Ik heb jullie hulp nodig! Het zou heel fijn zijn als je eventjes de tijd zou willen nemen om te lezen waar het over gaat, en dan uiteraard ook eventjes de tijd willen nemen om de enquete in te vullen.
Ter verduidelijking zal ik eventjes kort uitleggen waar mijn enquete over gaat.
Op het moment zijn er in Nederland een aantal studies waarvoor geloot moet worden (numerus fixus/lotingsstudies). Bekenden hiervan zijn o.a. geneeskunde, tandheelkunde, fysiotherapie en psychologie.
Bij bijvoorbeeld geneeskunde heb je 3 mogelijkheden om binnen te komen:
- Cum laude slagen (>8 gemiddeld);
- Decentrale selectie (d.m.v. motivatie of ervaring bij een bepaalde universiteit aangenomen worden);
- Loting (gewogen loting, d.w.z. dat hoe hoger je gemiddelde, des te groter je kans om toegelaten te worden).
Mij lijkt het persoonlijk veel eerlijker en beter wanneer iedereen een studiegerichte keuzetoets moet maken. Deze mag gemaakt worden door mensen met een VWO-examen met de benodigde vakken, of een juiste HBO-propedeuse.
Zo’n toets bevat onder andere pure kennisvragen over de vereiste vakken, maar ook inzichtvragen over hoe te handelen in bepaalde situaties (die voorkomen bij die studie/het bijbehorende beroep) en meer dingen gericht op de studie zelf.
Ten eerste lijkt mij dit beter omdat je daarmee de beste studenten selecteert. Het gemiddelde VWO-cijfer hoeft helemaal niet zoveel te zeggen over je inzicht gerelateerd aan de betreffende studie.
Bovendien is het bij loting maar geluk of pech hebben.. Hierbij heb je er zelf meer invloed op.
In België is er al een vergelijkbare toets.. Als je die toets goed maakt, mag je in principe aan de studie beginnen. (Correct me if I’m wrong.)
Nu ben ik dus benieuwd naar jullie mening. Ik zou het echt héél fijn vinden als jullie me zouden willen helpen door eventjes deze enquete in te vullen.
Het zou voor mij heel fijn zijn als jullie ook een toelichting geven..
Citaat:1) Leeftijd:
2) Beroep:
Scholier, klas:…..… niveau:……..
3) Kent jouw (toekomstige) studie een loting?
Ja/Nee
4) Hoe denk jij over gewogen loting?
- Eerlijk, iedereen heeft kans.
- Eerlijk, omdat…
- Oneerlijk, goede VWO-cijfers zeggen niet alles over je capaciteiten voor die studie.
- Oneerlijk, omdat…
- Anders, beide argumenten vind ik wel kloppen.
- Anders, namelijk…
5) Denk jij dat een toelatingstest beter is dan gewogen loting?
- Ja, omdat deze test veel studiegerichter is, en dus de kans groter maakt dat je de beste studenten selecteert.
- Nee, omdat je met je VWO-diploma al genoeg hebt bewezen dat je de stof aan zult kunnen.
- Anders, namelijk…
6) Zou jij op school harder werken voor toelating door een gewogen loting, dan door toelating door een toelatingstest?
Ja/Nee, omdat…
7) Beschrijf kort wat jij het grootste voor- en nadeel vindt van gewogen loting.
8) Beschrijf kort wat jij het grootste voor- en nadeel vindt van een toelatingstest.
9) Denk jij dat je met het selecteren van studenten dmv een toelatingstest betere studenten krijgt dan het selecteren dmv gewogen loting?
Ja/Nee, omdat…
10) Verder nog opmerkingen, meningen, argumenten, of iets?
Nogmaals, ik zou het echt super vinden als jullie de moeite zouden nemen! Dit zou mij namelijk al een stuk verder helpen..