Potverdorie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Potverdorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 18:21

Nou ik rijd vanmorgen naar mijn werk over de A73...Bam, file. Nou ja beetje balen rustig verder tuffen. Staat er op de linkerbaan 3 auto's o.a. een bus van de TNT er staat een meneer bij die een eens tegen de vlakte gaat, dus persoon die erbij staat trek zijn shirt omhoog en geeft hartmassage....ik wou stoppen maar dacht eigenlijk ik kan verder niks betekenen dan in de weg staan.(er was nog geen ambulance, maar wel al 2 andere mensen) ben verder gereden naar mijn werk met toch een erg naar gevoel is niet niks als je zo'n flinke man hulpeloos op de grond ziet liggen.

Dit heeft me de hele dag bezig gehouden hoe zou het met die man zijn of als hij er niet meer is, met zijn familie???

Lees ik net op internet het trieste nieuws dat hij is overleden.......*zucht* Y;(

Wou dit even kwijt en de mensen die hem kennen heel erg veel steun toe wensen...

Ann_moi

Re: Potverdorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:23

Jeetje mina zeg.. krijg kippenvel van dit verhaal, wat verschrikkelijk voor die man en familie..
Snap ook best dat dit je bezig houdt.. Sterkte..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:24

Hé bah, wat een naar verhaal zeg!

Kan me heel goed voorstellen, dat je je er mee bezig houdt, is natuurlijk niet niks zoiets zien. :\

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:25

Hartmassage in je eentje geven is erg vermoeiend, ookal heb je zelf geen ehbo, kun je wel altijd iemand helpen die wel ehbo heeft :)

Maar goed, het is heel moeilijk om in zulke situaties te reageren, ik heb al veel gezien op de weg, en stond de eerste keren ook te twijfelen, maar ben er altijd opaf gerent om te helpen ( ben chauffeur geweest)

Akelig om zoiets te zien, maar helaas gebeurt het vaker dan je denkt...

Die nieuwe AED (zo heten ze toch geloof ik?) apparaten kunnen zulke mensen 9 van de 10 keer redden, terwijl hartmassage bij 3 van de 10 nut heeft ... moet je voorstellen...
Zouden eigenlijk dus ook langs de snelweg gehangen moeten worden, bij tankstations ofzo, nu hangen ze voornamelijk in winkelcentra

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 18:28

Ja crossmonster idd die dingen horen overal te hangen, als ik dit nog een keer zie ga ik ernaar toe ik wist gewoon niet wat ik moest doen dacht eigenlijk misschien sta ik in de weg of vinden ze me een ramptoerist, ik had achteraf ook wel spijt dat ik toch niet was gestopt maar goed....

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:30

Je moet je iig niet schuldig gaan voelen. Heel logisch dat je zo gedacht hebt en dat zou ik ook gedaan hebben. Wat crossmonster nu zegt van dat het zo vermoeiend is dat wist ik eigenlijk wel maar ik zou er niet bij nadenken want ik kan helemaal niet reanimeren dus daar hebben ze dan toch niks aan? Nou ja misschien dus wel :o

Even nieuws in de gaten houden midas, misschien kan je er nog wel iets over vinden of een 112 site van de regio :j

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:36

Niet schuldig voelen hoor, zoals ik al zei, iedereen is anders .
Er zijn meer mensen die doorrijden dan mensen die stoppen, puur omdat ze niet weten wat ze moeten doen.

Maar hartmassage geven kan ook door een leek hoor, is niet zo moeilijk :)
Een goede hartmassage breekt minimaal een of twee ribben :D

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 18:39

Wat zou ik nog moeten vinden? het staat trouwens bij google nieuws zoeken A73. En de volgende keer weet ik beter (hoop niet dat die komt) bedankt iig voor jullie lieve reactie's.

@ Ja iedereen is anders maar ik ben normaal niet zo, als er iets is ben ik altijd als eerste aan het helpen...maar ik denk dat dit te heftig was waardoor ik een soort van black out kreeg.En weet je wat het ergste is ik heb ehbo gehad (10 jaar terug) incl. hartmassage en mondbeademing......

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:41

Toepassen is heel wat anders dan het diploma alleen hebben. Daar weet ik ook alles van...

Dus kan me voorstellen dat je daar op dat moment helemaal niet aan dacht

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:45

Aaah bah, wat naar..
Is wel heel nar om te zien.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:52

Logisch dat je hier een naar gevoel aan over houdt, ik denk dat ik dat ook wel zou hebben in jouw geval. Maar voel je niet schuldig, waarschijnlijk was ik ook niet uitgestapt, want ook ik kan niet reanimeren. Het lijkt me dat als je dat verkeerd doet de schade alleen maar erger wordt en ik zou het zelf ook niet durven in zo'n situatie.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:26

Jemig, dat is wel erg zeg om te lezen!

Kan me ook wel voorstellen dat je niet hebt geholpen, er waren immers al andere mensen bij... en waarschijnlijk al hulpdiensten onderweg.
Maar het is wel heel naar achteraf.

Sterkte voor jou en natuurlijk voor de nabestaande!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:49

crossmonster schreef:
Hartmassage in je eentje geven is erg vermoeiend, ookal heb je zelf geen ehbo, kun je wel altijd iemand helpen die wel ehbo heeft :)
Maar goed, het is heel moeilijk om in zulke situaties te reageren, ik heb al veel gezien op de weg, en stond de eerste keren ook te twijfelen, maar ben er altijd opaf gerent om te helpen ( ben chauffeur geweest)

Die nieuwe AED (zo heten ze toch geloof ik?) apparaten kunnen zulke mensen 9 van de 10 keer redden, terwijl hartmassage bij 3 van de 10 nut heeft ... moet je voorstellen...
Zouden eigenlijk dus ook langs de snelweg gehangen moeten worden, bij tankstations ofzo, nu hangen ze voornamelijk in winkelcentra

Idd crossmonster, alleen reanimeren houd je amper 5 minuten vol, zo snel is de ambulance meestal niet aanwezig.

Hartmassage zonder AED is maar effectief bij 1 op de 10 personen, maar 10% dus!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 04:31

Ook ik weet wat het is om alle rampencertificaten te bezitten maar zodra het echt wordt een complete black-out te krijgen en te maken dat ik wegkom om pas minuten later (in de meeste gevallen dus hopeloos te laat) tot mijn positieven te komen. Hoe rot dat ook voelt achteraf.

In feite nemen je instincten het over op zo'n moment, en levensbedreigende situaties vinden nou eenmaal niet dagelijks plaats in je bijzijn (tenzij je op de spoedeisende hulp werkt of de ambulance of zo) waardoor je er geen routine in opbouwt. En normaal gesproken krijg je die routine niet want echt erge dingen gebeuren er gewoon niet vaak. Gelukkig maar! En niet iedereen is geboren als held, hoe rot dat ook is.

Hoe hard het ook klinkt, het is niet iets om je voor te schamen. De kans dat je in dit geval daadwerkelijk een leven had kunnen redden is klein en eerlijk gezegd denk ik dat het voor jezelf beter is om er niet bij te zijn als iemand daadwerkelijk overlijd. Dat lijkt me nog veel moeilijker om te verwerken!

En menselijkheid bezit je genoeg, anders zou je je geen zorgen gemaakt hebben en gedaan hebben alsof er niets aan de hand was.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 06:21

patos schreef:
crossmonster schreef:

Idd crossmonster, alleen reanimeren houd je amper 5 minuten vol, zo snel is de ambulance meestal niet aanwezig.

Hartmassage zonder AED is maar effectief bij 1 op de 10 personen, maar 10% dus!

Ik heb pas BHV gedaan en die cursusleider had het over 6 % geloof ik...