waardevermindering/afschrijving auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DyMarvel

waardevermindering/afschrijving auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:28

Ik heb een vraagje.Bij deze auto:

Model: 306
Bouwjaar: 1998
Brandstof: Benzine
Kilometerstand: 87.416 km
Carrosserie: Cabriolet
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Groen
Motorinhoud: 1578 cc

€4500

wat zou de afschrijving per jaar ongeveer zijn? Kan ik dat ergens uitrekenen?

luuntje

Re: waardevermindering/afschrijving auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:48

Bij bedrijven schrijven ze een nieuwe auto in 5 jaar af.
Geen idee hoe je dat bij particulieren doet.
Ik denk dat het er van af hangt wanneer je genoeg geld hebt gespaard voor een nieuwe auto.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:12

Ik denk ook dat dat van een hele hoop factoren afhangt: Hoeveel wil je ermee rijden, hoe regelmatig onderhoudt je 'm hoe snel gaat het met de roest (staat ie binnen of buiten) en nog een aantal andere punten.

PS: Houdt er rekening mee dat deze auto waarschijnlijk al snel een nieuwe distributieriem nodig heeft (± 100.000. En het feit dat ie nog geen 10.000 km per jaar heeft gelopen doet me vermoeden dat ie als boodschappenwagen is gebruikt (veel koude starten zijn funest voor een auto!). Mijn autootje (Ford Fiesta van 1996) stond half 2006 in ieder geval op 156.000, staat inmiddels op ruim 220.000 en peinst er geloof ik nog niet over om ermee te stoppen.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 20:56

Cathelijne daar heb je helemaal gelijk in. deze auto zal waarschijnlijk ook het leven van boodschappen auto ingaan. Ik wil hem namelijk voor erbij. Ik vraag me alleen af mijn planning is om over 2 jaar deze weer in te ruilen. Zou ik er dan nog een redelijk bedrag voor kunnen krijgen uitgaande van goed onderhoud en weinig kilometers? Of maak ik er heel veel verlies op.? ( denk aan 50 tot 75 % waarde vermindering)

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:50

Als je zelf een boodschappenwagentje zoekt, zou ik het nog een stuk goedkoper zoeken. Ik ben namelijk bang dat je voor de auto die je op het oog hebt naar verhouding niet veel terug gaat krijgen. Als een auto veel kleine stukjes rijdt en nooit 's goed warm wordt gereden raakt de motor vervuild.
Er zijn genoeg kleine Japanners (Toyota Starlet, Nissan Micra ed) die best nog een tijd meegaan en die voor 500 - 1000 euro te koop staan. Als je op Marktplaats gaat zoeken kom je er genoeg tegen en als ze gewoon onderhouden zijn zou de km stand ook niet veel uit moeten maken.
Ik heb zelf in het verleden een Micra gehad en dat ding heeft me nooit in de steek gelaten. Ik reed er toch 150 km per dag mee... Bovendien kosten ze erg weinig in wegenbelasting en rijden ze zuinig.

Liezel1

Re: waardevermindering/afschrijving auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:54

euhhh, een cabrio als boodschappen auto?
Het is een leuke auto, hij staat te koop op Autotrack toch?

Leuk ding als je straks in de lente beetje gaan toeren etc, als dagelijkse auto zou ik een handiger en goedkopere oplossing kiezen..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:01

djoya schreef:
Of maak ik er heel veel verlies op.? ( denk aan 50 tot 75 % waarde vermindering)

Ga daar maar vanuit ja, en dan eerder 75 dan 50%...

De auto is nu al 11 jaar oud, over 2 jaar dus 13 jaar oud, dan krijg je er niet meer voor terug dan 2000 euro, ongeacht de km stand.

En denk er ook om dat een cabrio niet overhoudt qua bagageruimte..

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:31

Liezel1 schreef:
euhhh, een cabrio als boodschappen auto?
Het is een leuke auto, hij staat te koop op Autotrack toch?

Leuk ding als je straks in de lente beetje gaan toeren etc, als dagelijkse auto zou ik een handiger en goedkopere oplossing kiezen..

Ja misschien een apart keuze auto hoor. Ik wil nou eenmaal al mijn hele leven een cabrio :o Mijn andere auto is ook een boodschappen auto namelijk een kia pride ( top ding nooit problemen mee!). Verder staat er ook nog een grote bestelbus die ik mag gebruiken. Het is echt een auto voor erbij.

( denk dat hij ook wel op autotrack staat. Maar heb hem op MP gevonden)

Maar jullie denken dus dat hij ongeveer over 2 jaar nog 2000 euro waard is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:03

djoya schreef:
Maar jullie denken dus dat hij ongeveer over 2 jaar nog 2000 euro waard is?

Zou kunnen, maar waarom ben je zo gebrand op die afschrijving als ik vragen mag? T is een autootje van 4500 euro...daar kan je namelijk nooit veel meer van verwachten.
Zelf heb ik ook een cabriolet, heb hem nu 10 jaar en heb een afschrijving van bijna 80%, ongeacht het onderhoud, want daar krijg je op dat soort auto'ss echt niets meer of minder voor terug hoor, droom daar maar van.

Onderhoud is spannend en interessant bij nieuwe auto's van pak hem beet uietrlijk 5 jaar oud, leuk voor een particulier om eens in de geschiedenis te spitten,a ch karetje is leuk verzorgd, maar je sleept er geen hogere inruilwaarde mee in.

Hij kan prima als wagentje dr bij maar als ik jou was zou ik er niet teveel van verwachten, ding heeft akelig weinig kilometers, net wat mn voorgangers al zeggen wss een boodschappenautootje, moet je niet blij mee zijn.
Ding zal een vervuilde motor hebben en traag, en als je die op zijn staart gaat trappen kan hej je je motor kosten omdat hij dat niet gewent is, een motor moet namelijk elke dag minimaal 50 kilometer lekker warm kunnen draaien om gezond te blijven.
Echt waar....rust roest, je wil niet weten hoe bv zo'n kathalysator dr uitziet, zijn kostbare jongens.

djoya schreef:
Ik vraag me alleen af mijn planning is om over 2 jaar deze weer in te ruilen. Zou ik er dan nog een redelijk bedrag voor kunnen krijgen uitgaande van goed onderhoud en weinig kilometers?

Nee dus kan ik je nu al op een briefje geven, dat gaat je alleen maar geld kosten, zo'n auto schaf je niet aan om nog wat voor terug te krijgen, gewoon lekker afrijden en mag je blij zijn als je dr nog een rug voor krijgt....

Cathelijne schreef:
PS: Houdt er rekening mee dat deze auto waarschijnlijk al snel een nieuwe distributieriem nodig heeft (± 100.000.

60.000 kilometer bij dit type of eens in de 5 jaar en afhankelijk van je rijstijl. Als deze niet vervangen is zou ik hem niet eens kopen.