Hopeloos, iemand die iets slims kan bedenken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Hopeloos, iemand die iets slims kan bedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:33

Hopelijk heeft iemand hier op bokt een geniaal idee,
Het gaat om een bezigheid voor iemand met een heel slecht geheugen.

Het verhaal;
Mijn vader zit in een verzorgings tehuis, en heeft letterlijk een (korte termijn)geheugen als een zeef...
Wat je nu zegt, weet hij over een uur niet meer...
Maar grote kans dat hij het zich volgende week weer herinnert.

Nu zit hij dag in dag uit, (uit eigen keuze) maar te zitten op zijn kamertje, hij mag naar buiten, hij mag internetten, hij mag alles wat hij thuis zou mogen.
Maar hij doet het gewoon niet...
En ik zou zo graag zien dat hij iets heeft wat hij graag doet...

Nu heb ik hem een hele kleine dagelijkse taak gegeven, namelijk elke dag een potje met bloemetjes water geven. Dit aan de zorg verteld zodat die hem elke dag zullen herinneren.
Op een papiertje geschreven, aan de deur gehangen etc.

Nu hoor ik net van mijn moeder dat de bloemen er goed bij staan, maar hij vergeten is dat ze van hem zijn en denkt dat ze van het verzorgingshuis zijn |(

Ik wil hem zo graag iets te doen geven, zodat hij uit zijn bed komt...

Laptop hebben we geprobeert,
Dingen die hij vroeger graag deed geprobeert (knutselen etc),

Ik heb nu de zorg zover dat hij onze 2 ratjes een hun enorme kooi mag "lenen", dat hij hulp krijgt met het herinneren van het voeren en kooi schoonmaken en anders dat het gewoon gedaan word voor hem.
Ik weet zelf dat hij de ratten eruit haalt, hij heeft immers al meer dan 20 jaar ratten waar hij altijd gek mee was.
Tot aan dat hij werd opgenomen.

Maar ook daarbij ben ik bang dat het niet genoeg zal zijn om hem zo nu en dan uit zijn bed te wippen.

Wie weet iets leuks qua bezigheid voor deze man!?
Zowel ik als de zorg, als mijn moeder zitten met onze handen in ons haar.
Het is zo zielig om te zien zo |(

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:40

Ben je niet bang dat hij de ratten zal vergeten terug te zetten in hun kooi? Of haalt hij ze er alleen onder toezicht uit?

Moeilijk probleem trouwens! Kan je bezigheden voor hem op papier zetten? Dat zodra hij het leest gemotiveerd/herinnerd wordt? Of dat er alvast wat voor hem klaar gezet wordt, ik roep ook maar wat een puzzel in stukje op tafel? Is er nog iets van een activiteitenbegeleider binnen het huis die wat met hem kan gaan doen?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:42

Wow dat is heftig, en ook zeker niet makkelijk :(:).
Heb je aan je vader gevraagd wat hij zou willen doen? Hoe vindt hij uitstapjes of bezigheden als hij echt 'bij de hand genomen wordt' (dus als jij of de verzoring het samen doet?) Is er iets van activiteitenbegeleiding op de afdeling? Wat is de mening van de verpleging/afdelingshoofd/activiteitenbegeleider van de afdeling?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:43

noviceh schreef:
Ben je niet bang dat hij de ratten zal vergeten terug te zetten in hun kooi? Of haalt hij ze er alleen onder toezicht uit?

Moeilijk probleem trouwens! Kan je bezigheden voor hem op papier zetten? Dat zodra hij het leest gemotiveerd/herinnerd wordt? Of dat er alvast wat voor hem klaar gezet wordt, ik roep ook maar wat een puzzel in stukje op tafel? Is er nog iets van een activiteitenbegeleider binnen het huis die wat met hem kan gaan doen?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:45

Kristie schreef:
Wow dat is heftig, en ook zeker niet makkelijk :(:).
Heb je aan je vader gevraagd wat hij zou willen doen? Hoe vindt hij uitstapjes of bezigheden als hij echt 'bij de hand genomen wordt' (dus als jij of de verzoring het samen doet?) Is er iets van activiteitenbegeleiding op de afdeling? Wat is de mening van de verpleging/afdelingshoofd/activiteitenbegeleider van de afdeling?

Hij begint na 100 meter al te zeuren dat hij moe is of geen zin heeft oid, en dan is het ook echt net een kind, alleen dan wel een stukje groter die je niet kan "dwingen".

Het enige wat hem tot nu toe écht een goed idee leek waren die ratten, heb hem ook in tijden niet meer zo blij gezien.
(net alsof je een kind een snoepje geeft...).

Vraag hem ook geregelt wat hij dan wel wilt doen, maar dat weet hij zelf ook niet.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:49

Heel goed dat hij bezig kan zijn met je ratten!! Mijn oma was blind, dementeerde en had op het einde van haar leven nergens meer zin in. Toen ik een keer mijn ratjes meenam bloeide ze helemaal op. Ze begon liedjes met de ratjes te zingen, verhalen te vertellen en dat alles tijdens een uitgebreide kroelpartij. Sindsdien nam ik steeds als ik bij haar langs ging mijn ratjes mee en dan was ze de hele dag vrolijk. Helaas mochten de ratjes daar niet blijven maar dit was al iets. Natuurlijk is dit verhaal niet te vergelijken met jouw vader maar het geeft wel aan dat dieren zoveel goeds doen! Helaas heb ik geen antwoord op je vraag maar ik zal er eens goed over na denken. Succes met je vader, lief dat je er zo voor hem bent!

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:50

Ik heb voor mijn oma een video gemaakt.
Daar vertellen we haar wat er met haar aan de hand is, stellen alle familieleden zich aan haar voor. En we hebben foto's en beelden van haar (van vroeger) erin gezet waar ze dingen aan het doen is die ze vroeger leuk vond om te doen.

De verpleging doet elke ochtend de film in de dvd speler.
Soms huilt ze omdat ze dan in haar beleving voor het eerst hoort dat ze ziek is. Soms gaat ze de dingetjes doen die ze herkent van de beelden. Soms schiet ze in de lach omdat ze het filmpje wat overdreven vind want ze weet immers alles gewoon hoor.

We hebben inmiddels verschillende filmpjes voor haar gemaakt. Het werkt erg goed bij haar.

Sterkte met je vader en de situatie

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:51

Mmm lastig, ik heb vorig jaar stage gelopen met licht tot matig dementerende ouderen, en die zeurde ook altijd 'we doen nooit wat, er mag hier niets', maar als je dan vroeg wát ze wilden doen, dan wistten ze het niet. En als er dan een uitstapje was, dan wilde ze niet mee :Y).

Ik denk dat het voor je vader te veel is, te veel zelfstandigheid. Hij moet denk ik uit die negatieve spiraal. Kun je hem niet mee nemen naar iets wat ie vroeger echt leuk vond, als ie moe is; zet hem in een rolstoel, als ie geen zin heeft; het is zonde om terug te gaan. Verder vooral al het positieve benaderen, niet te veel meegaan in zijn negatieve gedrag, maar gewoon zeggen dat het een leuke dag gaat worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:52

Ik denk dat de ratjes al een heel goed idee zijn, dieren kunnen zo'n positieve werking hebben op mensen.

Verder heb ik geen tips voor je, maar ik wil je wel graag sterkte wensen met deze situatie. :(:)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:54

Kristie schreef:
Mmm lastig, ik heb vorig jaar stage gelopen met licht tot matig dementerende ouderen, en die zeurde ook altijd 'we doen nooit wat, er mag hier niets', maar als je dan vroeg wát ze wilden doen, dan wistten ze het niet. En als er dan een uitstapje was, dan wilde ze niet mee :Y).

Ik denk dat het voor je vader te veel is, te veel zelfstandigheid. Hij moet denk ik uit die negatieve spiraal. Kun je hem niet mee nemen naar iets wat ie vroeger echt leuk vond, als ie moe is; zet hem in een rolstoel, als ie geen zin heeft; het is zonde om terug te gaan. Verder vooral al het positieve benaderen, niet te veel meegaan in zijn negatieve gedrag, maar gewoon zeggen dat het een leuke dag gaat worden!

Ja dat is wel een hele goede ja, met een rolstoel gaan wandelen in het park, en eventueel onze hond meenemen (was zijn hond voorheen), ik denkd at hij dat wel heel leuk zal vinden.
Heel erg bedankt!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:54

Je vader heeft vast eerder interesses gehad in dingen die z'n vrije tijd vulden. Misschien kun je dat weer onder zijn aandacht brengen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:56

shula schreef:
Heel goed dat hij bezig kan zijn met je ratten!! Mijn oma was blind, dementeerde en had op het einde van haar leven nergens meer zin in. Toen ik een keer mijn ratjes meenam bloeide ze helemaal op. Ze begon liedjes met de ratjes te zingen, verhalen te vertellen en dat alles tijdens een uitgebreide kroelpartij. Sindsdien nam ik steeds als ik bij haar langs ging mijn ratjes mee en dan was ze de hele dag vrolijk. Helaas mochten de ratjes daar niet blijven maar dit was al iets. Natuurlijk is dit verhaal niet te vergelijken met jouw vader maar het geeft wel aan dat dieren zoveel goeds doen! Helaas heb ik geen antwoord op je vraag maar ik zal er eens goed over na denken. Succes met je vader, lief dat je er zo voor hem bent!

Dat is fijn om zo te lezen, heel erg bedankt, geeft me een beetje een wat beter gevoel van binnen.

@asjemenauw, ik denk niet dat hij dat prettig vind, omdat de rest van de familie hem heeft laten zitten en hij zich dat dan wel weer heel goed herinnerd.

@ redpassion, bedankt!

Flowerbomb

Re: Hopeloos, iemand die iets slims kan bedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:06

Of neem hem als dat mogelijk is eens mee naar je paarden. Misschien vind hij het wel lekker om ze een beetje te poetsen. Paarden voelen vaak heel goed aan bij wie ze kunnen klieren en bij wie juist niet. Misschien kunnen de paarden je vader wat vrolijkheid geven.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 16:07

shula schreef:
Of neem hem als dat mogelijk is eens mee naar je paarden. Misschien vind hij het wel lekker om ze een beetje te poetsen. Paarden voelen vaak heel goed aan bij wie ze kunnen klieren en bij wie juist niet. Misschien kunnen de paarden je vader wat vrolijkheid geven.

Nou toen hij nog in het verzorgingshuis naast mijn paarden zat, hebben we dat eens gedaan, en hij vond het vreselijk.
Waarschijnlijk omdat het iets nieuws is, hij had nooit echt ervaring met paarden.
Dus dat was helaas geen succes.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:11

Equidea schreef:
shula schreef:

Nou toen hij nog in het verzorgingshuis naast mijn paarden zat, hebben we dat eens gedaan, en hij vond het vreselijk.
Waarschijnlijk omdat het iets nieuws is, hij had nooit echt ervaring met paarden.
Dus dat was helaas geen succes.

Dat is jammer. Van de zomer is het misschien leuk om naar een 'bloemen pluktuin' te gaan. Heb je die bij jou in de buurt? Dan kunnen jullie samen een mooi boeket plukken en mee naar huis nemen. Geuren werken ook herinneringopwekkend (kan even geen ander woord bedenken).

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:57

Hoi,

misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar wat heeft je vader precies waardoor hij een slecht kort termijn geheugen heeft?

Onze buren hebben een zorgboerderij. Naast gehandicapten komen er ook mensen met een burn-out en dementerende mensen. Ze helpen bij de verzorging van de dieren en in de moestuin. Klinkt nu even simpel, maar is groots opgezet. Ze hebben daar ook groepsactiviteiten en worden niet gedwongen taken te doen, maar wel daar in gestimuleerd.

De meeste mensen die er komen hebben een persoonsgebonden budget waarvan de dagbesteding betaald wordt. Misschien iets om een na te vragen. Misschien zijn er bij jullie in de buurt ook wel dagbestedingen te vinden. Vaak werkt het erg stimulerend en ze zijn er even uit.

Succes!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:39

misschien iets van een parkietje of kanaries?Het gekwetter fleurt hem misschien ook al op.Als het een jong parkietje is kan het tam gemaakt worden en eventueel kan het leren praten of een papegaai die al wat woordjes kan zeggen is misschien ook stimulerend.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:52

heb je geen fotoboek van jouw en je moeder ofzo van vroeger? en haal herinneringen op, veel dementerende kunnen toch nog altijd wel ver terug in de tijd denken, misschien wordt hij vrolijk van verhalen vertellen over vroeger die bij een foto horen ofzo... en waarschijnlijk kun je dat vaak herhalen als hij dat leuk vind...

overigens respect voor je, t zal wel heel moeilijk voor je zijn zo..

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:13

Wat naar dat je vader zoveel problemen met zijn korte termijn geheugen heeft. -O-

Een goed idee om hem voor de ratjes te laten zorgen. Juist omdat het zo 'eigen' is kan ik me voorstellen dat het iets triggert en dat hij er goed voor zal zorgen.

De tips die hier gegeven zijn zijn denk ik erg goed, probeer hem dingen te laten doen die hij vroeger ook deed en leuk vond.

Nieuwe dingen zijn denk ik te moeilijk voor hem, omdat hij nog niet weet hoe het moet, en als je veel problemen hebt met je korte termijn geheugen is het natuurlijk ook moeilijk om nieuwe dingen te leren en mee te maken.

Sterkte ermee, je doet het super. Het kan niet makkelijk zijn om je vader zo te zien :(:)