Woningcorporatie doet moeilijk, mag dat allemaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Woningcorporatie doet moeilijk, mag dat allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:17

Hallo,

Een vriend van me heeft problemen met een woningcorporatie en nu ben ik zelf ook erg benieuwd of het allemaal wel mag wat ze doen, dus vandaar mijn vraag. :Y)

Momenteel huurt die vriend, student, bij een andere organisatie, maar dat is anti-kraak en hij moet er per 1 april uit. Deze woningcorporatie (waar de problemen mee zijn) heeft hem laatst een kamer aangeboden, maar toen puntje bij paaltje kwam wilden ze er een meisje in hebben. :? Een nogal stomme fout want hij had er zelfs al binnen gekeken en toen ging het dus op het laatste moment niet door. Niets aan te doen en ze boden hem bijna meteen een andere kamer aan. Hier heeft hij dus ook al binnen gekeken en alles zou in orde komen. Weliswaar viel het hem nogal tegen wat hij allemaal moest betalen (1 week huur, 1 maand borg, 1 maand bemiddelingskosten en 120 euro contractkosten, in totaal bijna 1000 euro, mag dat?? :oo ) maar dat heeft hij allemaal kunnen regelen. Aanstaande vrijdag zou hij het contract gaan ondertekenen. Nu bellen ze hem gistermiddag echter opeens op met de vraag of zijn ouders voor hem garant willen staan! Die jongen is 25 (!) en heeft bovendien niet zo'n goed contact met zijn ouders, dus hij ziet het helemaal niet zitten om dat aan zijn ouders te vragen. Lijkt me logisch toch? Dat heeft hij ze dus ook laten weten en nu vinden ze dat hij dan misschien een vriend kan vragen om garant te staan? 8)7 Ik vind het allemaal een nogal bizarre situatie, helemaal als je bedenkt wat hij allemaal vooraf al allemaal moet betalen. Mogen ze hem om deze reden die kamer weigeren? Die kant lijkt het nu wel op te gaan en het komt op mij nogal vreemd en onrechtvaardig over. Is er hier toevallig iemand die de regeltjes kent en kan vertellen hoe het zit?

ikenindi

Re: Woningcorporatie doet moeilijk, mag dat allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:20

garant staan mogen ze vragen als zijn inkomen niet vast en hoog genoeg zijn voor zover ik weet. fouten maken mag ook. is menselijk. al kun je er wel een klacht van maken gok ik...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:38

Het gaat ook niet om het feit dat er een foutje gemaakt is, dat kan inderdaad overal gebeuren. Ik wilde een compleet beeld schetsen en daar hoort dit in mijn ogen wel bij, omdat ik ze voor de rest ook vrij onzorgvuldig vind. Dat staat echter los van de vraag of het mag wat ze doen. Foutjes en onzorgvuldigheid, dat mag, maar ik ben dus vooral nieuwsgierig of ze zulke hoge bedragen mogen vragen en of ze van hem mogen eisen dat hij iemand vindt die voor hem garant wil staan. Vooral dat laatste vind ik nogal vreemd. Bij een andere vriend die ook nu net een kamer heeft gekregen via die corporatie hebben ze precies hetzelfde gevraagd, maar die jongen is al 30 en heeft ook gewoon werk! Die jongen heeft gevraagd of ze nou helemaal gek geworden waren. _O- Dat hielp wel, want daarna hebben ze er niet meer om gezeurd. Misschien dat de jongen waar ik het in de openingspost over heb dat ook maar moet proberen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 15:29

Verder niemand die er iets zinnigs over kan zeggen?

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:48

Ja hoor dat mag. Dat ze vragen of iemand garant wil staan vind ik niet zo vreemd, hij is toch nog student? Dit betekend vaak een laag inkomen. Hier betaal je zelfs de eerste maand huur al vooraf.

Denk trouwens dat zowel borg als bemiddelingskosten eenmaal moet zijn in plaats van 1 maand zoals het er nu staat. Borg krijg je bovendien terug wanneer je de woning verlaat.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:51

Gaat het om vrije sector huur of niet ?? Want bij vrije sector huur vragen ze wellicht zulke hoge kosten.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:39

Volgens mij mag dat gewoon.
Misschien kan hij gewoon de woningcorporatie bellen om te vragen waarom de vraag over garantstelling wordt gesteld. Vind het ook een beetje typisch om dat aan een 25-jarige te vragen, maar inderdaad, student.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:02

Als je je huur niet betaalt kunnen ze je er toch gewoon uit schoppen? Ik dacht dat die borg nou juist onder andere daar voor was. :o? Vreemd dat je bij die corporatie blijkbaar niet kunt huren als je geen (of slecht) contact met je ouders hebt, want dat is echt wel bij meer mensen het geval.

Misschien ben ik gewoon verwend. :P Ik ben ook student, maar ik hoefde maar 50 euro borg te betalen en verder geen bemiddelingskosten of contractkosten. Ik heb ook al wat op google gekeken, maar ik heb alleen gevonden dat ze 1 of 2 maanden borg mogen vragen. Ik las ook dat ze geen geld mogen vragen waar je verder niets voor krijgt en wat je ook niet terug krijgt. Als je het mij vraagt is dat bij de bemiddelingskosten en de contractkosten het geval, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen. Het is in elk geval nogal ingewikkeld allemaal.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:05

1000 euro maar, jee ik wilde dat wij dat zo "goedkoop" konden krijgen.
Wij hadden eerst bijna iets voor bijna 2500,- (incl borg en bemiddeling) dan was het wel een mini huisje ipv een kamer en half inclusief, maar toch...

En dat was dat niet echt een vreemde prijs oid...

Nu hebben we een lot uit de loterij en goddank geen bemiddeling maar zijn we ook z'n 1300,- kwijt incl borg.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:06

CalvinM schreef:
Denk trouwens dat zowel borg als bemiddelingskosten eenmaal moet zijn in plaats van 1 maand zoals het er nu staat. Borg krijg je bovendien terug wanneer je de woning verlaat.

Eén keer inderdaad, wat neerkomt op 3 maanden huur voordat hij er in kan, want de huur moet ook vooruit worden betaald. Ik weet dat je de borg terug krijgt, maar daar heeft hij op dit moment weinig aan. :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:13

Equidea schreef:
Wij hadden eerst bijna iets voor bijna 2500,- (incl borg en bemiddeling) dan was het wel een mini huisje ipv een kamer en half inclusief, maar toch...

Nu hebben we een lot uit de loterij en goddank geen bemiddeling maar zijn we ook z'n 1300,- kwijt incl borg.

Dat is maar net wat je vreemd vindt denk ik. :+ Waar is dat dan? En studeren jullie allebei? Als je studeert, alleen woont en niet op je ouders hoeft te rekenen kun je dat echt niet betalen hoor, of je moet wel een ontzettend goed bijbaantje hebben. :P 2500 Euro, dat is bijna 10 maanden basisbeurs! :oo Nou gaat dit ook om een heel klein kamertje voor 1 persoon waarbij hij verder ook nog alles moet delen hè? ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:15

goeroe schreef:
Equidea schreef:

Dat is maar net wat je vreemd vindt denk ik. :+ Waar is dat dan? En studeren jullie allebei? Als je studeert, alleen woont en niet op je ouders hoeft te rekenen kun je dat echt niet betalen hoor, of je moet wel een ontzettend goed bijbaantje hebben. :P 2500 Euro, dat is bijna 10 maanden basisbeurs! :oo Nou gaat dit ook om een heel klein kamertje voor 1 persoon waarbij hij verder ook nog alles moet delen hè? ;)

Wij wonen samen en huren z'n 40 vierkante meter voor dat geld, in arnhem.
Dan hebben we wel alles voor onszelf en een eigen huisnummer.
Tiss niet groot, en niet goedkoop maar we halen het wel gewoon.

1000,- voor een klein kamertje is hier ook niet heel vreemd helaas.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:25

In Groningen zijn best normale kamers te vinden voor 250-350 euro per maand. Dan bedoel ik dus een kleine kamer van ongeveer 10-15 vierkante meter, op redelijke afstand van het centrum, waarbij je keuken en douche/toilet deelt (en niet in aanmerking komt voor huurtoeslag). Vaak wordt er wel borg van 1 keer de maandhuur gevraagd, maar verder heb je meestal geen extra kosten. Vandaar dat ik dit zo hoog vind. Onder normale omstandigheden zou hij waarschijnlijk nog even verder gekeken hebben, maar nu heeft hij daar de tijd niet voor.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:48

eruit schoppen is niet zo makkelijk hoor. De borg is voor het 'netjes' houden van de woning, wanneer je de woning netjes achterlaat krijg je die terug. De huurbetaling heeft hier dus niets, maar dan ook echt niets mee te maken. De verhuurder mag je er niet zomaar uitschoppen volgens de wet, dus daar gaat een hele procedure en vooral heel veel kosten voor de woningcorporatie aan vooraf. De woningcorporatie staat dus niet te springen om de woning te verhuren aan iemand waarvan ze niet zeker weten dat hij het kan (blijven) betalen. Om het zeker te weten vragen ze of iemand borg staat. Hoeft niet perse de ouders te zijn hoor.