[ENQ] Numerus Fixus VS Toelatingstest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[ENQ] Numerus Fixus VS Toelatingstest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:18

Bokkers,
Ik heb jullie hulp nodig! Het zou heel fijn zijn als je eventjes de tijd zou willen nemen om te lezen waar het over gaat, en dan uiteraard ook eventjes de tijd willen nemen om de enquete in te vullen.

Ter verduidelijking zal ik eventjes kort uitleggen waar mijn enquete over gaat.
Op het moment zijn er in Nederland een aantal studies waarvoor geloot moet worden (numerus fixus/lotingsstudies). Bekenden hiervan zijn o.a. geneeskunde, tandheelkunde, fysiotherapie en psychologie.
Bij bijvoorbeeld geneeskunde heb je 3 mogelijkheden om binnen te komen:
- Cum laude slagen (>8 gemiddeld);
- Decentrale selectie (d.m.v. motivatie of ervaring bij een bepaalde universiteit aangenomen worden);
- Loting (gewogen loting, d.w.z. dat hoe hoger je gemiddelde, des te groter je kans om toegelaten te worden).

Mij lijkt het persoonlijk veel eerlijker en beter wanneer iedereen een studiegerichte keuzetoets moet maken. Deze mag gemaakt worden door mensen met een VWO-examen met de benodigde vakken, of een juiste HBO-propedeuse.
Zo’n toets bevat onder andere pure kennisvragen over de vereiste vakken, maar ook inzichtvragen over hoe te handelen in bepaalde situaties (die voorkomen bij die studie/het bijbehorende beroep) en meer dingen gericht op de studie zelf.

Ten eerste lijkt mij dit beter omdat je daarmee de beste studenten selecteert. Het gemiddelde VWO-cijfer hoeft helemaal niet zoveel te zeggen over je inzicht gerelateerd aan de betreffende studie.
Bovendien is het bij loting maar geluk of pech hebben.. Hierbij heb je er zelf meer invloed op.

In België is er al een vergelijkbare toets.. Als je die toets goed maakt, mag je in principe aan de studie beginnen. (Correct me if I’m wrong.)

Nu ben ik dus benieuwd naar jullie mening. Ik zou het echt héél fijn vinden als jullie me zouden willen helpen door eventjes deze enquete in te vullen.
Het zou voor mij heel fijn zijn als jullie ook een toelichting geven..

Citaat:
1) Leeftijd:
2) Beroep:
Scholier, klas:…..… niveau:……..
3) Kent jouw (toekomstige) studie een loting?
Ja/Nee
4) Hoe denk jij over gewogen loting?
- Eerlijk, iedereen heeft kans.
- Eerlijk, omdat…
- Oneerlijk, goede VWO-cijfers zeggen niet alles over je capaciteiten voor die studie.
- Oneerlijk, omdat…
- Anders, beide argumenten vind ik wel kloppen.
- Anders, namelijk…
5) Denk jij dat een toelatingstest beter is dan gewogen loting?
- Ja, omdat deze test veel studiegerichter is, en dus de kans groter maakt dat je de beste studenten selecteert.
- Nee, omdat je met je VWO-diploma al genoeg hebt bewezen dat je de stof aan zult kunnen.
- Anders, namelijk…
6) Zou jij op school harder werken voor toelating door een gewogen loting, dan door toelating door een toelatingstest?
Ja/Nee, omdat…
7) Beschrijf kort wat jij het grootste voor- en nadeel vindt van gewogen loting.
8) Beschrijf kort wat jij het grootste voor- en nadeel vindt van een toelatingstest.
9) Denk jij dat je met het selecteren van studenten dmv een toelatingstest betere studenten krijgt dan het selecteren dmv gewogen loting?
Ja/Nee, omdat…
10) Verder nog opmerkingen, meningen, argumenten, of iets?

Nogmaals, ik zou het echt super vinden als jullie de moeite zouden nemen! Dit zou mij namelijk al een stuk verder helpen..

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:40

1) Leeftijd: 19
2) Beroep: Student geneeskunde
Ja
- Oneerlijk, goede VWO-cijfers zeggen niet alles over je capaciteiten voor die studie.
Daarbij wil ik wel melden dat ik het erg lastig vind. Ik zou ook geen echt beter, haalbare manier weten. Andere lotingsmethodes kosten erg veel tijd en zijn bijna niet goed uit te voeren.
- Anders, namelijk, in princiepe wel, want wat er achter ja staat. Maar ik denk dat dit voor de universiteit moeilijk uitvoerbaar is. Dit kost veel meer tijd en geld en zo zie je weer andere dingen over het hoofd. Ik denk dat je hier niet zo makkelijk zonder verdere informatie iets over kan zeggen
6) Zou jij op school harder werken voor toelating door een gewogen loting, dan door toelating door een toelatingstest?
Ja, omdat als het echt is wat je wilt, en door hoge cijfers het de enige manier is meot je wel.
7) Beschrijf kort wat jij het grootste voor- en nadeel vindt van gewogen loting.
Voordeel: Toch meestal heb je de intelligentste mensen er zitten
Nadeel: Cijfers alleen zeggen niet genoeg over je sociale vaardigheden die juist vaak bij deze studies van belang zijn. En sommige mensen hebben door ziekte bijvoorbeeld lagere cijfers gehaald, hier kunnen ze niets aan doen maar dit achtervolgt ze dan nog steeds tijdens hun later leven.
8) Beschrijf kort wat jij het grootste voor- en nadeel vindt van een toelatingstest.
Nadeel: moeilijk uit te voeren en duur
Voordeel: studenten worden gescreend op vaardigheden die voor die studie van belang zijn.
9) Denk jij dat je met het selecteren van studenten dmv een toelatingstest betere studenten krijgt dan het selecteren dmv gewogen loting?
Ja, leerlingen zullen minder snel voor zo'n studie kiezen als ze het niet echt willlen> Dus je houdt ook gemotiveerdere leerlingen over.

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:57

Citaat:
1) Leeftijd: 19
2) Beroep: student
Nee (mijn vorige school wel )
- Eerlijk, iedereen heeft kans.
- Eerlijk, omdat…
- Oneerlijk, omdat…
- Anders, beide argumenten vind ik wel kloppen.- Anders, namelijk…
- Ja, omdat deze test veel studiegerichter is, en dus de kans groter maakt dat je de beste studenten selecteert.
- Nee, omdat je met je VWO-diploma al genoeg hebt bewezen dat je de stof aan zult kunnen.
- Anders, namelijk…
Ja/Nee, omdat als de toelating afhangt van je cijfers en je echt graag die opleiding wilt volgen je ook echt moet laten zien dat je dat kan.
voordeel:
de mensen die uitgeloot worden hebben bewezen dat ze goede punten kunnen halen.
nadeel:
punten zeggen niks over de persoonlijkheid van iemand. vooral bij bovenstaande opleiding heb je ook sociale vaardigheden nodig, en die lees je niet af uit een puntenlijstje.
voordeel:
iedereen krijgt een eerlijke kans, of je nu 10-en haalde of 1-en
nadeel:
een toets kun je verpesten door bijv. zenuwen. het is een momentopname.
Ja/Nee, omdat mensen die echt graag de opleiding willen doen zullen hun best doen op deze toets. en op deze manier krijgt iedereen een erlijke kans en hangt het niet af van je punten lijst.

ik zou mezelf eerder inschrijven voor een toelatingstoets dan voor een opleiding met een loting. in mijn ogen is dit eerlijker, en voor veel leerlingen makkelijker haalbaar.

Nogmaals, ik zou het echt super vinden als jullie de moeite zouden nemen! Dit zou mij namelijk al een stuk verder helpen..[/quote]

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:07

Citaat:
1) Leeftijd: 17 jaar
2) Scholier: VWO 6
3) Kent jouw (toekomstige) studie een loting? Ja.
- Oneerlijk, goede VWO-cijfers zeggen niet alles over je capaciteiten voor die studie.-
- Ja, omdat deze test veel studiegerichter is, en dus de kans groter maakt dat je de beste studenten selecteer
Ja, denk het wel, omdat het toch je kansen vergroot.
Je hebt niet altijd je cijfers op school onder controle (denk aan ziekte, persoonlijke ontwikkeling, thuissituatie, etc.) hierdoor kan het zijn dat je cijfers veel lager zijn dan dat je in principe zou kunnen. Ook is 't zo dat veel in de vierde nog niet weten wat ze willen gaan studeren en hier nog helemaal geen rekening mee houden. Je leert het uitgaan kennen, doet nét genoeg om over te gaan, etc.
Het voordeel is natuurlijk wel dat ze kunnen zien wie er de brains heeft, maar of je ook de vaardigheden hebt?

Het voordeel is dat hierbij ook naar vaardigheden gekeken kan worden, maar het nadeel is, is dat ze dat niet doen. In België krijg je gewoon een test op papier (en bij de decentrale van geneeskunde geloof ik ook). Ze kijken niet naar je sociale vaardigheden die in mijn ogen bij geneeskunde, diergeneeskunde, tandheelkunde en psychologie sowieso heel belangrijk zijn. Wat nog een nadeel is, is dat mensen zich nog helemaal niet verdiept hebben in de eventuele onderwerpen die gevraagd worden. Wanneer zij hier iets over gelezen hebben van te voren, zouden ze er misschien al veel meer "in zitten". Denk dat het moeilijk te bepalen is wanneer het te maken heeft met inzicht en wanneer met een tekort aan informatie.
Ja, mensen die zich toezetten tot een toelatingstest zijn denk ik gemotiveerder, geinteresseerder.. bij een loting kun je nog denken "ach ik doe gewoon een gok".