Vraagje huursubsidie en ORT

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Vraagje huursubsidie en ORT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 22:29

Hallo allemaal,

Even een vraagje. Ik ontvang huursubsidie maar nu moet ik dus mijn bruto inkomen invullen. Dit heb ik heb ik netjes gedaan, mijn bruto inkomen staat op mijn contract maar hierbij zit dus de ORT niet mee gerekend.
Moet ik de ORT aan de belastingdienst doorgeven? En zo ja, hoe moet dat dan omdat de ORT flexibel is en nooit standaart. Wisselt van 100 pm tot 300 pm.

Gr Lara

eeyore

Re: Vraagje huursubsidie en ORT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 07:09

Volgens mij moet je bij de huurtoeslag je verzamelinkomen invullen en geen brutoloon. Dit verzamelloon kun je van de laatste aangifte inkomsten belasting afhalen die gedaan is.

Als je verwacht dat je loon veel afwijkt in dit jaar moet je dit alvast een beetje naar onder of boven corrigeren, dat scheelt terugbetalen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:32

Heb je geen jaaropgave gekregen? Daar moet het ook opstaan :j

*edit* Wat je totale inkomsten zijn over 2008 dus.
Ga er vanuit dat dit ook geaccepteerd wordt

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:09

Het maakt niet zoveel uit wat je opgeeft, het is toch maar een schatting. Voor je eigen veiligheid kun je het beter te hoog inzetten dan te laat, krijg je nu wat minder subsidie maar hoef je in elk geval niet terug te betalen.

Bij het berekenen van het bedrag dat je uiteindelijk had moeten krijgen (en dus ook of je bij krijgt of terug moet betalen) gaan ze uit van het inkomen dat je begin volgend jaar opgeeft aan de belastingdienst, dus je totale bruto-inkomen zoals dat op je jaaropgaaf staat. Daarbij wordt ORT dus inderdaad meegerekend, evenals vakantiegeld, dertiende maand, opslag, etc.

Kijk dus even hoeveel je verwacht dit jaar in totaal te verdienen, en vul dat in.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 22:23

oke thnx, lastige is dat ik vorig jaar gewoon nog student was en dus een bij baantje had dart jaar is mijn eerste echte jaar met werken en daar heb ik dus nog geen jaaropgave van.
Ga binnen kort als PGB-er bij werken en dan vervalt de huurtoeslag toch, maar even goed bedankt.