Scheikunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lynne_berna

Scheikunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 11:15

Hoi,
Ik ben aan het leren voor Scheikunde, er is alleen 1 dingetje waar ik niet uitkom.
We moeten nu formules van stoffen maken, en oplosvergelijkingen van zout opstellen.
Nu is mijn vraag dus: Waarom word de ene keer een stofje wel tussen haakjes gezet en de andere keer niet.
Voorbeeld:
Ammoniumsulfaat de formule daarvan word: (NH4)2SO4 ( al die getalletjes horen rechtsonder et stofje te staan.)

Waarom staat die NH nou tussen haakjes gezet?

En wat was ook alweer de benaming voor iets wanneer het in een vaste toestand is?

Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:41

De formule is dus :
(NH4)2SO2

Dat betekent :
NH4 --> 1 N + 4 H.
SO2 --> 1 S + 2 O.

(NH4)2 --> 2 keer NH4. in deze fomule met 1 keer SO2.

Wat de juiste term is voor wat vast is weet ik niet zo uit mijn hoofd, staat dat niet nog in je boek?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 13:43

Maya schreef:
De formule is dus :
(NH4)2SO2

Dat betekent :
NH4 --> 1 N + 4 H.
SO2 --> 1 S + 2 O.

(NH4)2 --> 2 keer NH4. in deze fomule met 1 keer SO2.

Wat de juiste term is voor wat vast is weet ik niet zo uit mijn hoofd, staat dat niet nog in je boek?

Ow volgens mij snap ik het anders krijg je 8 keer H doordat die 2 erbij staat!?
De term staat niet in m'n boek, inieder geval alvast bedankt :D

Anoniem

Re: Scheikunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:43

Je krijgt dan in totaal 8x H, maar dus ook 2x N. Het gaat niet alleen over die H, maar over de volledige formule tussen haakjes.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:02

Ik heb altijd geleerd.
Dat als de formule 2 grote letters heeft en die formule samen word bijv maal 2 gedaan dan moet hij tussen haakjes
Is het een grote en kleine letter en het moet maal 2 dan hoeft het niet tussen haakjes

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 15:06

Maya schreef:
Je krijgt dan in totaal 8x H, maar dus ook 2x N. Het gaat niet alleen over die H, maar over de volledige formule tussen haakjes.

Oke, en dat moet niet dus doe je die haakjes eromheen zodat het niet allemaal word vermenigvuldigd!? :+

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:07

@ mii_jessy: een grote en een kleine letter betekent niets meer dan dat het het symbool van één atoomsoort is. ''Fe'' betekent ijzer, dus Fe2 is dus twee ijzeratomen (die twee moet dus in het klein eronder staan hè ;) )

Als je een molecuul hebt zoals NH4, dan betekent dat je twee atoomsoorten hebt die samen in één molecuul zitten. (NH4)2 betekent dat je twee keer dat molecuul hebt. Als je er geen haakjes om zou zetten zou het betekenen dat je bijvoorbeeld 8 H'tjes hebt, maar dat kan niet omdat die H'tjes al in een molecuul zitten.

Edit: In vaste toestand? Een ''vaste stof'' of ''in de vaste fase''. Ik snap anders niet helemaal wat je bedoelt :+

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:28

Hanmar schreef:
@ mii_jessy: een grote en een kleine letter betekent niets meer dan dat het het symbool van één atoomsoort is. ''Fe'' betekent ijzer, dus Fe2 is dus twee ijzeratomen (die twee moet dus in het klein eronder staan hè ;) )

Als je een molecuul hebt zoals NH4, dan betekent dat je twee atoomsoorten hebt die samen in één molecuul zitten. (NH4)2 betekent dat je twee keer dat molecuul hebt. Als je er geen haakjes om zou zetten zou het betekenen dat je bijvoorbeeld 8 H'tjes hebt, maar dat kan niet omdat die H'tjes al in een molecuul zitten.

Edit: In vaste toestand? Een ''vaste stof'' of ''in de vaste fase''. Ik snap anders niet helemaal wat je bedoelt :+

Ja dat bedoelde ik ook
Maar in het echt legt toch makkelijker uit dan zo via de computer :P

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:44

bedoel je voor vaste toestand : solid? (s) ? :P
(net als vloeibaar: liquid (l) (ofzo))

De beschrijvingen hierboven kloppen ja :)
(zit ook in 4 havo, dus heb nu ook die ionen-formules xD nouwja... net gehad, nu volgende onderwerp :D)
Laatst bijgewerkt door 1234 op 10-03-09 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 16:46

Hanmar schreef:

Een vaste fase, je hebt dan vloeibaar en opgelost in water ook nog. De enigste die ik toevallig weet is opgelost in water (aq) die andere 2 vaste fase en vloeibaar weet ik niet :o

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 16:46

1234 schreef:
bedoel je voor vaste toestand : solid? (s) ? :P
(net als opgelost: liquid (l) (ofzo))

De beschrijvingen hierboven kloppen ja :)

Jahh dat zijn ze!! :D
Thanx!

Allemaal bedankt dit is hartstikke fijn!! Toppie! :D :D :D

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:49

bedoelde voor dat liquid trouwens vloeibaar, whahaha xD Aq is opgelost :Y) achjah...

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 16:50

Ja maar die woorden kwamen me zo bekent voor dat ik opeens dacht jaaahh dat zijn ze!!Bedankt!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 16:50

opgelost is (aq) Wanneer in waterige oplossing maar dat is op de middelbare school meestal zo.
(g)= gas
(L)= vloeibaar (liquid)
(s)= vast (solid)
(aq)= in waterige oplossing (aqua)
Dat (aq) heb je vaak als in bijv. met zouten werkt. Maar reacties in vaste toestand gebeuren meestal nauwlijks of niet. Omdat er niet genoeg energie aanwezig is.