klein geldprobleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

klein geldprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:44

Ik hoop dat het hier goed staat.
Dit is niet voor mij, maar voor een vriendin. ;) Mensen die mij in real life kennen, ik ga niet zeggen wie. :)
Vriendin van mij kwam net aan met dat ze een probleem heeft. Ze heeft de afgelopen 3 maanden door omstandigheden haar ziektekostenverzekering niet betaald en net een brief gehad van het ggn. Op het moment heeft ze 75,- op haar rekening, en binnen 10 dagen gaat haar dat niet lukken (daarna wel). Ze moet nu 300,- binnen 10 dagen betalen. Aan familie/vrienden kan en wil ze het niet vragen (ik kan haar helaas ook niet helpen, maar ben wel blij dat ze het tenminste heeft verteld). Ze heeft een pas bij de rabobank. Ik heb net met haar gekeken of het mogelijk is om daar rood te staan, maar ik heb echt geen idee. Volgens mij moet je dan een doorlopend krediet oid aanvragen?
Iemand die mij hier meer over kan vertellen, met wat te doen en hoe het beste aan te pakken?
Kan ze het beste de acceptgiro gewoon betalen, en word het geld dan gewoon afgeschreven en staat ze (tijdelijk) rood, of hoe zit dat?
Alvast bedankt. Ik hoop dat jullie mij meer daarover kunnen vertellen, want arme vriendin zit nu even met haar handen in het haar.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:46

Misschien ze kan GGN bellen en daar uitleggen dat ze graag wil betalen, maar dat nu niet lukt en vragen of ze uitstel willen gegeven.

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:47

Hangt ervan af wat de voorwaarden zijn van haar bankrekening. Of ze wel/niet rood kan staan. Even de bank bellen en die kunnen dat zo voor je zien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:47

misschien kan je arme vriendin even met de bank bellen?? dan weet ze meteen of ze rood mag staan. Als er regelmatig geld op die rekening binnenkomt (salaris oid) zal dat meestal geen probleem zijn.
succes

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:48

Kan ze niet even contact opnemen met het ggn en de situatie uitleggen? Wellicht kan ze dan een regeling treffen en dus een gedeelte nu betalen en de rest na 10 dagen. Even rustig een voorstel doen. Succes!

Anoniem

Ligt eraan of ze rood kán staan. Dat heeft ze zelf met de bank afgesproken bij het openen van die rekening.
Het beste wat ze kan doen is haar ziektekostenverzekering bellen en daar een betaalvoorstel doen. Dus even voor zichzelf op papier zetten wanneer ze alles afbetaald kan hebben, en dat proberen te regelen.

Dorus

Als ze nooit eerder heeft aangevraagd om rood te kunnen staan dan kan ze niet rood staan. Ik vraag me ook af of het wenselijk is dit voor een keer te gaan regelen. Als je eenmaal rood staat is het moeilijk eruit te komen.

Wat ik je vriendin wel kan adviseren is even te bellen naar de ziektekosten verzekering. Aangeven wat het probleem is, waarom ze niet binnen 10 dagen kan betalen maar dat ze het wel binnen 20 dagen kan betalen. Waarschijnlijk is er dan nog wel wat te regelen, alleen hoop ik dan niet dat je vriendin binnen die termijn een arts oid nodig heeft want dan kan het wel eens zijn dat die niet vergoed wordt.

Njen

Even contact met het ggn opnemen, meestal doen ze over een paar dagen extra niet zo heel moeilijk... Bij een vriend van mij hebben ze het bijna zes maanden uitgesteld, bij de andere twee maanden. Beide ggn, maar wel verschillende afdelingen en ander gebied. Ene was deurwaarder, andere incasso :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:49

Banken zijn niet zo happig in het verstrekken van roodstanden deze dagen. Maar als ze de zorgverzekering eens belt en vraagt om een betalingsregeling, daar staan zij over het algemeen wel voor open..

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:49

Ik denk dat je vriendin het beste even de rabobank kan bellen. Volgens mij kun je dan gewoon een doorlopend krediet aanvragen en beschik je daarover binnen 5 werkdagen. Dan kan ze haar rekening betalen. Ik raad haar wel aan om zo snel mogelijk ervoor te zorgen om uit het rood te komen en het limiet opzegt. Uit ervaring weet ik als je rood kan staan, dat je dan (te) makkelijk met geld omgaat, alhoewel dit niet bij iedereen is.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:50

GGN opbellen en een betalingsregeling proberen te treffen is veel verstandiger dan rood staan aanvragen. Dat kan alleen maar voor €1000,- meestal en dat is zo op, kom je alleen wel nog maar heeeel moeilijk uit :=

Flabbergast

Je vriendin kan het beste even bellen naar de GGN, heel vaak zijn ze voor studenten/jonge mensen heel soepel als je het even netjes uitlegt :).

Storm

Je vriendin moet direct bellen met haar ziektekostenverzekering en uitleggen dat ze het niet meteen kan betalen. Dan kan ze het in delen betalen, iedere maand een bedrag bovenop haar huidige verzekeringskosten.

Niet haar doorlopendkridiet verhogen, dan raakt ze alleen maar meer en meer in de problemen.

Chubby

Falona schreef:
alleen hoop ik dan niet dat je vriendin binnen die termijn een arts oid nodig heeft want dan kan het wel eens zijn dat die niet vergoed wordt.

Jawel hoor, je mag tegenwoordig niet meer weggestuurd worden uit de basisverzekering. Volgens mij zélfs niet bij een stevig betalingsprobleem.

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:51

denk dat als zed GGn belt dat er vast een regeling getroffen kan worden. Zou nooit een doorlopend credit aangaan. En als ze dit wel zou doen is de vraag of ze die met 3 dagen heeft!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:52

Gewoon de GGn opbellen en vragen om een regeling, nanders wordt het straks het ene gat met het andere vullen.
Hoe oud is je vriendin trouwens?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:53

Doorlopend krediet aanvragen of aanvragen rood te mogen staan zou ik erg afraden, dan is het verleidelijk meer te besteden dan je hebt en kom er maar weer eens uit. De rente die je dan moet betalen is ook hoger dan wat je krijgt als je wat op een spaarrekening zet hoor! Ik zou pleiten voor een betalingsregeling met de ziektekosten verzekering of een lening vragen aan famillie.

Sigrid

Re: klein geldprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:54

Even bellen met GGN en betalingsregeling aanvragen in termijnen. Dat lijkt me het beste...

Rood staan bij bank is ook een optie, maar dat kost je hoe dan ook altijd extra geld.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:57

Ze had de brief gemailt, erin staat dat:
Het verschuldigde bedrag moet binnen tien dagen op de aangegeven rekening zijn bijgeschreven. U dient hiervoor gebruik te maken van bijgevoegde acceptgirokaart. Bij betaling binnen tien dagen wordt uw aanspraak op vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering(en) hersteld, en wel op de dag dat de zorgverzekeringen het door u verschuldigde bedrag heeft ontvangen.
Als u niet of tijdig betaalt, dan bent u in gebreke en start GGN Incasso een incassoprocedure. Alle hieruit voortvloeiende kosten komen, conform poliswaarden, voor uw rekening. Als u een of meer aanvullende verzekeringen hebt en u betaalt niet binnen tien dagen, dan zijn wij genoodzaakt uw aanvullende verzekering(en) per de 1e van de volgende maand te beëindigen.

Vriendin in kwestie staat liever tijdelijk even rood, zodat ze dit probleem tenminste heeft opgelost. Het rood staan zal daarna niet lang meer duren, en dat wil ze dan ook weer stopzetten.
Ze is trouwens 18, en bij familie gaat niet, en ze wilt zoiets ook liever niet bij vrienden doen.
Het is dus meer dat ze wilt weten óf het mogelijk is om rood te staan, en hoe dit geregelt moet worden.

edit; allemaal trouwens heel erg bedankt voor de snelle reactie's en het meedenken!
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 11-03-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: klein geldprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 14:59

Dan is het misschien handig om de bank te bellen he, wij kunnen niet zien wat voor rekening zij heeft en wat daar voor limieten daaraan zijn gehangen.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:00

Uit de brief maak ik niet op dat een eventuele betalingsregeling niet mogelijk is. Dus ik zou tóch een belletje wagen..
En anders kun je altijd de Rabo bellen om doorlopend krediet aan te vragen ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 15:03

Oh ik krijg net van haar door dat ze een studentenrekening heeft. Ze is wel dit jaar gestopt met haar studie. Ze zit nu op de internetsite van de rabobank te kijken, en daar kan ze wel krediet voor haar studentenrekening aanvragen, maar dan moet ze bijv. ook haar opleiding invullen (waar ze nu dus mee is gestopt).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:04

Het staat ook vaak op de website van de bank of het kan, maar het is niet binnen een dag geregeld hoor.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:05

Ik zou als ik haar was ECHT even bellen! Ik heb dit vaker meegemaakt met vrienden en als ze gewoon even belt en de situatie uitlegt verlengen ze die periode. Dit is gewoon 'achter de vodden aanzitten', zo'n brief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:05

Ik denk echt dat het allemaal zo moeilijk niet hoeft hoor, dat die ziektekostenverzekering echt wel een betalingsregeling accepteert.
Maar dan zal ze wel gewoon ff moeten bellen...