, dit is niet prettig ook gezien je pensioen etc

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:16

ander werk zoeken...
als je daar wel een contract op urenbasis krijgt, kan je dit weer aankaarten bij je huidige werkgever. En zo te horen willen ze je niet missen, maar vinden ze het zo wel makkelijk om dat je toch wel klaar staat. als ze het idee hebben dat je wat anders hebt en dus weg gaat, heb je kans dat ze jouw contract wel omzetten naar een urencontract. maar het hoeft natuurlijk niet... ;) succes :)

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:18

Als jij gedurende min. 3 maanden minimaal 20 uur p.m. werkt mag je een contract voor een vast aantal uren claimen, in 1ste instantie moet dit bij de werkgever zelf gedaan worden. Weigert de werkgever een ander contract aan te bieden kun je juridische stappen gaan ondernemen (wat vaak de werksfeer niet bepaald goed doet natuurlijk...)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:18

Als je 16 weken of langer bijv. 20 uur per week werkt heb je recht op een contract naar het aantal uren dat je hebt gewerkt.
Ik zou eventueel contact opnemen met de vakbond,rechtswinkel of rechtsbijstand

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 11:19

Ze hebben het nagekeken van die uren per maand en of je dan iets vast moet krijgen. Maar dat lossen ze dan zo op dat ik een deel zwart krijg uitbetaald en dus minder uur op papier heb.

en ander werk zoeken.. Ik vind het echt wel heel leuk daar maar ik moet ook eisen stellen want als je geen pensioen op bouwt heb je aan het einde ook niks.
En ze kunnen me ook eigenlijk niet missen want dat komt van het zomer ( als het het drukst is) niet goed.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:27

Hoe lang ben jij precies werkzaam voor dit bedrijf? En voor hoe lang heb je steeds een 0 uren contract gekregen?

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 11:28

Elke keer voor 1 jaar een nul uren contract.
En dit word mn 2e jaar met een nul uren contract

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:29

Naar de vakbond gaan :Y)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:30

al mijn mensen met 0 uren contracten bouwen gewoon pensioen op hoor :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:33

Ik heb op die manier 6 jaar bij een bedrijf gewerkt, toen kwam er een keer een vacature van 12 uurtjes en die kon ik nog niet krijgen. Toen heb ik de eer aan mezelf gehouden en ontslag genomen.
Met pijn in mijn hart want ik vond het werk heel erg leuk.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 11:33

Ik denk dat het in de landbouw of vrachtwagenschauffeur sector dan anders is.
Ik bouw geen pensioen op

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 11:50

Ik ga met Thirsa en anderen mee.
Als je al meer dan 3 maanden minimaal 20 uur per week werkt, is het aantal uren dat je per week werkt (gemiddeld) ook het aantal uren in je contract. Het punt is hier dat je een jaarcontract hebt, dus zodra dat afloopt, kunnen ze jou 'kwijt'. Pas daarom op met 'stennis' schoppen.
Check je loonstrookjes even hoeveel uren je wit krijgt betaald (dit is ook van belang als je evt. ontslagen wordt of je contract niet verlengd wordt!).

Verder zie ik in je profiel dat je pas 20 bent. Per CAO/werkgever wisselt de leeftijd waarbij pensioen wordt opgebouwd, bij de één vanaf het moment in dienst, de ander pas bij 21 of zelfs pas bij 25. Dus daar kan het ook aan liggen.

Tevens zou ik eens gaan kijken naar een andere baan en als je daar een contract krijgt deze ook even aan je huidige werkgever laten zien. Kunnen ze kiezen of een vast contract met uren, zo niet. Ook prima dan ga je per 1 juni (dan begint toch het drukke seizoen?) weg. (En vergeet niet, je hebt een nul-urencontract, dus dat zeg je pas op 25 mei.)
Ergens is de maat een keer vol.
Deels begrijp ik de werkgever wel, alleen het contract loopt al te lang met te veel uren, dus dan maakt het toch niet meer uit.

Succes met het maken van keuzes Zilvermoon! Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan...

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 12:05

Het is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik zal ze dit verhaal is voorleggen en kijken wat ze daar van zeggen.
Ik hou jullie op de hoogte