Ik stop met mijn opleiding..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Ik stop met mijn opleiding..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 12:52

Denk ik. Ik doe Spw op mbo-niveau, ben 1e jaars. Door verschillende omstandigheden, heb ik veel op school gemist, en loop ik erg achter. Het is nu al zeker weten dat ik mijn jaar niet haal. Ik heb vandaag gesprek gehad, en ze vonden dat ik er keihard voor moest gaan, of stoppen. Ook al ga ik er keihard voor, ik haal het dan nog niet. De motivatie om nu nog hard mijn best te doen, is ver te zoeken..

Op het moment loop ik op een basisschool stage groep 1/2 daar ben ik net 3 weken mee begonnen. Mijn stagebegeleidster is enkel op maandag en dinsdag aanwezig, de dagen dat ik stage loop, en verder is zij er niet. Hoe kan ik haar het best vertellen dat ik ermee kap..? 'S ochtends hebben we niet echt de mogelijkheid om te praten, dit doen we altijd 's middags. Ik vind mijn stage niet erg leuk, maar wanneer/hoe kan ik haar het best vertellen dat ik ermee stop?

Ik ga in de zomervakantie verhuizen naar Lelystad, en ik wil daar volgend jaar weer opnieuw beginnen met mijn opleiding, hiervoor heb ik het inschrijfformulier al aangevraagd.
Hoe zit het met de stufi? Moet ik dit terugbetalen, of blijft dit doorlopen aangezien ik volgend jaar weer verder ga? Of word het dan tijdelijk stopgezet?
En mijn laatste vraag, hoe zit het met mijn (weekend)ov? Moet ik dat terugbetalen?

Dankjewel iig.

Als iemand tips e.d. heeft over lelystad.. Pb-box staat open :o

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 14:37

Via pb kreeg ik een paar vragen, dingen die nog niet duidelijk zijn.
Mijn jaar haal ik sowieso niet meer, dat kan niet meer, dat is jammer. Mijn stage vind ik niet leuk omdat ik niks met kinderen heb, ik wil later in de psychiatrie gaan werken bij een leeftijdsgroep van 10-18 jarigen, en dan als activiteitenbegeleider of als woonbegeleider. Op school werd mij aangeraden eerst met het 'gezonde' kind om te leren gaan, maar het probleem is, met jonge kinderen wil ik helemaal niet gaan werken, en ik vind er ook helemaal niks aan. Mijn stageplek is verder top, maar ik wil dit niet.

Mijn opleiding vind ik verder echt ontzettend leuk, en het is ook waar mijn interesse ligt, dat is het probleem niet.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 10:03

Is er niemand hier die verstand heeft van stufi en ov? :Y)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:11

SopjevanSab

Re: Ik stop met mijn opleiding..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:20

hoi,

ligt er aan hoe oud je bent, tot je 18de heb je kans om de leerplichtambtenaar achter aan te krijgen.

Ken verschillende personen die gaan stoppen, volgen alleen de basislessen en geen stage / of meer.

maar om de leerplicht ambtenaar zoet te houden enkele lessen.

En je kunt gewoon in augustus een nieuwe opleiding volgen.
Zie ook link van Uthrick, voor de financiele gevolgen

(werk zelf op het mbo)

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:21

Sorry, heb je profiel gezien en weet dan je nu boven de leeftijd zit. Als je opleiding start welke dan ook en afmaakt en je hebt je diploma dan wordt alles van de IB-groep kwijtgescholden.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 10:23

sab1959 schreef:
Sorry, heb je profiel gezien en weet dan je nu boven de leeftijd zit. Als je opleiding start welke dan ook en afmaakt en je hebt je diploma dan wordt alles van de IB-groep kwijtgescholden.

Maar ook als ik tussendoor dus even 'stop'?

Uthrick schreef:
Lang leve de site van de studiefinanciering :)* : http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf ... et_mbo.asp

Ik snap nooit zoveel van die sites.. :o Maar ik zal er nog 1 keer proberen achter te komen.. Wat ik lees, staat dat ik 10 jaar heb om mijn studie af te ronden, maar het maakt dus werkelijk waar helemaal niks uit of ik tussendoor even stop?
Laatst bijgewerkt door tante_trien op 12-03-09 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:28

Diploma halen
Als je binnen tien jaar een diploma haalt op niveau 3 of hoger, hoef je de prestatiebeurs niet terug te betalen. Haal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs met rente terugbetalen. Je mag de prestatiebeurs gebruiken voor meerdere studies op niveau 3 of 4. Je hoeft dus niet per se een diploma halen voor de opleiding waarmee je bent begonnen.
Studiefinanciering gebruiken binnen tien jaar
Je moet al je studiefinanciering gebruiken binnen tien jaar nadat je voor het eerst studiefinanciering hebt ontvangen. Doe je dat niet, dan heb je na deze tien jaar geen recht meer op studiefinanciering of lening.

Voor wie geen prestatiebeurs?
De prestatiebeurs geldt niet voor studenten die:

een beroepsopleiding op niveau 1 of 2 volgen
vóór 1 augustus 2005 al studiefinanciering kregen voor een mbo-opleiding

Misschien kun je hier iets mee.

gr

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 10:29

Ja dat stuk had ik gelezen, en naar aanleiding van dat had ik nog 1 vraag, het maakt echt niks uit of ik tussendoor even stop?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:31

Nee, dat maakt niet uit maar in de tijd dat je stopt moet je dus WEL je stufie stopzetten. Als je je weer bij de nieuwe opleiding inschrijft, dan kan je weer stufie aanvragen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 10:32

Oke!! Dankjewel, dat wou ik weten. +:)+

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:36

Veel succes.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 10:40

Dankjewel.. :)

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:48

Kun je niet beter het minimale aan lessen volgen en daarna stoppen, zo zou je je studiefinan. kunnen behouden en aangezien het februari is geweest, ben je je collegegeld toch al kwijt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:56

pemanima schreef:
Kun je niet beter het minimale aan lessen volgen en daarna stoppen, zo zou je je studiefinan. kunnen behouden en aangezien het februari is geweest, ben je je collegegeld toch al kwijt.

Dat zou zonde zijn, aan die lessen heeft ze niet veel meer en ze maakt dan wel de tijd dat ze studiefin krijgt op...
Het laatste deel van haar nieuwe opleiding krijgt ze dan een aantal maanden geen stufi meer,
dat is nu ook het geval, maar nu is de schade nog te beperken.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:00

doet me denken aan een quote:
" The greatest pleasure in life, is doing something people say you can't do"
;)

Verder moet je goed bedenken wat je wilt, ga je nu dezelfde opleiding doen in lelystad? zonde van je tijd, je gooit een jaar in de prullenbak om vervolgens weer opnieuw te beginnen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:00

Niet lu-llig bedoeld maar ik wil even inhaken op je wens om in de psychiatrie te gaan werken als activiteiten- en/of woonbegeleider.

Ik wil je de tip meegeven om je in elk geval daar niet op vast te pinnen en je breder te orieënteren omdat ik uit ervaring weet (sorry) dat de psychiatrische sector eigenlijk niet op spwopgeleide woonbegeleiders / activiteitenbegeleiders zit te wachten en deze vrijwel ook nooit aannemen. Doorgaans zijn deze functies voor HBO'ers weggelegd. (misschien een idee om een HBO opleiding erachter aan te doen? of eventueel een extra curus / training!)

Het is maar een tip, doe ermee wat je wilt & als het echt je droom is moet je er ook zeker voor gaan; hou het alleen wel in je achterhoofd! (lees je er goed over in en volg eventueel extra cursussen wanneer je dit echt wilt!)

Succes!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:09

als je je uitschrijft bij je studie en dus bij de IB, moet je wel binnen een week je OV inleveren, anders krijg je een boete van iets van 70 euro per halve maand... Kun je gewoon op het postkantoor doen.

Ik weet niet hoe het op het mbo zit, maar op het hbo heb je recht op 4 jaar studiefinanciering. Als je dus switcht van opleiding na een jaar, krijg je bij je volgende opleiding nog maar 3 jaar...

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:11

miccamaaike schreef:
als je je uitschrijft bij je studie en dus bij de IB, moet je wel binnen een week je OV inleveren, anders krijg je een boete van iets van 70 euro per halve maand... Kun je gewoon op het postkantoor doen.

Ik weet niet hoe het op het mbo zit, maar op het hbo heb je recht op 4 jaar studiefinanciering. Als je dus switcht van opleiding na een jaar, krijg je bij je volgende opleiding nog maar 3 jaar...

ZIe onderstaand voor het MBO volgens de IB-groep

Diploma halen
Als je binnen tien jaar een diploma haalt op niveau 3 of hoger, hoef je de prestatiebeurs niet terug te betalen. Haal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs met rente terugbetalen. Je mag de prestatiebeurs gebruiken voor meerdere studies op niveau 3 of 4. Je hoeft dus niet per se een diploma halen voor de opleiding waarmee je bent begonnen.
Studiefinanciering gebruiken binnen tien jaar
Je moet al je studiefinanciering gebruiken binnen tien jaar nadat je voor het eerst studiefinanciering hebt ontvangen. Doe je dat niet, dan heb je na deze tien jaar geen recht meer op studiefinanciering of lening.

Voor wie geen prestatiebeurs?
De prestatiebeurs geldt niet voor studenten die:

een beroepsopleiding op niveau 1 of 2 volgen
vóór 1 augustus 2005 al studiefinanciering kregen voor een mbo-opleiding

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:29

Op het MBO heb je ook recht op 4 jaar stufi en als je dan naar het HBO gaat heb je weer recht op 4 jaar stufi :)

Wat ik me afvraag, waarom ga je dezelfde opleiding in Lelystad doen?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:59

TS vindt haar opleiding wel leuk, alleen heeft ze deze wegens omstandigheden dit jaar niet kunnen halen.. dus dan is dat toch vrij logisch?