Samenwonen, hoe gaat het met geld etc?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Samenwonen, hoe gaat het met geld etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 10:33

Dat vroeg ik me gewoon af.
ooit zijn er wel de plannen om samen te gaan wonen.

Maar hoe doen/deden jullie dat met het verdiende geld?
en uitgaven die 'voor jezelf' zijn en 'gezamenlijke' uitgaven?
Hebben jullie ieder een eigen rekening, pinpas etc? hebben jullie samen 1 rekening? of hebben jullie je eigen rekening en dan nog een gezamenlijke rekening erbij?

Waar laat je je loon opstorten? waar en hoe spaar je je geld?
en spaar je samen? of spaar je 'voor jezelf' ?

Allemaal vragen die in me opkomen als het om het geld gaat bij samenwonen.

En er zijn vast mensen die hier een antwoord op kunnen/willen geven toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:40

Tja, wat wil je zelf?

Wij hebben een gezamenlijke rekening waar vast kosten van betaald worden. Dus huur, belastingen, verzekeringen, en boodschappen. Daar storten we elke maand een bedrag op vanaf onze privérekeningen. Naar rato van inkomen.

Salaris krijgen we gewoon op onze privérekeningen en daarvanaf betaal ik ook gewoon m'n eigen kosten verder. Dus mijn eigen auto, benzine, vakanties, paarden etc.

Voor ons werkt dit prettig.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:43

mijn ex en ik hadden tijdens het samenwonen een gezamelijke rekening geopend waar we beide een bepaald bedrag op stortten per maand.
hiervan werden alle huishoudelijke dingen betaald. ook was aan die rekening een spaarrekening gekoppeld en we spaarden gezamelijk 100 euro per maand.

lonen werden dus gewoon op de priverekeingen gestort, hier spaarde ik ook nog zelf van (uitgaven voor mijn auto e.d.)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 10:44

ja ik weet het niet.
aan de ene kant denk ik het word 'ons' geld, maar aan de andere kant.... ik wil ook wel eens wat extra's kopen en mijn vriend ook...

Anoniem

Re: Samenwonen, hoe gaat het met geld etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:47

Dat is de reden dat wij niet alles bij elkaar gooien. PLUS dat ik me nu vrijer voel om bv vier dagen te gaan werken, met een vriendin op vakantie te gaan, in het weekeinde champagne te lurken met m'n vriendin etc.
Manlief daarentegen wil graag in een grote auto rijden en daar geef ik weer niks om.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:56

Wij hebben alles samen maar dat is er meer ingeslopen.
Toen ik ging samenwonen met hem was dat in Turkije en had ik spaargeld en hij niets. (salarissen daar is echt heel laag) Dus hebben we mijn geld gebruikt. Later beide gaan werken en gewoon al het geld op één hoop en daar alles van betaald. (werd daar ook contant uit betaald)
Toen we in NL kwamen mocht hij eht eerste jaar niet werken dus toen was het logisch dat ik alles betaalde. Nu werkt hij parttime en gaat naar school vanaf deze maand en omdat we altijd netjes rondkomen met mijn geld, proberen we nu zijn rekening niet aan te raken om daarop gewoon te kunnen sparen.
Wel wil ik nog een pas aanvragen voor mijn rekening die hij dan kan gebruiken.
Voor ons werkt dit goed en ik vind het ook vrij logisch. Maar als we elkaar op een andere manier hadden leren kennen en beide evenveel werkten en sparen etc, dan had ik het denk ik wel gedaan zoals ik hierboven lees.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:00

Wij hebben 1 gezamelijke rekening en allebei onze eigen rekening. Loon wordt op de eigen rekening gestort en daar wordt dan een deel van over gemaakt naar de gezamelijke rekening. Daar betalen we de huur, verzekering, energie, water, boodschappen en dingen voor t huis van en de rest gewoon van onze eigen rekening *zoals telefoon, keertje mac donalds als k bijv met een vriendin ga, tijdschriften e.d.*.

edit; bij die gezamelijke rekening zit ook een spaarrekening waar we dus op sparen voor t huis.
Laatst bijgewerkt door WillemYntJee op 08-03-09 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:01

wij hebben ook gewoon onze eigen rekeningen, maar ons loon op wordt gestort.
en ik heb een extra rekening geopend waar ook wij ieder een bepaald bedrag op storten van onze eigen rekeningen waar alle gezameliijke kosten van betaald worden.
zo heeft ieder gewoon zijn eigen bedrag per maand over om eigen dingen van te betalen
hobby's, uitgaan, auto enz.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:02

Wij hebben vanaf dag 1 alle inkomsten op 1 rekening gezet, hebben allebei een kaart en alle uitgaven gaan dus van dezelfde rekening. Als we iets duurders of voor onszelf willen aankopen vragen we het gewoon aan elkaar en na 3 jaar is dat nog altijd vlotjes verlopen :D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:21

Wij hebben alleen maar gezamenlijke rekeningen. 1 voor alle vaste lasten en een om gewoon van te pinnen. Dit voor het overzicht. Dan hebben we nog spaarrekeningenen. Als hij iets voor zichzelf wil kopen, dan doet hij dat en ik ook. We overleggen vaak wel even.

Losse rekeningen vonden we erg onhandig worden, vandaar dat wij het zo gedaan hebben.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:29

Toen wij net samenwoonde studeerde ik nog.
Ik betaalde toen alleen de boodschappen, de rest betaalde hij.
Nu ik werk betaal ik nog steeds boodschappen en stort 300,- per maand naar hem.
Rekeningen boven de 50,- splitsen we op en ik stort dan de andere helft naar hem.
We hebben beide onze eigen rekeningen.
Als we gezamenlijke spullen kopen tellen we de hele mikmak op en delen de kosten.
We sparen beide voor onszelf. Het scheelt dat ik al een spaarrekening had en hij niet. Hij spaart nu ook een gedeelte voor zijn pensioen.

We hebben hierover nog nooit problemen gehad en het gaat prima zo.

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:31

Wij wonen nog niet samen maar we zijn er al wel over aan het praten geweest. We nemen 1 gezamelijke rekening & dan beide nog een aparte rekening. Op de gezamelijke storten we hetzelfde bedrag en dat is dan ons leefgeld. Hier wordt eten & dergelijke mee betaald. En natuurlijk ook nog de rekeningen.

Maar ik denk dat je dat zelf met je vriend moet bepalen. Het is namelijk voor iedereen anders.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:41

Wij hebben iedereen onze eigen rekening en daarnaast een gezamelijke rekening waar alle vaste lasten vanaf worden gehaald. Aan deze rekening is ook een spaarrekening gekoppeld.

Elke maand storten we ieder een bedrag en de rest is voor ons zelf.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:43

Bij ons is alles een beetje samen, wie geld heeft betaald :D

Werkt bij ons prima, en grote aankopen gaan gewoon in overleg..

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:03

Mijn vriend werkt en ik studeer nog.
We hebben wel een gezamenlijke rekening maar hij stort daar gewoonweg meer op dan ik. :D

Ik betaal de auto (wegenbelasting + verzekering), de boodschappen en de telefoonrekening. Hij betaald de rest.
Bij ons is het op deze manier aardig in evenwicht. :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:09

Nathalie schreef:
Toen ik ging samenwonen met hem was dat in Turkije en had ik spaargeld en hij niets. (salarissen daar is echt heel laag) Dus hebben we mijn geld gebruikt. Later beide gaan werken en gewoon al het geld op één hoop en daar alles van betaald. (werd daar ook contant uit betaald)
Toen we in NL kwamen mocht hij eht eerste jaar niet werken dus toen was het logisch dat ik alles betaalde. Nu werkt hij parttime en gaat naar school vanaf deze maand en omdat we altijd netjes rondkomen met mijn geld, proberen we nu zijn rekening niet aan te raken om daarop gewoon te kunnen sparen.
Voor ons werkt dit goed en ik vind het ook vrij logisch. Maar als we elkaar op een andere manier hadden leren kennen en beide evenveel werkten en sparen etc, dan had ik het denk ik wel gedaan zoals ik hierboven lees.

Ik vind dit wel knap hoor :j. Wat ik me afvraag is hoe je het dan gaat regelen mochten jullie uit elkaar gaan (wat ik natuurlijk helemaal niet hoop voor jullie!! ) Maar dat zou voor mij in de toekomst wel een puntje zijn om over na te denken :j. Nogmaals, ik hoop dat het uiteraard helemaal nooit aan de orde komt :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:34

Wij doen maar wat :o.
Mijn vriend werkt fulltime, ik werkt 2 dagen in de week en de andere dagen ben ik bezig met het opstarten van mijn eigen bedrijf.
Hij betaald wat meer dan ik, maar ik probeer ook zo veel mogelijk te betalen. Het is niet zo dat het helemaal oneerlijk verdeeld is :).

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:56

zap schreef:
Nathalie schreef:

Ik vind dit wel knap hoor :j. Wat ik me afvraag is hoe je het dan gaat regelen mochten jullie uit elkaar gaan (wat ik natuurlijk helemaal niet hoop voor jullie!! ) Maar dat zou voor mij in de toekomst wel een puntje zijn om over na te denken :j. Nogmaals, ik hoop dat het uiteraard helemaal nooit aan de orde komt :D

Als we uit elkaar zouden gaan...... Dan is het idd even wat moeilijker. :D
Denk niet dat dit ooit zal gebeuren, maarja dat weet je idd nooit van te voren....

Hij wil al zijn geld wel aan mij geven als we uit elkaar gaan maar dat vind ik ook weer zo.... ;) Hij zal dan toch terug gaan naar Turkije hoogstwaarschijnlijk, weer bij zijn familie gaan wonen, en hij vind dat ik dat geld dan harder kan gebruiken als hij.
Maar ik vind wbt spaargeld 50/50 wel ok.
En geld vind ik niet zó belangrijk. Ik heb een woning gekocht voor ons, staat dus op mijn naam, dus die zal sowieso van mij blijven. Zolang ik mijn huis en mijn hond mag houden, mag hij van mij gerust dat spaargeld hebben om in Turkije een leven op te bouwen. Ik heb natuurlijk zelf salaris en ik probeer hier ook wel nog extra van te sparen, want niet al het geld gaat op elke maand. Maar op dit moment heb ik geen spaargeld ivm wat aankopen. (net de woning gekocht dus ;) )

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:02

Wij hebben ieder onze eigen spaarrekening met pinpas en 1 gezamelijke rekening. Hierop storten we elke maand allebei hetzelfde bedrag voor alle vaste lasten (hypotheek, verzekering, auto, boodschappen) en wat hiervan over is sparen we voor bijvoorbeeld uiteten, weekendjes weg en andere uitgaven voor het huis.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:03

Sonja schreef:
Tja, wat wil je zelf?

Wij hebben een gezamenlijke rekening waar vast kosten van betaald worden. Dus huur, belastingen, verzekeringen, en boodschappen. Daar storten we elke maand een bedrag op vanaf onze privérekeningen. Naar rato van inkomen.

Salaris krijgen we gewoon op onze privérekeningen en daarvanaf betaal ik ook gewoon m'n eigen kosten verder. Dus mijn eigen auto, benzine, vakanties, paarden etc.

Voor ons werkt dit prettig.

wij doen het ook op deze manier. erg fijn, want zo krijg je ook nooit geruzie als de een vind dat je een te grote uitgave hebt gedaan. is toch van je eigen geld.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:10

We hebben elk een eigen rekening maar degene met het meeste geld betaald.
Bij grote uitgaven gewoon even overleggen dat is eigenlijk nooit een probleem.
Uiteindelijk wil ik gewoon 1 rekening waar de lonen enz. op worden gestort met 2 pasjes.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:17

samantha5 schreef:
Wij hebben iedereen onze eigen rekening en daarnaast een gezamelijke rekening waar alle vaste lasten vanaf worden gehaald. Aan deze rekening is ook een spaarrekening gekoppeld.

Elke maand storten we ieder een bedrag en de rest is voor ons zelf.

Zo doen wij het ook. Ik spaar zelf, mijn lief ook en op onze gezamenlijke rekening sparen we ook.

Doordat mijn loon op mijn rekening binnenkomt, kan ik zelf mijn geld lekker uitgeven aan de paarden, zonder dat lief daar last van heeft. Ik heb immers mijn vaste bijdrage (die gelijk is aan de zijne) al op onze gezamenlijke rekening gezet.

Voor mij de meest conflictmijdende oplosssing.

Mocht er ooit een gezin komen, dan vind ik dat we wel alles op een hoop moeten gaan gooien.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:35

Wij hebben een aantal rekeningen.
Gezamelijk voor rekeningen als huur, gas, water ed.
Een rekening voor boodschappen en geld voor voer ed voor de dieren, en ieders een eigen rekening voor eigen geld. En een spaarrekening.
Het is maar net wat je zelf het handigst vind en of je alles gezamelijk of een deel apart wilt houden.
Je kan veel kanten op.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:05

Ik ga toevallig over drie weken samenwonen met mijn vriend, en wij hebben twee rekeningen afgesloten. Een voor de vaste lasten. En een voor de boodschappen e.d. Eigen rekeningen doen we niet meer aan. Alles is van ons samen. Grote uitgaven overleggen we. Ik ga na de zomer werken, hij studeerd nog en heeft vrij weinig geld. Zelf vind ik dit de prettigste oplossing.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:38

Toen wij gingen samenwonen, stond het huis op zijn naam. Alle dingen die je nodig hebt voor het huis hebben we ook op zijn naam gezet (water, gas, electra inboedelverzerkering e.d.) Van mijn geld deden we de boodschappen, kleding kopen, uitgaan en sparen. We hadden allebei onze eigen rekening en een gezamelijke spaarrekening. Nu hebben we een koophuis en onze salarissen worden op 1 rekening gestort. (van zijn rekening hebben we een '' en-of ' rekening van gemaakt.)
Eigen dingetjes aanschaffen doen we nog steeds, alleen bij een bepaald bedrag overleggen we gewoon even met elkaar of het verstandig is om dat geld uit te geven. Als ik een trui zie, dan koop ik dat gewoon en andersom ook.