Bestaat er zo iets als les in emoties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Bestaat er zo iets als les in emoties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 18:25

Ik heb me een geweldig leuke mevrouw die me helpt met het begrijpen van mijn emoties, daar ik dat nooit meegekregen heb thuis.
Maargoed, nu heeft ze mijn interesse erg opgewakkert en heb ik er gigantisch veel aan om hier mee bezig te zijn.

Bijv, Voor het eerst in mijn leven snap ik hoe het komt dat ik soms zonder reden snel geirriteert ben :oo, had nog nooit gehoord van spanningen oid!
Alleen is het nu wat te weinig voor mij, en zou ik dit graag vaker doen, meer kennis over willen krijgen.

Dus zijn hier cursussen etc voor?

Dit gaat dus over alles qua emoties, zelfvertrouwen, assertief, kennis over lichaamstaal, socializeren etc. Mag best een bijgelovig (over sterrenbeelden oid) tintje hebben, vind dit ook erg interresant.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 12-03-09 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bestaat er zo iets als les in emoties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:29

Er zijn in ieder geval heel erg veel boeken over, paar uur in de donner en je kan tassen vol meenemen :D

echt een cursus ervoor weet ik niet, maar denk als je rondgoogelt je genoeg cursussen kunt vinden die kunnen helpen bij je persoonlijke ontwikkeling en dus het beter begrijpen van jezelf en je emoties :j

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 18:32

suze_ schreef:
Er zijn in ieder geval heel erg veel boeken over, paar uur in de donner en je kan tassen vol meenemen :D

echt een cursus ervoor weet ik niet, maar denk als je rondgoogelt je genoeg cursussen kunt vinden die kunnen helpen bij je persoonlijke ontwikkeling en dus het beter begrijpen van jezelf en je emoties :j

wat bedoel je met de donner? (boekenwinkel oid?).
Ben me niet zo bekend met boekwinkels nog, behalve selexys.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:33

ow oeps.
donner is de oude selexys _O- :D
die bedoel ik ja. en spirituele winkeltjes zoals de Hymalaya hebben vaak ook erg mooie boeken erover (met spiritueel tintje) :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 18:34

suze_ schreef:
ow oeps.
donner is de oude selexys _O- :D
die bedoel ik ja. en spirituele winkeltjes zoals de Hymalaya hebben vaak ook erg mooie boeken erover (met spiritueel tintje) :)

dankjewel iig, zal daar eens langsgaan als ik klaar ben met verhuizen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:36

psycholoog? :)*

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:39

En gewoon wat rond surfen op het internet... Kom je ook op veel sites uit :D.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:46

Ik doe een curcus! al vanaf emmm 2006? vanaf vorig jaar april doe ik hem 3 dagen in de week

Heet psygotherapie :P

Maar geen gegein even inhaken op de irritatie, irritatie komt meestal voort door andermans gedrag dat jij zou willen (iemand die bv erg assertief is, makkelijk met bepaalde zaken om kan gaan) of herkent aan jezelf en niet leuk vind. Verder kan irritatie voortkomen uit ingehouden woede, frustratie, angst, verdriet. Ik weet niet tot hoever je emotioneel op de hobbel zit, maar als het je in een dusdanige manier in de weg zit dat je er last van hebt is het geen gek idee om naar een maatschappelijk werker of psyghotherapeut te gaan. Met boekjes aan de slag gaan KAN werken maar het probleem is dat als jou emotionele problemen voortkomen uit je omgeving of verleden is het beter dit te bespreken met iemand die jou kan helpen de boel te rationaliseren.

maar zoals ik het lees is het toch wel verstandig hulp te zoeken bij iemand die jou serieus neemt, en niet via boekjes zelf bezig te gaan.

Als je wat wilt weten over psyghotherapie en hoe dat in zijn werk gaat mocht je daar voor intresse hebben dan kun je me gerust PM'en

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:51

Ik ken een paar mensen die veel baat hebben bij een haptonoom. Moet je wel liggen en zoek ook naar een erkend iemand.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:19

verootjoo schreef:
psycholoog? :)*

Loop ik al bij maar die mevrouw helpt me niet echt zoals ik dat zou hopen.
Ik kon wel een andere krijgen in een bepaalde tak, maar zou begod niet weten welke of hoe of wat.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:21

mischien iets van psycho motorische therapie?(afgekort pmt)
is iets wat jij lijf en je geest zal maar zeggen met elkaar verbind

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:22

ik zou dan gewoon zoeken naar een ander, ben je in nederland niet vrij om je psycholoog te kiezen.
Soms is het echt een beetje zoals winkelen moet je er twee proberen voor je een goede vind.

Verder is er inderdaad emotietraining, maar daar ben ik niet zo in geinformeert. Weet dus niet of het volledig draagbaar is zoals faalangsttraining die een hulpmiddel is ten ondersteuning van therapie.

Citaat:
Emotietraining

De training is bedoeld voor kinderen, jongeren en volwassenen met een beperkt inzicht in hun eigen emoties en in die van anderen. Iedereen met een minimale ontwikkelingsleeftijd van 36 maanden en die in staat is verbaal te communiceren, is in staat deze training te volgen.

In de training komen de volgende emoties aan bod: blij, boos, verdrietig, bang, trots, verbaasd en teleurgesteld. Eerst leert de deelnemer de verschillende emoties identificeren en benoemen aan de hand van gezichtsuitdrukkingen op plaatjes. Daarna gaat hij deze emoties bij zichzelf en bij anderen leren onderscheiden. Vervolgens leert de deelnemer inzicht krijgen in oorzaak-gevolg relaties met betrekking tot emoties.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:23

siskeh schreef:
mischien iets van psycho motorische therapie?(afgekort pmt)
is iets wat jij lijf en je geest zal maar zeggen met elkaar verbind

Hoe werkt dat precies, klinkt wel erg interresant. :j

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:25

ik weet niet waar je woont equida, maar als dat in de buurt van rotterdam is, weet ik iemand voor je die echt geweldig is om mee te praten :j ik kom nu iets van een jaar bij haar en ik heb echt iets van ik neem een abo voor het leven :D het voelt niet eens als een psychologe, maar gewoon als een hele wijze vrouw waar ik veel van leer :) nu ja mocht je in de buurt wonen en denken dat klinkt fijn kan je altijd pbtje sturen :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:26

Benfan schreef:
Heet psygotherapie :P

Eh, nee. Het heet psychotherapie. Zoekt wat makkelijker met Google. ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 19:27

suze_ schreef:
ik weet niet waar je woont equida, maar als dat in de buurt van rotterdam is, weet ik iemand voor je die echt geweldig is om mee te praten :j ik kom nu iets van een jaar bij haar en ik heb echt iets van ik neem een abo voor het leven :D het voelt niet eens als een psychologe, maar gewoon als een hele wijze vrouw waar ik veel van leer :) nu ja mocht je in de buurt wonen en denken dat klinkt fijn kan je altijd pbtje sturen :)

Helaas woon in aan de andere kant van het land, maar toch bedankt!