Sinds een week hebben we een andere auto, een Mitsubishi Carisma 1.8 GDI met 105.000km op de teller. Op de dag dat we de auto gehaald hadden, begon het probleem al. Bij 105km en hoger p/u geeft hij een foutcode en gaat over op het noodmanagement en houd in. (Niet erg prettig als je op de snelweg zit) We hebben deze storing direct bij de Mitsubishi dealer laten uitlezen, het was een probleem met het gasklephuis. De storing is gereset, maar na een dag kwam weer diezelfde storing naar boven. De monteur heeft even snel gekeken en zag dat het gasklephuis er al eens uit is geweest, omdat er een pakking tussen zat die er normaal niet tussen zit. Het schijnt overigens een vaak voorkomend probleem te zijn bij de GDI.
We hebben toen contact opgenomen met het bedrijf waar we de auto gekocht hebben, zij hebben deze auto de laatste 2 jaar in onderhoud gehad, maar het probleem was hen niet bekend. Maar omdat het probleem zich direct na de koop voordeed, zijn zij bereid de kosten van reparatie te vergoeden, ondanks dat we geen garantie hebben. Ook omdat zij wisten dat het een veel voorkomend probleem is bij deze auto. Heel netjes dus.
We hebben op internet het een en ander opgezocht en de beste oplossing zou zijn om het gasklephuis te laten reinigen, omdat het probleem dan vaak is opgelost. Het zou ook nog een sensor kunnen zijn die kapot is of de luchtmassameter. Maar de monteur wil nu eerst gaan proberen om een klep te stellen in het gasklephuis, om ons hoge kosten te besparen, beetje vreemd, want de kosten worden vergoed.
We zijn bang dat het straks toch het gasklephuis is en dat we dan alsnog zelf met die hoge kosten zitten, de reparatiekosten worden natuurlijk maar 1x vergoed door de verkoper.
Nu is mijn vraag, zijn er mensen die hier verstand van hebben? In hoeverre heeft het stellen van die klep zin? En wat is dan de beste oplossing? De motor draait volgens de monteur stationair goed.
Als dit een bekend probleem is kan je advies vragen bij de Mitsubishi dealer, zij kunnen jou haarfijn vertellen of deze kostenbesparende reparatie wel of geen zin heeft.
De monteur kon ons niet vertellen of het probleem hiermee daadwerkelijk verholpen is. Dus daarom vinden we het raar dat hij het gasklephuis niet meteen wil reinigen. Stomme vraag misschien, maar wat is dot? Ben echt een leek op dat gebied.
Anoniem
Geplaatst: 12-03-09 18:53
Sirius1804 schreef:
Stomme vraag misschien, maar wat is dot?
Sorrie moest 'dit' zijn. Heb even gekeken op internet voor je en idd een bekend probleem heb verhalen gezien dat reinigen afdoende was (Roet op de klep waardoor hij problemen geeft) maar het ook een sensor kan zijn of idd de luchtmassameter. Mensen lieten hem dus wel in eerste instantie reinigen, gewoon laten doen dus. En op papier laten zetten dat mocht dit niet helpen zij een HFM of nieuw gaskleppenhuis betalen voor jou. Las wel dat het monteren nog wat uurtjes werk was dus laat je niet met een kluitje in het riet sturen.
Bedankt, deze verhalen hadden wij inderdaad ook al gelezen op internet, maar deze monteur blijft bij z'n standpunt. We bellen voor de zekerheid morgen een andere Mitsubishi dealer om nog eens extra navraag te doen.
Heeft hij ook gezegd wat hij af gaat stellen? De smoorklep zelf afstellen heeft niet zoveel zin aangezien hij stationair goed loopt. Ik heb zelf wel eens een gasklephuis schoongemaakt, maar dan zou je verwachten dat je juist problemen met starten/stationair lopen hebt ipv veel gas. Dan merk je dat beetje lucht wat je mist niet zo. Problemen waren wel verholpen daarna.
Maar afstellen is maar een paar minuten werk, en ook monteurs zijn liever lui dan moe
Wij hebben het facelift modelvan de carisma najaar 2000 en het schijnt dat deze een automatischeklep heeft in het gasklephuis, maar dit weet ik niet zeker. Kan je dan nog wel iets afstellen?
Bienotje
Berichten: 11270
Geregistreerd: 09-09-04
Geplaatst: 12-03-09 21:01
Heel netjes van de verkopende partij trouwens. En kun je niet gewoon afspreken met de dealer dat hij eerst goedkope optie 1 probeert, daarna een testrit maakt en als het niet is opgelost alsnog optie 2 in gang zetten. Even terugkoppelen naar de verkopende partij (of die instemt met je voorstel om te beginnen met het goedkopere voorstel) en die zal het vast wel kunnen waarderen. Als die niet instemt kun je altidj nog definitief met de dealer afspreken dat het proberen van het bijstellen overgeslagen wordt
Sirius1804
Berichten: 447
Geregistreerd: 11-02-07
Woonplaats: Nieuw-Lekkerland
Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-09 21:37
Bienotje: Dat is inderdaad ook nog een goede optie. Die eerste optie wil ik zelf ook nog wel betalen, dat is niet het duurste. M'n vriend wil morgen toch ook nog even die andere dealer bellen voor advies, we hebben voor a.s. maandag de afspraak staan. Dus ik ben benieuwd.