hoe snel na relatie opnieuw daten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe snel na relatie opnieuw daten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:03

Even een vraagje aan alle bokkers omdat ik benieuwd ben naar jullie meningen hierover.

Geregeld hoor je dat bij mensen de relatie uitgaat en ze vrij snel daarna een nieuwe vriend hebben (en dan heb ik het niet over relaties die paar weekjes hebben geduurd, maar veelal serieus geweest zijn). Dit heb ik altijd erg vreemd gevonden, zag het bij sommige mensen ook als een vlucht, maar gun ze het vaak ook wel.

Nu zit ik zelf in deze situatie. Ben nu 3,5 week weer vrijgezel en iemand anders tegengekomen (kende overigens al eerder, maar toen ik nog samen ex, dus absoluut geen interesse) We hebben al een aantal keer afgesproken en hij weet ook goed dat ik het erg rustig aan wil doen. Wel vinden we elkaar wel erg leuk.
Hierbij komt nog dat mijn vader al meerdere keren heeft laten vallen dat hij vindt dat je na een relatie min 6 maanden vrijgezel moet zijn, ik heb hem dus ook nog niks verteld. Afspreken wordt hierdoor ook moeilijker en daardoor zeg ik nu maar steeds dat naar vriendin toe ben. Niet eerlijk dus, iets waar ik ook helemaal niet blij mee ben!

Wat zouden jullie doen?

SuperLiesje

Re: hoe snel na relatie opnieuw daten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:05

Volg je gevoel!! Als dit voor jou goed voelt, moet je je niet laten tegenhouden door wat andere mensen zeggen/vinden :)

yvettjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:07

Nouja bekijk het zo: je kan 2 dingen doen, of (zoals je vader zegt) een tijd thuis gaan zitten, niet daten helemaal niets, dus vooral veel aan je ex e.d. denken.
Of je gaat lekker verder met je leven, doet het zoals je zelf al zegt lekker rustig aan. Lijkt mij geen probleem.
Alleen dat je vader je een beetje tegenhoud is inderdaad lastig. Misschien kan je een keer proberen met hem te praten??

MarliesV

Vind het erg persoonlijk wanneer je dat doet.

Ik denk dat het goed is om eerst na een relatie weer jezelf terug te vinden en pas weer aan wat nieuws te beginnen als je weer happy single kunt zijn.
Hoe snel dat gaat hangt van je vorige relatie en jezelf af.

Ik ben na m'n vorige relatie ruim een half jaar alleen geweest tot ik er echt aan toe was om weer een relatie te beginnnen. Dan heb ik het wel echt over iets langdurigs. Gewoon gezellig op stap met iemand was geen probleem maar geen gevoelens.

Je moet doen wat je hart je ingeeft. Maar je geeft zelf wel aan dat je kalm aan wilt doen. Dit is voor mij vaak een teken dat het te snel is en dat je je vorige relatie en de tussenperiode tussen de relaties nog niet lekker hebt afgesloten.

Mars

Ik vind dat daar geen stelregfels voor zijn, hangt helemaal van de situatie af. Hoe je relatie is uitgegaan bijvoorbeeld, ineens of waren jullie al een tijdje uit elkaar gegroeit? Ben je helemaal klaar met je ex of zijn er nog gevoelens van één van beiden?
Hoe verliefd ben je op die andere jongen en is het echt geen vlucht?

Zijn allemaal dingen die meespelen en die per persoon en per situatie verschillen, je kunt dus niet een vuistregel aanhouden voor hoelang je vrijgezel 'hoort' te zijn, dat is gewoon niet realistisch :n

Faelivrin

Je bent 21! En dan gaat jou eigen vader je vertellen dat je MINIMAAL 6 maanden vrijgezel moet zijn? := Nou sorry, maar als jou gevoel goed is zou ik er gewoon voor gaan. Dan moet je vader zijn rare regels maar even vergeten. :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:08

Ik denk dat je je vader best kunt vertellen dat je aan het daten bent, dat is volgens mij ook best gezond... en dan kun je altijd nog zien of het echt een relatie wordt of niet. Als hij de man van je dromen is zou ik hem in ieder geval zeker niet laten liggen!

Ik heb van m'n 14e tot m'n 19e een relatie gehad en daarna was ik het wel even beu. Mijn ex had echter binnen 1,5 maand een nieuwe vriendin, vond ik niet zo leuk destijds.. maar goed, nu maakt het me niet meer uit. Zelf had ik wel even behoefte aan wat 'lucht' zeg maar.
In 2006 heb ik weer een vriend gekregen, duurde niet zo lang, 2,5 maand. Het ging uit en 3 dagen later had ik een nieuwe vriend, waar ik nogsteeds heel happy mee ben :) dus zo kan het dus ook...

Ik denk dat je je hart moet volgen en dan komt het vast wel goed! Je vader wil vast ook dat je gelukkig bent en als je dat met hem bent is het vast wel in orde!!

Geniet van je nieuwe liefde zou ik zeggen :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:08

Tja als je gevoel erbij goed is :=

Ik was in juni/juli uit elkaar gegaan (ik heb het uitgemaakt) en was er helemaal klaar mee, dus hoefde ook niet echt meer over die relatie heen te komen (heeft ie zelf naderhand nog even extra bij geholpen). In augustus heb ik mijn huidige vriend voor het eerst gezien, in september voor het eerst echt ontmoet en in oktober hadden we iets. Nu al 1,5 jaar bijna.
Daar zat dus een maand of 2 tussen, maar in de tussentijd 6 weken ponykamp gedaan en dus niet echt de mogelijkheid gehad om jongens te ontmoeten :=

Ik denk dat het er heel erg aan ligt hoe je uit elkaar bent gegaan. Als jij degene bent die achterblijft, dan denk ik niet dat je na 4 weken al helemaal klaar bent voor een nieuwe relatie. Maar wanneer het al even niet lekker liep en je bent met goed vertrouwen uit elkaar gegaan oid, waarom niet?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:10

Denk dat het afhangt of je zelf de relatie hebt beëindigd of dat je niets hebt zien aankomen en je partner zegt ik stop er mee.
Heb je zelf de stap gezet ben je er al langer mee bezig en is het verdriet anders of soms zelfs een opluchting. Heb je niets zien aankomen is de klap vaak erg groot en kan het verdriet erg groot zijn. Een relatie aangaan om de pijn te verzachten zal niet werken want op dat moment is alles goed zolang je maar niet alleen bent en niet met die breuk wordt geconfronteerd

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:11

Ik denk dat het heel erg eraan ligt wat je onder daten verstaat. Bij mij heeft het echt geholpen -en dit klinkt heel erg, dat weet ik- om gewoon lekker met andere jongens om te gaan en te daten. En dat bedoel ik niet als slet, al moet ik wel eerlijk toegeven dat ik ook echt wel een aantal jongens in die tijd gekust heb.
Ik had een 2jarige relatie achter de rug, en uiteindelijk heeft het mij anderhalf jaar geduurd voordat ik een jongen echt weer helemaal kon vertrouwen. Met deze jongen heb ik nu inmiddels dus ook al een relatie van een bijna half jaar :)

Dus.. neem de tijd. En doe inderdaad waar je zin in heb.. en vooral, geniet ervan!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:13

Daar kun je niet echt een periode verplicht aan vastplakken. Wat de meeste ook zeggen afhankelijk hoe je uit elkaar bent gegaan scheelt ook. Je kunt misschien drie jaar een relatie hebben waarvan je misschien het laatste jaar al uit elkaar gegroeid bent maar al een jaar te bang bent geweest om het uit te maken. Het is wat anders als het uit is gegaan en je maar een vriendje zoekt omdat je perse een vriendje wilt. Als je nu toevallig iemand bent tegengekomen dan is dat toch goed? Wat zou je vader dan zeggen als je na 5 maanden iemand tegenkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:13

Hier zijn geen regels voor. Volg gewoon je gevoel.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:15

Je moet er gewoon achter staan dat je met hem afspreekt, gevoelens kan je niet dwingen te komen en dus ook niet dwingen weg te gaan...

Ik denk dat je na zo'n lange relatie zeker niet te snel in een nieuwe serieuze relatie moet stappen, wat snel is hangt van je eigen gevoel af. Het hagnt er ook vanaf waarom jullie uit elkaar zijn gegaan. Als je uit elkaar gegroeit bent is dat een proces van langere tijd, die maanden zou je ook als "vrijgezel" kunnen betekenen in de zin van dat je geen intensieve relatie met je partner hebt. Dus dan ben je nu niet een maand vrijgezel maar bv al 4.. ik noem maar wat ;)

Je moet in ieder geval gewoon dat doen waar je je goed bij voelt! Wat dat is, dat maakt niet uit, als je je er zélf maar goed bij voelt!

edit: Zoals Joyce hierboven al zegt met het uit elkaar groeien!

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:15

Dat is echt bij iedereen verschillend denk ik. Doe wat je gevoel je ingeeft. Zelf had ik 2 jaar een relatie waarvan ik het laatste half jaar weliswaar in Australie heb gezeten. Toen ik thuis kwam was ik er helemaal klaar mee maar waren we nog wel samen. Prompt ontmoette ik een nieuwe jongen waarna ik mijn relatie direct heb beëindigd. Met deze nieuwe jongen begon het steeds meer te kriebelen maar we hadden de afspraak gemaakt rustig aan te doen en elkaar niet te veel te zien. Ik was echter stapelgek op hem en niets kon dat eigenlijk tegenhouden. Inmiddels zijn we 2 jaar samen en wonen we een half jaar samen.

Overigens praat ik dan echt over een periode van hooguit 2 weken, ik leerde hem kennen toen ik nog bij mijn ex was (niets gebeurd overigens), nadat ik het uit heb gemaakt met mijn ex was het binnen 2 weken wat met mijn nieuwe vriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:16

Het ligt er inderdaad aan hoe je relatie was. Ik was bijna 6 jaar met mijn ex samen en het ging al langere tijd helemaal niet meer goed. Uiteindelijk heeft hij er een punt achter gezet. Desondanks was ik helemaal klaar met hem, er is zoveel gebeurd en hij heeft me zoveel pijn gedaan in die jaren.

Het ging begin november uit, en in februari leerde ik mijn huidige vriend kennen. In de tussentijd heb ik wel wat scharrels gehad, maar niks noemenswaardigs. Mijn vriend en ik zijn nu een jaar samen.

Ik denk dat je nu wel iets voorzichtiger bent, maar dat je nu wel heel goed weet wat je wilt.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:22

Sonja schreef:
Hier zijn geen regels voor. Volg gewoon je gevoel.

Inderdaad.

Na een rot relatie van 3 jaar met mijn ex had ik voor mezelf besloten dat ik de eerst komende maanden geen vriend/date meer wilde.
Alleen dat liep anders....

Ik had veel contact met een goede vriend, en na het uit was gingen we elkaar vaker zien. Van het 1 kwam het ander en er kwamen gevoelens bij kijken, na een maand had ik een relatie met wat jarenlang een goede vriend van mij was.

We zijn nu ruim 6 jaar bij elkaar, huisje gekocht etc. Ondanks de normale up's- en down's die je in een relatie kan hebben ben ik nog steeds gelukkig met hem :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:22

Volg je gevoel! Dat is het enige advies dat ik geven kan.
Mijn relatie duurde 5,5 jaar toen het uit ging, vrijwel direct daarna :o leerde ik mijn huidige vriend kennen. Dit was absoluut niet de bedoeling, de bedoeling was dat ik nog lekker lang vrijgezel zou gaan blijvne. Maar dingen lopen vaak nu eenmaal anders dan gepland.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:40

Als je gevoel er goed bij is moet je het gewoon doen.
Is niet echt een regel voor of iets.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:42

Tja ik weet het niet...

Ik kende een jongen die 4 jaar een relatie had met een meisje, had ze het uitgemaakt.. en meteen 3 dagen later scharrelde ik met hem voor lange tijd...

Vind het eigenlijk een beetje ziek.. net alsof je gevoelens niet "echt" zijn geweest tegenover die ander omdat je al zo snel met iemand anders gaat..

Ik zou dat zelf nooit kunnen.
Is mss ook deels afleiding.. maar dan nog.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:06

3,5 week??
Meid neem lekker de tijd. Je moet idd je gevoel volgen maar vaak is de eerste na een lange relatie gedoemd te mislukken. Is vaak een afleiding en geen echte verliefdheid. (uitzonderingen daargelaten voor ik half bokt over me heen krijg) :D

Ik heb er nu na anderhalf jaar nog steeds geen zin in. Ben dan ook nog niemand tegengekomen hoor waar ik mee wil daten. Ik heb twee keer 1 keer met iemand afgesproken gewoon om mezelf er weer toe te verzetten maar heb daar achteraf een rotgevoel aan over gehouden. Ik heb besloten het voorlopig niet meer toe doen totdat ik echt van mijn enkels geblazen word met knikkende knietjes. :D

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:20

iIk had dezelfde dag geloof ik nog iemand waar het mee klikte.
Niet bewust voor gekozen oid, liep gewoon zo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:33

Ik heb het met mijn ex uitgemaakt voor mijn huidige vriend. Ik was toen iets langer dan een jaar met mijn ex. Niet echt lang maar het was aardig serieus.

Liever had ik het eerst uitgemaakt en was ik toen pas mijn lief tegen gekomen, maar het is niet anders. Ook mijn vader was er flink op tegen, maar met wat hulp van mijn moeder en tijd is het allemaal goed uitgekomen, en ze zijn helemaal gek op hem.

Ik voelde me in het begin van de relatie flink rot, want 1. mijn ex is echt een lieverd, en hij trok het heel slecht dat ik meteen al iemand anders had, en 2. Ik moest het zelf ook verwerken, ondanks mijn nieuwe lief en ondanks dat het mijn keuze was, had ik er wel verdriet van. Neem dat in overweging, en maak zelf je keuze. Het heeft bij mij goed uitgepakt.

Je kunt er niets aan doen, als je iemand tegen komt toch? Neem de tijd om die nieuwe jongen te leren kennen, en als je echt helemaal zeker bent van je zaak kun jij je vader inlichten. Accepteer dat het voor hem misschien wat lastig is, en gun hem ook de tijd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:42

Er is natuurlijk wel de ongeschreven regel die zegt dat je na een relatie even niets doet. Maar in mijn geval was dat vooral omdat wij allebei veel verdiet hadden gehad.
Maar als je iemand anders tegen komt, en het goed voelt, gewoon er voor gaan hoor! Je leeft maar één keer!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:45

6 maanden vrijgezel en wellicht de man van je leven laten lopen?

Meid, als jij denkt dat je er klaar voor bent, dan moet je ervoor gaan. En leg dat ook uit aan je vader, dat voor jouw gevoel je relatie met je ex al langer voorbij was en je dus niet van de een op de andere dag die beslissing hebt genomen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:47

Hier zijn geen vaste regels / tijdsbestekken aan verbonden....
Ik zelf was bijna een jaar lang single.....
Heb ook eerst bewust de tijd moeten nemen om een hoop te verwerken