Een vriend van me heeft problemen met een woningcorporatie en nu ben ik zelf ook erg benieuwd of het allemaal wel mag wat ze doen, dus vandaar mijn vraag.
Momenteel huurt die vriend, student, bij een andere organisatie, maar dat is anti-kraak en hij moet er per 1 april uit. Deze woningcorporatie (waar de problemen mee zijn) heeft hem laatst een kamer aangeboden, maar toen puntje bij paaltje kwam wilden ze er een meisje in hebben.
Een nogal stomme fout want hij had er zelfs al binnen gekeken en toen ging het dus op het laatste moment niet door. Niets aan te doen en ze boden hem bijna meteen een andere kamer aan. Hier heeft hij dus ook al binnen gekeken en alles zou in orde komen. Weliswaar viel het hem nogal tegen wat hij allemaal moest betalen (1 week huur, 1 maand borg, 1 maand bemiddelingskosten en 120 euro contractkosten, in totaal bijna 1000 euro, mag dat??
) maar dat heeft hij allemaal kunnen regelen. Aanstaande vrijdag zou hij het contract gaan ondertekenen. Nu bellen ze hem gistermiddag echter opeens op met de vraag of zijn ouders voor hem garant willen staan! Die jongen is 25 (!) en heeft bovendien niet zo'n goed contact met zijn ouders, dus hij ziet het helemaal niet zitten om dat aan zijn ouders te vragen. Lijkt me logisch toch? Dat heeft hij ze dus ook laten weten en nu vinden ze dat hij dan misschien een vriend kan vragen om garant te staan?
Ik vind het allemaal een nogal bizarre situatie, helemaal als je bedenkt wat hij allemaal vooraf al allemaal moet betalen. Mogen ze hem om deze reden die kamer weigeren? Die kant lijkt het nu wel op te gaan en het komt op mij nogal vreemd en onrechtvaardig over. Is er hier toevallig iemand die de regeltjes kent en kan vertellen hoe het zit? 
Dat hielp wel, want daarna hebben ze er niet meer om gezeurd. Misschien dat de jongen waar ik het in de openingspost over heb dat ook maar moet proberen.
Vreemd dat je bij die corporatie blijkbaar niet kunt huren als je geen (of slecht) contact met je ouders hebt, want dat is echt wel bij meer mensen het geval.
Ik ben ook student, maar ik hoefde maar 50 euro borg te betalen en verder geen bemiddelingskosten of contractkosten. Ik heb ook al wat op google gekeken, maar ik heb alleen gevonden dat ze 1 of 2 maanden borg mogen vragen. Ik las ook dat ze geen geld mogen vragen waar je verder niets voor krijgt en wat je ook niet terug krijgt. Als je het mij vraagt is dat bij de bemiddelingskosten en de contractkosten het geval, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen. Het is in elk geval nogal ingewikkeld allemaal.