Studeren, na een poos eruit te zijn geweest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Studeren, na een poos eruit te zijn geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 01:13

Na lang wikken en wegen heb ik dan toch de stap genomen om te gaan studeren. Niet een alledaagse keuze als je 41 bent. Ik heb het gedaan om verschillende redenen, het is dus wel een weloverwogen beslissing geweest.

Ja leuk vind het zeker maar het studeren op zich valt best wel tegen. Ik ervaar het alsof ik weer opnieuw moet leren studeren. En dan natuurlijk de dicipline.....

Zijn er mensen die ook een dergelijke keuze gemaakt hebben? Hebben jullie ook een soort gelijke ervaring? Natuurlijk zijn ook ervaringen en tips van harte welkom :P

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:22

Mijn moeder!!

K zal eerst mijn eigen ervaring delen, de sfeer werd er niet beter op thuis, mijn moeder liep constant te klagen dat het zo zwaar is (ligt denk ik ook aan hoe je zelf bent). maar toch vind ik het leuk voor haar dat ze het gedaan heeft en afgemaakt, want dat vind ik een stuk beter dan een moeder die elke dag maar thuis zit te wachten op haar kinderen (die allang groot genoeg zijn om voor zichzelf te zorgen).

Zelf zei ze laatst dat ze het niet weer zou doen als ze mocht kiezen, maar ik weet zeker van wel. Ze heeft de pabo gedaan en hier zijn nog genoeg leraren dus kan ze alleen voor langere tijd invallen als er bv iemand met szwangerschapsverlof is, dat vind ze wel vervelend, want ze wil natuurlijk graag aan vaste baan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:36

ik ben na 6 jaar werken ook weer gaan studeren. wel naast mijn fulltime baan en dan valt 20 uur zelfstudie naast huishouden, werk en sociaal leven niet mee.

SilverStorm

Re: Studeren, na een poos eruit te zijn geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:42

k ben ook weer met een dagopleiding begonnen! had met 18 jaar al mijn hbo en mbo behaald op particuliere scholen en ben sindsdien fulltimeaan de slag tot mijn 26e . op mijn 26e heb ik ervoor gekozen om de studie te gaan doen die ik zelf wilde: kunstacademie.

er zijn voordelen en nadelen. voordelen zijn dat het echt fijn is om een droom te kunnen waarmaken waardoor je gemotiveerd aan de studie gaat.
nadelen zijn dat het idd best zwaar is(naast dat je gewend bent aan een goed inkomen dat opeens omlaag klettert als een instortend huis), k werk er in avonden en weekenden nog 36 uur bij en ik doe in de ochtenduren voor school of de uren tussen school en werk mijn paard(mijn kamer is momenteel een explosie, maar daar zit ik toch bijna nooit). sociaal leven? adios. maar dat vind ik niet erg! heb immers alles dat ik wil! zit nu in mijn derde jaar, dus over twee jaar ben ik weer de werkende vrouw. nu genieten van het studentenleven wahaha....

ofwel als je de kans krijgt doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:12

[LZP] > [STW]

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:16

Ik heb ook na een flinke tussenstop besloten weer verder te gaan leren. Ik heb toen een MBO opleiding gedaan en gehaald. Inmiddels werk ik alweer 2 jaar in dit werk n zit ik te denken om een HBO opleiding erachteraan te gaan doen. Het is mij goed bevallen maar ik had verder ook geen problemen met leren ed dat gaat mij eigenlijk vrij makkelijk af.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 22:43

Leuk om te lezen.
Ik kan en, me goed vinden in het gevoel een droom te verwezenlijken. Ik laat voor mezelf nog even in het midden hoe ver ik ga komen. Zwaar is het wel naast mijn paarden, gezin en huishouden en mijn praktijk....ik merk vooral dat ik gewoon heel consequent moet zijn. Tot nu lukt dat zonder problemen. Heb overigens wel het idee dat oefening wel weer kust baart.

Ik wens jullie allemaal veel succes!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:38

Vier jaar geleden heb ik mijn HBO diploma gehaald en sinds september studeer ik deeltijd aan de Universiteit. Twee avonden in de week in de collegebanken en 4 dagen in de week werken en paard er bij houden en sociaal leven plus huishouden is soms lastig te combineren..

Maar ik geniet er zo van.. Vind het echt heerlijk om weer nieuwe dingen te leren :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:04

Ik ben er niet zó lang uitgeweest, maar ik ben sinds september ook weer aan de studie na 4 jaar fulltime werken :D En ik vind het heerlijk :)

Ik heb gelukkig veel praktijk in m'n studie, maar ten tijde van m'n eerste tentamen had ik wel éven het gevoel dat ik het leren verleerd was :P
Het is af en toe wel even passen en meten qua tijd, ik draai een huishouden, stufi is geen vetpot dus ik werk zo'n 20 uur in de week naast de studie, heb een paar dagen in de week een paardje, af en toe naar school, en dan ook nog dat huiswerk.. Maar tot nu toe trek ik het wel :D

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:09

Ik ook :) Heb na mijn HBO studie 2 jaar fulltime (45 uur) gewerkt. Nu ben ik sinds september begonnen aan Managementwetenschappen. Werk nu nog fulltime (40 uur), al ben ik wel op woensdagmiddag vrij :D Het bevalt me erg goed, al moest ik er in het begin wel weer ff inkomen hoor! haha. En ja je hebt dan een erg druk leven met werken, school, paarden, vriend, huis, sociaal leven....

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:52

Wat ga je studeren? :)

Op de opleiding voor deurwaarder zitten veel mensen van boven de 30 jaar, zelfs een 2tal wat bijna aan pensioen toe is. Gewoon omdat ze weer willen studeren!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:57

Leuk dat je weer gaat studeren! :)
Volgens mij kan dat alleen maar positief uitpakken, je bent nooit te oud om nieuwe dingen te leren! Vorig jaar op tv in het nieuws gezien dat iemand van 79 afstudeerde aan een universiteit.

Ik zelf studeer nog, ben er ooit een jaartje uitgeweest tussen 2 studies dus heb niet echt ervaring met een lange tijd niet studeren.

Maar ik ben toch heel benieuwd wat voor studie je gaat doen, en wat je redenen ervoor zijn om een nieuwe studie te doen (als je dit tenminste wilt delen met ons)!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 09:20

Ervan uitgaande dat bovenstaande vragen aan mij gesteld worden...

Ja ik vind het erg leuk. Al moet ik wel zeggen dat het studeren op zich wat langzamer gaat dan ik had verwacht. Het is echt weer wennen maar training schijnt een positief effect te hebben. Nu denk ik ook wel eens "Ik had het veel eerder moeten doen" Maar goed toen was de gelegeheid er gewoon niet.

Nu geef ik nog veel les, begeleid ik mensen met paarden met een lichamelijk/ technisch probleem en heb ik mijn eigen alternatieve praktijk. Daarnaast heb ik mijn gezin en mijn dieren. Dat is de reden dat ik gekozen heb voor een deeltijd studie. Ik studeer psychologie op de open universiteit.

Ik heb eigenlijk veel redenen. Psychologie heeft mijn interesse al jaren, om de mensen die ik behandel in mijn alternatieve praktijk beter te kunnen begeleiden (ze vertellen veel), voor mijn eigen ontwikkeling, de ontwikkeling van mijn zoon, mijn relatie, mensen op een deskundige manier het effect van ons rijsysteem laten zien (in het belang van het welzijn van het paard), op advies van een arts, om (even er vanuit gaande dat ik het zal halen) een psychologie- praktijk te beginnen die ter ondersteuning van de behandeling gebruik maakt van paarden en honden en (maar dat op de laatste plaats) te laten zien dat wetenschap en alternatieve geneeskunst heel goed samen kunnen functioneren (in de hoop dat er in de toekomst (nog) meer samenwerking kan ontstaan tussen de verschillende alternatieve behandelingsmethoden en de reguliere (dier) geneeskunst in het belang van de gezondheid van mens en dier)

Het vergt wel wat organisatie en dicipline (niet mijn sterkste kanten) maar ik ben op zich wel tevreden hoe het nu gaat. Ik heb er nog steeds veel plezier in!